Raadplegen we God nog?
Een niet alledaagse topic titiel, het moet me van het hart.
Het komt omdat ik me steeds verwonder hoe we een eigen interpretatie geven aan Bijbel teksten en wat heel lekker in de mond licht “Jezus deed het ook”. “God zegt het Zelf”
We zien het verschil niet tussen het Woord van God en het Woord van God.
Hiermee gaan we tegen Gods wil in en zondigen we tegen Hem.
Buiten het feit dat we de Bijbel niet goed lezen, verstaan of verwachten we niet wat God ons te zeggen heeft. We zien b.v. ogenschijnlijk 2 tegenstrijdige beweringen staan en pakken degene die ons het meeste aanspreekt. Gezien die keuze zegt al veel over ons zijn tegenover God.
De laatste tijd nogal veel gebruikte bewering dat gewelddadige mensen gedood mogen en moeten worden. Vreselijke bewoordingen die triomfantekijk geuit worden met de visie op de Bijbel dat het zo moet. Helaas doet men wel voorkomen dat men de Bijbel goed kent en deze strikt opvolgt. Maar als je de Bijbel niet begrijpt en God niet raadpleegt kan het zeer ernstige gevolgen hebben.
En als er op gewezen wordt dat het niet goed gaat wordt je genegeerd.
Laat ik de volgende voorbeelden eens nemen.
Waar staat dat je je naaste lief moet hebben? Ja in de Bijbel natuurlijk, zul je zeggen, en meerdere malen. Inderdaad, maar waar staat dat je je naaste moet haasten, NERGENS, God zegt ALLEEN dat we hen moeten liefhebben.
Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
Mat.5 zegt: Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.
Wat staat hiet nu eigenlijk? Jezus zegt: “Gij hebt gehoord dat er gezegt is”, dat heeft jezus niet gezegt, Jezus zegt dat dat de ronde doet, dat je dat vernomen hebt in de wandelgangen zeg maar. Maar IK zeg u, zegt Jezus, hebt uw vijanden lief en bid voor ze......... Jezus zegt, IK zeg u, Hij gebied dat we moeten liefhebben.
Oog om ook en tand om tand.
Mat.5 De wet van Mozes zegt: “Oog om oog en tand om tand.” 39 Maar Ik zeg u: verzet u niet tegen wie u kwaad doet.
Wel eens afgevraagd wat dat nu betekend?
Dit heeft niets te maken met hetzelfde terug doen als de ander gedaan heeft. Het betekend het geschil bijleggen. Wordt snel gezegd hé “iemand letsel toegebracht, o ook letsel toebrengen, en dan, maar verzet u niet tegen wie u kwaad doet, hoe moet dat dan? Hier geld ook dat God niet wil dat we iemand kwaad doen.
22 Als twee mannen aan het vechten zijn en een van hen stoot een zwangere vrouw zo hard aan dat zij voortijdig bevalt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, moet de dader een boete betalen die de echtgenoot van de vrouw vaststelt en die de rechters moeten goedkeuren.
Valt niet mee hé, om hetzelfde terug te doen. Daar gaat het ook in het geheel niet om, de boete moet evenredig zijn aan de geleden schade. Als je iemand oogletsel toebrengt dan moet je vergoeden gelijk aan de de waarde van het oog, d.w.z. de geleden schade vergoeden naar gelang het oog nodig heeft te herstellen, pijn, rust, inkomstenderving enz. dat is oog om oog, of tand om tand. En dan nog maakt de rechter dat uit. God was al ver vooruit met letselschadevergoedingen.
23 Maar als de vrouw ander letsel oploopt en sterft, moet de dader wel ter dood worden gebracht.
Hier zou je de doodstraf aan kunnen verbinden, dood door schuld. Dan nog mogen we deze persoon niet haten en verwacht God dat we voor hem bidden. Als je een nabij leven mag hebben wil je ook niet anders.
Ezau heb ik gahaat, Jacob heb ik lief gehad....
In sommige gezinte hangt je zaligheid hier van af, dé bevestiging van de uitverkiezing, verrschrikkelijk. Hier haat God Ezua niet, Hij stelt hem op de tweede plaats.
Luc 14 Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.
Hier zou je dus je vader en moeder ja je hele familie moeten haten om discipel te kunnen zijn. Een dscipel die God groot maakt terwijl hij zijn hele familie haat en dat God het ook nog per sé wil.
Hier ook weer, als je God niet vraagt of eigenlijk niet weet wat er staat, dan doe je voor God ernstige misdrijven. Men gaat er van uit dat de volgende tekst zomaar, voor de lol, in de Bijbel staat. Erger nog, het is ongeloof, God wordt niet serieus genomen.
32. Ez. 18 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere Heere; daarom bekeert u en leeft.
Ergernissen.
Ik was in de veronderstelling dat iemand met een leven nabij God zijn ergernissen bij God bracht en niet op een medium plaatst waar nagenoeg de hele wereld het kan zien. Hoe moet dat nu, als je het alsnog bij God wilt brengen? Je hebt die persoon al honderden keren belachelijk gemaakt danwel haat toe laten brengen door jou schuld. Het is eigenlijk tevens roddelen waar God zo tegen waarschuwt. Er wordt wel gezegd dat je boos op iemand mag zijn, dat klopt maar moet voor zonsondergang weg zijn, als je het op het forum zet is het niet op tijd weg en mensen hebben er soms ook nog plezier in, in andermans ergernissen, zonden tegen God. Moet je eens kijken wat God er van zegt:
Joh 12 Wie jullie zijn zonden vergeven, is ervan verlost. Maar wie jullie het aanrekenen, moet zijn zonden dragen.’
Zie je dat we zelfs verantwoordelijk zijn voor een ander als we niet doen wat God van ons verwacht. Het is nogal wat, de zonden die we een ander niet vergeven, (zelfs algemeen ten toon stellen) blijft hun toegerekend.
Kortom, we smijten met Bijbelteksten en hebben meningen dat God het wel goed vindt. Is er wel gebed voordat je gaaat schrijven? Ja natuurlijk zegt men dan, ik vraag alles aan God, heel mooi natuurlijk maar wacht je ook op een antwoord?
Verwachten we überhaupt nog wel antwoorden van God, leven we dicht bij God, vragen we nog wel eens “Heere heeft U me nog iets te vertellen”. Spijtig genoeg blijkt uit bovenstaande van niet.