OT vs NT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: OT vs NT

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2015 14:37

Ik word een beetje moe van al die zelfuitgeroepen dominees/evangelisten die een website opstarten en dat dan de lezers daarvan alles als zoete koek slikken.
Beetje zelfde idee als oudvaders en kerkvaders blind volgen, terwijl die nog wel door God Zelf geroepen zijn tot het ambt.

Maar goed, de teksten uit Petrus en Titus zijn duidelijk over wat wedergeboorte is.

En die tekst uit Mattheüs 19 gaat niet over de wedergeboorte, maar over het oordeel.
Daar staan ook meerdere teksten over in de Bijbel, zoals bijv. deze teksten:
Lukas 22:30
Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Openbaring 20:4
En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

In Handelingen wordt er een ander woord voor gebruikt dan in Mattheüs 19:28, nl:
Handelingen 3:21
Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 feb 2015 15:41

Bambi schreef:En die tekst uit Mattheüs 19 gaat niet over de wedergeboorte, maar over het oordeel.
Nee daar gaat het over de wederoprichting van alle dingen, wanneer de gelovigen naar lichaam en ziel volkomen zullen vernieuwd worden overeenkomstig beschreven staat in Hand. 3:21 waar het gaat over welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.

In Mattheüs 19 gaat het over de rijke jongeling die ging ook moe weg ging, jij ook?
Ik het tegenover gestelde.

Er worden geen andere woorden gebruikt zo als jij wil, dat is onzin.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2015 16:31

Leuk verzonnen allemaal, maar kijk nog eens goed naar de tekst uit Mattheüs 19.
En laten we daar voor de duidelijkheid ook enkele teksten erbij nemen:

Mattheüs 19:
27 Toen antwoordde Petrus, en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles verlaten, en zijn U gevolgd, wat zal ons dan geworden?
28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.
29 En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.

Dan zie je dat het gaat over het leven na dit leven.
En kijk dan ook naar het 2e deel van vers 28, waar staat:
dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Ik geloof niet dat de apostelen op aarde al tijd hadden om op het gemakkie op een troon te gaan zitten en te oordelen.
En de Heere Jezus zei al toen Hij op aarde was, dat Hij niet kwam om te oordelen, maar dat mensen pas na Zijn wederkomst geoordeeld worden.

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 17 feb 2015 18:49

Laten we even on topic blijven: Als mensen in het OT wel wedergeboren werden of op een andere manier tot geloof kwamen, waarom gaat het dan nergens over hemel of hel?

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 17 feb 2015 21:48

QM46 schreef:Laten we even on topic blijven: Als mensen in het OT wel wedergeboren werden of op een andere manier tot geloof kwamen, waarom gaat het dan nergens over hemel of hel?

Het gaat wel degelijk over hemel en hel in het OT. In de Psalmen met name wordt er over de hemel gesproken. Ook in bijv. Job en Daniël wordt er over de hemel, en ook over de hel, gesproken.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 18 feb 2015 10:37

Geef dan eens wat voorbeelden van hemel en hel (en dan wel in verband met leven na de dood)

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 18 feb 2015 10:38

Geef dan eens wat voorbeelden van hemel en hel (en dan wel in verband met leven na de dood)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2015 15:15

QM46 schreef:A. In het Oude Testament vind er geen enkele bekering plaats. Abraham, David, Mozes: nergens wordt er over hun bekering gesproken. De profeten roepen wel regelmatig op tot bekering, maar dat houdt niet meer in dan een afkeren van de zonde, zoals de Ninevieten dat ook deden. Het gaat dan ook telkens alleen over het volk Israël als geheel maar over de persoonlijke wedergeboorte wordt niet gesproken.

Een tekst als Deuteronomium 30:6 doet mij daar toch wel aan denken:
    De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
Dat lijkt mij toch wel een goddelijke ingreep in het hart van de mens. De afwezigheid daarvan wordt later ook verweten, zie Jeremia 9:26:
    Egypte en Juda, Edom en de Ammonieten, Moab en allen die kaalgeschoren zijn aan hun slapen, die in de woestijn wonen. Want alle heidenvolken zijn onbesneden, maar heel het huis van Israël is onbesneden van hart.
Paulus schrijft dus later niets nieuws, als hij schrijft over de besnijdenis van het hart (Romeinen 2:28-29), maar hij grijpt terug op een oudtestamentisch gegeven:
    28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt,
    29 maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

QM46 schreef:B. Daarmee in verband staat ook het ontbreken van hemel en hel. De woorden komen wel regelmatig voor, maar 'hemel' betekent dan alleen maar 'lucht' of 'woonplaats van God' en hel 'graf' of 'dood' (zie kanttekeningen). In plaats van hemel en hel vind er straf en beloning plaats in het aardse leven in de vorm van zegeningen en straffen. Het is toch opmerkelijk dat de profeten nergens waarschuwen voor de hel, David nergens over een verlangen naar de hemel praat, en ga zo maar door.

Ik weet hier het fijne niet van, maar ik weet wel, dat er wel degelijk gesproken wordt over de eeuwige bestemming van de mens, dat daarover e.e.a. geopenbaard is. Ik denk dan aan het einde van Jesaja 66 (ik zie daar taal die mij doet denken aan de uitspraken van Jezus in Markus 9:44, 46 en 48, die toch duidelijk over de hel gaan), en Daniël 12.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 feb 2015 16:12

QM46 schreef:Geef dan eens wat voorbeelden van hemel en hel (en dan wel in verband met leven na de dood)

Psalm 16 vers 10, Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie.

Psalm 139 vers 8, Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.

Spreuken 9 vers 18, Maar hij weet niet, dat aldaar doden zijn; haar genoden zijn in de diepten der hel.

Jesaja 14 vers 15, Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!

Ezechiël 32 vers 21, De machtigste der helden zullen hem, met zijn helpers, toespreken, uit het midden der hel; zij zijn nedergedaald, de onbesnedenen liggen er, verslagen van het zwaard;

Hosea 13 vers 14, Doch Ik zal hen van het geweld der hel verlossen, Ik zal ze vrijmaken van den dood: o dood! waar zijn uw pestilentien? hel! waar is uw verderf? Berouw zal van Mijn ogen verborgen zijn,

Amos 9 vers 2, Al groeven zij tot in de hel, zo zal Mijn hand ze van daar halen, en al klommen zij in den hemel, zo zal Ik ze van daar doen nederdalen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 feb 2015 16:24

Onder het OV wordt er dus wel (verhullend i.v.m. Christus latere komst) over al deze zaken gesproken. Ze worden echter niet zo concreet benoemd omdat Christus nog komen moest. Ons lijkt het dat er onvoldoende over mee gedeeld is, de Heere heeft het echter goed gedacht om het op deze wijze te doen.
Dat de gelovigen toch over vele zaken door de Heere nader onderwezen zijn, maakt een tekst uit het boek Job o.a. duidelijk:.....ik weet, mijn Verlosser leeft!.....

.....Zijn verborgenheid is met de oprechte............

......de wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel......

h.g.
Learsi

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2015 16:49

@ Chaya

Dat zijn allemaal verzen waarin gesproken wordt over het dodenrijk. "Sheol".
Niet over een hel.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dies

Berichtdoor Dies » 18 jun 2015 20:12

QM46 schreef:Kun je verder nog een bekering noemen uit het Oude Testament?

Nebukadnezar (Daniël 4:31-32)
De koning en de bevolking van Ninevé (Jona 3:10)

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 22 jun 2015 21:25

Dies schreef: QM46 schreef: "Kun je verder nog een bekering noemen uit het Oude Testament?"

Nebukadnezar (Daniël 4:31-32)
De koning en de bevolking van Ninevé (Jona 3:10)

-Over Nebukadnezar staat er alleen dat hij erkent dat God heerschappij heeft (in tegenstelling tot zijn trotse houding van daarvoor). Dat is hetzelfde verhaal als bij Manasse: God erkennen is geen bekering. Alle christenen erkennen dat God heerschappij heeft.
-De Ninevieten zijn een mooi voorbeeld van een uitwendige bekering. 'Zij bekeerden zich van hun boze weg,' oftewel ze deden geen verkeerde dingen meer, om de straf te voorkomen. Dat is natuurlijk geen wedergeboorte.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat er geen één bekering plaatsvindt in het Oude Testament.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 jun 2015 08:27

QM46 schreef:-Over Nebukadnezar staat er alleen dat hij erkent dat God heerschappij heeft (in tegenstelling tot zijn trotse houding van daarvoor). Dat is hetzelfde verhaal als bij Manasse: God erkennen is geen bekering. Alle christenen erkennen dat God heerschappij heeft.
-De Ninevieten zijn een mooi voorbeeld van een uitwendige bekering. 'Zij bekeerden zich van hun boze weg,' oftewel ze deden geen verkeerde dingen meer, om de straf te voorkomen. Dat is natuurlijk geen wedergeboorte.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat er geen één bekering plaatsvindt in het Oude Testament.

Dit noem ik regelrechte kwalificatie. Sinds wanneer kan jij beoordelen of dit niet echt was?

Nog één:
- 1 Kon. 18

Bekering is een principe wat haar basis vindt in Deuteronomium, daarmee niet persé een Nieuwtestamentische aangelegenheid.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 23 jun 2015 19:33

Arco schreef:Dit noem ik regelrechte kwalificatie. Sinds wanneer kan jij beoordelen of dit niet echt was?

Nog één:
- 1 Kon. 18

Hoe kun jij dan beoordelen dat het in 1 Kon. 18 wél over een echte bekering gaat? Dat is evengoed 'kwalificatie'.

Daarnaast: ik kan niet oordelen wie er bekeerd is, maar ik kan wel oordelen dat dit tekstgedeelte niet onder wat we wedergeboorte noemen valt. Iedere christen erkent God. Als je dat bekering noemt, is iedere christen bekeerd.

Terug naar “Archief”