Ik vind dat we sowieso terughoudend moeten zijn met standpunten over de uitverkiezing in te nemen.
mag ik daar aanvullend van maken dat we daarin onze plaats moeten weten?
Zelf heb ik daar al heel lang geleden van geleerd: lees voor 'uitverkiezing' nou eens 'voorkennis'. (en toen snapte zelfs ik wat er aan de hand was)
Voor de Heere Zelf bestaat immers geen tijd, dus weet Hij nu reeds wat er over 1000 jaar zal gaan geschieden.
Nou hadden wij indertijd leerzame belijdeniscatechisatieles van wijlen ds. Jac. van Dijk; de verhaaltjesdominee noemden de dichtgespijkerden hem wel smalend.
(is het scheldwoord 'dichtgespijkerd' wellicht een synoniem voor hypercalvinist? vraag ik heimelijk bedenkend)
In onze verbeelding groeien herinneringen, zo weten we. In dier voege zie ik hem nog met zijn uitgestrekte wijsvinger in de dikke bierbuik van die zwaere broeder prikken met de opmerking: 'ieder pondje gaat door 't mondje. Daar heeft u toch ook zelf de lepel voor naar uw mond moeten brengen? Zei u toen ook 't mot je maar gegeve worde? Werk u's zelfs zaligheid met vrezen en beven! Want het is God Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.'
't Is lang geleden, maar zoiets was het volgens mij wel hoor. Wat kon die gaarne getrouwe dienstknecht des Heeren het Woord toch beeldend brengen!