Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hettys schreef:Wat we zien is een stokoude aarde en wat we zien is evolutie.
Boekenlezer schreef: Dat wordt door bepaalde mensen hier beweerd, waaronder jij. Het komt steeds weer neer op: evolutie is een onomstotelijk feit, evolutie is bewezen, het is zekerder dan zeker, etc. Maar dan is het me toch werkelijk waar een groot raadsel hoe bepaalde andere dingen geschreven kunnen worden, zoals ik die in andere boeken tegenkom. Ik moest bijvoorbeeld meteen aan het volgende citaat denken:"Geen wonder dat de paleontologen zich zo lang verre hebben gehouden van de evolutie. Zij lijkt nooit te gebeuren. ..."
Dat heeft Niles Eldredge ooit geschreven. Hoe je het ook went of keert, dat zijn toch echt andere woorden dan "wat we zien is evolutie".
Het is maar een enkel voorbeeldje. Er zou zoveel meer aan te halen zijn. Allemaal dingen, die toch andere taal spreken dan: het evolutieverhaal is zekerder dan zeker.
Is het dan vreemd, dat mij dat mogelijk maakt om de gedachte te maken van: 'misschien klopt er iets niet, misschien zitten ze er wel naast.'? Natuurlijk weet ik wel, wat die mensen geen creationisten zijn. Dat neemt toch niet weg, dat je opvangt, dat er blijkbaar waargenomen wordt dat er wat rammelt. En dat ik daarom niet met zekerheid in de evolutietheorie kan geloven. Sowieso is dat natuurlijk al lastig als denker, want wanneer is iets nou zeker?
Zeker als het om gewaagde menselijke hypothesen gaat. Want gewaagd is dat toch wel: reconstrueren hoe iets miljoenen en miljarden jaren geleden gegaan zou zijn. In dat licht verwondert het mij niets, als er dan rammeltjes klinken. Maar die rammels versterken op hun beurt mijn geloof in de evolutietheorie niet, integendeel. Het maakt alleen al die reclame voor de zekerheid van de evolutietheorie alleen maar des te irritanter, aangezien ik daar weinig mee kan. Net zoiets als een reclamebanner die even dominant in beeld komt, terwijl je een bericht wilt gaan typen. Dan is het: 'sorry, maar ik was met wat anders bezig' en ik klik die irritante boodschap maar gauw weg.
Vanwaar die beperking tot Jezus? Hoe moet dat dan gegaan zijn in de tijd dat Jezus nog niet op aarde verschenen was?
mohamed schreef:Ik heb het gelezen en dat joden het met aantallen niet zo nauw nemen was me bekend. Ben blij dat we het toch eens zijn geworden over het belangrijkste, namelijk dat de uittocht uit Egypte onder de bezielende leiding van Mozes historisch was.
Pcrtje schreef:Je mag van mij best een beider standpunten kiezen, maar indien je het eerste standpunt inneemt plaats je je volledig buiten de gangbare en huidige wetenschap en maatschappij en ben je totaal niet geloofwaardig ten opzichte van niet- of anders-gelovigen;
Pcrtje schreef:indien je het tweede standpunt inneemt begeef je je op gevaarlijk terrein omdat de kans groot is dat er niets meer van de Bijbel overblijft.
Pcrtje schreef:Ik heb juist ontzag voor mensen die ondanks voortschrijdende wetenschappelijke inzichten vasthouden aan een betekenisvolle exegese van het symbolisch gelezen genesisverslag. Persoonlijk blijf ik dit standpunt ook moeilijk vinden, maar ik kan niet anders. Ik wil intellectueel integer blijven en mijn wetenschappelijke geweten niet negeren; ik wil ook niet dat er helemaal niets van de religieuze boeken overblijft.
Pcrtje schreef:Als je nou constateert, dat twee verhalen elkaar vierkant tegenspreken door onverzoenlijke tegenstellingen, is het mijns inzien logisch om eerst te overwegen of er dan een van de twee verworpen moet worden, voordat je aan creatieve exegese gaat doen. Dat is geen gemoraliseer, maar gewoon normale logica.
Pcrtje schreef:Als dat je redenering is moeten we vaststellen dat de wetenschap gelijk heeft en de Bijbel niet. Zullen we samen onze Bijbels maar in de openhaard werpen?
Pcrtje schreef:Neem de tijd, uiteraard. Het gaat mij trouwens voornamelijk om de eerste pagina, maar de pagina's daarna zijn ook buitengewoon interessant. In ieder geval wilde ik laten zien dat er echt wel wordt nagedacht over de problemen die ontstaan bij het loslaten van een letterlijke lezing van Genesis.
Boekenlezer schreef:Ofwel: gewoon die val maar overboord gooien. Daarmee kan dan gelijk een hele hoop patristische exegese in de vuilnisbak gedeponeerd worden. (...) Ik denk dat je dan gerust mag zeggen: Adieu, christelijk geloof. Want hiermee gaat alles onderuit. Dan is er geen basis meer voor christelijk geloven.
Pcrtje schreef:Lees bijvoorbeeld het stuk van T. Smaedes in hetgeen ik geschreven heb. Dan zie je dat dat heus niet hoeft.
Hoe moeten we dan als christenen nog uittreden naar niet- en andersgelovigen?Boekenlezer schreef:Wat de huidige maatschappij denkt is voor mij niet maatgevend, want dat verandert toch door de loop van de tijd heen. Een christen wordt vanuit de Bijbel sowieso al geïnstrueerd dat hij bij het denken van de grote massa weinig te zoeken heeft, en dat hij verdrukking kan verwachten. We leven tussen een mensheid die van God niet weten wil.
Je hebt gelijk. De hele wetenschap staat achter de theorie van een bolle aarde, maar dat moeten we vooral niet geloven. Immers, dat heeft de mens in eigen wijsheid ontdekt terwijl het Woord Gods ons duidelijk anderszins vertelt!Boekenlezer schreef:Bovendien is het navolgen van de waarheid sowieso al geen zaak van de massa maar volgen, aangezien de mens niet zo'n waarheidsgetrouw wezen is.
Pcrtje schreef:indien je het tweede standpunt inneemt begeef je je op gevaarlijk terrein omdat de kans groot is dat er niets meer van de Bijbel overblijft.
Nouja, ik denk dat het juist inconsequent is. Laten we even bij het voorbeeld blijven: waarom geloof je in een bolle aarde? Dat is dus de wetenschap (en dus de massa) verkiezen boven de Bijbel...Boekenlezer schreef:Maar het is wel stukken consequenter.
Klopt. Ik wil ook niet beweren dat alles meteen is opgelost indien iemand een ander standpunt kiest. Je moet natuurlijk niet met deze opmerking aan de haal gaan door te stellen dat het dus een slechte weg is om te begaan omdat het tot innerlijke spanningen leidt. Ik zou zeggen: gezonde spanningen.Boekenlezer schreef:Je geeft zelf mooi aan tot welke innerlijke spanningen het leidt om aan beide vast te houden.
Dit snap ik niet helemaal. Ik ging mee in jouw redenering maar nu krabbel je opeens terug..?Boekenlezer schreef:Dat is jouw vaststelling. Ik heb dat niet vastgesteld. Dus jouw Bijbel mag de openhaard in, maar die van mij (nog) niet. Al is dat wel een tamelijk postmoderne oplossing (ieder denkt het zijne).
Omdat het teveel afwijkt van de gebruikelijke, orthodoxe leer?Boekenlezer schreef:Ik kwam inderdaad hier iets tegen van T. Smedes. Wat dergelijke theologen beweren heeft op mij echter een overtuigingskracht van nul komma nul, en stuit mij juist eerder tegen de borst.
Metaforisch lezen. Of anders plaatsen, zoals de RKK doet.Boekenlezer schreef:Als de zondeval nooit plaatsgevonden heeft of zelfs maar kan hebben - zoals T. Smedes beweert - wat moet je dan überhaupt nog met het fenomeen zondeval?
Natuurlijk blijven fictieve zaken gewoon staan, ook al is het niet historisch. Alle sprookjes? Mythes? Romans? Verhalen? Allemaal onzin? Natuurlijk niet! We kunnen toch ook leren van metaforen en metaforische verhalen?Boekenlezer schreef:Wat heb je aan fictieve zaken die geen basis in de werkelijkheid hebben? Dat is toch idioot om daar dan aan vast te blijven houden?
mohamed schreef:Dat de Bijbel schrijvers geloofden in een platte aarde is een aanname, want aangezien ze kennis van de sterren hadden is dat maar zeer de vraag.
Boekenlezer schreef:Als de zondeval nooit plaatsgevonden heeft of zelfs maar kan hebben - zoals T. Smedes beweert - wat moet je dan überhaupt nog met het fenomeen zondeval? Wat heb je aan fictieve zaken die geen basis in de werkelijkheid hebben? Dat is toch idioot om daar dan aan vast te blijven houden?
Als T. Smedes heeft aangetoond dat je als evolutionist christen kan blijven, dan heeft Arius aangetoond dat je niet in de eeuwige godheid van Christus hoeft te geloven, dan heeft Marcion aangetoond dat het Oude Testament niet erg relevant is voor ons, en dan heeft ds. E.J.A. van der Kaaij aangetoond dat Jezus niet bestaan heeft.
En het christendom veranderd mee. De orthodoxen als laatste maar altijd onvermijdelijk. Men zoekt altijd naar nieuwe interpretaties van de bijbel om mee te gaan met de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen.Wat de huidige maatschappij denkt is voor mij niet maatgevend, want dat verandert toch door de loop van de tijd heen. Een christen wordt vanuit de Bijbel sowieso al geïnstrueerd dat hij bij het denken van de grote massa weinig te zoeken heeft, en dat hij verdrukking kan verwachten. We leven tussen een mensheid die van God niet weten wil.
hettys schreef:Ja. Er is veel meer aan te halen. Er zijn christelijke creationisten die ondanks dat ze zich christen noemen, dag in dag uit wetenschappelijke papers zitten te lezen om te zien welke zin ze uit de context kunnen halen om te misbruiken voor creationistische doeleinden. Aan de ene kant wordt de wetenschap afgewezen aan de andere kant wordt elke uitspraak met een loep bekeken om te zien of die gebruikt kan worden om een wetenschappelijke tintje aan de discussie te geven.
hettys schreef:Ik heb me nooit gerealiseerd dat iemand als jij ´misschien´ als optie heeft. Ik kreeg toch een beetje de indruk dat je de evolutie-theorie nooit hebt overwogen als iets wat je eventueel zou kunnen afwijzen/ accepteren. Ik dacht dat afwijzen de enige optie was, maar misschien heb ik me vergist.
hettys schreef:De groentafdeling van je eigen supermarkt ligt vol met bewijzen voor evolutie. Het is letterlijk dagelijkse kost. Of dacht je dat de bloemkolen en de broccoli zo in het wild groeiden? Evolutie is overal.
hettys schreef:Het christendom beperkt zich tot het dogma: wie gelooft in Jezus als redder van de mensheid is behouden. Voor die tijd was het alleen jodendom.
We hebben het hier over wie zich nog echt christen kan noemen.
hettys schreef:Ik vind het vreemd om te denken dat de zondeval nooit zou hebben plaatsgevonden.
hettys schreef:Niemand toont aan op het internet of wat voor leesvoer dan ook, wie er wel of niet christen kan zijn. Dat is iets tussen God en mensen. En als ik mezelf christen noem én de evolutietheorie wil accepteren, dan heeft niemand daar ook maar iets over te zeggen.
hettys schreef:En het christendom veranderd mee. De orthodoxen als laatste maar altijd onvermijdelijk. Men zoekt altijd naar nieuwe interpretaties van de bijbel om mee te gaan met de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen.
Voor elke christen is de huidige maatschappij min of meer maatgevend.
Pcrtje schreef:Hoe moeten we dan als christenen nog uittreden naar niet- en andersgelovigen?
Pcrtje schreef:Nouja, ik denk dat het juist inconsequent is. Laten we even bij het voorbeeld blijven: waarom geloof je in een bolle aarde? Dat is dus de wetenschap (en dus de massa) verkiezen boven de Bijbel...
Pcrtje schreef:Hoe moeten we nu verder? Jij geeft aan dat je wel in een bolle aarde gelooft, terwijl de Bijbel iets anders beweert, maar tegelijkertijd moeten we volgens jou niet teveel vertrouwen hechten aan de waarheidsgetrouwheid van de uitspraken van de mensen...
Pcrtje schreef:Natuurlijk blijven fictieve zaken gewoon staan, ook al is het niet historisch. Alle sprookjes? Mythes? Romans? Verhalen? Allemaal onzin? Natuurlijk niet! We kunnen toch ook leren van metaforen en metaforische verhalen?
Boekenlezer schreef:Volgens mij kun je een dergelijke tekst niet opstellen zonder een bepaalde figuurlijke bril op, zonder een bepaalde hersenspoeling. Want de subjectiviteit druipt er aan alle kanten van af.
Ik formuleerde terughoudend en voorzichtig. Maar ik heb wel zoiets van: waar rook is, daar is vuur. En van de standaard reactie 'in de doofpot daarmee!' trek ik mij weinig aan. Ik laat mijn denkprocessen er niet door frustreren.
Hier sla je toch wel door. Ik kom ook in de supermarkt, maar ben daardoor nooit overtuigd geraakt van de evolutie. Volgens mij is dit meer: de werkelijkheid zien door de bril van de evolutietheorie. Je hebt zo leren kijken. Dat is je aangeleerd, en je kunt daardoor niet anders meer denken.
Zoals bijvoorbeeld m.b.t. het homohuwelijk, om eens iets te noemen?
Boekenlezer schreef:Er zijn foto's van de aarde, en dan zie je een bol. Dat is toch wel een heel erg sterk bewijs.
Het wereldbeeld van een bolle aarde levert bij lange na niet die problemen op die de evolutietheorie oplevert m.b.t. het geloof in wat de Bijbel zegt. Dat is al een megagroot verschil. En daar zit het em in voor mij.
Kijk, als de Bijbel het platte wereldbeeld nou als fundamenteel leerstuk leerde. Maar nee, dat is nou bepaald niet het geval. Integendeel, het lijkt meer een onbenullig bijkomstigheidje te zijn, wat er niet erg toe doet. En dat kan ik van de schepping weer niet zeggen.
Op die manier word ik nog verplicht om waarde te gaan hechten aan iedere idiote fantasie die maar in mij opkomt...
Pcrtje schreef:Nouja, ik denk dat het juist inconsequent is. Laten we even bij het voorbeeld blijven: waarom geloof je in een bolle aarde? Dat is dus de wetenschap (en dus de massa) verkiezen boven de Bijbel...
En jij meent dat de bewijzen voor een aarde van vele malen meer dan 10.000 jaar en de evolutietheorie veel minder sterk zijn dan de bewijzen voor een bolle aarde?Boekenlezer schreef:Er zijn foto's van de aarde, en dan zie je een bol. Dat is toch wel een heel erg sterk bewijs.
Wie bepaalt dan waar de grens ligt? Wanneer 'mag' iets figuurlijk opgevat worden en wanneer niet?Boekenlezer schreef:Het wereldbeeld van een bolle aarde levert bij lange na niet die problemen op die de evolutietheorie oplevert m.b.t. het geloof in wat de Bijbel zegt. Dat is al een megagroot verschil. En daar zit het em in voor mij.
Als ik je goed begrijp zit het probleem eigenlijk op het punt van de zondeval. Die is namelijk fundamenteel voor de christelijke theologie (zoals wij die kennen binnen het Westers-Christelijke denken) en wanneer het genesisverslag niet letterlijk wordt genomen valt ook de historische zondeval weg die werkelijk plaats zou moeten hebben gevonden. Het probleem is vervolgens dat er zonder zondeval niets meer van de centrale positie van Jezus in het christendom overblijft. Ergo: het orthodox-christelijke geloof is daarmee tot onzin gereduceerd. Begrijp ik je zo goed?Boekenlezer schreef:Kijk, als de Bijbel het platte wereldbeeld nou als fundamenteel leerstuk leerde. Maar nee, dat is nou bepaald niet het geval. Integendeel, het lijkt meer een onbenullig bijkomstigheidje te zijn, wat er niet erg toe doet. En dat kan ik van de schepping weer niet zeggen.
Pcrtje schreef:Natuurlijk blijven fictieve zaken gewoon staan, ook al is het niet historisch. Alle sprookjes? Mythes? Romans? Verhalen? Allemaal onzin? Natuurlijk niet! We kunnen toch ook leren van metaforen en metaforische verhalen?
Je bent een boekenlezer, toch? Weet je niet wat bijvoorbeeld C.S. Lewis over deze dingen heeft geschreven? Even uit mijn hoofd een parafrase: 'Elke mythe bevat waarheid. In het verhaal van Jezus gaan al die mythes in vervulling. Jezus' verhaal is wat dat betreft de meest ware mythe.'Boekenlezer schreef:Op die manier word ik nog verplicht om waarde te gaan hechten aan iedere idiote fantasie die maar in mij opkomt...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten