Het borstvoedingstopic deel 3

Moderators: Memmem, Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 3

Berichtdoor Acire » 13 jan 2015 21:05

@mormeltje, bij een thuiszorgwinkel kun je ook een kolf huren. Dat is best handig, want als de kolf die je gehuurd hebt dan goed bevalt weet je wat je wilt kopen. Het is wel een investering omdat je je eigen pakketje slangen/membraan/borstschild moet kopen bij die huurkolf, voor de hygiëne.
Ik zou er geen kopen nog, dat is echt niet nodig. Ik kan je wel aanraden om met je kindje binnen 6 weken te gaan oefenen met drinken uit een fles. Dus ergens tussen de geboorte en de 6e week kun je het beste een kolf aanschaffen. (Als je niet hoeft te gaan werken en alle voedingen live kunt doen is dat natuurlijk minder belangrijk).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jan 2015 21:33

mormeltje schreef:Oh, je kunt dus ook kolven terwijl je apparaat aan de lader zit? In de kolfruimte op mijn werk zitten stopcontacten genoeg. Dan hoef ik niet moeilijk te doen...

Klopt. En met een nieuwe Medela doe je overigens superlang met de batterij - heb al een week niet hoeven opladen en gebruik 'm intensief...

Prenatal zal trouwens niet de goedkoopste zijn denk ik. Ik had een mooie aanbiedingen bij webshop De Boezem (Google ff). Met wel 24 flesjes erbij, en die heb je wel nodig als je veel kolft...

Hier gaf de kraamverzorging ook goede begeleiding rond kolven en kon je daar ook eat aanschaffen trouwens.

Vandaag was T blijkbaar uitgehongerd :) - hij had vanmorgen bij de gastoudr z'n hele dagvoorraad al op... ben 'm eerder gaan halen, daar nog gevoed en toen maar thuis verder gewerkt :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jan 2015 23:51

zo... wij weten ook weer wat borstvoeding geven is. na twee keer een fikse borstonstekeing en een keer ertegen aanzitten gaf iemand aan dat het veel te korte tongriempje van t er wat mee te maken kon hebben. noooit in al die jaren dat ik bv heb gegeven aan de andere twee last van gehad, maar ondanks leegkolven was het toch mis.

vorige week hebben ze alsnog zn tongriempje gekliefd.. en sinds dien geen harde plekken meer! en da had ik eigenlijk vana het begin...

ach.. en macaroni eten is t ook niet goed bevallen... nu eindelijk in slaap na de heeele avond huilen krampjes en verdriet :(

nu eerst naar bed en hopen dat M niet zieker gaat worden..... die ligt al vanaf vij uur te slapen in bed nadat hij zelf aangaf ziek te zijn..wat we ook al aan hem zagen.. dan kan ik ok ff bijtanken

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2015 19:00

Wat fijn PPM dat het klieven zo goed heeft geholpen :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 feb 2015 15:08

Fijn ppm!

Hier gaat het nog steeds erg goed! Alweer richting de 4 maanden... Kolven tijdens mijn werk doe ik niet meer dat is niet te doen. Planner houd er rekening mee maar in de praktijk werkt het gewoon niet.
Ik geef Jet om 06.30 drinken en kolf daarna af zodat mijn borsten goed leeg zijn. En dan kolf ik weer als ik thuis ben (rond 12.00)
Als ik avonddienst heb geef ik drinken net voor ik weg ga en kolf ik 4,5 later als ik weer thuis kom.
Eerst wilde ik af gaan bouwen en was ook begonnen maar vind het zo makkelijk de BV dat ik er toch maar mee gestopt ben haha (nooit van mijzelf verwacht :lol: )

Tot nu toe merk ik niks aan mijn productie Jet drinkt eigenlijk altijd maar 1 borst en groeit goed en is erg tevreden.
Ik ga proberen dit tot 6 maanden proberen vol te houden ben benieuwd.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2015 18:44

Dan zal ik ook ff een update geven :). Ook alweer bijna 4 maanden bezig natuurlijk, en dat had ik ook nooit van mezelf verwacht... Het gaat dan ook supergoed, al lukt het nog steeds niet om een flinke voorraad op te bouwen hoor.
Bij mij is het makkelijker te regelen om te kolven op mijn werk, en dat moet wel ook want ik ben ruim 8 uur van huis. Als T bij de gastouder is kolf ik 2 of 3 keer, afhankelijk van hoe mijn afspraken gepland zijn door mijn secretaresses, is hij thuis met papa of opa en oma dan ga ik tussen de middag thuis lunchen en voed ik hem dus 1x live en daarnaast kolf ik 2x.
Deur dicht, telefoon op niet storen en dan met 1 hand toch 'n beetje bezig blijven achter mijn pc. Ik heb namelijk gemerkt dat als ik me focus op het kolven dat juist averechts werkt, dan vind ik het langzaam gaan ofzo en vraag me af of er wel genoeg komt 8), terwijl als ik gewoon bezig blijf ik kennelijk veel ontspannener ben en het beter gaat. Raar mens, ik weet het :wink:.

Ga jij meteen met 4 maanden hapjes aanbieden, liefie?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 feb 2015 19:17

Goed bezig dames! Grappig is dat he, dat je zo met de tijd meegroeit.
Ik zat 1,5 jaar geleden bij de vk en zei een beetje aarzelend: ik wil wel bv gaan proberen. En nu doe ik het al bijna 1,5 jaar.
Als ik jullie een advies mag geven over het beginnen met hapjes, lees dit dan even. Vind ik wel een duidelijk verhaal: http://www.groenevrouw.nl/die-zes-maanden/

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 feb 2015 19:19

Ja met lange dagen moet je wel geregeld kolven maar wel fijn dat het goed werkt zo..

Ik ben ondertussen ook gewoon op mijn telefoon bezig of kijk een programma terug als ik er echt voor ga zitten werkt het kolven niet haha.
Jet drinkt tegenwoordig 140 cc uit de fles op het KDV of als ze ergens anders is... Als ik avonddienst heb krijgt ze rond 16.30/17.00 van mij drinken en haar ritme is dat ze om 18.45 weer wilt drinken en dan gaat ze de nacht in bij Arnold drinkt ze dan maar 30/40cc en gaat gewoon lekker slapen.
Zo hou ik altijd flink melk over weet echt niet wat ik er mee moet en ja zo gooi ik heel vaak wat weg :oops:
In de vriezer ligt ook nog wel een voeding of 15 denk ik maar dat wordt ook niet minder. Scheelt ook dat Jet maar 1 kant drinkt de andere zou ik altijd af kunnen kolven maar dat doe ik echt alleen als het vervelend is.

Jet is 11 feb 4 maanden maar ik heb er echt nog geen zin in om groente te gaan geven en ze heeft meer dan genoeg aan mijn melk en groeit goed.
Ik denk dat we rond de 5 maanden gaan beginnen en jullie?
Rijstebloem ga ik in elk geval niet geven want daar vond Nina ook niks aan en heeft volgens mij niet veel toegevoegde waarde.

Mijn man is 31 jaar en in zijn CB boekje staat met 6 weken... een halve uitgeperste sinaasappel geven :shock: En dit kreeg hij ook echt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 feb 2015 19:23

Ze schrijft zo mooi he, vind het heerlijk om te lezen die stukjes van groene vrouw :wink:

Fijn dat het goed gaat, hier ook gelukkig. Nu 4 weken, maar al een kilo gegroeid :D

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2015 16:18

Tijdens een voorlichtingsavond in het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein zijn uitspraken over borstvoeding gedaan, waar menig moeder van gaat steigeren.
Tijdens de avond zou er verteld zijn dat baby's die een fles krijgen, minder liefde ontvangen van de moeder. Bovendien zou het kind door flesvoeding een scheef hoofd ontwikkelen. "Flauwekul", zegt bezoekster Van de Linde tegen RTV Utrecht. Ze vindt dat er onzin is beweerd. De zwangere bezoekster wil haar toekomstige kind graag van borstvoeding voorzien, maar is niet van plan zich schuldig te gaan voelen als dat door omstandigheden niet lukt.
Het St. Antoniusziekenhuist laat aan RTV Utrecht weten niet achter de omstreden uitspraken te staan. Een verloskundige van het ziekenhuis vindt daarentegen dat het geven van borstvoeding een pré is. Ze vindt het niet raar dat de voordelen van borstvoeding uitgelegd worden tijdens een informatieavond.

bron: Telegraaf
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 feb 2015 20:18

Telegraaf he, hoe serieus moet je het dan nemen...
Ik heb wel begrepen van iemand die ook bij deze voorlichting aanwezig was dat zaken vreselijk uit z'n verband zijn gerukt en helemaal niet zo gezegd zijn zoals het artikel doet voorkomen. Over dat scheve hoofd is bijv. gezegd dat bij flesgevoede kinderen de KANS op een voorkeurshouding en dus scheefgroei groter is dan bij borstgevoede kinderen. Het ligt dus allemaal heel wat genuanceerder. Wel jammer dat borstvoeding zo wel weer negatief in het nieuws komt..

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 05 feb 2015 13:52

Idd jammer dat bv op deze manier negatief in het nieuws komt.

Verschillende van onze borstgevoede kids hadden een flinke voorkeurshouding. De jongste zelfs zo erg dat het ook best goed te zien is.

Ik voed ook alweer ong. 3,5 mnd met veel plezier, zonder problemen. Er is voeding genoeg, dochter groeit goed, is erg tevreden en het kolven (ca. 5x per week) gaat ook prima. Ik lees altijd onder 't kolven, als ik me focus op de hoeveelheid al afgekolfde melk komt er niks :mrgreen: . Nu is dat ook niet zo heel erg, ik kolf niet omdat ik buitenshuis werk, maar meer om af en toe eens zonder kind weg te kunnen, de productie goed op peil te houden etc.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 feb 2015 21:16

Fijn dat het zo goed gaat Sophie77! Zeker in een groot gezin scheelt het dan denk ik best wat tijd en gedoe t.o.v. kunstvoeding.

Hier hebben we morgen alweer de 8 maanden probleemloos voeden gehaald! Voorlopig stoppen we nog niet. Jorn groeit als kool op mijn melk, ik kolf per dag zo'n 300 cc extra (hier ook altijd wat te lezen/puzzelen oid onder het kolven, dat werkt productieverhogend ;))

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 05 feb 2015 21:41

liefie schreef:Ik denk dat we rond de 5 maanden gaan beginnen en jullie?
Rijstebloem ga ik in elk geval niet geven want daar vond Nina ook niks aan en heeft volgens mij niet veel toegevoegde waarde.

.

Wij zijn met zes maanden begonnen en vlot weer gestopt toen bleek dat DL haar darmen het maar niets vonden. Met acht maand weer begonnen.

Fijn dat de bv bij de meesten zo goed verloopt!

Ik had die negatieve uiting tov flesvoeding ook gelezen, waardoor bv meteen negatief in de publiciteit komt te staan.

Moet zeggen dat ik het in mijn omgeving lastig vind om er over te praten.
Mijn vriendin staat op 't punt van bevallen, gelooft super in gezond leven ,maar wil flesvoeding geven en gaat dus heel erg (terecht) steigeren van zulk een soort statements.
Maar voor mij, om er over te praten, is het lastig.
Iedereen in mijn omgeving weet dat ik nog steeds voed, en als je dan iets zegt, wordt het snel als een oordeel opgevat en lokt het weer defensieve tegengeluiden uit.

Ik blijf overigens bij mijn mening dat je beter met liefde de fles kunt geven dan met tegenzin de borst, maar persoonlijk geef ik dus met liefde de borst :wink:

Wat ik wel jammer vind, vooral bij iemand in onze omgeving, die perse geen borstvoeding wilde geven, maar haar kindje ook vlot zelfstandig uit de fles leerde drinken. Lekker makkelijk. Dat begrijp ik, maar ik denk dat kindjes juist warmte, nabijheid etc. nodig hebben. Daar voldoet bv ook in, maar dat kan met een flesje ook.
Ik sprak laatst een lactatiekundige die dus uitlegde dat therapeutisch flesvoeden (kindje lekker tegen je aan, huid op huid contact etc., daar ook heel erg aan kan voldoen, maar dat mama's die flesvoeding geven, vaak een bewuste keuze maken en hier dus niet in mee willen gaan, en dat dit soort advies eigenlijk alleen "opgevolgd" wordt door de mama's die wel bv wilden geven, maar waar het spijtig genoeg niet ging.
Dat vind ik dan wel jammer. Een drinkend kindje tegen je aan... dat is toch juist heel mooi?
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 feb 2015 21:45

kolf je bewust extra? hier gaat alles gewoon weg als ik moet kolven omdat er s nachts een voeding is overgeslagen... met de oudste trouw bewaard, maar de voeding veranderd regelmatig en is dan niet meer voedzaam is mij verteld. En tis niks voor mij om zelf te kolven en voeding uit de vriezer te gaan geven.
Hier ist gewoon... op is op.... al geldt dat nu niet, weinig zin om geschikte melk te moeten kopen voor T, in M zijn tijd waren die 38 euro per pak. Pepti was namelijk nog niet voldoende voor M.

Onze boy heeft ook een zeeer sterke voorkeurshouding ondanks de bv. We leggen hem overdag beneden weg op zijn 'verkeerde' zijn want dat hoofd draait anders zo weer naar rechts.

Hij groeit als kool bij de geboorte 2970 afgevallen tot 2750 en nu al 5660! tis een dikzakje :) 56 zit te klein :(

ooooh die oogjes die je stralend aankijken als je ze drinken geeft en dat lachje tussendoor! oooh vreet em op :)

Terug naar “Relaties”