Harmonica schreef:
Maar God voorziet alles. Bovendien was Adam niet degene die als eerst zondigde maar Satan. God koos ervoor om Satan toe te staan in het paradijs, terwijl dat niet hoefde. Zonder Satan had de mens alsnog kunnen kiezen om te eten van de boom en toch wou God Satan toestaan in het paradijs, wetende dat Adam en Eva dan zouden zwichten. Het lijkt er gewoon teveel op dat God het zo wilde, in plaats van dat hij verbeten moest accepteren dat de mens hiervoor koos.
Natuurlijk voorziet God alles, maar door de vrije keus van de mens is alle ellende er.
En ja, God kijkt vaak verdrietig toe en vaak wordt Hij ook boos om de ellende die de mens veroorzaakt
Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
Maar vaak grijpt Hij in.
Zoals bijv. bij de aanslag op 11 september.
God wist wat de terroristen van plan waren en Hij heeft het niet tegengehouden.
Maar Hij heeft wel gedelegeerd dat mensen wiens tijd het was om te sterven, ineens wel in het vliegtuig zaten, ook al waren ze eigenlijk niet van plan om die dag te vliegen.
En mensen wiens tijd het niet was, juist toch maar van de vlucht af zagen, ook al waren ze eerst wel van plan om die vlucht te nemen.
En dat kunnen wij met ons menselijke verstand niet bevatten.
En daar moeten wij met ons menselijke verstand ook niet te veel over nadenken.
Want dan gaan we op de stoel van God zitten en er staat niet voor niks in de Bijbel:
Jesaja 55:8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter;
11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
Wij willen met onze menselijke gedachten een menselijke menselijke verklaring.
Maar die is er niet.
De duvel is er wel als de kippen bij, om te zorgen dat de mens zijn kant op gaat denken en God beschuldigt van de zondeval en de ellende in de wereld.
Daar zorgt ook deze gedachte voor:
Cathy schreef:Nee hoor, God had ons al uitverkoren in Jezus Christus voor de grondlegging van de wereld. Ef 1:4. Hij had Zijn plan al klaarliggen voordat er ook maar iets geschapen was.
Die tekst betekent niet dat we voor de grondlegging al uitverkoren zijn.
Die tekst betekent dat God de Heere Jezus al voor de grondlegging der wereld liefhad en dat de gelovigen in de Heere Jezus worden uitverkoren.
Zie ook:
Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.