“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2015 17:27

Wie de rust is ingegaan hoeft niet meer te rusten. Dat is water naar de zee dragen. Het punt is dat jullie liever werken dan rusten.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 feb 2015 18:45

Chaya : Ik weet niet op wie jij doelt?

Op Bernard3 niet op jou :) , die roept wat /// : Bernard3 : En het kenmerk bij uitstek van die hoer en haar dochters is nu juist dat zij beide beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk Gods wetten en dus zijn autoriteit verloochenen

Waarop ik vraag : Waar staat dat ze God gedienstig zijn dan? en hoe betrek je dat op een sabbatsrust?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 feb 2015 16:25

Het viel nu pas op dat zelfs de Heidelbergse Catechismus spreekt over Sabbat:

Zondag 38
Vraag 103: Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antwoord:
Ten eerste dat gezorgd wordt voor het in stand houden van de dienst des Woords en van
de scholen, en dat ik vooral op de sabbat, dat is op de rustdag, trouw tot Gods gemeente zal komen om Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Here publiek aan te roepenen de armen christelijke barmhartigheid te bewijzen.
Ten tweede dat ik al de dagen van mijn leven mijn slechte werken nalaat, de Here door zijn
Geest in mij laat werken, en zo de eeuwige sabbat in dit leven begin.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2015 17:13

Er staat bij: Dat is de rustdag. Daarmee verwijst men naar de zondag waarop de rustdag waarop, toen de HC werd geschreven, al eeuwen de samenkomsten plaatsvonden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 feb 2015 19:24

Waar staat dat dan? Of moet ik alweer lezen wat er niet staat?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2015 13:11

en eerste dat gezorgd wordt voor het in stand houden van de dienst des Woords en van
de scholen, en dat ik vooral op de sabbat, dat is op de rustdag,

Met "dat is op de rustdag" bedoelen ze de rustdag zoals ze die hielden en dat was op zondag. Anders zou het wat vreemd zijn als ze een catechismus schrijven en daarin iets leren wat ze zelf in de praktijk anders doen. Hierin lees je de verklaring. De sabbat, de rustdag dus. Die rustdag hield men op zondag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 feb 2015 13:49

Nadat ik mijn bril gepoetst heb, heb ik het nog een keer gelezen, maar nog steeds lees ik niet dat men de zondag bedoeld. Ja, ik ben het eens met je dat het vreemd zou zijn als de opstellers iets anders schrijven dan ze praktiseren.

"Practise what you preach"

Echter, puur in de tekst van de Heidelbergse Catechismus staat geen directe verwijzing naar de zondag. Wel wordt de Sabbat genoemd, die de rustdag wordt genoemd. Dat men die rustdag op zondag hield, dus niet op Sabbat, dat staat eveneens niet genoemd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2015 14:04

Arco schreef:Waar staat dat dan? Of moet ik alweer lezen wat er niet staat?

De sabbat was van oorsprong op zaterdag, de zevende dag, de dag waarop God rustte van Zijn schepping. Dat is later verschoven naar de zondag, de eerste dag van de week, de opstandingsdag van de Heere Jezus.
Mooi toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 feb 2015 14:53

Chaya schreef:De sabbat was van oorsprong op zaterdag, de zevende dag, de dag waarop God rustte van Zijn schepping. Dat is later verschoven naar de zondag, de eerste dag van de week, de opstandingsdag van de Heere Jezus.
Mooi toch?

Beste Chaya,

Ik weet niet op dit het juiste topic is. Maar de vraag is met jouw reactie niet beantwoord. Waar staat nu precies in de Schrift dat de Sabbat is verschoven? Waar staat in de Schrift dat de Heere Jezus heeft gezegd dat wij zijn opstandingsdag moeten houden als rustdag?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2015 14:56

Arco schreef:Beste Chaya,
Ik weet niet op dit het juiste topic is. Maar de vraag is met jouw reactie niet beantwoord. Waar staat nu precies in de Schrift dat de Sabbat is verschoven? Waar staat in de Schrift dat de Heere Jezus heeft gezegd dat wij zijn opstandingsdag moeten houden als rustdag?

* zucht * we gaan die rotonde weer op. :?
Keer op keer is hier al eindeloos over gediscussieerd. Het heeft geen zin om op zaterdag de rustdag te houden - als je geen zevendedagsadventist of jood bent - de kerken zijn gesloten en voor velen is de zaterdag ook nog eens een normale werkdag.

En ook wordt zo'n beetje in elk topic gezegd, niet alles staat letterlijk in de Bijbel.
Gedenkt den sabbat dat gij dien heiligt. Vroeger op zaterdag, maar nu op zondag dus.
Ik verwijs naar wiki daar staat precies wie dat bedacht heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 feb 2015 15:07

* zucht * Daar gaan we weer.

Heerlijk zo'n reactie. Misschien omdat het blijkbaar toch niet zo helder is, dan je meent. Alleen al het feit dat je geen direct antwoord geeft op de gestelde vragen, geeft aan dat blijkbaar het antwoord wat je wilt niet het juiste antwoord is.

Het argument "niet alles staat in de Bijbel" gaat hier echt niet op. Want het staat juist wel in de Bijbel, alleen wat er staat is niet gelijk aan de traditie.

Dat de kerken gesloten zijn, bepaald toch niet jouw rustdag? Je hoeft je geloof en eredienst toch niet van de kerk te laten afhangen. Jij heb toch een relatie met jouw Verlosser?
Als je de rustdag wil combineren met een samenkomst, zoek dan een gemeente die wel Sabbat samen komt, of organiseer zelf een samenkomst.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 feb 2015 15:33

*Off topic over Kerst*

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 feb 2015 17:22

Ik zou eerder willen stellen dat ik gevormd ben op een manier dat ik dit soort discussies mij weet te funderen op de Schrift, niet op de traditie alleen. Als je mijn berichten op dit forum naleest, vooral van circa 10 jaar geleden, dan zou je een verandering kunnen waarnemen. Want circa 10 jaar geleden heb ik nog met passie de zondag verdedigd, daarin voerde ik dezelfde argumenten als die jij nu aanvoert. Misschien dat ik daarom schijnbaar een kei ben in dit soort discussies. :)

Terug naar de rustdag. Daar waar de Schrift geen harde datum noemt voor de geboorte van Christus, is de Schrift wel heel duidelijk over de Sabbat. Die Sabbat is inderdaad beperkt, zelfs door de Torah, want een besnijdenis (voor fysieke nazaten van Abraham) mag wel op de Sabbat en de priesters bedienden ook op de Sabbat in de Tempel. Hebr. 4:9 spreekt over de "volledige Sabbatsrust", goed te lezen in de HSV, waarbij een niet-bestaand Grieks woord voorkomt: sabbatismos.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 feb 2015 21:21

Arco, welke dag is voor jou de rustdag?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2015 10:22

Het gaat er bij het "kerkelijk jaar" toch ook niet om dat de data allemaal exact kloppen? En met de rustdag misschien wel idem dito, het gaat er om dat de rusten omdat Hij weet dat dat goed voor ons is. Maar als die dag dan verplaatst is naar zondag, legitiem of niet, moeten we er dan echt zo'n punt van maken? Die rustdag was goed maar de dag was verkeerd dus was het toch fout? Of moeten we een revolutie gaan beginnen in de kerk? Of de zondagse bijeenkomsten boycotten? In de Bijbel zie ik iets over samenkomsten op de eerste dag van de week. En ik lees dat we ons niets moeten laten opleggen over de sabbat. Dus misschien kunnen we er gewoon mee ophouden en ons met belangrijker dingen bezig houden naar de Geest ipv naar de letter.

Terug naar “Archief”