''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 17:02

mona schreef:Stukje uit een preek van Spurgeon, wat misschien hier ook van toepassing is:

"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."

"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld.
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."

Helemaal mee eens.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 17:34

mona schreef:Stukje uit een preek van Spurgeon

Dit citaat komt uit een preek genaamd: heb ik genoeg berouw?
Volledig na te lezen op
http://www.heartcry.nl/index.php?docID=20

Aanbevolen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2014 08:48

Antwoord van de Gereformeerde Gemeenten Ds. C. G. Vreugdenhil: Verkiezing wel preken, maar niet als een stolp.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_823360

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 29 apr 2014 09:16

benefietdiner schreef:Antwoord van de Gereformeerde Gemeenten Ds. C. G. Vreugdenhil: Verkiezing wel preken, maar niet als een stolp.

De uitverkiezingsleer zoals gepredikt in de meeste kerken IS een stolp: die kiest God wel, die niet en verwerpt Hij dus.
Ik vind deze leer verwerpelijk, je komt er niet onderuit of het werkt als een stolp.

Jan Peppink heeft de 'uitverkiezingsteksten' mooi en duidelijk uitgewerkt in zijn boek.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 02 mei 2014 12:35

Boaz schreef:De uitverkiezingsleer zoals gepredikt in de meeste kerken IS een stolp: die kiest God wel, die niet en verwerpt Hij dus. Ik vind deze leer verwerpelijk, je komt er niet onderuit of het werkt als een stolp.
Jan Peppink heeft de 'uitverkiezingsteksten' mooi en duidelijk uitgewerkt in zijn boek.

“Niet als een stolp”, maar wel de verkiezing prediken. Het is merkwaardig, haast grappig, dat men er vaak iets bij noemt waar je je helemaal niets bij voor kunt stellen, maar wat dan op een of andere manier iets lijkt te moeten verzachten of compenseren. Let er maar eens op.

In een gesprek werd ik er eens op gewezen, dat een dominee met catechisatie had geleerd: “De uitverkiezing is geen stok om mee te slaan, maar een staf om mee te gaan.” Dat is net zo iets als die stolp. Het klinkt aardig, maar je kan er niets mee. Een algemene niets zeggende zin maakt niet recht wat krom is. Eigenlijk slaat het zelfs nergens op. Het leidt echter wel af van waar het om gaat. Het is om te huilen dat deze leer zoveel mensen afhoud van de zekerheid waar Hebreeën 11:1 over spreekt.
"1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet."

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 mei 2014 12:51

Verkiezing komt niet tot stand zonder de roeping.

.........benaarstig u dan om uw roeping en verkiezing vast te maken...............

hg
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 13:02

Door de uitverkiezing te verwerpen, komt het er in feite op neer, dat je gelooft dat God niemand verloren zal laten gaan en de mens bepaalt of dat wel of niet gebeurt.
Ik kwam een helder antwoord tegen van ds. v.d. Brink:

De leer van de uitverkiezing is geen bedenksel van Calvijn of van het calvinisme. Het is ook uitvoerig te vinden in de Heilige Schrift, en doordacht sinds de Vroege Kerk (voornamelijk Augustinus) en in de Middeleeuwen (Thomas van Aquino, Johannes Duns Scotus). Zelfs ook Arminius leerde een dubbele predestinatie (uitverkiezing én verwerping)! De verkiezing kun je in het theologische denken niet overslaan. Wie zou zeggen dat God de toekomst niet kent en dat Zijn wil niet over alles gaat, neemt afstand van de leer van de Kerk van alle tijden.

De verkiezing is eeuwig. Dat betekent niet dat de verkiezing verleden tijd is, oneindig lang geleden al geschied (dat denken velen). De gereformeerde theologen stellen dat de eeuwigheid van God tegelijkertijd is met elk moment in de geschiedenis, zoals het middelpunt van een cirkel zich tot de omtrek verhoudt. De eeuwigheid is dus nu. Er is zodoende geen sprake van determinisme. Gods verkiezing is (een veelgebruikte vergelijking) als het idee dat een kunstenaar heeft van een kunstwerk. Dat idee is onmisbaar, maar maakt het kunstwerk niet noodzakelijk.

.
De gereformeerde leer heeft, tenslotte, ook een heel mooie, bemoedigende kant. Áls je dan inderdaad niet meer het kwade maar het goede wil, dan is dat een blijk van Gods wedergeboorte en genade. Dan is het Gods werk in jouw hart. Het proces van wedergeboorte blijft een goddelijk geheim. Dat kunnen en behoeven we niet te doorgronden (D.L. III/IV, 13). De uitwerking en het gevolg van die wedergeboorte kunnen we wel kennen: het geloof in de Heere Jezus Christus. De oproep tot geloof (Joh. 3:16) heeft dus wel degelijk zin. Het laat zien dat ons ongeloof eigen schuld is omdat we vrijwillig ongelovig zijn; en het laat zien dat wie gelooft, uitverkoren is en daarmee zeker van Gods eeuwige genade. Die troost kan een leer van een zieke wil je nooit bieden!

De vraag met het volledige antwoord is HIER te vinden

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 13:20

learsi schreef:Verkiezing komt niet tot stand zonder de roeping.
Juist, het gaat voor de mens niet om de uitverkiezing, maar om de uitnodiging. Ik hoop dat alle mensen net zo druk worden met de uitnodiging als met de uitverkiezing.

Daarmee zeg ik niet dat die niet bestaat, maar ik heb geen idee hoe God dat exact bedoelt heeft. En velen met mij, want het laatste woord is er na eeuwen discussie nog niet over gesproken. Voor mij is de uitverkiezing nooit een belemmering geweest, eerder een vreugde omdat ik daarom nog gered kon worden. Toen de dicipelen de opdracht kregen om het evangelie te gaan verbreiden, was hun startpunt Jeruzalem. Dat was een duidelijke opdracht van Jezus Zelf: begin bij Jeruzalem.
Onbegrijpelijk, dat men daar moest beginnen. Een goddeloze stad, vol van dood wetticisme. Om Jezus dood geschreeuwd! Zijn bloed over zich heen gehaald. Volkomen blind voor de Koning der koningen.
Waarom koos de Heere Jezus deze stad uit om de apostelen te laten beginnen met preken? Om daar als eerste de uitnodiging neer te leggen, om toch tot Christus te komen om gered te worden? Ik snap er niets van, net zomin als van de uitverkiezing. Beide is liefde, want ik heb, net als Jeruzalem, niets verdiend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2014 13:42

janpep schreef:“Niet als een stolp”, maar wel de verkiezing prediken. Het is merkwaardig, haast grappig, dat men er vaak iets bij noemt waar je je helemaal niets bij voor kunt stellen, maar wat dan op een of andere manier iets lijkt te moeten verzachten of compenseren. Let er maar eens op.

In een gesprek werd ik er eens op gewezen, dat een dominee met catechisatie had geleerd: “De uitverkiezing is geen stok om mee te slaan, maar een staf om mee te gaan.” Dat is net zo iets als die stolp. Het klinkt aardig, maar je kan er niets mee. Een algemene niets zeggende zin maakt niet recht wat krom is. Eigenlijk slaat het zelfs nergens op. Het leidt echter wel af van waar het om gaat. Het is om te huilen dat deze leer zoveel mensen afhoud van de zekerheid waar Hebreeën 11:1 over spreekt.
"1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet."
Beste Jan,
Het is mij in je boek ook al opgevallen dat je over zaken gaat spreken die je niet begrijpt.
Je zegt het zelf dat je de ‘stok’ en ‘stolp’ niet begrijpt.
Je zegt:
janpep schreef:je kan er niets mee. Een algemene niets zeggende zin maakt niet recht wat krom is. Eigenlijk slaat het zelfs nergens op. Het leidt echter wel af van waar het om gaat. Het is om te huilen
Je begrijpt dus totaal niet waar het over gaat en toch gaat je het beoordelen.
Destijds heb je zelf opmerkingen gemaakt dat mensen een oordeel gaven over je boek en het niet gelezen hadden.
Heb je het boek van Ds. Vreugdehil gelezen? Niet ?
Het omgekeerd evenredige is dan het geval.
De pot verwijd de ketel dat hij zwart ziet.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 02 mei 2014 15:43

Je gaat twee keer iets te kort door de bocht.
benefietdiner schreef:Je zegt het zelf dat je de ‘stok’ en ‘stolp’ niet begrijpt.

Ik zeg niet dat ik het niet begrijp. Ik zeg: "Je kan er niets mee."
JIJ zegt dat ik het niet begrijp :-)
benefietdiner schreef:Destijds heb je zelf opmerkingen gemaakt dat mensen een oordeel gaven over je boek en het niet gelezen hadden. Heb je het boek van Ds. Vreugdehil gelezen? Niet? Het omgekeerd evenredige is dan het geval. De pot verwijd de ketel dat hij zwart ziet.

Wel goed lezen. Ik heb mij op geen enkele wijze uitgesproken over ds. Vreugdehil of zijn boek. Ik zou dat ook niet kunnen, want ik heb er geen woord in gelezen.
Ik heb mij in algemene zin uitgedrukt hoe spijtig het is dat de leer van uitverkiezing voor mensen de zekerheid van het geloof kan blokkeren.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2014 17:22

janpep schreef:Ik zeg niet dat ik het niet begrijp. Ik zeg: "Je kan er niets mee."
JIJ zegt dat ik het niet begrijp :-)
Ik ga er toch van uit als je een instrument krijgt waar je niets mee kunt het instrument niet begrijpt. Het instrument is in dit geval de ‘stok en staf’, en ‘de stolp’.
janpep schreef:Wel goed lezen. Ik heb mij op geen enkele wijze uitgesproken over ds. Vreugdehil of zijn boek. Ik zou dat ook niet kunnen, want ik heb er geen woord in gelezen.
Ik heb mij in algemene zin uitgedrukt hoe spijtig het is dat de leer van uitverkiezing voor mensen de zekerheid van het geloof kan blokkeren.

Ik houd het er maar op zoals Jezus antwoordde tegen Nicodemus en zei: Zijt gij een leraar van Israël (refo-land), en weet gij deze dingen niet?
Het is namelijk zo in refo-land: Ds. C. G. Vreugdenhil: Verkiezing wel preken, maar niet als een stolp
En daar weet jij waarschijnlijk niets van.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 mei 2014 20:37

Door de uitverkiezing te verwerpen, komt het er in feite op neer, dat je gelooft dat God niemand verloren zal laten gaan en de mens bepaalt of dat wel of niet gebeurt.

Nee, ik geloof niet dat God niemand verloren zal laten gaan.
God roept ons op tot bekering, en wanneer we daar geen gehoor aan geven, is een mens verloren.

Als God ons oproept tot bekering, geloof ik niet dat Hij bedoelt dat ik maar moet bidden of Hij mij bekeert, er staan eindeloos veel teksten in de Bijbel waar de mens wordt opgeroepen zich te bekeren tot God. Ik snap werkelijk niet waarom men er dan van maakt dat God niet bedoelt, wat Hij keer op keer zegt.
Als je de leer van uitverkiezing zoals gepreekt in veel kerken consequent doortrekt, dan is de oproep tot bekering maar een schijnvertoning; want uiteindelijk zou alles dan al vast staan omdat God al gekozen en verworpen zou hebben.

Toets in de vragenrubriek maar eens het woord 'uitverkiezing' in, en je ziet dat veel mensen voelen dat hier iets ernstig wringt...

Wat doet men met een tekst als 'Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.' (1Tim 2:3,4)

Nee, ik vind de leer van uitverkiezing zoals gepreekt in de meeste kerken een heel akelige uitleg van m.i. verkeerd begrepen teksten die het karakter van onze Vader geen recht doet.
Laatst gewijzigd door Boaz op 02 mei 2014 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 02 mei 2014 21:18

Boaz schreef:Nee, ik vind de leer van uitverkiezing zoals gepreekt in de meeste kerken een heel akelige uitleg van m.i. verkeerd begrepen teksten die het karakter van onze Vader geen recht doet.

In het kleine stukje dat ik van het eerder genoemde artikel kan lezen, zie ik nog dat wordt gesproken over de brochure "Ben ik wel uitverkoren?". Van iemand die het geheel heeft kunnen lezen begrijp ik dat het in afkeurende bewoordingen is. Voor mij onbegrijpelijk!
Ik heb deze brochure gelezen en meen dat dit vanuit de Bijbel het antwoord laat zien op deze vraag waar zovelen mee worstelen.
Het is zeer de moeite waard hier kennis van te nemen. De brochure is in te zien op: http://www.benikweluitverkoren.nl.
Ik hoop dat deze brochure velen over de schroom die hen is aangepraat heen mag helpen, wanneer zij zoveel nodigende teksten bijeengebracht zien.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Wat wordt verstaan onder "de toeleidende weg"?

Berichtdoor MoesTuin » 24 mar 2015 12:13

Zal ik het splitsen?

In een andere topic heb ik een artikel geplaats over "de toeleidende weg bedriegd"
Maar voor er misverstanden onstaan...
Wat wordt precies verstaan onder de toeleidende weg in uw, jouw gemeente?

MoesTuin

MONA schreef: Wat vinden jullie van het artikel van dhr K. vd Zwaag wat ik plaatste?

MoesTuin schreef:Het artikel van dhr K vd Zwaag is heel mooi samengevat in de aanhef "einde van de reformatorische zuil biedt kansen voor hernieuwde reformatie"

Het probleem met de reformatorische zuil is dat, deze intens is opgericht van lieverlee van ondertussen alweer een dikke generatie terug vanuit diepe overtuiging, maar de generaties gaan door, en meer en meer wordt de overtuiging een gegeven, een overname.... het brokkelt af zoals het bedoeld was..... het is niet meer van weleer, de tijden veranderen.... maar de zuil wordt als "heilig" ervaren, met alle valkuilen van wettisme, eigen regels en bedenksels, oordelen tegen mensen (buiten de reformatorische zuil)

Vele Reformatorische (veelal oudere mensen ook) heb ik gekend en meegemaakt en ervaren, doordrenkt met de vreze des Heren, maar ook Christus, het aanbod van de Genade....met worstelingen en aanvechtingen, maar dat de Heere hen liet zien, ja Mijn kind, het is ook voor jou, zo zondig en onwaardig als je bent, maar gewassen en hieruit getrokken door Mijn Bloed gered..... uit niets verdiend.

Je merkt meer en meer (als je eerlijk bent) dat de Reformatorische hedendaagse mens, verhard, verbijt in de uiterlijkheden en regels, en het innerlijke en hartezaken diep van binnen blijven onbespoken / onbespreekbaar. (uitzonderingen daar gelaten, maar we hebben het nu over de reformatorische zuil in het algemeen.....

de oudere reformatorische mens en de jongere reformatorische mens, ze staan allebei aan een kant van het elastiek en trekken om het hardste....het moment dat het klapt is aanstaande.....

Kansen voor hernieuwde Reformatie zoals dhr vd Zwaag zijn betoog begint....
De Heere God biedt kansen en gaat door met Zijn werken......

Zoals in onderstaande artikel staat is toch mijn bede dat het zal gaan worden en zijn en de Heere ogen opent, harten opent, zodat het ware Geloof dat Hij enkel geeft en werkt in harten van mensen, ook hen kan bereiken en dat de predikers hun schapen niet af houden van de Goede Herder.....

uit het hart gegrepen, onderstaande artikel

"De toeleidende weg is een afhoudende weg, die enorme schade veroorzaakt en doodongelukkige mensen creëert. Deze leer wordt in de rechterflank van de reformatorische kerken steeds vaker gebracht. Het is een bedenksel van mensen en de taal van remonstranten. Mensen worden op deze wijze geprogrammeerd. Je berooft hiermee God van Zijn eer, omdat het mensen bij Christus vandaan houdt.”

http://www.refoweb.nl/nieuws/1268/toele ... g-bedriegt

Ik zag mijn moeder knielen

https://www.youtube.com/watch?v=k7Oayvx3bq4

1
In de avondstond, vol rust en vree,
het oog omhoog gericht.
Zag ik, in een lief'lijk visioen,
mij moeder in hemels licht.

refrein:
Ik zag mijn moeder knielen,
eerbiedig voor God neer.
En 'k hoorde zacht haar fluist'ren:
gedenk mijn kind o Heer.

2
In het verreland hoord' ik die stem,
zacht pleitende voor haar kind.
En ik weet, God hoort het trouw gebed,
van 'n moeder, die zo bemint.

3
Als beproeving in mijn leven komt,
dan weet ik Gods hulp nabij.
Een zoete troost vervult mijn hart,
want 'k weet: moeder bid voor mij.

4
O, waar ouders bidden voor hun kind,
vangt steeds de verlossing aan.
Onze God verhoort 't geloofsgebed,
Hij laat nooit een bidder staan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Wat wordt verstaan onder "de toeleidende weg"?

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 12:20

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”