Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 15 jan 2015 08:01

Wij hebben binnenkort overleg over C op school. Zij zit nu in een combi klas van groep 1 en 2. Officieel zit zij nog in 1, maar wellicht kan zij aan het einde van het jaar doorgaan naar groep 3. Zijn er ouders die hier negatieve ervaringen mee hebben.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jan 2015 10:08

Hier vannacht een kindje dat een nachtmerrie had, wat heftig zeg. Op een gegeven moment toch maar bij ons in bed gelegd en hij lag nog na te snikken en te trillen.

S. gaat hier als een trein met praten. We zijn een paar maand geleden geswitcht van logopedie en dat is een goede keuze. Daar ben ik dan wel weer blij mee.

MaHa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MaHa » 15 jan 2015 10:58

Hoi moeders!
Al een tijdje lees ik mee met jullie berichten! Leuk om elkaars visies en tips te lezen!
Ik vroeg me af; wat doen jullie zo'n hele 'vrije' dag met de kids?
Mijn dochter van 3,5 claimt me continue. Weet niet meer hoe ik haar kan motiveren tot eigen spel. Hebben jullie tips? Het begint me enigszins te frustreren :-(.
Ben benieuwd!
Groetjes

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jan 2015 11:26

Op maandag en woensdag ben ik altijd vrij (en in het weekend).
Een boodschapje doen, en als het weer mee zit dan ben ik altijd wel buiten te vinden en gaan we meestal een rondje fietsen. Onze zoon maakt het niet uit, die speelt trouwens ook in de regen lekker buiten (die is 3).
Met boodschappen doen maak ik er altijd wel een uitje van. Wij gaan bijv. vaak naar de Landwinkel waar hij even lekker bij de koeien kan kijken en andere dieren die ze daar hebben lopen. Na een tijdje is hij het zat en wil dan wel naar huis en thuis gaat hij dan lekker spelen of hij helpt mij met huishouden.
Of even bij oma op bezoek.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jan 2015 11:32

De jongste twee hebben een beetje pecht, want zij moeten altijd overal heen op woensdag en vrijdag. Eerst 's morgens met halen en brengen naar school en 's middags met halen en brengen van vriendjes en vriendinnetje. Tussendoor doen wij boodschappen of ik rommel in huis. Op woensdag zijn ze vaak erg moe na twee dagen kdv, dus doen wij het verder rustig aan. De jongste slaap dan de hele morgen en zijn oudere broe speet, knutselt of puzzelt. Gisteren wilde hij trouwens niets en heeft lekker languit op de bank televisie gekeken. Ook prima, was 's middags weer lekker opgeladen om te spelen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 15 jan 2015 12:33

Ik herken het wel een beetje, tot een paar weken geleden moest R (bijna 3) ook continu vermaakt worden, ze speelde haast niet zelf. Inmiddels gaat het ietsje beter en dat geeft inderdaad een beetje lucht.
Kun je geen vriendjes of vriendinnetjes uitnodigen, zodat ze met hen leert te spelen? Of laat haar vergelijkbare activiteiten doen, geef ze een stofdoek in d'r hand als je zelf aan 't poetsen bent enz. Ze zal je vast van de wal in de sloot helpen soms, maar ze ziet ook hoe leuk het is om zelf bezig te zijn.
En als je ze echt zat bent, even lekker naar buiten als dat kan, heerlijk!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 jan 2015 12:39

Leuke foto lieffie!

MaHa, welkom! Gezellig dat je ook mee komt kletsen! Ik heb een dochter van 3 en ben fulltime thuis. Ik hoef eerlijk gezegd niet zoveel te doen om haar te vermaken. Ze kan dat heel goed zelf. Dan met strijkkralen, dan met duplo/playmobil, dan met kleuren, dan met een filmpje, enz... Ze vraagt wel veel aandacht, maar dat is alleen maar door te vragen en te vertellen, waar ik dan wel op moet reageren ;) Maar over het algemeen hier dus (nog) geen probleem met vermaak.

ajl, hier natuurlijk nog geen ervaring mee ;) Maar hoelang zit C nu op school dan? En wat zegt je gevoel? Hier gaan we die optie straks (waarschijnlijk) ook krijgen. Ze stroomt in dec/jan dan in in groep 1 en dan kijken ze met de zomervakantie of ze groep 1 nog een keer gaat doen of doorstroomt met de rest naar groep 2. Ik vermoed zelf op dit moment het laatste, maar we zien tegen die tijd wel hoe het dan gaat met haar.
Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 jan 2015 12:48

MaHa schreef:Hoi moeders!
Al een tijdje lees ik mee met jullie berichten! Leuk om elkaars visies en tips te lezen!
Mijn dochter van 3,5 claimt me continue. Weet niet meer hoe ik haar kan motiveren tot eigen spel. Hebben jullie tips? Het begint me enigszins te frustreren :-(.
Ben benieuwd!
Groetjes

Ballenbak, kinderboerderij, dierentuin, park, speeltuin, ergens een ijsje eten. Ze schelen maar 1,5 jaar, dus ik hoef niet zelf de hele tijd met 1 kind te spelen, dat is wel makkelijk. Ergens in een natuurgebied rondstruinen, zwemmen, van alles of gewoon achter de tv hangen of tekenen, legoën, kleiën. Koekies bakken thuis is ook nog wel leuk. Mijn jongens vinden dat nu niet leuk meer, vorig jaar nog wel. Gisteren had er een een meisje van school mee. Die heeft heel zoet met mij zitten koekjes bakken, vond ze enig en zij kwamen enkel het beslag roven.
Laatst gewijzigd door Boerin op 15 jan 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 jan 2015 12:50

Fijn Evelien, dat het zo goed gaat met hem!

MaHa, welkom! Wat hier goed werkt bij mijn 3,5 jarige is er regelmatig op uit gaan, maar als we dat een keer niet doen, dan kan ze best wel eens jammeren voor ze ergens aan begint. Ze mag af en toe even tv of een dvdje kijken 's morgens, daar geniet ze van. Maar vaak als ik haar gejammer negeer en ze mag van mij geen filmpje kijken, dan vindt ze uiteindelijk altijd wel iets om mee te spelen. Vaak is dat knutselen ofzo. Ook helpt ze altijd met poetsen, maar dat doe ik niet elke dag ;) En sowieso moeten we elke dag eruit om haar broer te brengen en halen naar school, en eens per week naar zwemles, dus dan heeft ze in ieder geval iets om naar toe te leven zeg maar, dan weet ze dat ze een bepaalde tijd zichzelf even moet vermaken voor we in de auto stappen.
En spelletjes doen samen, dat vindt ze ook leuk, maar altijd maar kort.

ajl, wij hebben dus wel de ervaring, maar ik ben dolblij dat we dat met Frederiek straks niet krijgen. Die is gewoon van juni, start waarschijnlijk pas na de zomervakantie in groep 1, dus niks geen gedoe daarmee.
Jurians geval is wel bekend, door het switchen van school gaat het nu onwijs goed in groep 3, maar hij blijft de jongste, is gister pas 6 geworden terwijl de oudste, met wie hij overigens prima op kan schieten, in oktober al 7 is geworden. En hoewel dat verschil nu totaal geen struikelblok is in deze klas, hij ís wel gewoon jong, en dat zal hij altijd blijven tot hij zijn middelbare school af heeft. En ergens diep in mij blijft wel de twijfel of dat goed uit zal pakken voor hem.
Maar dat ligt ook aan het kind zelf, als het Frederiek was geweest had ik geen seconde getwijfeld, die is zelfverzekerd, kan prima voor zichzelf opkomen. Die redt zich wel in het leven. Bij Jurian hebben we gezien dat het moeilijker is voor hem, waardoor we zo lang getwijfeld hebben. Hoewel de keuze op dit moment echt de beste is geweest, we weten niet hoe het in de toekomst zal zijn natuurlijk.

Dus tja, ik zou naar het kind kijken, wat past bij haar? Denk je dat ze het redt als ze altijd de jongste blijft? Van wanneer is zij?
Want in principe is de grens gewoon 1 januari, als je kind van voor 1 januari is, gaat het toch in principe gewoon door na 1,5 jaar kleuterschool? Alleen als het van na 1 januari is, dan wordt het toch besproken?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jan 2015 13:08

C is van januari, maar op deze school gaan de kinderen van oktober-december ook niet automatisch door. Dat wordt echt per kind bekeken en beoordeeld. En daar ben ik wel blij om. J is namelijk van november en gaat dit jaar naar school en het zou mij niets verbazen als hij 3 jaar zou kleuteren. Hij loop zeker niet achter, maar hij is zo druk met spelen en is totaal niet geïntereesseerd in school of dingen leren.

Ip zou C dus volgend jaar nog groep 2 gaan doen. Zij is erg gebekt en heeft een grote woordenschat. Hierdoor lijkt zij ook ouder dan zij in feite is. Daarbij is zij ook lang voor haar leeftijd dus dat scheelt wel. Zij zit met nog 6 kinderen van groep 1 in de combiklas van groep 2. Zij krijgen dezelfde stof, alleen de eisen die aan hen gesteld worden zijn lager dan aan degene van groep 2. Einde van deze maand krijgt zij een cito groep 1 en vervolgens een cito groep 2. De juf verwacht alleen dat beiden zeer goed zullen zijn, dus dan moeten wij in de loop van dit schooljaar een keuze maken.
Van mij mag zij rustig nog een jaar kleuteren, alleen vraag ik mij af of het goed voor haar is. Zij kan het namelijk nu al niet uitstaan dat zij niet kan lezen en haar broer wel.
Als ik aan haar vraag in welke groep zij zit, is het standaard antwoord groep 2, terwijl zij heel goed weet dat dat niet zo is. Zij zegt zelf ook dat zij deze stof echt niet nog een keer gaat doe ( want dat weet ik allemaal allang mama) .

C is ook een meisje dat zich nu al te groot vindt voor vlechtjes :mrgreen: Het liefst heeft zij haar haren los, maar dat mag niet van mij ( ivm luizen die er toch vaak zijn en na een dag rennen en spelen zit het dan ook erg onverzorgd). Pas spoorde ik haar aan om op te schieten met aankleden. Ik kreeg als antwoord; 'ik moet nu eenmaal keuzes maken, mama en ik heb er nu voor gekozen om eerst met O te spelen. Dus nu blijft er geen tijd meer over voor het aankleden'. :lol:

Hier was J trouwens vanmorgen erg boos op de nijntje wekker. Deze was afgegaa, terwijl hij sliep. Hij was echt woest, hilarisch

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 15 jan 2015 13:40

ajl schreef: Pas spoorde ik haar aan om op te schieten met aankleden. Ik kreeg als antwoord; 'ik moet nu eenmaal keuzes maken, mama en ik heb er nu voor gekozen om eerst met O te spelen. Dus nu blijft er geen tijd meer over voor het aankleden'. :lol:

:mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 15 jan 2015 13:55

MaHa schreef:Hoi moeders!
Ben benieuwd!
Groetjes

Onze jongste (nu bijna 5) heeft ook nooit zelf gespeeld. Het beste werkt het om dat in ieder geval te accepteren ;-)....
Maar ik vond het ook niet nodig om hem de hele dag te vermaken.
Hier werkte het goed om in ieder geval 'een lijntje te houden'. Dus ik deed wel gewoon mn dingen, maar betrok hem wel bij (ongeveer) alle dingen die ik deed. Verder gewoon gezellig kletsen. En ik ging er veel op uit.
Maar op de leeftijd van 3,5 liet ik hem soms ook wel een poosje hoor. Ik bleef vrolijk maar ik gaf bijvoorbeeld gewoon aan 'nu gaat mama even de badkamer doen, daarna gaan we dit of dat doen'. Als hij zich dan verveelde was dat maar zo.
Sommige kinderen leren daar ook van spelen (als je ze de hele dag bezig houd kan het ook zijn dat ze de kans niet krijgen om het te leren).

Onze zoon begint nu pas af en toe zelf te spelen. Maar eigenlijk heeft hij nog wel een beetje anderen daarbij nodig.
Terwijl de oudste altijd al heel goed zichzelf kan vermaken, momenteel uren met lego.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jan 2015 15:20

een grens is een grens! hopelijk kijken scholen naar een kind ipv naar een grens. Onze docter van januari is doorgegaan! en we zijn nog steeds blij met de keus van toen. Ik was zelf ook altijd de jongste van de klas... ben er ook gekomen :) (was ook nog eens veruit het onderdeurtje zo klein. haha)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 jan 2015 15:42

Hoe zit dat dan met Jet die is van 11 oktober? Die zit dan bijna een schooljaar in groep 0? Of is dat ook verschillend per school?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jan 2015 17:46

Dat vers hilt per school. Overheid heeft beslotsn dat de grens 1 januari is geworden..al meer dan zoveel jaar terug.

Hier drie van de acht scholen die de oktobergrens aanhojden. Onze school kijkt naar et kjnd.inwezen gaat iedereen door.... tenzij...... en kjnderen na januari blijven.. ook met een tenzij.. dus geef alle kinderen een eerlijke kans. Als er een kind van april nog door zounkunnen als dat beter is voor dat kind.. mag die ook.. tis immers soms ook beter dat een kind blijft...

Terug naar “Archief”