Boekenlezer schreef:Dat jij niks hebt met theologie, en alleen maar in wetenschappelijke data (evolutionistisch geïnterpreteerd wel te verstaan) kunt denken, dat weten we allang. En je terminologie verraadt ook al genoeg: ultra-othodox. Alsof het gaat om een extreem denkend persoon. Iemand, die jij je voorstelt als een heel vreemd persoon. Terwijl, als je hem in het echt zou ontmoeten, je waarschijnlijk verbaasd staat hoe normaal menselijk hij is.
O, de term ultra-orthodox houdt verder geen waardeoordeel in. Ik ken de beste man niet eens; ik heb alleen van horen zeggen dat de Gereformeerde Bond nogal aan 'de zware zijde' van het gereformeerde spectrum ligt. Excuses als ik dat verkeerd heb begrepen.
Verder geloof ik niet dat schriftuitleg een diffuse postmoderne onderneming is, waarin waarheid niet bestaat. Die bestaat wel degelijk, want anders hadden Jezus en de Joodse religieuze leiders niet zo'n botsing met elkaar (zie de evangeliën).
Als je zo weinig hebt met geloof en theologie, heeft dat dan wel zin om je zegje te doen over zoiets als dit? Je hebt het dan toch over zaken, waarin je je niet kunt inleven.
Tja, we leven nu eenmaal in een diffuus, postmoderne tijd, dus je mag hopen dat ook de schriftuitleg zo'n proces is, wil het relevant blijven voor de mensen van nu. Of niet, natuurlijk, maar dan is het een archaïsme wat waarschijnlijk vrij snel het pad van de dodo zal afleggen.
Ik vind het altijd wel frappant dat je net doet alsof ik totaal niet geïnteresseerd ben in geloof en theologie. Je zou mijn boekenkast eens moeten zien. Dat ik het niet eens ben met JOUW versie van geloof en theologie doet daar niets aan af. Eén van de onderwerpen die me het meest interesseren is JUIST hoe christenen omgaan met de ogenschijnlijke spanning die de evolutietheorie oplevert. Maar daarvoor ga ik wel uit van de juistheid daarvan. Dat sommige mensen omgaan met die spanning door de ET te ontkennen, is op zich interessant - zeker als je gaat doorvragen om te zien hoe ver die cognitieve dissonantie reikt - maar mijns inziens een heilloze weg. Maar goed, wat weet ik daar nou van, nietwaar?