Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Beste meneer Ben, Zoals je al vaak gezegd hebt: een theologische academische graad is volkomen onbelangrijk als het om het verstaan van de Schriften gaat. Daar ben ik het van harte mee eens.
Bedankt dat je me op het spoor van Zacharia 14 hebt gezet. Een en ander is moeilijk te begrijpen.
Daarvoor heb ik toch wel enkele theologen moeten raadplegen (we kunnen ook niet zonder!).
(tot/met vers 19)Zach.14 handelt voornamelijk over het Loofhuttenfeest: het grote oogst-inzamelingsfeest, het ‘feest van de Heer’ als Koning van de hele aarde, bijv. Zach.14:16.
Dit is het Grote Loofhuttenfeest, waarop alle volkeren naar Jeruzalem trekken. Na Hemelvaart, de troonsbestijging van de Heer als Koning, en het Pinksterfeest als oogst-inzamelingsfeest, is de Kerk geboren. De eerstelingen van de Oogst.
Dit loopt uit, na de “1000-jarige” heerschappij van de Heer op zijn hemelse troon, op het definitieve Grote Loofhuttenfeest: vrede, voorspoed en geluk voor alle volkeren: de finale oogst.
Even goed lezen Ben, daar ben jij een groot voorstander van, en ik ook:
In Op. 20: 1-7 (over het binden van de satan en de heerschappij van Christus 1000 jaren lang) wordt niets gezegd over een tijdperk van Vrede, Voorspoed en Geluk. Laat ik jou daar nog eens op wijzen, laat dit eens rustig tot je doordringen, geef het de tijd.
Het is een periode van oordeel, dat staat er, en dit kan m.i. verstaan worden als onze huidige geschiedenis.
Gravo zegt:
Al zou er geen (letterlijke) vervulling komen van het boek Openbaring, omdat het abusievelijk als een profetische werk is voorgesteld, dan zou ik nog niets missen van het universele heil dat Jezus Christus heeft verworven. "Het is volbracht".
Ben zegt:
rommelt u ook met de Bijbelse chronologie, omdat je de zaak anders niet op theologische rij kunt krijgen?
Aad de Bruijn schreef:Jou uitspraak geeft meteen weer welk dilemma telkens weer naar voren komt: dat van 'letterlijk' tegenover 'profetisch/geestelijk'. Daar zit een angel die mij ook al jaren bezig houdt, en ik denk dat het voor veel meer mensen geldt.
De Openbaring is geen journaal van de toekomst,
de bijbelschrijvers rommelen zelf met de chronologie
zij vangen vaak wat was, wat is en wat komt in één woord of beeld
Soms krijg ik wel eens de indruk dat het boek Openbaring wordt opgevat als (.....) een boek dat een toekomstige en cruciale gebeurtenis beschrijft, zonder welke het heil niet kan doorbreken.
Alsof het iets is waar Abraham, Israël en Jezus nog op wachten
Het boek Openbaring voegt geen heilsfeit toe aan wat in de Evangeliën beschreven staat.
Ben: Jullie ontkennen de Bijbelse werkelijkheid in de profetieën! Jullie 'interpreteren' die werkelijkheid stuk! Daar hebben ze bij jullie zelfs een leerstoel van gemaakt: 'Bijbelkritiek' (u weet het verschil tussen weerleggen en uitschelden hè? dat weten velen hier niet hoor!)
Aad: de bijbelschrijvers rommelen zelf met de chronologie
Ben: daar weet ik geen voorbeelden van in Openbaring. Maar die gaat u ons (we hebben meelezers) nu geven?
Ben: Geeft u eens een voorbeeld van beeldspraak die de werkelijkheid vervangen moet, in plaats van verduidelijken?
Ben in een vorige post:
2: de grote verdrukking behoort binnen de Apocalyps, hebben we die reeds gehad? Is de antichrist al geweest en in het vuur geworpen?
3: heeft de wereld zoals u die om u heen waarneemt, geen duivel meer als overste? (de financiële elite en hun politieke onderworpenen en zo?)
Ben:
Heb je dat verhaal van prof. v.d. Beek op dit topic gelezen inzake het laatste vers van psalm 137? (Neem er maar een vrije middag voor) jvslooten sleepte het aan als voorbeeld.
'Rommelen' is niet het goede woord. Wat ik bedoelde was dat in de bijbel wat was, wat is en wat komt vaak in één genomen wordt, zodat het een bijbelse geschiedschrijving is, maar ook voor de luisteraars (heden) en voor ons (toekomstige luisteraars) betekenis heeft: het bijbelwoord heeft een universele en transcendente/eeuwige betekenis.
Ik vind de uitspraak van Jezus altijd zo mooi: "Als ik iets verkeerds gezegd heb, zeg dan wat er verkeerd was", Joh.18:23.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten