Schriftuurlijke Bevinding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

Schriftuurlijke Bevinding

Berichtdoor MoesTuin » 25 feb 2015 19:10

Waar kun je dit nog vinden?
Wat is dit precies?

In het mensen leven kan veel gebeuren en kan je veel doormaken, samen met de Heere God aan je zijde te weten en heb je soms veel doorleefd, veel wonderen Gods ervaren in natuur en genade, ook veel smart en kruis gedragen!
Je kan dan ook een bijzondere honger naar het Woord krijgen.
Maar hoe vaak kan je ook teleurgesteld raken onder een prediking waarin God niet werd verheerlijkt, mede
omdat het Woord niet werd ontsloten. Je verlangt geen Schriftuur en wat Bevinding,
maar Schriftuurlijke Bevinding. God in het middelpunt. Want al heb je een geestelijk fijne natuur, geworteld door genade.
En de Heere bij je een bijzondere honger naar de bediening van het Woord opwekt.
Dat thuiszitten is ook niet alles is, en daarbij dat het ook niet bevorderend is voor het leven van je ziel.
En tegelijk je tegengewerkt wordt door mensen uit Gods kerk.
Maar je hebt mogen leren en ervaren dat dit alles je als Gods kind laag aan de voeten van de Heere houdt, ervarende dat je
door veel verdrukking moet ingaan in het Koninkrijk Gods. Je hebt soms betere vrienden aan de "schijnbaar" goddeloze medemens, dan aan je medechristen.
Gehaat, bemind,
van God een kind

Hopelijk komt er een bewustwording hiervan binnen verschillende kerken en bij christenen.
Het is een veelal onbesproken iets, wat meer voorkomt dan men denkt.
maar in de christelijke kringen zwijgt men hierover. onbespreekbaar veelal.

https://www.youtube.com/watch?v=VE2_bFVEsn0

Heere Jezus om Uw Woord, zijn wij bijeengekomen

1 Here Jezus, om uw woord
zijn wij hier bijeengekomen.
Laat in 't hart dat naar U hoort
uw genade binnenstromen.
Heilig ons, dat wij U geven
hart en ziel en heel ons leven.

2 Ons gevoel en ons verstand
zijn, o Heer, zo zonder klaarheid,
als uw Geest de nacht niet bant,
ons niet stelt in 't licht der waarheid.
't Goede denken, doen en dichten
moet Gij zelf in ons verrichten.

3 O Gij glans der heerlijkheid,
licht uit licht, uit God geboren,
maak ons voor uw heil bereid,
open hart en mond en oren,
dat ons bidden en ons zingen
tot de hemel door mag dringen.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Schriftuurlijke Bevinding

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 15:36

MoesTuin schreef:Waar kun je dit nog vinden?

Bevinding kun je vinden bij God's volk. Zij kunnen vertellen hoe de wegen en gangen zijn. Voor zichzelf.
MoesTuin schreef:Wat is dit precies?

Dominee Vreugdenhil heeft een antwoord gegeven, in de vragenrubriek en hij kan dit als geen ander.

Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis. "Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont" (Psalm 25:7 ber.).

Je ontmoet de Heere God in Zijn Woord, onder een preek, in het luisteren naar een meditatie, in het lezen van je bijbel. En door de aanwezigheid van de Heilige Geest, die alleen via het Woord tot ons komen kan, ontstaat er een ontmoeting met God. Je ziet iets van Gods heerlijkheid, barmhartigheid en genade. Je ziet ook jezelf in die spiegel als een mens die uiteindelijk voor God niet kan bestaan. Het Woord trekt en Gods liefde overweldigt je hart. Van daaruit leer je een droefheid over je zonden en een verlangen naar de verzoening met God. Je rust niet voor je weten mag, dat je Zijn eigendom bent, gekocht met Jezus' bloed en gewillig om voor Hem te leven en Hem te dienen. Je hele leven wordt door die omgangskennis, die bevindelijke kennis van God gestempeld, vernieuwd. God neemt de eerste plaats in je leven in.

Het is nu al duidelijk dat het bij de bevinding gaat om de reacties op de ontmoeting met de levende God, Die ons in het Woord net zo werkelijk en waarachtig tegemoet treedt, als toen Hij Zich aan Mozes openbaarde in de brandende braambos (Ex. 3). Net zo persoonlijk en werkelijk. Dat is mogelijk door het onnaspeurlijke werk van de Heilige Geest. Dus het gaat om de ontmoeting met God en wat daarvan de gevolgen zijn voor ons geloof en leven.

De bijbel staat er vol van dat het om deze bevindelijke kennis gaat. Jezus zegt: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt" (Joh.17:3). Paulus zegt: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding" (Fillipp. 3:10). Je ziet, het gaat niet alleen om verstandelijke kennis, maar om hartekennis, omgangskennis, bevindelijke kennis.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Jouw opmerking: Je hebt soms betere vrienden aan de "schijnbaar" goddeloze medemens, dan aan je medechristen.
kan ik onderschrijven, heb je hier zelf ervaring mee?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 feb 2015 16:34

Van harte eens met wat dominee Vreugdenhil schrijft!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 feb 2015 12:21

De dominee begrijpt het Chaya, nu de kudde nog, de mensen die zich onder het gehoor scharen, maar zo vaak niet willen horen de ware boodschap van onze Heere Jezus Christus
Genade zo onuitputtelijk, zo duur betaald...
Het ligt voor het grijpen, maar men laat het zo vaak liggen

Hier kom je achter als je zelf getuigd van de werken van de Heere in je leven van alle dag
Reacties van, dat kan toch niet, dat is niet van de Heere, dat is niet voor jou , en meer van ach en wee
en de roddels vliegen over de tong
Ach, heb je het gehoord van die en die, schande schande enz.....

Ik meer vrienden van mensen buiten de kerk dan in de kerk, daarin heeft vanzelf de verschuiving in de loop der jaren plaats gevonden
en als je dan weer terug op zoek gaat naar de kern, de gemeente of op forums, men begrijpt je niet je "christelijke medemens", want je doet het niet via de kerkregeltjes door mensen opgesteld.
Dat klopt, Gods wegen Zijn wonderlijk
temidden van de niet kerkelijke medemens voel ik me thuis, zo ontzettend thuis, want deze mensen, daar valt veelal oprecht mee te praten in alle eerlijkheid over levenszaken (niet direct gericht op goed en fout, bekeringsgericht, nee gewoon in alle eenvoud en respect en als je dan wat langer terugblikt, zie je daar dingen kiemen, groeien en ontstaan....) God werkt en zaait, ja goed is goed, zo goed.

Zou iets voor de Heere te wonderlijk zijn?
Zouden de wegen van de Heere alleen maar via bestaande kerkelijke gemeentes leiden
Welnee, de enige ware Kerk is de kerk van de Heere Jezus Christus en door hem te volgen, pak je kruis op en volg Hem door het leven, door de wereld, op de plek waar je leeft, temidden van ALLE mensen (niet enkel de kerkmensen, christenen)
Het is een harte zaak, geloven doe je met je hart en wat minder met je verstand.
Het gaat hierom, heb je al een nieuw hart gekregen van de Heere Jezus, schoon gewassen met Zijn Bloed

De Heere heeft mij in dit leven geleerd zoals de woorden van het volgende lied

https://www.youtube.com/watch?v=s5GBElv6lVE

Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Laat Zijn licht in je hart zo branden
voor Hem, Die je ja heeft gehoord.

Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.

Kom maar steeds met moeilijke vragen,
tot de God, die het antwoord weet.
Hij die jouw lasten ook wil dragen,
is het, die je nimmer vergeet.

Geef Hem maar je volste vertrouwen,
weet ook dat je Zijn kind mag zijn.
Je mag Zijn kerk mee helpen bouwen,
zing maar mee, heel zacht het refrein.

De Heere Jezus zegt;

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 feb 2015 13:35

Chaya schreef:Dominee Vreugdenhil heeft een antwoord gegeven, in de vragenrubriek en hij kan dit als geen ander.

Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis. "Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont" (Psalm 25:7 ber.).

Je ontmoet de Heere God in Zijn Woord, onder een preek, in het luisteren naar een meditatie, in het lezen van je bijbel. En door de aanwezigheid van de Heilige Geest, die alleen via het Woord tot ons komen kan, ontstaat er een ontmoeting met God. Je ziet iets van Gods heerlijkheid, barmhartigheid en genade. Je ziet ook jezelf in die spiegel als een mens die uiteindelijk voor God niet kan bestaan. Het Woord trekt en Gods liefde overweldigt je hart. Van daaruit leer je een droefheid over je zonden en een verlangen naar de verzoening met God. Je rust niet voor je weten mag, dat je Zijn eigendom bent, gekocht met Jezus' bloed en gewillig om voor Hem te leven en Hem te dienen. Je hele leven wordt door die omgangskennis, die bevindelijke kennis van God gestempeld, vernieuwd. God neemt de eerste plaats in je leven in.

Het is nu al duidelijk dat het bij de bevinding gaat om de reacties op de ontmoeting met de levende God, Die ons in het Woord net zo werkelijk en waarachtig tegemoet treedt, als toen Hij Zich aan Mozes openbaarde in de brandende braambos (Ex. 3). Net zo persoonlijk en werkelijk. Dat is mogelijk door het onnaspeurlijke werk van de Heilige Geest. Dus het gaat om de ontmoeting met God en wat daarvan de gevolgen zijn voor ons geloof en leven.

De bijbel staat er vol van dat het om deze bevindelijke kennis gaat. Jezus zegt: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt" (Joh.17:3). Paulus zegt: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding" (Fillipp. 3:10). Je ziet, het gaat niet alleen om verstandelijke kennis, maar om hartekennis, omgangskennis, bevindelijke kennis.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Jouw opmerking: Je hebt soms betere vrienden aan de "schijnbaar" goddeloze medemens, dan aan je medechristen.
kan ik onderschrijven, heb je hier zelf ervaring mee?

De echte bevinding komt juist door de dagelijkse persoonlijke omgang met God, via de Heilige Geest die in je woont.
En daardoor ga je de Bijbel begrijpen en zien hoe God in de Bijbel tegen ons spreekt.

Dominee Buijs van de Chr.Ger. kerk verwoordt dat mooi:

het is abnormaal als een mens niet verlangt naar de Heere -zonde is iets wat dwars tegen Gods bedoeling met de mens in gaat. Adam was zo geschapen dat hij verlangde naar zijn God- denk maar aan de manier waarop zijn Schepper naar hem toekwam: te horen aan het ruisen van de wind.

Als wij niet verlangen naar God, is dat dus abnormaal. Het is waar dat wij door de zonde zo geworden zijn, maar dat moeten we nooit goed gaan praten. Het is dus juist 'normaal' als je weer gaat verlangen naar de Heere. Maar dat 'normale' is dan wel een wonder van de eerste orde, want dan is er innerlijk iets in ons veranderd.

Wat heerlijk als we in antwoord op die bekende vraag uit Psalm 25: “Wie heeft lust de Heere te vrezen?” als het ware de vinger opsteken en zeggen: “Ja, ik!” De Heilige Geest werkt honger, verlangen naar de Heere. Ik kom tot de ontdekking dat ik Hem mis door mijn zonde, maar dat ik Hem niet meer kàn missen. Denk aan de Psalmen: dat zijn vaak liederen van verlangen (9, 27, 42, 63, 84 bijvoorbeeld). En waar dat verlangen in mijn hart leeft, wil ik ook graag wandelen met de Heere. Dus: Hem in alles betrekken, de hele dag door. Voordat ik beslissingen neem, wil ik eerst mijn knieën buigen voor Hem: “Heere, wat wilt U dat ik doen zal?”

Het is heel triest als je om je heen kerkmensen meemaakt die de Heere hooguit nodig hebben als Eerste of Laatste Hulp Bij Ongelukken, maar die niet met Hem wàndelen. Dàt is pas abnormaal! Het normale christelijke leven is een leven in diepe afhankelijkheid, op alle terreinen van je leven. Het is een wonder van de Heilige Geest als je met David kunt zeggen: “HEERE! voor U is al mijn begeerte; en mijn zuchten is voor U niet verborgen” (Psalm 38:10).

Zoek dus inderdaad maar veel die verborgen omgang met de Heere, om van daaruit in het leven te staan. En laat anderen maar zien, vanuit Zijn Woord en vanuit je levenswandel, hoe rijk het is om zo met Hem te mogen leven.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/224 ... od-willen/

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 feb 2015 22:05

Als ik vroeger in gesprekken het woord BEVINDELIJK hoorde, wist ik nooit wat dat nu precies inhield. Bij mij wekte het altijd een beetje een negatieve sfeer op, naar binnen-gerichtheid, nadruk op het persoonlijke en een negatieve bijklank als het over medegelovigen ging, waarvan volgens de spreker een groot deel schijngelovig was. De term is uit mijn gedachtengoed verdwenen en nu kom ik hem hier ineens weer tegen en ZIEDAAR! het roept bij mij onmiddellijk weer het bovenstaande op.
Mijn persoonlijke geloof richt zich vooral op de ontmoeting met de naaste en dan hoop je maar dat die naaste in jou iets van God weerspiegeld ziet, zoals ik dat ook zie en hoor bij en van de naaste. En natuurlijk is de persoonlijke omgang met God, het openstellen voor de Geest en het lezen van de bijbel van fundamenteel belang, maar de juiste omgang met de naaste zorgt evenzeer daarvoor. Ik zeg altijd maar, dat wie sterk gericht is op de ander en op de Ander, daardoor automatisch minder tijd en ruimte heeft voor het verkeerde. De totaal onkerkelijke arts in de Derde Wereld (ik noem maar wat) zal daarom vaker en diepgaander christelijk handelen, dan de bevindelijke kerkganger. Nee, de term bevindelijk wekt bij mij negatieve gevoelens op. Het woord komt in mijn persoonlijke geloofsboek niet voor.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 feb 2015 08:13

jaapo schreef:Mijn persoonlijke geloof richt zich vooral op de ontmoeting met de naaste en dan hoop je maar dat die naaste in jou iets van God weerspiegeld ziet, zoals ik dat ook zie en hoor bij en van de naaste. En natuurlijk is de persoonlijke omgang met God, het openstellen voor de Geest en het lezen van de bijbel van fundamenteel belang, maar de juiste omgang met de naaste zorgt evenzeer daarvoor.

Dit is "echt" bevindelijk :mrgreen:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 feb 2015 12:48

In dat geval heb ik vrede met de term. Maar mijn ervaringen ermee zijn toch echt negatiever en ik ben bevreesd, dat het woord inderdaad toen zo gebruikt werd, als ik schetste.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 feb 2015 17:14

jaapo schreef:In dat geval heb ik vrede met de term. Maar mijn ervaringen ermee zijn toch echt negatiever en ik ben bevreesd, dat het woord inderdaad toen zo gebruikt werd, als ik schetste.

Soms worden woorden of termen gekaapt door groeperingen die daarna een "eigen leven" gaan leiden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 feb 2015 19:43

jaapo schreef:Als ik vroeger in gesprekken het woord BEVINDELIJK hoorde, wist ik nooit wat dat nu precies inhield. Bij mij wekte het altijd een beetje een negatieve sfeer op, naar binnen-gerichtheid, nadruk op het persoonlijke en een negatieve bijklank als het over medegelovigen ging, waarvan volgens de spreker een groot deel schijngelovig was. De term is uit mijn gedachtengoed verdwenen en nu kom ik hem hier ineens weer tegen en ZIEDAAR! het roept bij mij onmiddellijk weer het bovenstaande op.
Mijn persoonlijke geloof richt zich vooral op de ontmoeting met de naaste en dan hoop je maar dat die naaste in jou iets van God weerspiegeld ziet, zoals ik dat ook zie en hoor bij en van de naaste. En natuurlijk is de persoonlijke omgang met God, het openstellen voor de Geest en het lezen van de bijbel van fundamenteel belang, maar de juiste omgang met de naaste zorgt evenzeer daarvoor. Ik zeg altijd maar, dat wie sterk gericht is op de ander en op de Ander, daardoor automatisch minder tijd en ruimte heeft voor het verkeerde. De totaal onkerkelijke arts in de Derde Wereld (ik noem maar wat) zal daarom vaker en diepgaander christelijk handelen, dan de bevindelijke kerkganger. Nee, de term bevindelijk wekt bij mij negatieve gevoelens op. Het woord komt in mijn persoonlijke geloofsboek niet voor.

Het einde van je schrijven geeft denk ik aan waar het zit, hetgeen je uitlegt. "Dan de bevindelijke kerkganger" Ik ben van mening dat juist deze visie de problemen veroorzaakt. Schriftuurlijke bevinding kan alleen door een ontvankelijk hart door de kracht van de Heilige Geest, dus ook in een nabij leven. Kerkgangers zijn niet vanzelfsprekend gevuld met de Heilige Geest, het gaat puur om de persoonlijke relatie met God, daar zit niets tussen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 01 mar 2015 18:54

Dat is een duidelijk antwoord Teus.
Misschien zou je Schriftuurlijke Bevinding zoals dat vroeger veelal benoemd werd nu voor vandaag de dag als volgt kunnen benoemen.
Het hebben van een Levende Relatie met de Heere God (je bent van Hem, gekocht met het bloed van de Heere Jezus)
Je was gebonden, maar bent nu vrij
dit is een telkens opnieuw terugkerend proces en met vallen en opstaan.
Je hoort niet alleen het Woord, maar leeft er ook uit, dag in dag uit en het is één geworden in en met je hart.

de Heere Jezus leeft in eeuwigheid,
zijn sjaloom wordt werkelijkheid.
Alle dingen maakt Hij nieuw.
Hij is de Heer' van mijn leven.

https://www.youtube.com/watch?v=zylMxNP2BTo

=> Jezus Leeft in Eeuwigheid!
=> Als een hert dat verlangt naar water
=> Psalm 68 vers 1 en 10 , Geloofd zij God met diepst ontzag!

De Heere Jezus zegt;

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 02 mar 2015 14:57

Als we het woord bevindelijk of bevinding eens vervangen door ervaring of ervaren, zou het dan duidelijker zijn?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 15:42

Samanthi schreef:Als we het woord bevindelijk of bevinding eens vervangen door ervaring of ervaren, zou het dan duidelijker zijn?

Dat denk ik niet Samanthi, want het woord bevinding omvat ook diepgang, beproeving, doorleving.
Als je iets ervaren hebt, kan dit ook een tijdelijke indruk achterlaten.
Je hebt ervaring met het werken met bepaalde collega.
Als de collega uit het zicht verdwijnt en iemand vraagt je jaren later naar jouw ervaring met hem, moet je soms heel diep graven in je herinnering en weet je het misschien niet eens meer goed voor je geest te halen.
M.a.w. ervaring kan oppervlakkiger zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 15:50

Samanthi schreef:Als we het woord bevindelijk of bevinding eens vervangen door ervaring of ervaren, zou het dan duidelijker zijn?

Ja, helemaal mee eens.
Dat maakt de term in elk geval begrijpelijker en maakt duidelijk waar het voor staat.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2015 15:52

Chaya schreef:Dat denk ik niet Samanthi, want het woord bevinding omvat ook diepgang, beproeving, doorleving.
Als je iets ervaren hebt, kan dit ook een tijdelijke indruk achterlaten.
Je hebt ervaring met het werken met bepaalde collega.
Als de collega uit het zicht verdwijnt en iemand vraagt je jaren later naar jouw ervaring met hem, moet je soms heel diep graven in je herinnering en weet je het misschien niet eens meer goed voor je geest te halen.
M.a.w. ervaring kan oppervlakkiger zijn.

Grappig, ik herken juist in ervaring iets wat je je eigen hebt gemaakt, en in het woord bevinding herken ik dat juist niet.
Klaarblijkelijk is de taal (ik mis een reformatorische opvoeding) buiten de zuil anders ontwikkeld dan binnen de refo-zuil...

Terug naar “[Religie] - Open forum”