Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Adieu God

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2015 15:03

Boekenlezer schreef:Ja, dat zou ik wel zo consequent vinden.
En dan neem ik aan, dat de persoon over zijn atheïsme wel even heeft nagedacht, en tot de conclusie is gekomen dat dat zijn definitieve visie is. (Wat niet wegneemt dat hij later altijd nog eens tot andere inzichten kan komen. Dan is hij weel welkom. Het gaat even om: zover als te overzien valt.)

Het punt is dat mensen vaak niet weten waar ze moeten zijn en het contact met de kerk over het algemeen niet dusdanig goed is - of zelfs uberhaupt niet meer bestaat - om dat uit te zoeken. En dan moet je weer een brief schrijven, een postzegel kopen, wat een gedoe. En je wilt natuurlijk al helemaal niet dat de plaatselijke pastor probeert je over te halen te blijven...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 16:21

Ik ben wel eens van kerk veranderd. (Dus geen atheïst geworden, maar ik ervoer mijn geloof als anders dan mijn toenmalige kerkverband.) Ik heb toen een brief opgesteld, die ik aan mijn ouderling gegeven heb. (Dus in mijn geval geen postzegel nodig.) Daarna willen ze uiteraard graag een bezoek afspreken, om je om te praten, maar dat heb ik maar afgehouden.
Goed, in mijn geval was de kerk dan niet heel ver weg, en wist ik die wel goed te vinden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2015 16:39

Boekenlezer schreef:Ik ben wel eens van kerk veranderd. (Dus geen atheïst geworden, maar ik ervoer mijn geloof als anders dan mijn toenmalige kerkverband.) Ik heb toen een brief opgesteld, die ik aan mijn ouderling gegeven heb. (Dus in mijn geval geen postzegel nodig.) Daarna willen ze uiteraard graag een bezoek afspreken, om je om te praten, maar dat heb ik maar afgehouden.
Goed, in mijn geval was de kerk dan niet heel ver weg, en wist ik die wel goed te vinden.

Tja, ik zeg niet dat het niet kan, natuurlijk, maar ik zal je mijn situatie schetsen. Basically vanuit geboorte RK, maar al tijdens mijn kindertijd besloten dat het niets voor mij is. Nu, pak-hem-beet 30 jaar later zou ik niet weten bij wie ik moet zijn om me uit te schrijven. Er is nooit in mijn volwassen leven contact geweest tussen mij en enige gezags- of ambtsdrager van de kerk. Ik kan het ongetwijfeld opzoeken op Internet, maar ach...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 17:09

Beetje lastig reageren op zo'n in mootjes gehakt bericht. Daarom maar eerst even de hoofdzaken.

Mortlach schreef:Het gaat er niet eens om wie er gelijk heeft, het gaat erom dat er een waardevolle synthese wordt gevonden tussen je geloofszekerheden en de wetenschappelijke feiten. Ik erken dat dat niet altijd gemakkelijk zal zijn, met name omdat je oude zekerheden moet herinterpreteren of zelfs geheel opgegeven. Maar ik geloof ook dat een geloof pas echt waardevol kan zijn als het in lijn ligt met wat we in de werkelijkheid waarnemen. Een geloof waarvoor je delen van die werkelijkheid moet ontkennen, kan volgens mij niet juist zijn.

En het punt van mijn citaten is nou juist, dat een dergelijke synthese als zeer ongewenst en onmogelijk wordt gezien. Dus ik zeg wat anders dan jij.

De onderliggende zekerheid voor jou is, dat de evolutietheorie helemaal waar is en klopt. Zoals je zegt: "Ik ben ervan overtuigd dat als je eerlijk naar de bewijzen kijkt, de conclusie niet te ontkennen is." Maar daar denk ik dan toch weer anders over. Dat zoiets als het leven spontaan zou ontstaan, op eigen kracht, dat geloof ik totaal niet. Dat gaat er bij mij echt niet in. Maar dat verdedig jij dus wel, getuige deze tekst:
"Het is trouwens niet met een cel begonnen, zelfs de cel is geëvolueerd, en er zijn sterke aanwijzingen hoe dat gegaan zou kunnen zijn. Er zijn stoffen die onder de juiste omstandigheden ringen vormen. En dan is het niet zo'n enorme sprong dat er een keer spontaan wat materiaal in die ring werd opgesloten. Hoewel ook dat ongetwijfeld wel weer een stuk meer haken en ogen zal hebben. Interessant is het allemaal wel."
Dat je moeite hebt met het jonge-aarde-creationisme, omdat de radiodateringsmethoden andere taal spreken, daar kan ik wel inkomen. Vandaar dat ik dat maar niet op de spits drijf. Maar goed, dan is er nog Intelligent Design, die daar anders mee omgaat.
De evolutietheorie rust toch op de veronderstelling, dat de materiële werkelijkheid zichzelf wel redt, dat er geen ingrijpen van buitenaf is geweest. (Wat dat betreft is de term theïstische evolutie toch vrij merkwaardig, en naar mijn idee innerlijk tegenstrijdig.) Maar dan worden bepaalde zaken toch wel een erg sterk verhaal. Te sterk voor mij om geloofwaardig te zijn. Vandaar dat ik geen evolutionist ben. Natuurlijk erken ik wel evolutie op kleine schaal. Maar daarmee is voor mij niet gezegd dat je dat tot in het ultieme door moet trekken.

Mortlach schreef:O, het is zeker waar dat Darwin in bepaalde mate mensen heeft 'bevrijd' van geloof. Voordat Darwin er was, was het in zekere zin onmogelijk om geen creationist te zijn. Op de vraag waar we vandaan komen was immers maar 1 antwoord mogelijk. Darwin heeft laten zien dat er een ander antwoord mogelijk is. Dat betekent niet dat geloof ineens niet belangrijk is. Het betekent alleen dat mensen die het minder belangrijk vinden, opties hebben het naast zich neer te leggen. Dat kun je Darwin wel proberen kwalijk te nemen, maar geheel redelijk is die houding niet. Was het Darwin niet geweest, dan was er wel iemand anders geweest (Walace, om eens iemand te noemen) die hetzelfde principe had ontdekt.

Ik denk dat je hier de zaken niet echt scherp ziet. Alsof de inzichten van Darwin geen culturele revolutie inhouden. Volgens mij is het namelijk niet minder dan dat. Die revolutie heeft natuurlijk tijd nodig gehad om door te werken, maar onderhand zitten we wel in de tijd, dat dat zover is.
Jouw verhaaltje is zoiets van: alles kabbelt rustig voort, op dezelfde manier als dat het was, alleen is er een optie bij gekomen. Terwijl ik het meer zie als een of-of-kwestie.

Mortlach schreef:Zoals altijd, bepaalde vormen van het christelijke geloof worden inderdaad minder geloofwaardig en evolutie is in het zicht van de bewijzen inderdaad het meer redelijke antwoord. Dat wil echter niet zeggen dat het christelijke geloof fundamenteel aan geloofwaardigheid verliest. Het zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden, ja, maar dat is toch wel vaker gebeurd?

Dat zal er wel weer op neerkomen dat de wat vrijzinnigere versies er voor jou wel mee door kunnen, vermoed ik zo.

Ik denk dat het grondprobleem is, dat het christelijke geloof radicaal verschilt van de evolutietheorie. In het christelijke geloof is God de grond waarin de hele werkelijkheid rust, maar in het evolutionisme ontbreekt die grond, is blijft er slechts materialisme over. De onderliggende gedachte is gewoon heel anders. Een onverzoenlijk verschil, als je het mij vraagt.

Dan nog wat detailzaken:

Mortlach schreef:Zoveel kennis als de wetenschappers is absoluut niet nodig, maar wel een basisbegrip van hoe wetenschap werkt en de werking van en bewijzen voor de evolutietheorie. En dan ook nog eens niet enkel van sites die overduidelijk baat hebben bij het ontkennen van beiden, sites zoals AIG en allerlei andere vaag-creationistische sites.

Zou theologische kennis er wellicht ook toe doen? Het valt me op dat je zo focust op het wetenschappelijke.

Mortlach schreef:Ik zou weer wat citaten moeten nazoeken op context. Het is sowieso vaak twijfelachtig om af te gaan op de woorden van iemand zoals voorgesteld door openlijke tegenstanders.

Hm, dat is nou weer jammer, want dat slaat de discussie dood. Sorry dat ik zo dom ben geweest om citaten via een citaat door te geven. #-o

Maar via de voetnoten kan ik nog wel wat informatie doorgeven:

Cornell's William Provine captures this position, proclaiming that "evolution is the greatest engine of atheism ever invented."
William B. Provine, "Abstract of Will Provine's 1998 Darwin Day Keynote Address, Evolution: Free will and punishment and meaning of life," at: http://fp.bio.utk.edu/darwin/1998/provine_abstract.html
Helaas bleek die link niet te werken. Is blijkbaar alweer verouderd. Wellicht valt er via Google e.e.a. te proberen?

Likewise, philosopher Daniel Dennett describes Darwinisme as a "universal acid," which "eats through just about every traditional concept," including religion.
Daniel C. Dennett, Darwin's Dangerous Idea: Evolution and the Meaning of Life (New York: Simon & Schuster, 1995), p. 63.

In recent years, a group calling itself the "new atheists" has taken up this banner.
See Gary Wolf, "The Church of the Non-Believing," Wired (November 2006): pp. 182-193.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2015 17:54

En het punt van mijn citaten is nou juist, dat een dergelijke synthese als zeer ongewenst en onmogelijk wordt gezien. Dus ik zeg wat anders dan jij.

Bij God was toch alles mogelijk? :wink:

De onderliggende zekerheid voor jou is, dat de evolutietheorie helemaal waar is en klopt. Zoals je zegt: "Ik ben ervan overtuigd dat als je eerlijk naar de bewijzen kijkt, de conclusie niet te ontkennen is." Maar daar denk ik dan toch weer anders over. Dat zoiets als het leven spontaan zou ontstaan, op eigen kracht, dat geloof ik totaal niet. Dat gaat er bij mij echt niet in. Maar dat verdedig jij dus wel, getuige deze tekst:
"Het is trouwens niet met een cel begonnen, zelfs de cel is geëvolueerd, en er zijn sterke aanwijzingen hoe dat gegaan zou kunnen zijn. Er zijn stoffen die onder de juiste omstandigheden ringen vormen. En dan is het niet zo'n enorme sprong dat er een keer spontaan wat materiaal in die ring werd opgesloten. Hoewel ook dat ongetwijfeld wel weer een stuk meer haken en ogen zal hebben. Interessant is het allemaal wel."
Dat je moeite hebt met het jonge-aarde-creationisme, omdat de radiodateringsmethoden andere taal spreken, daar kan ik wel inkomen. Vandaar dat ik dat maar niet op de spits drijf. Maar goed, dan is er nog Intelligent Design, die daar anders mee omgaat.

Zelfs als het leven niet spontaan is ontstaan uit niet-levende stoffen, maakt dat niets uit voor de evolutietheorie - die begint immers pas als er eenmaal leven IS. Er is gewoon té veel bewijs dat al het leven op aarde een gemeenschappelijke voorouder deelt. De mogelijkheid dat we AL dat bewijs verkeerd interpreteren acht ik inderdaad onmogelijk.

Dus totdat inderdaad (wiskundig) is bewezen dat leven niet spontaan kan ontstaan, is het de meest redelijke optie om aan te nemen dat het dat wél heeft gedaan. En zoals ik al zei, er zijn allerlei interessante onderzoeken gaande naar mogelijke mechansimen. Maar goed, stiekem vermoed ik wel eens dat zelfs als je voor een creationst zijn neus in een lab nieuw leven maakt, ze het nog niet zouden aannemen.

De evolutietheorie rust toch op de veronderstelling, dat de materiële werkelijkheid zichzelf wel redt, dat er geen ingrijpen van buitenaf is geweest. (Wat dat betreft is de term theïstische evolutie toch vrij merkwaardig, en naar mijn idee innerlijk tegenstrijdig.) Maar dan worden bepaalde zaken toch wel een erg sterk verhaal. Te sterk voor mij om geloofwaardig te zijn. Vandaar dat ik geen evolutionist ben. Natuurlijk erken ik wel evolutie op kleine schaal. Maar daarmee is voor mij niet gezegd dat je dat tot in het ultieme door moet trekken.

De gehele wetenschap maakt gebruik van de veronderstelling, niet slechts ET. Je kunt je inderdaad afvragen hoe wetenschappelijk theïstische evolutie is. Ik zie het eerder als 'gewone' ET maar dan met een onzichtbare God in de coulissen. Eerder een filosofische stroming dan een wetenschappelijke. Ik ben blij dat ik dat wankele compromis niet hoef te maken.

Het is jammer dat je nergens verder lijkt te komen dan je gevoel. Je lijkt een gevoel te hebben dat je iets niet tot in het ultieme moet doortrekken, maar waarom niet? Hoewel gevoel en intuïtie zeker wel een plaats hebben binnen de wetenschap, zul je geen enkele wetenschapper vinden die je kunt overtuigen met een gevoel.

Ik denk dat je hier de zaken niet echt scherp ziet. Alsof de inzichten van Darwin geen culturele revolutie inhouden. Volgens mij is het namelijk niet minder dan dat. Die revolutie heeft natuurlijk tijd nodig gehad om door te werken, maar onderhand zitten we wel in de tijd, dat dat zover is.
Jouw verhaaltje is zoiets van: alles kabbelt rustig voort, op dezelfde manier als dat het was, alleen is er een optie bij gekomen. Terwijl ik het meer zie als een of-of-kwestie.

Het heeft zeker geholpen de wurggreep die geloof op de westerse maatschappij had wat te ontspannen. Jij ziet dat ongetwijfeld als jammer, maar ik mag graag adem halen. Maar andersom, in hoeverre is de secularisatie niet ook het gevolg van een kerk/geloof dat zich weigert aan te passen? Mensen zien het gewoon als achterhaald, dus waarom zou je daar dan moeite in steken?

Dat zal er wel weer op neerkomen dat de wat vrijzinnigere versies er voor jou wel mee door kunnen, vermoed ik zo.

Luister, mij zal het natuurlijk allemaal worst wezen wat christenen willen geloven. Ik zeg alleen dat in mijn ogen een geloof waardevoller is als je er niet deel van de realiteit voor hoeft te ontkennen.

Ik denk dat het grondprobleem is, dat het christelijke geloof radicaal verschilt van de evolutietheorie. In het christelijke geloof is God de grond waarin de hele werkelijkheid rust, maar in het evolutionisme ontbreekt die grond, is blijft er slechts materialisme over. De onderliggende gedachte is gewoon heel anders. Een onverzoenlijk verschil, als je het mij vraagt.

Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar ben blij dat ik dat probleem niet hoef op te lossen.

Zou theologische kennis er wellicht ook toe doen? Het valt me op dat je zo focust op het wetenschappelijke.

Ik heb werkelijk waar geen idee waar je theologische kennis voor nodig zou hebben als je de biologische theorie er evolutie probeert te bevatten.

Hm, dat is nou weer jammer, want dat slaat de discussie dood. Sorry dat ik zo dom ben geweest om citaten via een citaat door te geven. #-o

Maar via de voetnoten kan ik nog wel wat informatie doorgeven:

Cornell's William Provine captures this position, proclaiming that "evolution is the greatest engine of atheism ever invented."
William B. Provine, "Abstract of Will Provine's 1998 Darwin Day Keynote Address, Evolution: Free will and punishment and meaning of life," at: http://fp.bio.utk.edu/darwin/1998/provine_abstract.html
Helaas bleek die link niet te werken. Is blijkbaar alweer verouderd. Wellicht valt er via Google e.e.a. te proberen?

Likewise, philosopher Daniel Dennett describes Darwinisme as a "universal acid," which "eats through just about every traditional concept," including religion.
Daniel C. Dennett, Darwin's Dangerous Idea: Evolution and the Meaning of Life (New York: Simon & Schuster, 1995), p. 63.

In recent years, a group calling itself the "new atheists" has taken up this banner.
See Gary Wolf, "The Church of the Non-Believing," Wired (November 2006): pp. 182-193.

het is niet mijn bedoeling je het zwijgen op te leggen, maar het is nu eenmaal een feit dat citaten uit die hoek bij voorbaat verdacht zijn. Dat berust jammer genoeg gewoon op ervaring. Maar goed, voor dat eerste citaat heb ik wat context gegeven. Verder verdraagt evolutie zich inderdaad slecht met traditioneel geloof - moderniseer dan maar. Het best aangepaste geloof overleeft, ironisch genoeg is dat de pijler onder de evolutietheorie.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 19:41

Mortlach schreef:Bij God was toch alles mogelijk? :wink:

Dat ging over wat anders. Namelijk, over zalig worden. In Mattheüs 19:26 wordt nu juist geleerd dat dat vanuit de mens gezien een afgesneden zaak is, volstrekt onmogelijk.

Mortlach schreef:Zelfs als het leven niet spontaan is ontstaan uit niet-levende stoffen, maakt dat niets uit voor de evolutietheorie - die begint immers pas als er eenmaal leven IS. Er is gewoon té veel bewijs dat al het leven op aarde een gemeenschappelijke voorouder deelt. De mogelijkheid dat we AL dat bewijs verkeerd interpreteren acht ik inderdaad onmogelijk.

Dus totdat inderdaad (wiskundig) is bewezen dat leven niet spontaan kan ontstaan, is het de meest redelijke optie om aan te nemen dat het dat wél heeft gedaan. En zoals ik al zei, er zijn allerlei interessante onderzoeken gaande naar mogelijke mechanismen. Maar goed, stiekem vermoed ik wel eens dat zelfs als je voor een creationst zijn neus in een lab nieuw leven maakt, ze het nog niet zouden aannemen.

Dat vind ik al een vreemde stellingname: uitgaan van iets zeer onwaarschijnlijks, totdat echt keihard bewezen is dat het niet kan. Maar niet alles kun je waterdicht bewijzen. Zeker als het gaat over wat er in een ver verleden gebeurd zou zijn. Dan valt het simpelweg niet te bewijzen als regel. Zoiets als 'Karel gooide een sneeuwbal' (in 1798, op het Waagplein in Alkmaar) kan heel goed waar zijn, maar is onmogelijk te bewijzen.
Toch zou het er in dit geval wel eens anders voor kunnen staan, qua wiskundig bewijs. Er zijn wel eens berekeningen gemaakt over de kans van het spontaan ontstaan van leven. En daar kwam dan zo'n idioot klein getal uit, dat je gerust kunt stellen dat het in de praktijk uitgesloten is.
Maar dat uitgaan van iets onwaarschijnlijks, is mijns inziens gewoon een geloofskeuze. Jij gelooft dat het uit zichzelf moet gebeuren. En daar kijk ik anders tegenaan. Dat kan ik mij niet voorstellen, maar dat is nu eenmaal zo. Ik heb het er eens over gehad met een collega. Toen stelde ik ook de vraag: 'Wat denk jij als je zo'n ingewikkeld organisme ziet? Dat het vanzelf kan ontstaan, of dat er een ontwerper voor nodig is?' Dan kom je er achter dat de ander blijkbaar totaal andere basisintuïties heeft dan jezelf. Bepaalde basale geloofsopvattingen zijn dat, die ieder mens heeft.

Als je in een lab nieuw leven maakt, zegt dat denk ik inderdaad zeer weinig over het spontaan ontstaan van leven in een veronderstelde oersoep, zeer lang geleden. In een lab heb je gecontroleerde omstandigheden.
Maar goed, ik dacht dat zelfs dat nog niet gelukt was. Ik weet wel iets over een experiment van Stanley Miller, die organische verbindingen kon doen ontstaan. Dan heb je nog wat simpele bouwstenen. Zit je nog heel ver af van een levende cel.

Mortlach schreef:De gehele wetenschap maakt gebruik van de veronderstelling, niet slechts ET. Je kunt je inderdaad afvragen hoe wetenschappelijk theïstische evolutie is. Ik zie het eerder als 'gewone' ET maar dan met een onzichtbare God in de coulissen. Eerder een filosofische stroming dan een wetenschappelijke. Ik ben blij dat ik dat wankele compromis niet hoef te maken.

Het is jammer dat je nergens verder lijkt te komen dan je gevoel. Je lijkt een gevoel te hebben dat je iets niet tot in het ultieme moet doortrekken, maar waarom niet? Hoewel gevoel en intuïtie zeker wel een plaats hebben binnen de wetenschap, zul je geen enkele wetenschapper vinden die je kunt overtuigen met een gevoel.

Dat doortrekken van iets, daar zul je toch gronden voor moeten hebben? Waarom zijn er in onze werkelijkheid duidelijke honden en katten, maar is het ongebruikelijk om dieren tegen te komen die daar tussenin zitten? Dat zou toch moeten kunnen met de ET? Als ik tenminste je redering in herinnering breng over DNA wat zich daar niet toe begrenst? (Ik zat me toen ook al af te vragen: waarom zijn er dan geen mensen met een of drie ogen?)
Die duidelijke diergroepen zijn toch opmerkelijk in een biologische werkelijkheid die nogal diffuus zou moeten zijn, vanwege de gemeenschappelijke afstamming.

Mortlach schreef:Het heeft zeker geholpen de wurggreep die geloof op de westerse maatschappij had wat te ontspannen. Jij ziet dat ongetwijfeld als jammer, maar ik mag graag adem halen. Maar andersom, in hoeverre is de secularisatie niet ook het gevolg van een kerk/geloof dat zich weigert aan te passen? Mensen zien het gewoon als achterhaald, dus waarom zou je daar dan moeite in steken?

Een groot deel van de secularisatie zou ik ook daaruit kunnen verklaren, dat de kerk onbeholpen pogingen ging doen door juist aan te sluiten bij seculier denken, door middel van vrijzinnigheid. Daardoor kreeg je op de kansel slappe praatjes, waarvoor het de moeite niet waard was om je bed uit te komen op zondagochtend.
Zal toch wat complex zijn, om het verschijnsel secularisatie te verklaren, vermoed ik zo. Maar het denken van René Descartes zal al een aanzet geweest zijn tot ontwikkelingen die de secularisatie mogelijk gemaakt heeft. En wie weet wat allemaal nog daarvoor. Heeft men zich wellicht verkeken op de veronderstelde neutraliteit van de rede (Thomas van Aquino)? In onze tijd is denk ik wel duidelijk geworden, dat het functioneren van de rede complexer is, en meer aangestuurd vanuit bepaalde basisovertuigingen, dan dat men in de Verlichting nog door had.

Mortlach schreef:Ik heb werkelijk waar geen idee waar je theologische kennis voor nodig zou hebben als je de biologische theorie er evolutie probeert te bevatten.

Ik zat eigenlijk meer te denken aan de kennis die komt kijken bij de vraag, of christelijk geloof en evolutie te combineren valt. Het lijkt mij dat theologie er dan wel toe doet.

Mortlach schreef:het is niet mijn bedoeling je het zwijgen op te leggen, maar het is nu eenmaal een feit dat citaten uit die hoek bij voorbaat verdacht zijn. Dat berust jammer genoeg gewoon op ervaring. ...

Nou betreft het geen boek dat het creationisme probeert te bewijzen. Wat er in dat hoofdstuk gebeurt, is het helder proberen te krijgen van standpunten van bepaalde mensen. De ondertitel van het hoofdstuk is bijvoorbeeld: Waarom theïstische evolutie de atheïsten niet tevreden zal stellen. (Why Theistic Evolution Won't Appease the Atheists)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 mar 2015 20:11

Ik erger me er eerlijk gezegd aan dat Boekenlezer zo hoog van de toren blaast terwijl hij weigert zich fatsoenlijk in iets te verdiepen. Wie dat namelijk doet, ziet al snel dat je niet om de evolutietheorie heen kunt. Dat zien ook orthodoxe theologen, zoals bijvoorbeeld prof.dr. G. vd Brink. Die optie is er dus, hoewel het niet mijn keuze is.

Dit topic ging er over geloof ik hoe je het accepteren van evolutietheorie kunt combineren met christelijk geloof.

Eén van de grote problemen die het bewust accepteren en verwerken van de wetenschap (dus niet alleen de evolutietheorie) geeft is dat de waarheid van het christendom nogal gerelativeerd wordt. Het gevolg is dat mensen inderdaad sneller op zondagochtend in hun bed blijven liggen. Maar is dat noodzakelijk slechter dan een volle kerk vol mensen die hun intellect hebben opgeofferd en bij wijze van spreken als een stel zombies ja en amen zeggen op wat de dominee beweert? Het is denk ik ook een kwestie van sociologie: hechte gemeenschap + absolute opvatting van waarheid = volle kerk. In stedelijke gebieden met een minder hechte gemeenschap en een veel veelkleuriger omgeving is er ook minder binding met de kerk. Om het nog eens anders te zeggen: het is een kwestie van macht. Het klassieke christelijke verhaal is een hecht doortimmerd geheel waarin alles klopt en vaststaat (voor wie althans in het verhaal zit). De bewakers van dit verhaal, zoals dominees en ingevoerde gelovigen, bewaken daarmee het zelfverstaan en de gemeenschap en oefenen zo macht uit. Het is inderdaad bedreigend als die macht ter discussie komt te staan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 20:18

Cicero schreef:Ik erger me er eerlijk gezegd aan dat Boekenlezer zo hoog van de toren blaast terwijl hij weigert zich fatsoenlijk in iets te verdiepen.

Ik doe niet meer dan mijn eerlijke mening geven, in de vorm van discussie. Dus ook: vragen stellen. Lijkt me niks mis mee.
Evenmin weiger ik mij in iets te verdiepen. Sorry, als daar blijkbaar niet uitkomt wat jij wilt.

Cicero schreef:Wie dat namelijk doet, ziet al snel dat je niet om de evolutietheorie heen kunt.

Dan moet je je geen zorgen maken. Als het er volgens jou zo voorstaat, dan valt er voor jou toch te verwachten dat dat inzicht bij mij ook eens doorbreekt?

Cicero schreef:Maar is dat noodzakelijk slechter dan een volle kerk vol mensen die hun intellect hebben opgeofferd en bij wijze van spreken als een stel zombies ja en amen zeggen op wat de dominee beweert?

Is dat werkelijk het enig denkbare alternatief? Volgens mij is het christelijk geloof sowieso niet gebaseerd op onwetend ja-knikken. Dat deed Thomas ook bepaald niet (Johannes 20:24-31). Hij kreeg geen veeg uit de pan, maar de gevraagde bewijzen kreeg hij. (Het lijkt mij beter om het ingevoegde woordje toch in vers 29 maar weg te laten.)
Je maakt weer eens een karikatuur.

Cicero schreef:Om het nog eens anders te zeggen: het is een kwestie van macht. Het klassieke christelijke verhaal is een hecht doortimmerd geheel waarin alles klopt en vaststaat (voor wie althans in het verhaal zit). De bewakers van dit verhaal, zoals dominees en ingevoerde gelovigen, bewaken daarmee het zelfverstaan en de gemeenschap en oefenen zo macht uit. Het is inderdaad bedreigend als die macht ter discussie komt te staan.

Misschien kan hetzelfde wel gezegd worden van de evolutietheorie.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 20:51

William B. Provine heeft het volgende gesteld:
"Naturalistic evolution had clear consequences that Charles Darwin understood perfectly.

1. No gods worth having exist;
2. No life after death exists;
3. No ultimate foundation for ethics exists;
4. No ultimate meaning in life exists; and
5. Human free will is nonexistant."

(Ik dacht eerst: ik vertaal het even. Maar ik weet niet wat ik van stelling 1 moet maken. Is taalkundig nogal vreemd, als je het mij vraagt.)

En dat zou dan terug te vinden moeten zijn in: "Abstract of Will Provine's 1998 Darwin Day Keynote Address, Evolution: Free will and punishment and meaning of life".
Kortom, wel een standpunt dat bepaald geen ruimte overlaat voor christelijk geloof met evolutie gecombineerd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 mar 2015 21:42

Boekenlezer schreef:Kortom, wel een standpunt dat bepaald geen ruimte overlaat voor christelijk geloof met evolutie gecombineerd.

De man vergist zich. volgens mij bedoeld ie in punt één dat Goden niet meer nodig zijn. Niet de moeite waard. Dat mag ie vinden, maar is niet persé een consequentie van de evolutie-theorie.
Punt 2 is een slag in de ruimte, het lijkt me totaal geen consequentie van de evolutietheorie,
punt 3 is ook een beetje gek: zelfs in de bijbel wordt verwezen naar het geweten van mensen die nooit in aanraking zijn geweest met het christelijke geloof. Elk volk op aarde kent een vorm van rechtsspraak.
Punt 4 is ook maar een atheïstische mening die zelfs door veel doorgewinterde atheïsten absoluut niet wordt gedeeld. Punt 5 kan waar zijn, maar lijkt me zelfs bijbels te onderbouwen. Het is natuurlijk zo dat we allemaal worden gedreven door ons karakter, door hormonen, door dierlijke instincten, maar dat we itt tot dieren ook zelfreflectie kennen. Ik denk zelfs dat ons puur natuurlijk mens-zijn meer aanleiding geeft tot een eigen wil dan wat de bijbel leert.

Kortom, wel een standpunt dat bepaald geen ruimte overlaat voor christelijk geloof met evolutie gecombineerd.

Toch zijn er miljoenen theïstische evolutionisten op de wereld. Hoe kan dat? al die mensen houden zichzelf voor de gek? Ik heb nu al heel vaak argumenten aangedragen om de evolutie-theorie te combineren met het geloof, en met name genesis 2.
Het verhaal blijft hetzelfde:

-De mens wordt geschapen.
-De mens begaat een zonde en is zich daarvan bewust.
-De mens zoekt verzoening met God.
-De mens heeft wel degelijk een eigen wil. (sinds wij geen dier (meer) zijn)

Dit is alleen een langdurig, historisch proces. Maar dan zonder pratende slang en een slechte vrouw die nog geen benul heeft van goed en kwaad. Dus zonder mythevorming. Iedereen opgelucht, zou ik zeggen.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2015 21:44

Boekenlezer schreef:Dat vind ik al een vreemde stellingname: uitgaan van iets zeer onwaarschijnlijks, totdat echt keihard bewezen is dat het niet kan. Maar niet alles kun je waterdicht bewijzen. Zeker als het gaat over wat er in een ver verleden gebeurd zou zijn. Dan valt het simpelweg niet te bewijzen als regel. Zoiets als 'Karel gooide een sneeuwbal' (in 1798, op het Waagplein in Alkmaar) kan heel goed waar zijn, maar is onmogelijk te bewijzen.

Je noemt het nu wel zeer onwaarschijnlijk, maar zelfs daar hebben we weinig gegevens over. Sterker nog, er is recent een veelbelovend onderzoek geweest dat beargumenteerde dat het ontstaan van leven een direct gevolg is van de wetten van de thermodynamica. Ik heb de link even niet paraat, maar kan dat eventueel wel voor je nazoeken.

En verder zijn er 2 mogelijkheden: leven is spontaan op natuurlijke wijze ontstaan uit niet-levende stoffen, of leven is op magische wijze ontstaan. Ik geloof niet in magie, dus blijft er 1 antwoord over.

Toch zou het er in dit geval wel eens anders voor kunnen staan, qua wiskundig bewijs. Er zijn wel eens berekeningen gemaakt over de kans van het spontaan ontstaan van leven. En daar kwam dan zo'n idioot klein getal uit, dat je gerust kunt stellen dat het in de praktijk uitgesloten is.
Maar dat uitgaan van iets onwaarschijnlijks, is mijns inziens gewoon een geloofskeuze. Jij gelooft dat het uit zichzelf moet gebeuren. En daar kijk ik anders tegenaan. Dat kan ik mij niet voorstellen, maar dat is nu eenmaal zo. Ik heb het er eens over gehad met een collega. Toen stelde ik ook de vraag: 'Wat denk jij als je zo'n ingewikkeld organisme ziet? Dat het vanzelf kan ontstaan, of dat er een ontwerper voor nodig is?' Dan kom je er achter dat de ander blijkbaar totaal andere basisintuïties heeft dan jezelf. Bepaalde basale geloofsopvattingen zijn dat, die ieder mens heeft.

Ja, de berekeningen zijn echter altijd bijzonder vaag of gaan uit van het spontaan ontstaan van een compleet eiwit. In evolutie moet je altijd in kleinere stapjes denken. Is de reuzenstap onmogelijk? Ongetwijfeld, maar met 20 kleine stapjes kom je misschien op hetzelfde resultaat uit.

Maar goed, we hebben ergens wel een soortgelijke houding. Ik geloof niet in magie, dus moet wat ik voor me zie spontaan zijn ontstaan, hoe onwaarschijnlijk ook. Jij ziet iets onwaarschijnlijks, kan je niet voorstellen dat dat spontaan is gebeurd, dus moet het wel magie zijn geweest. Jij gelooft in magie; ik niet.

Als je in een lab nieuw leven maakt, zegt dat denk ik inderdaad zeer weinig over het spontaan ontstaan van leven in een veronderstelde oersoep, zeer lang geleden. In een lab heb je gecontroleerde omstandigheden.
Maar goed, ik dacht dat zelfs dat nog niet gelukt was. Ik weet wel iets over een experiment van Stanley Miller, die organische verbindingen kon doen ontstaan. Dan heb je nog wat simpele bouwstenen. Zit je nog heel ver af van een levende cel.

Ik ben blij dat je mijn punt bevestigt. Zelfs al herhaal je het ontstaan van leven, dan nog geloof je het niet. Dat 'bezwaar' van die gecontroleerde omstandigheden vind ik altijd een enorm zwaktebod, en al helemaal als het gaat om de fundamentele (on)mogelijkheid om spontaan leven te laten ontstaan.

Dat doortrekken van iets, daar zul je toch gronden voor moeten hebben? Waarom zijn er in onze werkelijkheid duidelijke honden en katten, maar is het ongebruikelijk om dieren tegen te komen die daar tussenin zitten? Dat zou toch moeten kunnen met de ET? Als ik tenminste je redering in herinnering breng over DNA wat zich daar niet toe begrenst? (Ik zat me toen ook al af te vragen: waarom zijn er dan geen mensen met een of drie ogen?)
Die duidelijke diergroepen zijn toch opmerkelijk in een biologische werkelijkheid die nogal diffuus zou moeten zijn, vanwege de gemeenschappelijke afstamming.

Als je teruggaat in het fossielenbestand kom je ongetwijfeld dieren tegen met zowel hond- als katachtige eigenschappen. Dat zal ergens in de familie van Carnivora zitten, want daartoe worden beide dieren gerekend. En ik kan je aardig wat vertellen over die zogenaamde duidelijke diergroepen. Weet je, ik ga dat doen ook, aan de hand van ringsoorten.

Er zijn meerdere organismen die een zogenaamde ringsoort vormen, maar ik neem even een bepaalde hagedis in Californië als voorbeeld. Die hagedissen komen voor op een halveringvormige bergketen daar. Nu, we definiëren even dat 2 organismen tot dezelfde soort behoren als ze samen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Op de ene punt van de ring vind je populatie A en als je de ring volgt, kom je populaties B t/m E tegen.
Populatie's A en B kunnen kruisen, en behoren dus tot dezelfde soort. Populaties B en C kunnen kruisen, en behoren dus ook totdezelfde soort, waardoor de logica dicteert dan A en C dezelfde soort zijn. A = B, B = C, dan A = C. C en D kunnen kruisen. D en E kunnen kruisen. Logica dicteert dus dat dit allemaal dezelfde soort is, immer A = B = C = D = E.

Echter, als je A en E probeert te kruisen, zal je dat niet lukken. Waaruit we concluderen dat A en E dus niet tot dezelfde soort behoren. Zo duidelijk zijn die diergroepen dus niet.

Verder is je argument verkeerd, omdat je er onbewust/onbedoeld vanuitgaat dat de kat en de hond uit elkaar voortkomen. Maar zo werkt dat niet. het is een vertakking vanaf de gedeelde voorouder.

Stel de gedeelde voorouder is de opa. Je opa had 2 kinderen, jouw vader en je oom. Jij bent de kat, en je neef is de hond. Wat jij dan vraagt is een 'persoon' die tussen jou en je neef in zit. Het kan zijn dat je een derde oom had, die aan je vraag voldoet, maar als die oom geen nakomelingen heeft gehad is er dus geen extante variant.

Een groot deel van de secularisatie zou ik ook daaruit kunnen verklaren, dat de kerk onbeholpen pogingen ging doen door juist aan te sluiten bij seculier denken, door middel van vrijzinnigheid. Daardoor kreeg je op de kansel slappe praatjes, waarvoor het de moeite niet waard was om je bed uit te komen op zondagochtend.
Zal toch wat complex zijn, om het verschijnsel secularisatie te verklaren, vermoed ik zo. Maar het denken van René Descartes zal al een aanzet geweest zijn tot ontwikkelingen die de secularisatie mogelijk gemaakt heeft. En wie weet wat allemaal nog daarvoor. Heeft men zich wellicht verkeken op de veronderstelde neutraliteit van de rede (Thomas van Aquino)? In onze tijd is denk ik wel duidelijk geworden, dat het functioneren van de rede complexer is, en meer aangestuurd vanuit bepaalde basisovertuigingen, dan dat men in de Verlichting nog door had.

Ja, en het hele menselijke bestaan maakt geen fluit verschil in het vraagstuk of evolutie waar is of niet. Het kan best dat je het jammer vindt dat de maatschappij tegenwoordig zo seculier is - ik persoonlijk ben erg dankbaar voor de vrijheden die het me geeft - en dat je een zondebok zoekt, 1 onderdeel dat als je dat maar weet te ontkrachten, we allemaal weer met hangende pootjes terug gaan naar de Middeleeuwen waar de Bijbel nog in het Latijn werd voorgelezen. En in de evolutietheorie meen je die zondebok te herkennen.

Ik zat eigenlijk meer te denken aan de kennis die komt kijken bij de vraag, of christelijk geloof en evolutie te combineren valt. Het lijkt mij dat theologie er dan wel toe doet.

Dan wel ja, maar dan zul je toch moeten uitgaan van de feitelijkheid van de gemeenschappelijke afstamming.

Nou betreft het geen boek dat het creationisme probeert te bewijzen. Wat er in dat hoofdstuk gebeurt, is het helder proberen te krijgen van standpunten van bepaalde mensen. De ondertitel van het hoofdstuk is bijvoorbeeld: Waarom theïstische evolutie de atheïsten niet tevreden zal stellen. (Why Theistic Evolution Won't Appease the Atheists)

O, heeft hij daar een heel hoofdstuk voor nodig? Omdat atheïsten doorgaans niet in magie geloven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2015 21:53

Boekenlezer schreef:William B. Provine heeft het volgende gesteld:
"Naturalistic evolution had clear consequences that Charles Darwin understood perfectly.

1. No gods worth having exist;
2. No life after death exists;
3. No ultimate foundation for ethics exists;
4. No ultimate meaning in life exists; and
5. Human free will is nonexistant."

(Ik dacht eerst: ik vertaal het even. Maar ik weet niet wat ik van stelling 1 moet maken. Is taalkundig nogal vreemd, als je het mij vraagt.)

1. Er bestaan geen goden die het houden waard zijn;

Toch handig, zo'n forum-vertaler :-)

Verder ben ik toch echt reuzebenieuwd hoe dit allemaal volgt uit de evolutietheorie en het denken van Darwin. Ik kan me toch echt het hoofdstuk over het ontbreken van een leven na de dood niet voor de geest halen, maar ik zal nog eens door mijn uitgave bladeren om te zien of ik het terug kan vinden. Idem voor alle andere punten.

En dat zou dan terug te vinden moeten zijn in: "Abstract of Will Provine's 1998 Darwin Day Keynote Address, Evolution: Free will and punishment and meaning of life".

Als het zou kloppen,wat het mijns inziens niet doet. En het hangt nogal af van wat je precies met 'ultiem' bedoelt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mar 2015 22:47

Ah ja, nou zie ik het wat beter. In feite staat er bij 1 zoiets als: Geen goden, die het waard zijn om te hebben, bestaan.
Het ging bij mij eerst zo: 'Geen goden waard... huh? ...hebbende bestaan.' En daar kon ik dus niks van maken.

Mortlach schreef:Verder ben ik toch echt reuzebenieuwd hoe dit allemaal volgt uit de evolutietheorie en het denken van Darwin. Ik kan me toch echt het hoofdstuk over het ontbreken van een leven na de dood niet voor de geest halen, maar ik zal nog eens door mijn uitgave bladeren om te zien of ik het terug kan vinden. Idem voor alle andere punten.

Ik heb wel een vermoeden. In het darwinisme is alles materie, en de geest bestaat niet als werkelijkheid. Die is hooguit een illusie die door de materie gevormd wordt. En daarmee vervalt er dan wel meer, zoals leven na de dood, en andere niet-materiële zaken als ethiek, betekenis van het leven en de illusie dat je zelf iets in vrijheid wil. Ik moet ineens denken aan een oude Griekse filosoof (Epicurus wellicht?), die zei dat alle beweging van de atomen bepaald is. Daarin bestaat geen vrije keuze. Determinisme dus. De hele werkelijkheid is dan een gebeuren van bewegende atomen, en niet meer dan dat.

Tsja, er valt wel veel weg als je de werkelijkheid puur materieel moet opvatten, en als dat alles is...

Mortlach schreef:Als het zou kloppen,wat het mijns inziens niet doet. En het hangt nogal af van wat je precies met 'ultiem' bedoelt.

Ik denk dan: dat het zijn fundament in God vindt. In ieder geval: een dieper fundament, wat basis geeft voor ethiek en levensbetekenis. En dat bestaat voor Provine natuurlijk niet. Sowieso natuurlijk niet in een puur materialistische totaalvisie op de werkelijkheid (alles is materie).

(Toch wel een intelligente gedachte van Plato, die van de geestelijke en de materiële werkelijkheid, bedenk ik nu. Ik vond het eerst altijd zo speculatief, maar nu lijkt het me ineens behoorlijk anders.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2015 00:02

Ik heb wel een vermoeden. In het darwinisme is alles materie, en de geest bestaat niet als werkelijkheid. Die is hooguit een illusie die door de materie gevormd wordt. En daarmee vervalt er dan wel meer, zoals leven na de dood, en andere niet-materiële zaken als ethiek, betekenis van het leven en de illusie dat je zelf iets in vrijheid wil. Ik moet ineens denken aan een oude Griekse filosoof (Epicurus wellicht?), die zei dat alle beweging van de atomen bepaald is. Daarin bestaat geen vrije keuze. Determinisme dus. De hele werkelijkheid is dan een gebeuren van bewegende atomen, en niet meer dan dat.

Het is zo lastig dat tegenwoordig zaken als Darwinisme en naturalisme vaak door elkaar worden gebruikt, dat maakt het er allemaal niet duidelijker op. Geen idee trouwens hoe in dat systeem ethiek vervalt. Hooguit vervalt je externe kruk die je nodig hebt om je zogenaamde 'objectieve' regels te geven.

Ik denk dan: dat het zijn fundament in God vindt. In ieder geval: een dieper fundament, wat basis geeft voor ethiek en levensbetekenis. En dat bestaat voor Provine natuurlijk niet. Sowieso natuurlijk niet in een puur materialistische totaalvisie op de werkelijkheid (alles is materie).

Nee, in die visie zul je geen goddelijk fundament vinden, maar op mij komt dat altijd een beetje over als valsspelen. Zo van "onze ethiek is fundamenteler dan de jouwe, dus wij hebben gelijk". Nodig is het in ieder geval allerminst.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2015 01:41

mohamed schreef:Ja? Toen ik nog atheïst was heb ik me wel laten uitschrijven, al was dat mede omdat ze van de kerk steeds aan de deur kwamen voor een collecte en ik geen zin meer had wat te geven.

Mortlach schreef:Dat is inderdaad de hoofdreden om je uit te schrijven :-)

De hoofdreden was dat ik niet meer geloofde natuurlijk, er zijn namelijk ook genoeg mensen die de contributie toch maar betalen. Dat noem ik van twee walletjes willen eten. Het is dan net alsof je zegt: 'jongens ik doe niet mee, maar uit vrees voor de mogelijke consequenties betaal ik toch mijn deel.'

Terug naar “[Religie] - Open forum”