Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2015 09:02

Chaya schreef:Ik geloof het direkt, mijn schoonzusje heeft een tijdje op de vleesafdeling van een supermarkt gewerkt.
Ze waarschuwde me, nooit kant-en-klaar vlees daar kopen, zoals slavinken, burgers en dat soort dingen, waarmee een groenige kleur (vanwege bijna over de datum) mee kon worden gecamoufleerd.

Nou ja, word ik door het nieuws ingehaald. (:)8
Slavinken, de oer-Hollandse in spek gewikkelde rolletjes gehakt, zijn vaak moddervet, te zout en soms zelfs bedorven. Dat concludeert de Consumentenbond in een onderzoek dat dinsdag is verschenen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... vers.dhtml

Eigenlijk zijn ze heel gemakkelijk zelf te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2015 09:49

LeChat schreef:Bovendien heb ik altijd het idee dat er restjes kaas in worden verwerkt, en weet ik nog uit de tijd dat ik op de kaasafdeling v/d supermarkt werkte dat als er iets gauw voortijdig (voor de tht-datum) beschimmeld was het wel de geraspte kaas was...

Hoe kan plastic nou beschimmelen dan? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 feb 2015 14:46

Ik was niet degene die beweerde dat 't plastic (of maïs) is hè :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2015 16:46

Nee maar ik wel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2015 14:35

Gisteravond voor het eerst kibbelingetjes zelf gemaakt. Op zich heel gemakkelijk maar je hebt er een gigantische troep van en de volgende ochtend stinkt je hele huis nog naar frituur. :-&
Ook moet je meteen daarna de olie weggooien, die is onbruikbaar geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2015 17:02

Klinkt niet als een groot succes. Maar als je het vaker wil doen omdat het lekker is en zo, frituren in de garage als het vet toch ongeveer vervangen moet worden. Dan bak je de laatste keer gewoon kibbeling. In de schuur :) Zoveel troep geeft het verder toch niet? Gewoon een bak waar je het bloemmengsel in maakt, daar de kibbeling doorheen halen en in een andere bak stoppen, mee naar buiten nemen en in de pan gooien?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2015 17:08

Marnix schreef:Klinkt niet als een groot succes. Maar als je het vaker wil doen omdat het lekker is en zo, frituren in de garage als het vet toch ongeveer vervangen moet worden. Dan bak je de laatste keer gewoon kibbeling. In de schuur :) Zoveel troep geeft het verder toch niet? Gewoon een bak waar je het bloemmengsel in maakt, daar de kibbeling doorheen halen en in een andere bak stoppen, mee naar buiten nemen en in de pan gooien?

We hebben geen garage en de schuur is helaas verstoken van een stopkontakt.
De stukjes vis haal je door het papje, ik liet het uitdruipen maar desondanks vielen er toch wat druppels af steeds, langs de pan en zo.
In de olie komen dan allemaal kleine bolletjes, van druppels pap, die je er na elke beurt uit moet vissen. Je ziet de olie ook steeds donkerder worden.
En als je klaar bent, je houdt altijd pap over, je hebt een paar vette borden, vet gereedschap, vieze frituurpan en er komen spetters op je schort of kleding.
Het viel mij tegen, als ik bij de viskraam sta en zie de visboer met een handschoentje de stukjes kibbeling erin gooien, ziet dat er veel cleaner uit. En die heeft een grote bak olie en ik kon maar 1 portie per keer frituren, ong. 5 stukjes.
Maar misschien ben ik wel een kledderkok. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2015 17:13

Chaya schreef:Gisteravond voor het eerst kibbelingetjes zelf gemaakt. Op zich heel gemakkelijk maar je hebt er een gigantische troep van en de volgende ochtend stinkt je hele huis nog naar frituur. :-&
Ook moet je meteen daarna de olie weggooien, die is onbruikbaar geworden.

Dan is er e.e.a. misgegaan met de temperatuur denk ik. Net tegen het kookpunt vind ik vaak ideaal. Frituren in iets anders dan een frituurpan is minder eenvoudig dan gedacht. Toen ik me daar voor het eerst aan waagde had ik het vet zo heet dat hetgeen ik er indeed binnen een paar seconden roetzwart was. :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2015 17:14

Marnix schreef:Klinkt niet als een groot succes. Maar als je het vaker wil doen omdat het lekker is en zo, frituren in de garage als het vet toch ongeveer vervangen moet worden. Dan bak je de laatste keer gewoon kibbeling. In de schuur :) Zoveel troep geeft het verder toch niet? Gewoon een bak waar je het bloemmengsel in maakt, daar de kibbeling doorheen halen en in een andere bak stoppen, mee naar buiten nemen en in de pan gooien?

Gewoon niet heter dan nodig en frituur eens in een vetpan in een klein laagje vet. Wedden dat je frituurpan dezelfde dag nog de deur uitgaat? ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2015 17:20

Chaya schreef:Ik geloof het direkt, mijn schoonzusje heeft een tijdje op de vleesafdeling van een supermarkt gewerkt.
Ze waarschuwde me, nooit kant-en-klaar vlees daar kopen, zoals slavinken, burgers en dat soort dingen, waarmee een groenige kleur (vanwege bijna over de datum) mee kon worden gecamoufleerd.

Chaya schreef:Nou ja, word ik door het nieuws ingehaald. (:)8
Slavinken, de oer-Hollandse in spek gewikkelde rolletjes gehakt, zijn vaak moddervet, te zout en soms zelfs bedorven. Dat concludeert de Consumentenbond in een onderzoek dat dinsdag is verschenen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... vers.dhtml

Eigenlijk zijn ze heel gemakkelijk zelf te maken.

Verbaast me niks en ik heb die dingen nog nooit te vreten gevonden. Zelfgemaakte zullen vast beter zijn maar een lekkernij zal ik het niet snel vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2015 12:44

Chaya misschien het papje iets dikker maken de volgende keer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 14:40

Marnix schreef:Chaya misschien het papje iets dikker maken de volgende keer.

Nog dikker? Ik had al meer bloem genomen dan in het recept stond.
Je ziet het bij de viskraam ook gebeuren hoor, alleen, die hebben een diepe grote oliebak met daaromheen een roestvrijstalen blad.
Dus hij veegt het in 1 gebaar schoon. Ik stond met de bak in mijn linkerhand half boven de frituurpan, maar je ontkomt er niet aan dat er toch
druppels af vallen.
mohamed schreef:Dan is er e.e.a. misgegaan met de temperatuur denk ik. Net tegen het kookpunt vind ik vaak ideaal. Frituren in iets anders dan een frituurpan is minder eenvoudig dan gedacht. Toen ik me daar voor het eerst aan waagde had ik het vet zo heet dat hetgeen ik er indeed binnen een paar seconden roetzwart was.

Nee joh, hij is traploos verstelbaar, hij stond ingesteld op 175 graden (180 was aanbevolen in het recept)
Maar gepaneerde en bebloemde etenswaren maken olie snel bruin, vanwege de restjes die er af vallen en in de olie gaan drijven.
Frites kun je ong. 6 keer in dezelfde olie bakken, maar zodra je bitterballen erbij gaat doen, mik ik de olie weg.
Na iedere frituurbeurt (van de kibbeling) stond ik met een schuimspaan de restjes er uit te scheppen, geeft dan weer vette druppels rondom de pan.
Dat bedoel ik nou, je hebt er zo'n natroep van.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2015 16:33

Dus volgende keer de vis gewoon niet paneren ;-) Ook lekker :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 16:37

Marnix schreef:Dus volgende keer de vis gewoon niet paneren ;-) Ook lekker :)

Vis paneer ik nooit hoor, en dit was de eerste keer dat ik er een bloemig papje omheen goochelde.
Ik denk ook de laatste keer, want we hebben een supergoede viskraam op fietsafstand, dus wat mij betreft was dit een eenmalige actie.
Heb jij die ovenkroketjes al geproefd, uit het paarse zakje?
Die zijn best okay. En minder vet!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2015 16:40

Nee. We eten doorgaans sowieso geen snacks. Ik vind een stukje vlees toch lekkerder. Wel zijn er lekkere aardappel-dingen voor in de oven (van die geribbelde aardappels-chips, rostirondjes, aardappelbolletjes enz. En heel sporadisch een loempia uit de oven.

Terug naar “Archief”