Geloven, is het een moeten of mogen of....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Geloven, is het een moeten of mogen of....

Berichtdoor oekaboeka » 03 feb 2015 16:51

Chaya : De Heere is bij machte ook de blinde en de dove te bereiken, zodat deze de Bijbel kan leren verstaan. Wij kunnen onszelf niet laten geloven oekaboeka, de Heilige Geest zal dit in ons hart moeten bewerkstelligen.

Oke dat zal ik niet ontkennen aangezien God alles kan maar toch staat er in de bijbel dat het geloof komt door het horen ( dan wel lezen ) maar ja als je doof en blind bent kun je niet horen en niet lezen.
Dan zal God het geloof inderdaad wel in die persoon leggen als die persoon geluk heeft , zon persoon zal ook wel niet veel verkeerds doen in zijn leven :) , weinig zonden .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2015 14:10

Waar slaat dat op? Dat God het schenkt neemt niet weg dat mensen een verantwoordelijkheid hebben. En dat gelovigen niet veel verkeerd doen is geen Bijbelse waarheid.

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. (Efeze 2)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 14:45

oekaboeka schreef:Dan zal God het geloof inderdaad wel in die persoon leggen als die persoon geluk heeft , zon persoon zal ook wel niet veel verkeerds doen in zijn leven :) , weinig zonden .

Dit is volstrekt onbijbels!
Het is geen kwestie van geluk, je verkondigt een dwaalleer.
Elk mens is zondaar, er is niemand die weinig zondigt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 16:26

Een blinde en dove zal heus niet veel zondigen en jijzelf dwaalleer maar ik leer helemaal niets naar het lijkt mij toch van ongeluk spreken als een dove en blinde nooit het evangelie heeft gehoord of gelezen en daarop veroordeelt word niet meteen denk dat ik wat onderwijs iets minder fel mag wel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 16:30

oekaboeka schreef:Een blinde en dove zal heus niet veel zondigen en jijzelf dwaalleer maar ik leer helemaal niets naar het lijkt mij toch van ongeluk spreken als een dove en blinde nooit het evangelie heeft gehoord of gelezen en daarop veroordeelt word niet meteen denk dat ik wat onderwijs iets minder fel mag wel.

Het zou fijn zijn als je leestekens gebruikt, want het is lastig lezen zo.
Iedereen zondigt, dus ook de blinde en de dove.
Je verkondigt een dwaalleer als je beweert: ik citeer jou: "als die persoon geluk heeft".
Dit is onbijbels want het is geen kwestie van geluk.
Elk mens wordt in zonde ontvangen en geboren en we moeten dienaangaande allemaal bekeerd worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 16:35

Sorry voor de leestekens en verkeerde woorden, typte met telefoon.
Als je bedoelt de erfzonde kan dat kloppen ,maar wat nou als ze echt niet zondigen?
en ik verkondig niks , ben gewoon aan het nadenken over hoe een blinde , dove het woord dan moet horen of zou die bij het sterven nog een kans krijgen, gewoon een vraag, geen leer

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 16:39

Marnix : En dat gelovigen niet veel verkeerd doen is geen Bijbelse waarheid.

Ik had het over een dove,blinde , kan weinig verkeerds doen toch? minder dan jou in ieder geval, zijn ogen verleiden hem niet en hij kan geen kwaad spreken enz...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2015 15:30

oekaboeka schreef:Sorry voor de leestekens en verkeerde woorden, typte met telefoon.
Als je bedoelt de erfzonde kan dat kloppen ,maar wat nou als ze echt niet zondigen?
en ik verkondig niks , ben gewoon aan het nadenken over hoe een blinde , dove het woord dan moet horen of zou die bij het sterven nog een kans krijgen, gewoon een vraag, geen leer

Je verkondigt wel, je zei nl: als een persoon geluk heeft.
En dat is een regelrechte onbijbelse leer, dus dwaling.
Iedereen wordt in zonde ontvangen en geboren, belijden wij.
Iedereen zondigt, of hij nu blind, lam of doof is.
Want we zondigen niet alleen met onze ledematen en zintuigen, de zonde zit in ons aller hart.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 18:55

Chaya : Je verkondigt wel, je zei nl: als een persoon geluk heeft.
En dat is een regelrechte onbijbelse leer, dus dwaling.
Iedereen wordt in zonde ontvangen en geboren, belijden wij.
Iedereen zondigt, of hij nu blind, lam of doof is.
Want we zondigen niet alleen met onze ledematen en zintuigen, de zonde zit in ons aller hart.

Prima ,maar dan blijft nog steeds de vraag staan hoe krijgt een dove blinde het evangelie te horen?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2015 20:13

MoesTuin schreef:Geloven, is het een moeten of mogen of...... (iets heel anders?)
Geloven is moeilijk om definitie van te geven.
Ik omschrijf het zo: ‘Geloven is daar waar het weten ophoud’.
Dat wil niet zeggen dat het weten (verstand) er niet toe doet.
Ik denk in de eerste plaats zelfs dat het verstand er aan te pas moet komen voor dat, in de tweede plaats geloven zij intrede doet.
Als het over geloven gaat spreek ik liever over vertrouwen dat is synoniem en toch voor mij meer zeggend.
In iemand vertrouwen gaat dieper dan in iemand geloven. Ik denk dat het komt door het uitgesleten woord (geloven) in onze samenleving. Geloven is veel meer ongeloof dan geloof.
Geloof is meer religie, godsdienst en beschouwen in.
Vertrouwen ligt het woord loyaliteit, gemeenschap en verbondenheid in.
Daar komt bij dat geloven in de Bijbel veelal samen gaat met hoop en liefde.
Geloof, hoop en liefde kun je bijna niet los koppelen van elkaar.

Geloof of geloven gaat niet zozeer om het geloven of iets wel of niet waar is. Natuurlijk is dat er wel een onderdeel van maar de kern van geloven gaat om vertrouwen. Je kan van mening zijn of geloven dat Jezus heeft bestaan. Maar kan je ook vertrouwen op Jezus? Geloven komt op vertrouwen en overgave aan. Durf je twijfels en vragen te laten staan en je over te geven aan het aanbod van God. Het is dan alsof je al een klein kind één vinger van de uitgestoken hand van de hemelse vader aanpakt. Dat is niet altijd makkelijk maar het is op deze manier mogelijk om je hele leven in Zijn handen te leggen.

Hopen is niet zoiets als ‘wishful thinking’. De hoop binnen het christelijk geloof is stevig gebaseerd op de komst, de kruisdood en de opstanding van Jezus Christus. Zijn komst heeft voor een nieuw begin gezorgd. We mogen weten dat er leven na de dood is en dat iedereen die in Hem gelooft bij Hem mag zijn. Daarnaast heeft Jezus de belofte gegeven dat er straks een nieuwe wereld komt. Moeite, pijn en lijden zullen voorbij zijn en de wetten van het koninkrijk van God zullen gelden: liefde, zorg voor elkaar, eerlijkheid, rechtvaardigheid, enz. Alles wat Jezus ons heeft voorgedaan.
Liefde

De schrijver Paulus aan de christelijke gemeente in Korinthe van de tekst met de woorden geloof, hoop en liefde sluit af met de opmerking dat de liefde de grootste is. Zonder de liefde is er niets. Dat is herkenbaar want waar zouden we zijn zonder liefde? Liefdeloosheid is dodelijk. De liefde die de schrijver hier bedoelt is gebaseerd op de liefde van God. De liefde van God, de liefde van Jezus is niet romantisch: het is opofferende liefde. Het is liefde die wat kost. De komst van Jezus heeft alles met liefde te maken. In Jezus zien we Gods liefde werkelijkheid worden. Jezus is niet een symbool van liefde maar komt uit echte liefde, geeft echte liefde en maakt echte liefde tussen mensen mogelijk.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 feb 2015 22:59

Geloven is moeilijk om definitie van te geven.
Ik omschrijf het zo: ‘Geloven is daar waar het weten ophoud’
Ik wil het anders omschrijven: Door geloof ontstaat wetenschap. Geloven is leven naar de beloften van God.
Dat wil niet zeggen dat het weten (verstand) er niet toe doet.
Ik denk in de eerste plaats zelfs dat het verstand er aan te pas moet komen voor dat, in de tweede plaats geloven zij intrede doet.
Je moet inderdaad wel weten wat je moet geloven, daar hebben we de Bijbel voor.
Als het over geloven gaat spreek ik liever over vertrouwen dat is synoniem en toch voor mij meer zeggend.
In iemand vertrouwen gaat dieper dan in iemand geloven. Ik denk dat het komt door het uitgesleten woord (geloven) in onze samenleving. Geloven is veel meer ongeloof dan geloof.
Geloof is meer religie, godsdienst en beschouwen in.
Vertrouwen ligt het woord loyaliteit, gemeenschap en verbondenheid in.
Daar komt bij dat geloven in de Bijbel veelal samen gaat met hoop en liefde.
Geloof, hoop en liefde kun je bijna niet los koppelen van elkaar.

Geloof of geloven gaat niet zozeer om het geloven of iets wel of niet waar is. Natuurlijk is dat er wel een onderdeel van maar de kern van geloven gaat om vertrouwen. Je kan van mening zijn of geloven dat Jezus heeft bestaan. Maar kan je ook vertrouwen op Jezus? Geloven komt op vertrouwen en overgave aan. Durf je twijfels en vragen te laten staan en je over te geven aan het aanbod van God. Het is dan alsof je al een klein kind één vinger van de uitgestoken hand van de hemelse vader aanpakt. Dat is niet altijd makkelijk maar het is op deze manier mogelijk om je hele leven in Zijn handen te leggen.

Hopen is niet zoiets als ‘wishful thinking’. De hoop binnen het christelijk geloof is stevig gebaseerd op de komst, de kruisdood en de opstanding van Jezus Christus. Zijn komst heeft voor een nieuw begin gezorgd. We mogen weten dat er leven na de dood is en dat iedereen die in Hem gelooft bij Hem mag zijn. Daarnaast heeft Jezus de belofte gegeven dat er straks een nieuwe wereld komt. Moeite, pijn en lijden zullen voorbij zijn en de wetten van het koninkrijk van God zullen gelden: liefde, zorg voor elkaar, eerlijkheid, rechtvaardigheid, enz. Alles wat Jezus ons heeft voorgedaan.
Geloven is zeker zijn van de dingen waar je op hoopt. Hopen is geloofszekerheid.

Liefde.

De schrijver Paulus aan de christelijke gemeente in Korinthe van de tekst met de woorden geloof, hoop en liefde sluit af met de opmerking dat de liefde de grootste is. Zonder de liefde is er niets. Dat is herkenbaar want waar zouden we zijn zonder liefde? Liefdeloosheid is dodelijk. De liefde die de schrijver hier bedoelt is gebaseerd op de liefde van God. De liefde van God, de liefde van Jezus is niet romantisch: het is opofferende liefde. Het is liefde die wat kost. De komst van Jezus heeft alles met liefde te maken. In Jezus zien we Gods liefde werkelijkheid worden. Jezus is niet een symbool van liefde maar komt uit echte liefde, geeft echte liefde en maakt echte liefde tussen mensen mogelijk.
Jezus is Liefde.
Liefde ontstaat door geloof ,althans de waarnemende Liefde van God. Alle goede dingen onstaan door de Liefde van God.

Ik vraag me wel eens af waar onze verantwoording ligt binnen het geloof.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 feb 2015 22:29

Voor mij heeft Paulus het hier over de liefde tot de naaste, die onlosmakelijk verbonden is met geloof en hoop. Maar de meeste is de liefde.....Als je die niet hebt is het geloof een lege huls. Jezus noemde het gebod van de liefde gelijkwaardig aan het gebod, God lief te hebben, = te leven, zoals hij het bedoeld heeft. En Jezus verduidelijkte dat voor ons.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2015 12:00

Geloven is wat we mogen, dat bewijst het feit dat we de vrijheid hebben om te kiezen. Wat we niet mogen is wat we niet kunnen. We mogen alles, maar niet alles is stichtend en ook mogen we dingen doen die niet stichtend zijn. Echter is er een zekerheid geboden aan de vrijheid die ons gegeven is, we moeten ons ooit ervoor verantwoorden en dat begint nu al door mensen die aanstoot nemen aan de fouten die we maken.

Dit is wat ik geloof: We mogen geloven, maar moeten aanvaarden. Sommige mensen zeggen dat ik niet leef als een gelovige, maar ik leef en ik geloof.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 feb 2015 10:54

mohamed schreef:Dit is wat ik geloof: We mogen geloven, maar moeten aanvaarden. Sommige mensen zeggen dat ik niet leef als een gelovige, maar ik leef en ik geloof.
Een lastige uitspraak, want ik ken de mensen niet die dat zeggen, en ik weet ook niet wat ze zeggen.

Onlangs hoorde ik een preek van Zac Poonen, en hij zei (samengevat):
Veel mensen zeggen: je moet geloven! En het is waar. Maar je kunt overal in geloven. Het geloof in God heeft gevolgen, namelijk Jezus volgen!
En dat is precies waar het om gaat.
Dat wordt ook zichtbaar in je leven.

Lukas 5 vers 27 en 28:
En na dezen ging Hij uit, en zag een tollenaar, met name Levi, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij.
En hij, alles verlatende, stond op en volgde Hem.
Alles verlatende...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”