Raadplegen we God nog?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Raadplegen we God nog?

Berichtdoor Teus » 18 jan 2015 23:53

Raadplegen we God nog?

Een niet alledaagse topic titiel, het moet me van het hart.
Het komt omdat ik me steeds verwonder hoe we een eigen interpretatie geven aan Bijbel teksten en wat heel lekker in de mond licht “Jezus deed het ook”. “God zegt het Zelf”
We zien het verschil niet tussen het Woord van God en het Woord van God.
Hiermee gaan we tegen Gods wil in en zondigen we tegen Hem.
Buiten het feit dat we de Bijbel niet goed lezen, verstaan of verwachten we niet wat God ons te zeggen heeft. We zien b.v. ogenschijnlijk 2 tegenstrijdige beweringen staan en pakken degene die ons het meeste aanspreekt. Gezien die keuze zegt al veel over ons zijn tegenover God.

De laatste tijd nogal veel gebruikte bewering dat gewelddadige mensen gedood mogen en moeten worden. Vreselijke bewoordingen die triomfantekijk geuit worden met de visie op de Bijbel dat het zo moet. Helaas doet men wel voorkomen dat men de Bijbel goed kent en deze strikt opvolgt. Maar als je de Bijbel niet begrijpt en God niet raadpleegt kan het zeer ernstige gevolgen hebben.
En als er op gewezen wordt dat het niet goed gaat wordt je genegeerd.

Laat ik de volgende voorbeelden eens nemen.

Waar staat dat je je naaste lief moet hebben? Ja in de Bijbel natuurlijk, zul je zeggen, en meerdere malen. Inderdaad, maar waar staat dat je je naaste moet haasten, NERGENS, God zegt ALLEEN dat we hen moeten liefhebben.

Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
Mat.5 zegt: Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
 48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Wat staat hiet nu eigenlijk? Jezus zegt: “Gij hebt gehoord dat er gezegt is”, dat heeft jezus niet gezegt, Jezus zegt dat dat de ronde doet, dat je dat vernomen hebt in de wandelgangen zeg maar. Maar IK zeg u, zegt Jezus, hebt uw vijanden lief en bid voor ze......... Jezus zegt, IK zeg u, Hij gebied dat we moeten liefhebben.

Oog om ook en tand om tand.
 Mat.5 De wet van Mozes zegt: “Oog om oog en tand om tand.” 39 Maar Ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet.
Wel eens afgevraagd wat dat nu betekend?
Dit heeft niets te maken met hetzelfde terug doen als de ander gedaan heeft. Het betekend het geschil bijleggen. Wordt snel gezegd hé “iemand letsel toegebracht, o ook letsel toebrengen, en dan, maar verzet u niet tegen wie u kwaad doet, hoe moet dat dan? Hier geld ook dat God niet wil dat we iemand kwaad doen.

22 Als twee mannen aan het vechten zijn en een van hen stoot een zwangere vrouw zo hard aan dat zij voortijdig bevalt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, moet de dader een boete betalen die de echtgenoot van de vrouw vaststelt en die de rechters moeten goedkeuren. 
Valt niet mee hé, om hetzelfde terug te doen. Daar gaat het ook in het geheel niet om, de boete moet evenredig zijn aan de geleden schade. Als je iemand oogletsel toebrengt dan moet je vergoeden gelijk aan de de waarde van het oog, d.w.z. de geleden schade vergoeden naar gelang het oog nodig heeft te herstellen, pijn, rust, inkomstenderving enz. dat is oog om oog, of tand om tand. En dan nog maakt de rechter dat uit. God was al ver vooruit met letselschadevergoedingen.

23 Maar als de vrouw ander letsel oploopt en sterft, moet de dader wel ter dood worden gebracht. 
Hier zou je de doodstraf aan kunnen verbinden, dood door schuld. Dan nog mogen we deze persoon niet haten en verwacht God dat we voor hem bidden. Als je een nabij leven mag hebben wil je ook niet anders.

Ezau heb ik gahaat, Jacob heb ik lief gehad....
In sommige gezinte hangt je zaligheid hier van af, dé bevestiging van de uitverkiezing, verrschrikkelijk. Hier haat God Ezua niet, Hij stelt hem op de tweede plaats.
Luc 14 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.
Hier zou je dus je vader en moeder ja je hele familie moeten haten om discipel te kunnen zijn. Een dscipel die God groot maakt terwijl hij zijn hele familie haat en dat God het ook nog per sé wil.
Hier ook weer, als je God niet vraagt of eigenlijk niet weet wat er staat, dan doe je voor God ernstige misdrijven. Men gaat er van uit dat de volgende tekst zomaar, voor de lol, in de Bijbel staat. Erger nog, het is ongeloof, God wordt niet serieus genomen.
32. Ez. 18 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere Heere; daarom bekeert u en leeft.

Ergernissen.
Ik was in de veronderstelling dat iemand met een leven nabij God zijn ergernissen bij God bracht en niet op een medium plaatst waar nagenoeg de hele wereld het kan zien. Hoe moet dat nu, als je het alsnog bij God wilt brengen? Je hebt die persoon al honderden keren belachelijk gemaakt danwel haat toe laten brengen door jou schuld. Het is eigenlijk tevens roddelen waar God zo tegen waarschuwt. Er wordt wel gezegd dat je boos op iemand mag zijn, dat klopt maar moet voor zonsondergang weg zijn, als je het op het forum zet is het niet op tijd weg en mensen hebben er soms ook nog plezier in, in andermans ergernissen, zonden tegen God. Moet je eens kijken wat God er van zegt:

Joh 12 Wie jullie zijn zonden vergeven, is ervan verlost. Maar wie jullie het aanrekenen, moet zijn zonden dragen.’

Zie je dat we zelfs verantwoordelijk zijn voor een ander als we niet doen wat God van ons verwacht. Het is nogal wat, de zonden die we een ander niet vergeven, (zelfs algemeen ten toon stellen) blijft hun toegerekend.

Kortom, we smijten met Bijbelteksten en hebben meningen dat God het wel goed vindt. Is er wel gebed voordat je gaaat schrijven? Ja natuurlijk zegt men dan, ik vraag alles aan God, heel mooi natuurlijk maar wacht je ook op een antwoord?
Verwachten we überhaupt nog wel antwoorden van God, leven we dicht bij God, vragen we nog wel eens “Heere heeft U me nog iets te vertellen”. Spijtig genoeg blijkt uit bovenstaande van niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Raadplegen we God nog?

Berichtdoor rotterdam » 20 feb 2015 15:11

Kijk Teus, als je vragen stelt en dan zelf het antwoord geeft komt er uiteraard geen reactie. :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 feb 2015 09:33

Teus schreef:Kortom, we smijten met Bijbelteksten en hebben meningen dat God het wel goed vindt.

Dat is nu juist het probleem: iedereen gaat op de stoel van God zitten en spreekt vervolgens ex cathedra wat God goed of fout vindt
Het leidt echter tot conflicten, groot en klein, als je dat dwingend aan een ander gaat opleggen.

Inderdaad: luister naar Gods stem die tegen JOU spreekt, maar ga er vervolgens niet mee aan de haal om anderen te vertellen dat Hij moet doen wat jij gelooft.
Zo waren 'de Roomsen' in de middeleeuwen bezig, IS nu en sommigen op Refoweb hier, om er maar een paar te noemen.

Preek, spreek, getuig, zaai.
Maar meer hoef je niet te doen.
Of geloof je dat God het verder niet alleen af kan?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 feb 2015 17:05

rotterdam schreef:Kijk Teus, als je vragen stelt en dan zelf het antwoord geeft komt er uiteraard geen reactie. :mrgreen:

Heb je gelijk in Rotterdam, ik verwacht ook geen discussie.
Overigens zou het wel mooi zijn als er meer voorbeelden aan de orde komen, kunnen we allemaal van leren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 feb 2015 19:31

JeeWee schreef:Preek, spreek, getuig, zaai.

Klopt en dat is al een hele klus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 feb 2015 19:39

Teus schreef:
Oog om ook en tand om tand.
 Mat.5 De wet van Mozes zegt: “Oog om oog en tand om tand.” 39 Maar Ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet.
Dit heeft niets te maken met hetzelfde terug doen als de ander gedaan heeft. Het betekend het geschil bijleggen. Wordt snel gezegd hé “iemand letsel toegebracht, o ook letsel toebrengen, en dan, maar verzet u niet tegen wie u kwaad doet, hoe moet dat dan? Hier geld ook dat God niet wil dat we iemand kwaad doen.

Dit lijkt me wel een heel vreemde uitleg van deze passage uit het O.T. “Oog om oog en tand om tand.”
Dit betekende toen wel degelijk wraak.
Maar wel met een beperking - nooit meer terugdoen dan jou werd aangedaan.
Dat was dus een verbetering t.o.v. bv Lamech die zei tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech! neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 feb 2015 13:46

Teus schreef:Oog om ook en tand om tand.

rotterdam schreef:Dit lijkt me wel een heel vreemde uitleg van deze passage uit het O.T. “Oog om oog en tand om tand.”
Dit betekende toen wel degelijk wraak.
Maar wel met een beperking - nooit meer terugdoen dan jou werd aangedaan.
Dat was dus een verbetering t.o.v. bv Lamech die zei tot zijn vrouwen Ada en Zilla: Hoort mijn stem, gij vrouwen van Lamech! neemt ter ore mijn rede! Voorwaar, ik sloeg wel een man dood, om mijn wonde, en een jongeling, om mijn buile!

Ik begrijp niet wat het er mee te maken heeft, maar goed het maakt niet zoveel uit.
God is duidelijk in zijn Woord en zegt op de meest begrijpelijke bewoording er achteraan: Maar Ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet..
En jij zegt dat het wel wel degelijk wraak is.
Is dit niet een vreemde uitleg?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 feb 2015 09:16

Eerder heb ik al een reactie geplaatst over "oog om oog, tand om tand", wellicht goed ter herhaling:

Het 'oog om oog, tand om tand' versus 'keer de andere wang toe' is typisch een schijnbare tegenstelling. Want de Heere Jezus zegt telkens als Hij de Schrift aanhaalt: "er staat geschreven". Maar in het geval van 'oog om oog en tand om tand' zegt Hij: "van de ouden wordt gezegd" of "u hebt gehoord dat er gezegd is". Een wezenlijk verschil, want het gaat hier om het punt dat de Heere Jezus de uitlegging van de oudsten en leraars omver werpt met de juiste uitleg.

'Oog om oog en tand om tand' komen we tegen in Exodus 21:15-36. Het gaat hier niet om wraakzuchtigheid, zoiets als "als je mijn been breekt, dan heb ik het recht om jouw been te breken". Nee, het gaat juist om vergoeding, dus: "als ik jouw been breek en jij kan dan niet werken daardoor, dan moet ik jouw vergoeden voor de tijd dat jij niet kan werken door je gebroken been". Mooi kenmerk is dat er telkens wordt verwezen naar een rechter, je kan dus een vergoeding niet lukraak eisen, maar daar moet een rechter over oordelen.

Wat de Heere Jezus ons leert in 'de andere wang toekeren' is dat we niet wraakzuchtig moeten zijn. We moeten geen doetjes worden, maar het recht aan de Heere overlaten. In de eerste plaats aan de aardse rechters, voor zover het recht daartoe geldt, maar in de belangrijkste plaats aan de Hemelse Rechter: Zijn oordeel is Recht. (Joh. 5:30)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 12:24

Raadplegen we God nog?

In mijn poëziealbum heeft mijn bovenmeester geschreven:

Vraag steeds heel je leven,
bij al wat je doet,
Mijn Heer en Mijn Heiland,
vindt U het wel goed?

En de Psalmist zingt: merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Wanneer we dan iets vragen aan de Heere en Hij geeft niet het antwoord waar we op hoopten, hoe is onze reactie dan?
Ik denk dat dit meer de kernvraag is Teus.
Als we bidden om beter te mogen worden, maar God geeft ons geen gezondheid, of
we bidden om een lieve levensgezel te mogen vinden, maar we komen niemand tegen,
wat dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 14:26

Ja, dat is een moeilijke les. Natuurlijk accepteren we het goede (of dat wat wij als goed zien) van Hem. Maar geloven we dat wat Hij doet goed is, ook als dat niet zo op ons overkomt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 feb 2015 15:34

Daar is genade voor nodig Marnix.
Ik denk dat ieder mens in zijn leven wel eens tegen een besluit van God aanloopt.
In de Bijbel kunnen we dit ook lezen.
Waarom? Waartoe?
Het kan dan eens helemaal tegen het vlees ingaan, zoals dat wel heet.
M.a.w. christenzijn is kruisdragen, vaak letterlijk.
En als er voorspoed gekend wordt is dit niet altijd van God.
Voorspoed kan je ook van God af drijven, omdat je Hem dan in het dagelijkse niet meer nodig lijkt te hebben.
Nood leert bidden, is het spreekwoord immers.

Moeilijk kan het zijn als je bijvoorbeeld meent een mooie baan te hebben gekregen, je oprecht denkt dat God hier Zijn goedkeuring aan heeft gegeven en die baan valt weg, je staat weer op straat.
Wat doet dat met je geloofsvertrouwen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2015 16:30

Teus schreef:

En jij zegt dat het wel wel degelijk wraak is.
Is dit niet een vreemde uitleg?

Wat is er onduidelijk aan Leviticus 24 ; 19 Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden: 20 Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden.

Dit is oudtestamentische wraak.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 23 feb 2015 17:08

De kanttekeningen bij deze tekst:

Dit was de wet der vergelding, welke niet door particuliere personen, maar door de overheid, met kennis van zaken, moest uitgevoerd worden. De farizeeën hebben haar misduid en kwalijk uitgelegd; waarover zij van onzen Zaligmaker, Matth. 5:38, 39, bestraft worden.

Dus inderdaad, een wet voor vergelding, maar wel een wet die door een overheid en niet door de getroffen persoon moest worden uitgevoerd. In die zin is er dus geen sprake van wraak.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 feb 2015 17:20

Chaya schreef:
Wanneer we dan iets vragen aan de Heere en Hij geeft niet het antwoord waar we op hoopten, hoe is onze reactie dan?
Ik denk dat dit meer de kernvraag is Teus.
Als we bidden om beter te mogen worden, maar God geeft ons geen gezondheid, of
we bidden om een lieve levensgezel te mogen vinden, maar we komen niemand tegen,
wat dan?

@Chaya,
Het gaat er om wat je van God verwacht en dat je weet wat Hij van ons verwacht.
In elk gebed met vragen moet een rode draad van “Uw wil geschiedde” lopen, als dat er niet is, inderdaad, wat dan.... als je niet krijgt wat je vraagt. Het bidden is al niet goed, het gaat om Hem. Als wij bidden dan sturen we onze wil op God af, eigenlijk vertellen we God wat Hij moet doen en als het dan niet gebeurd valt het tegen en wat je dan hier ook vaak ziet, men gaat het aan mensen vragen met als resultaat... onbegrijpelijke reacties van christenen.
Ik wil me niet op de borst kloppen maar ik vraag altijd “als het Uw wil niet is wilt U me dan kracht en wijsheid geven om de teleurstelling en de weg die ik dan moet gaan te dragen, God doet het altijd, als je het maar van Hem verwacht, en dat mag, ik mag het vrijmoedig eisen, Hij heeft het beloofd, al wat u ontbreekt schenk Ik zo gij het smeekt, mild en overvloedig. Nou dat doet Hij Chaya, dan toont Hij Zijn Vaderhart, dan krijg je misschien niet wat je vraagt maar wel Zijn onbeschrijflijke Liefde.

Dit heeft te maken met geloven en een nabij leven, we zeggen nogal makkelijk dat we geloven. Als je mag weten dat je zonden vergeven zijn en dat ook geloofd, is dat geweldig natuurlijk en het belangrijkste van alles. Daar hangt je zaligheid vanaf maar verder, hoe is het geloof dan, geloven we dan ook wat God beloofd heeft en gaan we er vanuit? Dat is wat God van ons wil.
Daarom is het zo belangrijk dat we een nabij leven hebben, met een ontvankelijk hart, een relatie met God, om te horen en te begrijpen wat Hij ons te zeggen heeft, en dat we eens vragen “Heere, heeft U me nog iets te vertellen?” We raadplegen God als we hem nodig hebben om een probleem op te lossen maar zijn we wel eens “gewoon” in gesprek met Hem, om Hem te vertellen hoe blij we met Hem zijn, dat we in vreugde mogen leven in Jezus Christus? Het brengt je steeds dichter bij Hem en bij Hem is het goed toeven hoor!

Chaya schreef: Moeilijk kan het zijn als je bijvoorbeeld meent een mooie baan te hebben gekregen, je oprecht denkt dat God hier Zijn goedkeuring aan heeft gegeven en die baan valt weg, je staat weer op straat. Wat doet dat met je geloofsvertrouwen?

Hierboven omschrijf je precies waar ik me nu in bevindt.
Half december kreeg ik ontslag aangezegd voor een baan die ik rechtstreeks van God gekregen heb. Het hele verloop vooraf was een wonder op zich. Alles wat maar enigszins in de weg stond of voor mij nadelig zou kunnen zijn heeft Hij goed gemaakt zoals b.v. de 2 laatste termijnen van de leaseauto hoefde ik op een wonderlijke wijze niet te betalen, mijn hoogtevrees compleet weggenomen en vele zaken meer, en het belangrijkste Zijn Liefde en Trouw, ik kan er meer dan een A4'tje aan wijden.
En dan..... een oproep voor een pensioengesprek aan het bureau bij de directeur, helaas was het het bespreken van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Even kwam het hard aan maar nagenoeg direct zei ik door de Heilige Geest in mij “Vader wat wilt u dat ik doen zal”. De directeur en een vrouwtje van personeelszaken zagen en dachten dat ik het er moeilijk mee had en vonden het zo vervelend voor me maar ik kon me niet goed houden door de Liefde van God die over me kwam.
Vanaf dat punt heeft het me alleen maar dichter bij God gebracht, GEWELDIG om werkeloos te zijn. Inmiddels vele afwijzingen en tevergeefse sollicitaties gehad. Bij elke afwijzing mag ik denken God heeft een ander plan met me, bij elke afwijzing wordt ik nieuwsgieriger wat God voor me heeft.
Waar ik God om vraag is geduld, geduld. God heeft een plan met me, het is een grote troost voor mij dat Hij het antwoord heeft maar ik wil ook het antwoord en dat kost geduld. Kan het haast niet opbrengen maar krijg kracht om te wachten op hetgeen wat Hij voor me heeft en ik weet dat het geweldig is. Ik ben werkeloos, veel mensen die het te weten zijn gekomen komen naar me toe en vinden het vervelend en leven mee omdat ze ook wel iemand kennen die werkeloos is en in de put zit en ook invloed heeft op het huwelijk, maar ik ben een blije werkeloze, blij in Jezus Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2015 17:55

BladeStraight schreef:De kanttekeningen bij deze tekst:

Dit was de wet der vergelding, welke niet door particuliere personen, maar door de overheid, met kennis van zaken, moest uitgevoerd worden. De farizeeën hebben haar misduid en kwalijk uitgelegd; waarover zij van onzen Zaligmaker, Matth. 5:38, 39, bestraft worden.

Dus inderdaad, een wet voor vergelding, maar wel een wet die door een overheid en niet door de getroffen persoon moest worden uitgevoerd. In die zin is er dus geen sprake van wraak.

Helemaal juist. Ook nu nog. In elke straf zit het element "wraak" (vergelding).

Terug naar “Archief”