Rozijn schreef:Kun je onder woorden brengen hoe je dat merkt?
Bambi heeft al wat gras voor mijn voeten weggemaaid, lees ik.
Alleen vind ik de eerste preek die zij beschrijft, niet bevindelijk. Dominee laat liggen wat die strijd persoonlijk betekent.
Kent hij die strijd dan niet?
Maar mogelijk moet je zo'n preek zelf horen, wil je tot een conclusie kunnen komen.
Kijk Rozijn, het is net als op school. Twee docenten brengen dezelfde stof.
De één gortdroog, theoretisch perfekt, maar zo zonder persoonlijke inbreng, je valt er bijna bij in slaap of je snapt het niet.
De ander vertelt het met verve, kleurt zijn college met persoonlijke verhalen, een kwinkslag, tekent een voorbeeld, vertelt hoe hij het zelf niet in één keer snapte, maar door een voorval het opeens wel zag. Enzovoorts.
De leerlingen hangen aan zijn lippen en halen moeiteloos goede cijfers, want het kwam over!
Soms pakt dominee zijn I padje, scrolt af en toe de tekst eens door, kijkt braaf af en toe de kerk in. Preek klopt schriftuurlijk aan alle kanten, niks op aan te merken. Maar het landt niet, het pakt niet, je staat op de stoep en bent al grote delen vergeten.
De volgende dag weet je amper nog wat de tekst was.
Als dominee zelf in een storm was beland op zijn levenszee en heeft het snijden van de noordenwind moeten trotseren en het ruisen van de zuidenwind zelf mogen ervaren, kan hij daar niet over zwijgen. DAT is wat mij betreft bevinding.