Schriftuurlijke Bevinding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Schriftuurlijke Bevinding

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 15:56

StillAwake schreef:Grappig, ik herken juist in ervaring iets wat je je eigen hebt gemaakt, en in het woord bevinding herken ik dat juist niet.
Klaarblijkelijk is de taal (ik mis een reformatorische opvoeding) buiten de zuil anders ontwikkeld dan binnen de refo-zuil...

Een bepaald gedeelte van de taal is stil blijven staan.
De jongere generatie gebruikt in de regel niet meer die ouderwetse uitdrukkingen, ook niet als het gaat om eigen bevinding.
Het gebeurt wel eens, zeker, maar dan komt dat een beetje onnatuurlijk, geforceerd over.
Wat betreft het woord bevinding is dat niet zo, iedereen weet eigenlijk meteen wat er bedoeld wordt, ook buitenkerkelijken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 15:59

Chaya schreef:Een bepaald gedeelte van de taal is stil blijven staan.
De jongere generatie gebruikt in de regel niet meer die ouderwetse uitdrukkingen, ook niet als het gaat om eigen bevinding.
Het gebeurt wel eens, zeker, maar dan komt dat een beetje onnatuurlijk, geforceerd over.
Wat betreft het woord bevinding is dat niet zo, iedereen weet eigenlijk meteen wat er bedoeld wordt, ook buitenkerkelijken.

Helaas kan ik je voor wat betreft de buitenkerkelijken niet helemaal geloven.
Het heeft mij hier (op dit forum) behoorlijk wat moeite gekost om te begrijpen wat er met deze term bedoeld werd, laat staan dat ik het al buitenkerkelijke al begreep.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:06

StillAwake schreef:Helaas kan ik je voor wat betreft de buitenkerkelijken niet helemaal geloven.
Het heeft mij hier (op dit forum) behoorlijk wat moeite gekost om te begrijpen wat er met deze term bedoeld werd, laat staan dat ik het al buitenkerkelijke al begreep.

Dat ligt dan echt aan jou. :wink:
Het staat op wiki en als een boek of tv programma over de Bible Belt gaat, wordt immer de term bevindelijken gebruikt.
Wat het ten diepste inhoudt, nee, dat ben ik met je eens, daar slaat men de plank weleens mis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 16:09

Chaya schreef:Dat ligt dan echt aan jou. :wink:
Het staat op wiki en als een boek of tv programma over de Bible Belt gaat, wordt immer de term bevindelijken gebruikt.
Wat het ten diepste inhoudt, nee, dat ben ik met je eens, daar slaat men de plank weleens mis.

Wie er met "de bevindelijken" bedoeld werden begreep ik wel, maar wat bevinding inhield wist ik niet.
Sorry, maar ik denk dat veel minder mensen dat weten dan dat jij denkt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 16:14

StillAwake schreef:Wie er met "de bevindelijken" bedoeld werden begreep ik wel, maar wat bevinding inhield wist ik niet.
Sorry, maar ik denk dat veel minder mensen dat weten dan dat jij denkt.

Dat zeg ik toch!
Chaya schreef:Wat het ten diepste inhoudt, nee, dat ben ik met je eens, daar slaat men de plank weleens mis.

Aldus. :D

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 02 mar 2015 18:41

Als ik de vandale erbij opslaat zie ik het verschil niet met bevinding.
be·vin·ding (de; v; meervoud: bevindingen) 1uitkomst van een onderzoek of waarneming

1er·va·ren (ervoer of ervaarde, heeft ervaren) 1leren of gewaarworden door dingen mee te maken; ondervinden
2er·va·ren (bijvoeglijk naamwoord) 1bekwaam door ondervinding

Als je goed kijkt naar het geheel Schriftuurlijke bevinding dan zijn het ervaringen overeenkomstig de Schrift.

Komt luistert toe gij Godsgezinden
gij die de Heer van harte vreest
hoort wat mij God deed ondervinden
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 mar 2015 20:03

Samanthi schreef:Als ik de vandale erbij opslaat zie ik het verschil niet met bevinding.
be·vin·ding (de; v; meervoud: bevindingen) 1uitkomst van een onderzoek of waarneming

1er·va·ren (ervoer of ervaarde, heeft ervaren) 1leren of gewaarworden door dingen mee te maken; ondervinden
2er·va·ren (bijvoeglijk naamwoord) 1bekwaam door ondervinding

Als je goed kijkt naar het geheel Schriftuurlijke bevinding dan zijn het ervaringen overeenkomstig de Schrift.

Komt luistert toe gij Godsgezinden
gij die de Heer van harte vreest
hoort wat mij God deed ondervinden
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.

Zo is dat, compleet duidelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 04 mar 2015 12:17

Schriftuurlijke bevinding is ervaren dat Gods Woord waar is.
Laatst gewijzigd door Rozijn op 06 mar 2015 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 mar 2015 16:30

rotterdam schreef:
Soms worden woorden of termen gekaapt door groeperingen die daarna een "eigen leven" gaan leiden.

Het woord bevinding zou gekaapt zijn? Het komt uit Romeinen!

Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben.

@Rozijn: brak de zin vroegtijdig af?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 mar 2015 18:37

Wordt het woord bevinding dan altijd gebruikt zoals bedoeld in Romeinen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mar 2015 08:24

Chaya schreef:Het woord bevinding zou gekaapt zijn? Het komt uit Romeinen!

Iedereen die Bijbelse woorden of zinnen exclusief gaat toepassen op het "eigen gedachtegoed of interpretatie" kaapt deze woorden.
U meent toch niet dat deze woorden gegeven zijn aan een kerkelijk dogma ?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2015 10:09

rotterdam schreef:Iedereen die Bijbelse woorden of zinnen exclusief gaat toepassen op het "eigen gedachtegoed of interpretatie" kaapt deze woorden.
U meent toch niet dat deze woorden gegeven zijn aan een kerkelijk dogma ?

Ik begrijp niet waar deze vijandige toon vandaan komt.
Niemand heeft iets gekaapt.
In feite heeft iedereen, of iedere kerk, zo het eigen gedachtengoed en interpretatie.
Het gaat erom dat het woord in de Bijbel staat en dus niet verzonnen is door een bepaalde reformatorische stroming.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mar 2015 11:43

Chaya schreef:Ik begrijp niet waar deze vijandige toon vandaan komt.
Niemand heeft iets gekaapt.
In feite heeft iedereen, of iedere kerk, zo het eigen gedachtengoed en interpretatie.
Het gaat erom dat het woord in de Bijbel staat en dus niet verzonnen is door een bepaalde reformatorische stroming.

Goede Chaya, ik ken u niet, weet alleen uw "nick" name "Chaya" en dat u bij het water woont.
Neem dus van mij aan - ik koester geen gevoelens van vijandigheid jegens u.
Het woord "verzonnen" komt van u en niet van mij.

Nog niet zo lang geleden bezocht ik, i.v.m. familiebezoek,op dezelfde zondag 's-morgens de H.K.K. en 's-avonds de G.K.V.
Na de ochtenddienst, onder het genot van een bakkie koffie en de overigens, voortreffelijke boterkoek van tante, werd de preek besproken, een best domineetje vanmorgen was het algemene oordeel, goeie bevindelijke preek.
Na de middagdienst hetzelfde ritueel, alleen de boterkoek was vervangen voor appeltaart, het oordeel van deze kant van de familie ?
Veel te weinig schrift-met-schrift vergelijken - veel te bevindelijk.
Beide reformatorisch - gooi het maar in m'n pet dan zal ik het morgen wel uitzoeken. :mrgreen:

We kunnen m.i. beter stoppen met het plakken van dit soort etiketjes (en daar ook nog consequenties aan verbinden).
Die 21 door IS vermoorde Egyptenaren - koptische christenen - waren die bevindelijk genoeg ?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2015 11:55

rotterdam schreef:- ik koester geen gevoelens van vijandigheid jegens u.

Nee dat proef ik ook wel, maar wel tegen bepaalde onderdelen van het reformatorisch gedachtegoed.
En in zekere zin ben ik daar een piepklein onderdeeltje van. :wink:
rotterdam schreef:og niet zo lang geleden bezocht ik, i.v.m. familiebezoek,op dezelfde zondag 's-morgens de H.K.K. en 's-avonds de G.K.V.
Na de ochtenddienst, onder het genot van een bakkie koffie en de overigens, voortreffelijke boterkoek van tante, werd de preek besproken, een best domineetje vanmorgen was het algemene oordeel, goeie bevindelijke preek.
Na de middagdienst hetzelfde ritueel, alleen de boterkoek was vervangen voor appeltaart, het oordeel van deze kant van de familie ?
Veel te weinig schrift-met-schrift vergelijken - veel te bevindelijk.
Beide reformatorisch - gooi het maar in m'n pet dan zal ik het morgen wel uitzoeken.

Ja leuke anekdote. Maar wat kan ik daar verder aan doen?
Ik kan je ook verschillende grappige - en minder grappige - verhalen vertellen. Allemaal karikaturen, die helaas wel waar zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo is!
De verschillende fora staan vol en bol van gefrustreerde verhalen en zelfs bepaalde serieuze kerkelijke meelevenden schuwen niet om een goede naam van predikanten door het slijk te sleuren of oudvaders te betichten van dwaalleren.

Ik plak geen etiketjes, ben ook niet van de kerkmuurtjes. De ene zondag bevond ik me in een Hersteld Hervormde gemeente en de zondag daarna zat ik geheel onverwacht en ongedacht in een GerGem.
Ik hoorde geen 2 verbondenleer, ik hoorde geen 3 verbondenleer, ik hoorde geen hel en verdoemenis, ik hoorde geen uitverkiezing, allemaal niet.
Wel dat het genadetijd was en dat wij een goeddoend God hebben, geen zondaar is te slecht!
Maar ik hoorde wel bevinding.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2015 12:10

En wát hoorde je dan wat jij aanduidt met bevinding?

Terug naar “[Religie] - Open forum”