OT vs NT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: OT vs NT

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2015 11:08

benefietdiner schreef:De wedergeboorte was onbekend in het OT. Pas in het Nieuwe Testament, in het evangelie van Johannes, lezen we meer over de geestelijke geboorte. Daarbij ligt er dus steeds een duidelijk verband met de Heilige Geest.

De wedergeboorte was niet onbekend in het OT, heb je niet gelezen wat David schreef in psalm 8,2-3?

heer, onze Heer,
hoe machtig is uw naam
overal op aarde.
Uw hemelhoge pracht wordt zelfs bezongen
door de mond van kind en van zuigeling.
Een hoge burcht trok U op
tegen uw tegenstanders,
de wraakzuchtige vijand sloeg U terug.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2015 11:16

Ds Polinder heeft deze vraag beantwoord in de rubriek alhier:

Je vraag raakt de verhouding tussen de gelovigen in het OT en NT. Vanuit de diepe eenheid tussen deze beide testamenten kunnen we stellen dat ook de gelovigen in het OT op geen andere manier zalig zijn geworden dan de gelovigen in het NT. De gelovigen in het OT zagen uit naar en geloofden in de Christus, Die komen zou. De gelovigen in het NT zien door het het geloof op de Christus Die gekomen is.

Ook de gelovigen in het Oude Testament zijn wedergeboren. De Heilige Geest was nog niet uitgestort, maar vanuit de hemel deed Hij Zijn werk en wederbaarde zondaren en deed hen zien op Christus die komen zou. De rijkdom van de NT is dat de Geest vanuit de hemel op de aarde is uitgestort en woning maakt in het hart. Dat is een verschil met het OT, maar het is geen principieel verschil. David bad in Psalm 51: Vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest en neem Uw Heilige Geest niet van mij.

En hier is een link naar een beantwoording van ds Pieters:
http://dspieters.refoweb.nl/1019698.htm

Het komt er dus op neer ook al komt het woord niet als zodanig voor, dat het wel moest geschieden.
Immers, niet alles staat altijd letterlijk in de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2015 11:23

benefietdiner schreef:De wedergeboorte was onbekend in het OT. Pas in het Nieuwe Testament, in het evangelie van Johannes, lezen we meer over de geestelijke geboorte. Daarbij ligt er dus steeds een duidelijk verband met de Heilige Geest.

mohamed schreef:De wedergeboorte was niet onbekend in het OT, heb je niet gelezen wat David schreef in psalm 8,2-3?

heer, onze Heer,
hoe machtig is uw naam
overal op aarde.
tegen uw tegenstanders,

Ter aanvulling, zie: Mat 21,16; Wijsheid 10,20-21; Mat 11,25.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 feb 2015 11:25

Chaya schreef:David bad in Psalm 51: Vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest en neem Uw Heilige Geest niet van mij.

Absoluut, als dát niet over de wedergeboorte gaat weet ik het ook niet meer.

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 16 feb 2015 15:44

benefietdiner schreef:Ik constateer een verschil tussen Oude- en Nieuwe Testament als het over bekering en wedergeboorte gaat. In het Oude testament gaat het lijkt wel niet over wedergeboorte maar over bekering alleen. Het ultieme verschil is geloof in God (OT) en geloof in Jezus Christus (NT).
‘Wij’ christenen of de kerk zijn gewend aan de uitleg dat ook de OT-gelovigen wedergeboren waren, maar wedergeboorte staat volgens mij in direct verband met de uitstorting van de Heilige Geest. Het probleem is ontstaan doordat we denken dat mensen die in God geloven toch wel 'uit God geboren' moeten zijn, of anders gezegd 'wedergeboren' moeten zijn. Maar we moeten hier het belangrijke onderscheid zien tussen 'Geloof in God' en 'Geloof in de Heer Jezus'.
De wedergeboorte was onbekend in het OT. Pas in het Nieuwe Testament, in het evangelie van Johannes, lezen we meer over de geestelijke geboorte. Daarbij ligt er dus steeds een duidelijk verband met de Heilige Geest.
(...)
Het gaat er dus niet om dat de OT-gelovigen niet gelovig of niet behouden zouden zijn. Het gaat erom dat het begrip 'wedergeboorte' niet van toepassing is op hún bekering.

Volgens jou werden ze niet wedergeboren in het Oude Testament, maar alleen bekeerd. De Oudtestamentische bekering (de zonde laten) heeft echter alleen consequenties voor het aardse leven, zoals ook bleek uit de voorbeelden die eerder aangehaald zijn van Manasse en Joël 2. Je kan dus niet zeggen dat ze daar genoeg aan hadden. En het verklaart ook niet het ontbreken van hemel en hel.

mohamed schreef: De wedergeboorte was niet onbekend in het OT, heb je niet gelezen wat David schreef in psalm 8,2-3?

heer, onze Heer,
hoe machtig is uw naam
overal op aarde.
tegen uw tegenstanders,

Hier staat dus dat zelfs de kinderen tot Gods lof zingen. Ik zie geen enkel verband met wedergeboorte.

mohamed schreef: Chaya schreef: David bad in Psalm 51: Vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest en neem Uw Heilige Geest niet van mij.

Absoluut, als dát niet over de wedergeboorte gaat weet ik het ook niet meer.

Als hij hier om een nieuw hart zou vragen, zou het betekenen dat David nog onbekeerd was, dus ik denk niet dat dat het geval is. Hij spreekt hier zijn berouw uit naar aanleiding van zijn zonde met Bathseba (vers 1).

QM46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor QM46 » 16 feb 2015 16:08

Volgens mij staat er echt geen bekering in het Oude Testament. Alleen de bekering in de zin van 'niet meer zondigen', met alleen consequenties voor het aardse leven. Ik heb ook nog geen één goed voorbeeld van een bekering gehoord, en over hemel en hel nog helemaal niks.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2015 17:09

Is dat dan zo belangrijk voor je?
Alles wat in het O.T. gebeurd is is immers een voorafschaduwing van alles wat in het N.T. gebeurt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2015 17:28

QM46 schreef:Volgens mij staat er echt geen bekering in het Oude Testament. Alleen de bekering in de zin van 'niet meer zondigen', met alleen consequenties voor het aardse leven. Ik heb ook nog geen één goed voorbeeld van een bekering gehoord, en over hemel en hel nog helemaal niks.

Ik heb toch gezegd dat dat door Jezus Christus pas echt actueel werd? Bekering was in het OT breken met je zonden en God weer gaan dienen. Jezus Christus werpt er door zijn overwinning op de dood nieuw licht op, dat we ooit ook zullen opstaan uit de dood en bij Hem zullen zijn op de nieuwe hemel en aarde. Daar was bekering teruggaan tot de dienst van God met de bijbehorende offersdienst. In Jezus Christus is bekering terugkeren tot de dienst van God met een beroep op Zijn offer. En we ontvangen dan de Geest die sinds Zijn dood, opstanding en hemelvaart Zijn plaatsvervanger op aarde is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 feb 2015 17:39

QM46 schreef:Volgens mij staat er echt geen bekering in het Oude Testament
Volgens mij wel. Kijk maar naar Hebreeën 11.
Waar gaat het om? Om het geloof in God. Dat geloof in God was nodig in het OT en ook in het NT.
Het doen van Zijn wil. Het luisteren naar Zijn stem. Het vertrouwen op Hem.
Allemaal zaken die bij Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sarah, David, en noem maar op aanwezig waren.
Ook toen was het geloof een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (vers 1)
Want door hetzelve (het geloof dus!) hebben de ouden getuigenis bekomen. (vers 2)
Zij bleven staande in vervolging, bespotting, martelingen, gevangenis enz (vers 36 tm 38).
Het gaat dus niet enkel en alleen om het niet meer doen van zonden.
Maar ook in het oude testament gaat het om geloof in God en het doen van Zijn wil.
Ook toen was er al vervolging van de mensen die in God geloofden.

Lees het hele hoofdstuk maar eens rustig door.
Dan zie je dat er in de kern van de zaak niets is veranderd, alleen voor ons is alles nog veel helderder geworden toen de Heere Jezus op aarde kwam, en door de uitstorting van de Heilige Geest.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2015 19:07

Wedergeboorte

Geloof in God en geloof in Jezus Christus
'Wij' zijn gewend aan de uitleg dat ook de OT-gelovigen wedergeboren waren. Br. H.L.Heijkoop heeft deze opvatting verbreid, maar hij heeft het ook zelf wel tegengesproken. En er waren ook wel andere 'broeders' die dat niet zo zagen. Want wedergeboorte staat in direct verband met de uitstorting van de Heilige Geest.

Het probleem is ontstaan doordat we denken dat mensen die in God geloven toch wel 'uit God geboren' moeten zijn, of anders gezegd 'wedergeboren' moeten zijn. Maar we moeten hier het belangrijke onderscheid zien tussen 'Geloof in God' en 'Geloof in de Heer Jezus'.
- Geloof in God is verbonden met 'leven uit God'.
- Geloof in de Heer Jezus is verbonden met 'eeuwig leven', dat is 'Christus zelf'. Dit tweede is de 'wedergeboorte'. De wedergeboorte is direct verbonden met de uitstorting van de Heilige Geest. Dit is vooral duidelijk te zien in Ezechiël 36.

De wedergeboorte in het Oude Testament
De wedergeboorte was onbekend in het OT en werd alleen in 'type' aangeduid in de profetieën die pas in vervulling zouden gaan bij de komst van de Messias om het vrederijk te stichten, namelijk in Ez 36:25-27 (Ik zal u een nieuw hart en een nieuwe geest geven... ik zal Mijn Geest geven) en in Joël 2:28-32 (Ik zal mijn Geest uitgieten). Dit zijn beloften voor de toekomst, en de vervulling is nog steeds toekomst.

De wedergeboorte in Johannes
Pas in het Nieuwe Testament, in het evangelie van Johannes, lezen we meer over de geestelijke geboorte:
- 'uit God geboren zijn' (Joh.1:13)
- 'opnieuw geboren worden' (3:3,7)
- 'uit water en Geest geboren worden' (3:5)
- 'uit de Geest geboren zijn' (3:6,8).
Daarbij ligt er dus steeds een duidelijk verband met de Heilige Geest.
In Joh. 3:1-12 gaat het over 'opnieuw geboren worden' i.v.m. het toekomstige koninkrijk.
Ook moeten we er rekening mee houden dat het kruis aan dat koninkrijk moest voorafgaan. Want daarom zegt 1Pt.1:3 dat God ons heeft wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus.
En 1Joh.5:1 zegt dat we wedergeboren zijn door het geloof in Jezus Christus. Let er dus op dat het dus vóór de komst van Christus niet mogelijk was wedergeboren te zijn. Wedergeboorte is alleen mogelijk door geloof in Jezus Christus en door geloof in zijn opstanding.

De wedergeboorte in Mattheüs
In Matt.19:28 wordt 'DE WEDERGEBOORTE' genoemd. Eigenlijk wordt hier de definitie van 'de wedergeboorte' gegeven. De Heer Jezus zegt hier dat 'DE wedergeboorte' aanbreekt als Hij op de troon zal zitten, dus bij 'de herstelling van alle dingen': "Ik zeg u dat gij in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal zitten op de troon van zijn heerlijkheid, gij ook zult zitten op twaalf tronen, om de twaalf stammen van Israël te oordelen."

Dat herstel van Israël in de toekomst wordt dus 'DE wedergeboorte' genoemd. Dan gaan Ez. 36 en Joël 2 in vervulling en zal God zijn Geest uitgieten. 'De wedergeboorte' is dus de toekomstige uitstorting van de Heilige Geest over het volk Israël. En dat zal gebeuren als zij Jezus als hun Messias zullen aanvaarden.

Wat in Handelingen 2 plaatsvond, is de vóór-vervulling van "de wedergeboorte", voor de Geméénte. De uitstorting van de Heilige Geest, 'de wedergeboorte', is nú al het deel van de christelijke Gemeente. Door het geloof in de Heer Jezus ontvangt iemand de Heilige Geest, wordt verzegeld met de Heilige Geest, of met andere woorden: wordt opnieuw geboren, wedergeboren.

Hoe zit het dan met de OT-gelovigen?
Let er wel op dat het er dus helemaal niet om gaat dat de OT-gelovigen niet gelovig of niet behouden zouden zijn. Het gaat erom dat het begrip 'wedergeboorte' niet van toepassing is op hún bekering. Natuurlijk is de bekering tot God het werk van de Heilige Geest. Maar de teksten in het NT geven aan dat er een groot verschil is met het ontvángen van de Heilige Geest door het persoonlijk aanvaarden van de Heer Jezus.
De Persoon van de Heilige Geest kwam 'pas' op de Pinksterdag om bij ons en in ons te wonen. Hier ligt ook meteen de verklaring waarom de Oudtestamentische gelovigen 'slaven in plaats van zonen' werden genoemd. Zónen zijn we namelijk door de Geest van zijn Zoon (zie Galaten 4:4-7). En Rom.8:14-15 zegt dat we door de Geest van God zonen van God zijn, en dat we niet een geest van slavernij maar een geest van zoonschap ontvangen hebben.

Daarom kun je ook niet zeggen dat de Joden en de tot God bekeerde heidenen eeuwig leven hebben. Het bezitten van eeuwig leven is een nieuw feit. Het is voor hen die in Jezus geloven en daarop de Heilige Geest ontvangen (Joh.3:36; 5:24).

De gelovigen van het Oude Testament, of beter gezegd, alle gelovigen die niet de Heer Jezus als Verlosser kennen, werden en worden behouden door op God te vertrouwen, ook voor wat betreft de vergeving van hun zonden. Zij waren wel bekeerd, namelijk bekeerd tot God, maar (nog) niet tot de Heer Jezus. En daarbij hoort niet de benaming 'wedergeboorte'.
We doen bijvoorbeeld ook David niets tekort als we zeggen dat hij geen wedergeborene was. Natuurlijk kwamen de Psalmen niet voort uit zijn oude natuur, maar uit God die met zijn Geest aan hem en in hem werkte. En zelfs als we zeggen dat hij 'leven uit God' ontving, hoeft dat niet 'wedergeboorte' te betekenen. God kan zorgen dat uit ieder mens de prachtigste profetieën voortkomen. Zelfs uit iemand als Bileam, die er op uit was om het volk te vloeken, kwamen prachtige profetieën voort, omdat de Geest van God op hem was. Maar opnieuw geldt dan: dat heeft niets met wedergeboorte te maken. David had God lief en was daarom een man naar Gods hart. Hij geloofde God, hij vertrouwde Hem, maar desondanks is het niet juist om daar de benaming 'wedergeboorte' aan te verbinden. Dat is voorbehouden aan geloof in de Heer Jezus en het kennen van de Messias.

Dus nu reeds is 'de wedergeboorte' voor de Gemeente (zie vooral de Johannes-teksten) en in de toekomst komt de wedergeboorte over het volk Israël en over alle gelovigen in het vrederijk als Gods Geest wordt uitgegoten (zie Mt.19:28, Ez. 36 en Joël 2).

Aanverwante termen.
Er zijn nog aanverwante termen. Hoe moeten we termen als 'nieuwe natuur' en 'deelgenoot van de goddelijke natuur' zien? Ook die termen zijn uitsluitend van toepassing als door de uitstorting (doop) van de Heilige Geest de nieuwe geboorte bewerkt wordt.

We moeten dus niet de term 'wedergeboorte' gebruiken voor het tot geloof in God komen, dus zonder Jezus te kennen, zoals dat in het OT gebeurde. En wat ook nu nog steeds gebeurt natuurlijk, als mensen in God gaan geloven zonder Jezus te aanvaarden en de Heilige geest te ontvangen.
Zij zijn 'gelovigen in God' zoals b.v. Cornelius die tot God bad (Hand.10:2), of Lydia die God diende (Hand.16:14). of discipelen tegen wie Paulus zegt: "Hebt gij de Heilige Geest ontvangen toen gij geloofd hebt". Nee dus. Die ontvingen zij even later waardoor zij wedergeboren en Geestvervulde christenen werden (Hand.19:2).
Maar niettemin mogen wij Godvrezende mensen ook aanspreken met 'broeders', zoals Petrus dat deed met de Joden (Hand.2:29).

Bron: http://www.vergadering.nu/brlist/wedergeboorte.htm

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 feb 2015 21:29

De natuurlijke mens is dezelfde onder het OV als onder het NV.

Wellicht zijn er die het daar niet mee eens kunnen zijn?

De natuurlijke mens is een vijand, een blinde en een dove ten opzichte van de Heere. Hij heeft geen geestelijk leven in zichzelf.
Daarom is Gods Woord een krachtig Woord, zowel onder OV als NV. Het herschept het oog en het oor
Daarom kan er enkel door Woord en Geest (die samen dat krachtige Woord zijn) geloof in de mens ontstaan, geboren worden. Onder OV als onder NV.
Wat uit vlees geboren is is vlees, onder het OV als onder het NV. Onontkoombaar.
En wat uit de Geest geboren is is geest, onder OV als onder NV.

Abel was zo een gelovige.
Hij leefde uit en door de belofte van Gods Woord in Gen.3:5.
Abel geloofde God en zag (met de ogen des geloofs) dat hij een Verlosser nodig had, dat beleed hij door het bloedige offer dat hij bracht.
Abel wist door het geloof dat eens de Christus geboren zou worden.
Omdat Abels geloof uit God geboren was, kon God hem over de komende Christus onderwijzen. In het verborgene maakte de Heere Abel Zijn wijsheid bekend (vergelijk Psalm51:8)
Abel had zich dus tot God bekeerd. En God onderwees hem. Onder het OV op dezelfde wijze als onder het NV. Daarom ook kan Israel ons tot voorbeeld gesteld worden.(2Kor.10:1-13).

Zo ook bij Abraham. God riep hem. Net zo als wij geroepen worden. God richtte heel direct het Woord tot hem. Net als Hij tot de Zijnen onder het NV doet. Abraham wist dat God tot hem sprak en deed wat God hem opdroeg.
Daar zie je Abrahams geloof. Een geloof, geboren uit God die tot hem spreekt.
En door dat geloof heeft Abraham met verheuging verlangd de dag van Christus te zien en hij heeft hem gezien. Op zelfde wijze zien wij door Woord en Geest achteruit op Christus.

Lees de Psalmen en zie het geestelijke leven van de psalmisten.
..........zie ik heb een begeerte tot uw bevelen; maak mij levend door Uw gerechtigheid.........

Bidden wij geestelijker dan de psalmist?.......schep mij een rein hart o God ..........doorgrondt mij o God en ken mijn hart; beproef mij en en ken mijn gedachten en zie of bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige(!) weg.......

.....gij slechten, wendt u tot mijn bestraffing en ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten , Ik zal Mijn Woorden u bekend maken.......

Lees Psalm1, onder Israel werden dezulken gevonden.
Leef ik als christen ook zo?

De onder het OV bekeerde:.......de wet des Heeren is volmaakt, bekerende de ziel............
Heb ik mezelf bekeerd of ben ik bekeerd door het Woord zoals deze onder het Ov bekeerde?

Lees Spreuken 2 en 4 en zie hoe de Heere tot bekering leidt, toen onder OV en nu onder NV.

.........maak mij levend naar Uw goedertierenheid, dan zal ik de getuigenissen van Uw mond onderhouden......
Geldt toen onder OV als nu ondser NV.

.........Gij die mij verhoogt uit de poorten des doods...........

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 17 feb 2015 05:22, 4 keer totaal gewijzigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2015 22:31

De meeste belijdende christenen menen dat zij wedergeboren werden toen zij 'Christus aanvaardden'. Maar wat het werkelijk betekent om 'wedergeboren' te worden, weten zij niet.
De wedergeboorte die in de Bijbel wordt beschreven is veel meer dan wat men in de traditionele christenheid algemeen aanneemt. Toen Jezus van 'wederom geboren' worden sprak, bedoelde Hij niet wat de meeste mensen denken.

@Learsi
Zou jij mij eens een verklaring of uitleg willen geven over Mattheüs 19 vers 28 waar het gaat over de wedergeboorte waar ik op doel.
En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 feb 2015 11:39

benefietdiner schreef:De meeste belijdende christenen menen dat zij wedergeboren werden toen zij 'Christus aanvaardden'. Maar wat het werkelijk betekent om 'wedergeboren' te worden, weten zij niet.
De wedergeboorte die in de Bijbel wordt beschreven is veel meer dan wat men in de traditionele christenheid algemeen aanneemt. Toen Jezus van 'wederom geboren' worden sprak, bedoelde Hij niet wat de meeste mensen denken.

Je bedoelt mij :D ?
benefietdiner schreef:@Learsi
Zou jij mij eens een verklaring of uitleg willen geven over Mattheüs 19 vers 28 waar het gaat over de wedergeboorte waar ik op doel.
En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

Hij spreekt daar over de aanvang van de weg (geloven in de Naam van de Zoon van God), en waar die weg, uiteindelijk, naar toe leidt.
Die weg loopt via de herschepping van het hart door Woord en Geest, tot een uitgesproken heerlijke toekomst.
Alles loopt uiteindelijk uit op de dag des oordeels, dan zullen alle verborgen dingen geoordeeld worden.
En de Zijnen, de 12 Apostelen en hen die door hun woorden in Jezus zullen geloven, wacht een heerlijke zaligheid.
Het is de weg van de natuurlijke mens die door Woord en Geest herschapen wordt in het hier en nu en wiens herschepping dan volkomen zal zijn.
Het is de weg van dood zijn in zonden en misdaden via herschepping door Woord en Geest tot de (uiteindelijk) geheel geestelijke mens.
Het is de weg die in de rampzaligheid begint en via herschepping door Woord en Geest zal leiden tot een met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid, waar God alles en in allen zijn zal.

Op die weg bevond Abraham zich ook.
Hij sloeg zijn tent op tussen Ai en Bethel.
En was zo op weg van Ai (= puinhoop, ruine, val) naar Bethel (=land, huis van God).

Zo ook de door God geroepen gelovige nu, die bevindt zich ook op de weg van Ai naar Bethel.
Van de gevolgen van de val in Adam naar het Nieuwe Jeruzalem.

h.g.
Learsi

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2015 12:56

benefietdiner schreef:De meeste belijdende christenen menen dat zij wedergeboren werden toen zij 'Christus aanvaardden'. Maar wat het werkelijk betekent om 'wedergeboren' te worden, weten zij niet.

Ik denk dat het woord in Mattheüs verkeerd vertaald is, want het gaat over het laatste oordeel.

Over de wedergeboorte zoals die door Christenen verklaard wordt, staan nog enkele teksten in de Bijbel:
1 Petrus 1:3
Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.

1 Petrus 1:23
Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

Titus 3:5
Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 feb 2015 13:50

Bambi schreef:Ik denk dat het woord in Mattheüs verkeerd vertaald is, want het gaat over het laatste oordeel.
Nee dat denk ik niet. Het heeft meer te maken met een, zeg maar, blinde vlek bij christenen. Ik bedoel dit niet denigrerend maar volgens mij moet je dit leren zien.
Het Evangelie dat Jezus de mensheid heeft gebracht is eenvoudig het 'goede nieuws' van het Koninkrijk van God, en dit Koninkrijk is tweeledig. Het is niet alleen de regering die Christus over de volkeren van de aarde zal instellen wanneer Hij terugkeert; het is ook zeg maar het ‘gezin van God’ het Goddelijke Koninkrijk, dat is samengesteld uit de geestelijke leden van het Goddelijke Gezin.
Op dit moment bestaat het Goddelijke Gezin of Koninkrijk nog slechts uit twee leden: God, de Vader, en Jezus Christus, de Zoon. God is evenwel van plan Zijn Gezin uit te breiden!
Het klinkt misschien fantastisch, maar Jezus leerde dat mensen kunnen worden 'geboren' in het Gezin, of Koninkrijk, van God!
God laat duidelijk zien dat het Zijn doel is Zijn heilige Gezin uit te breiden door er vele kinderen aan toe te voegen.
2 Corinthe 6:18 schreef: en ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Here, de Almachtige.
Hebreeën 2:9 schreef: maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond. 10 Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken. 11 Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen.
Openbaring 21:7 schreef: Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Jezus Christus is in feite de "eerstgeborene" van vele kinderen van Gods gezin / Koninkrijk.
Romeinen 8:29 schreef: Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen.
"Tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons" te zijn betekent te worden zoals Christus, verheerlijkt te worden evenals Hij nu verheerlijkt is – lid te worden van het heilige Gezin van God evenals Christus.Maar wat moet er met christenen van vlees en bloed gebeuren voordat zij Gods Gezin kunnen binnengaan.
1 Corinthe 15:49 schreef: En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen. 50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
Johannes 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is
Jezus zei dat wij "wederom geboren" moeten worden: moeten worden veranderd in geest! Ja, opnieuw geboren, maar nu uit de Geest van God als goddelijke Zonen in het Gezin van God!
Verwekte, maar nog niet opnieuw geboren Zonen
lees hier verder: http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... boren.html

Terug naar “Archief”