Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Haai » 05 feb 2015 23:30

Ik kolf omdat ik dit doneer aan een ander kindje. J. krijgt alleen gekolfde melk als ik moet werken of om een andere reden weg ben, ik geef hem zelf dus ook nooit de fles, doe het liever rechtstreeks ;)

Oudere gekolfde melk niet voedzaam genoeg? Daar geloof ik niet zo in. natuurlijk is deze melk niet zo precies op de behoeftes van je kindje op dat moment afgestemd als verse melk, maar het zit nog steeds bomvol goede stoffen. Kunstvoeding is toch ook 6 maanden lang hetzelfde, dat verandert ook niet mee met de behoeftes van je kindje.

@Duschka, lastig als je het gevoel hebt er in je omgeving niet gewoon over te kunnen praten!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 feb 2015 14:52

@liefie: wij twijfelen nog wanneer met bijvoeding te starten.
@haai: wat goed dat je melk doneert!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 feb 2015 15:26

Ik begrijp jou wel hoor, Duschka, maar mijn man zei, terecht, wat is er nou mooier voor een vader om midden in de nacht met zijn kindje te zitten om hem te fles te geven? In een doodstille wereld, alleen ik met mijn zoon.
En daar ben ik het toch ook wel mee eens. Hij heeft het echt gemist bij Frederiek, omdat zij bv kreeg.

Al zie ik er nu echt wel heel erg naar uit om, (graag dit weekend al ;) ) onze derde lekker bij me te hebben om borstvoeding te geven.

Verschillen tussen moeders blijven, hoe ze erover denken. Ik heb het meest fantastische neefje van de hele wereld, maar mijn zus en ik verschillen enorm in aanpak van ons kind/kinderen. Ook qua hoelang borstvoeding. Maar we laten elkaar in onze waarde, en dat is het belangrijkste denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 06 feb 2015 15:45

MissF schreef:Ik begrijp jou wel hoor, Duschka, maar mijn man zei, terecht, wat is er nou mooier voor een vader om midden in de nacht met zijn kindje te zitten om hem te fles te geven? In een doodstille wereld, alleen ik met mijn zoon.
.

Maar dat bedoel ik ook MissF. Mijn conclusie sloeg dus op 't feit dat fv-kindjes soms heel vlot wordt aangeleerd om zelfstandig een flesje te drinken, zodat je 't kindje gewoon met fles kunt laten liggen.
Quality time wat dat betreft kan mét fles of borst, met flesvoeding of moedermelk, dat maakt helemaal niets uit voor de hechting en het genieten.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 feb 2015 19:32

Zo is dat iedereen is anders! Ik vind borstvoeding echt niet super leuk om te doen eerder heel makkelijk :lol: En de fles geven vind ik ook niets aan ja een enkele keer maar al die voedingen pfff niks voor mij.

Mijn man vind de fles geven ook niet echt heel leuk (hij doet het wel hoor als ik aan het werk ben en vind het niet erg) Maar hij is veel liever met de kinds aan het klieren/spelen vind hij veel leuker :8>

En sinds gisteren zijn we in de 4 maanden regeldagen beland zit heel veel te voeden wel lekker warm zo samen op de bank en ondertussen boekjes lezen met Nina en filmpjes kijken :D

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 08 feb 2015 17:00

Ik vind persoonlijk dat sommige moeders er veel te veel een ding van maken. Zij juichen elkaar toe omdat ze "wel" drie maanden bv hebben gegeven. Of dat hun kinderen groeien dankzij hen.........Get a life, denk ik dan. Ik heb twee keer lang gevoed, en één keer kort (3 maanden). Ik vind het normaal, niet iets om heel trots op te zijn, en ook niet iets om uitentreuren te promoten.
We wonen niet in een ontwikkelingsland, waar de WHO zijn normen op gebaseerd heeft. De fv is hier prima, dus wanneer je er geen zin in hebt of geen tijd voor, prima toch? ik vond het makkelijk, het lukte goed, dus daarom deed ik het. Maar was dat niet het geval geweest, dan had ik zonder schuldgevoel de fles gepakt.
veel moeders zijn al zo onzeker als ze net een baby hebben. Praat ze dan geen dingen aan, en zeker geen schuldgevoel. BV is gezond en makkelijk, maar fv is ook makkelijk, en een prima, bijna net zo gezond alternatief!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 feb 2015 17:12

@PPM, fijn dat het klieven hielp! Qua voorkeurshouding: als het niet over gaat... NL had het ook, even keer naar chiropractor en het was over.

@Pien, ben het met je eens. Maar ben ook wel weer heel blij dat de tweeling zo goed groeit op BV!

De twin is nu zeven maanden. Ze slapen nu eindelijk door :P
NL is 70 cm en 8700 gram en DJ is 70 cm en 8100 gram.
NL drinkt alleen maar (6x 200 ml). DJ eet al redelijk mee. Een boterham, stuk fruit, avondeten. En verder drinkt hij nog wel 6 x 150 ml.
Ze ontwikkelen heel goed. NL loopt voor op DJ, maar jah, meisje he :mrgreen: Op het CB zijn ze heel tevreden, ik ook.
RJB is afgelopen week 3 geworden. Hij mag morgen naar het CB. Wordt nog gezellig ](*,)
Time flies when you have none!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 feb 2015 17:52

Poeh, hier even een wat mindere nacht... bij stuwing/verstopte melkklieren voel ik me altijd zo beroerd (koortsig/duizelig), dat was vannacht dus en toen bedacht meneertje precies om om 2 uur flink te gaan poepen.. halverwege het verschonen toch manlief maar uit bed getrommeld om het af te maken want ik ging haast van mijn stokje :roll:. Valt niet echt wat tegen te doen hè?
Overdag gelukkig beter - we mochten vanmorgen precies naar het CB. T. was weer lekker doorgegroeid: 7100 gram en 65 cm lang (met z'n bijna 4 mnd). Ze vonden 'm stoer dat hij nauwelijks een kik gaf bij de twee prikjes - vandaag daardoor wel wat slaperiger dan normaal dus ik kan ook ff wat meer uitrusten 8).

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 feb 2015 16:13

Vervelend LeChat gaat het nu weer wat beter? Zo hij groeit goed! Ik zit al te kijken 2 prikjes? Jet kreeg er maar 1 maar die loopt achter door drukte nu moeten we met 5 maanden nog een keer terug voor die 2 prikjes. Jet is net op CB geweest die weegt 6655gram en is 64 cm (Nina woog met 4 maanden 7520 gram :shock: :D en die was 63cm)
Echt een heel groot verschil wel grappig om te zien... Jet drinkt nu geregeld wel 140/150 cc uit een fles maar dat is echt de max voor haar.

Hier de laatste dagen veel aan het voeden (4 maanden dip) en het schiet niet zo snel op omdat ik deze week veel moet werken ook dubbele diensten waardoor Jet weinig bij mij kan drinken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2015 16:23

pien schreef:Ik vind persoonlijk dat sommige moeders er veel te veel een ding van maken. Zij juichen elkaar toe omdat ze "wel" drie maanden bv hebben gegeven. Of dat hun kinderen groeien dankzij hen.........Get a life, denk ik dan. Ik heb twee keer lang gevoed, en één keer kort (3 maanden). Ik vind het normaal, niet iets om heel trots op te zijn, en ook niet iets om uitentreuren te promoten.
We wonen niet in een ontwikkelingsland, waar de WHO zijn normen op gebaseerd heeft. De fv is hier prima, dus wanneer je er geen zin in hebt of geen tijd voor, prima toch? ik vond het makkelijk, het lukte goed, dus daarom deed ik het. Maar was dat niet het geval geweest, dan had ik zonder schuldgevoel de fles gepakt.
veel moeders zijn al zo onzeker als ze net een baby hebben. Praat ze dan geen dingen aan, en zeker geen schuldgevoel. BV is gezond en makkelijk, maar fv is ook makkelijk, en een prima, bijna net zo gezond alternatief!

Nou, als ik zo al die lege schappen zie in de supermarkt en het gebod dat nu uitgevaardigd is, minimaal 25 euro kopen en dan mag je alleen een blik melkpoeder meenemen, lijkt mij toch wel griezelig. Of valt dat in de praktijk wel mee?
Eén van mijn kinderen moest in het ziekenhuis blijven na de geboorte en de "b.v. maffia" drong aan dat ik moest blijven kolven. Het was amper op gang. :?
Ik ging dus trouw met mijn flesjes afgekolfde melk naar het ziekenhuis, het kostte me bloed, zweet en tranen, letterlijk. Maar ik moest volhouden zei de verpleging, want het was juist zo nodig voor hem. Okay dan, ik hield vol, tanden op elkaar.
Totdat... ik even terugkeerde naar de voedingskeuken en zag dat ze mijn flesjes in de gootsteen leeg kieperde. :shock:
Hij had het nauwelijks gehad, hij moest speciale (sonde)voeding.
Later thuis kwam er geen drup meer, blijkbaar blokkeerde mijn lichaam (of geest) het ging gewoon echt niet meer.
Ik voelde me zo in de maling genomen. Het zal best goed bedoeld zijn geweest, maar zo voelde dat op dat moment niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 feb 2015 19:08

@liefie: ja hoor, gaat gelukkig weer beter. Met 48 uur is het altijd wel weer over.
Grappig idd, die verschillen, ieder op zijn/haar eigen tempo :). T hoeft nu pas met 11 maanden ofzo weer prikjes, met 5 mnd hoeven wij niet naar CB, jij dus een keertje extra vanwege de prikjes? Kun je Jet mooi een keertje extra laten wegen :).

@chaya: Wat een verhaal zeg!

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 11 feb 2015 20:13

@Chaya
Dat lijkt me echt ontzettend naar om mee te maken.
Heb je er geen klacht over ingediend?

@Liefie
sterkte met de dip
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 feb 2015 21:10

Wat een rotverhaal @chaya! Heel raar ook dat je niet in de puntjes uitgelegd krijgt hoe en wat #-o

Wat betreft borst en fles, ik zie daarin wel een verschil in rond hechting. Ik heb nooit KV gegeven, dus geen praktijk ervaring, maar wel wat over nagedacht. Als je BV geeft moet je er zijn (en als je er niet bent moet je kolven). Je hebt geen keus en dus ben je elke paar uur bij je kind of voor je kind bezig. Je bent afhankelijk van elkaar, 2 kanten op. Bij KV is die afhankelijkheid er veel minder, het is meer overdraagbaar aan anderen. Ik heb het niet over minder liefde ofzo, maar door die afhankelijkheid aan elkaar bouw je wel een speciale band op denk ik.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 11 feb 2015 21:45

Acire schreef:
Bij KV is die afhankelijkheid er veel minder, het is meer overdraagbaar aan anderen. Ik heb het niet over minder liefde ofzo, maar door die afhankelijkheid aan elkaar bouw je wel een speciale band op denk ik.

Dat kan. Maar het hoeft niet. Ten eerste vraag ik me af of de afhankelijkheid door het kind wel als zodanig geregistreerd wordt: baby's zijn primaire wezens, ze laten zich ook (zo heeft de geschiedenis bewezen) door andere vrouwen dan hun moeder zogen.
Ten tweede kun je ook alleen als moeder de fles geven. Bv was hier finaal mislukt (geen zin in het verhaal nogmaals), maar ik wilde mijn dochter absoluut niet delen met de mensheid. Man gaf haar wel eens een fles, maar 90% van de voedingen heb ik zelf gedaan. Ik heb geen correctie voor blanco, want beide kinderen hebben KV gekregen, maar ik kan niet stellen dat ze niet aanhankelijk zijn, of dat ze niet gehecht zijn. Dat vind ik nogal een aanname.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 feb 2015 21:47

Dat zeg ik ook niet he, dat ze niet hechten. Begrijp me aub niet verkeerd.
Mijn punt is hooguit dat BV iets doet in die hechting.

Terug naar “Relaties”