Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Acire » 10 jan 2015 21:01

Duschka schreef:@Acire
Is het goed gegaan, de overgang naar een eigen bedje en eigen kamer?

Ja! Gelukkig wel. We hebben het heel rustig aangepakt. Eerst campingbedje in haar eigen kamer gezet, daar sliep ze dan smiddags in. Dat was helemaal geen punt omdat we terug kwamen van vakantie en ze de hele vakantie in dat bed had geslapen. Daarna bedjes omgedraaid, dus haar echte bedje in haar kamer, en campingbedje bij ons. Dan ging ze in principe in dr eigen kamer slapen, maar werd ze wakker dan kreeg ze bv en ging ze in het campingbedje verder slapen. En na een tijdje werd ze niet meer standaard wakker, dus bleef ze de hele nacht in dr eigen kamer. Als ze nu wakker wordt snachts, wat echt wel regelmatig gebeurd, gaat iemand van ons bij haar op de kamer slapen, daar ligt standaard een matras klaar.
We zijn dat gestart als voorbereiding op de komst van nr 2. Ik denk dat die weer vaak bij ons in bed zal slapen, zeker aan het begin. En S er ook nog bij vind ik niet veilig en daarnaast te klein.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jan 2015 21:04

Duschka schreef:@PPM
Bijzonder om te lezen dat dus zelfs opvoedingsstijl invloed heeft op je wijze van les willen geven.
Eerlijk gezegd is dus de aandacht en 't punt dat er dus niet naar individuele zaken gekeken kan worden per kind, één van de redenen dat wij thuisscholing overwegen.
Ik ben er nog niet uit en we zijn van plan om tegen de tijd dat het zover is, ook goed te kijken naar wat voor kindje 't aan 't worden is, dat vind ik nu echt nog te vroeg om te beoordelen.
Er zijn zoveel voors en tegens te bedenken.
ML is er wel helemaal uit, maar ja, die gaat zelf naar zijn werk... :wink:

Haha! Jullie zijn de overtreffende trap van geitenwollensok :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jan 2015 22:29

Hier al 3 nachten achterelkaar een kind dat doorslaapt. :-$ Wat is dat heerlijk, maar wat zijn wij moe zeg. Dat komt er nu toch uit.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 jan 2015 16:21

@sterretje dat heeft f ook een poos gehad rond z'n derde verjaardag, ik vond dat ook heel vervelend... Lampje heeft alle slaapproblemen opgelost lijkt wel, gaat nu zo goed!

J slaapt ook nog bij ons op de kamer, na 11 mnd. En we hadden nog wel speciaal een stapelbed op maat laten maken maar hij gaat in dat bed erg gillen en dan slaapt weer niet. Dan maar niet dus ;-) in het nieuwe huis wil hij hopelijk wel op z'n eigen kamer slapen.. :-)
Cosleeper lijkt me ideaal maar bij ons past dat niet in de kamer..

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 11 jan 2015 20:16

Acire schreef:Haha! Jullie zijn de overtreffende trap van geitenwollensok :mrgreen:

:mrgreen:
Ik denk dat we vaak wel zo worden beschouwd, hoewel ik het al dan niet thuisscholingsproces nog niet gedeeld heb met mijn omgeving. Niet omdat ik bang ben voor de reacties (die natuurlijk gaan komen), maar omdat ik eerst zelf mijn mening daarover gevormd wil hebben, vóór iedereen meent dat ik de "input" die hij of zij heeft, toch echt moet gaan aanhoren. :wink:

@Evelien
Wat een luxe... geniet er van!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 jan 2015 10:37

De geitewollensokkentypes die ik ken (ja sorry, ik leen het woord maar even ) hebben bewust gekozen voor een Montessori school waar ze heel tevreden zijn over het leersysteem en juist veel respect ervaren voor hun eigen christelijke overtuiging (dat is totaal geen issue )
En andere dezelfde type's die ik ken een vrije school (maar tjonge wat schrok ik daar van de hoogte van de ouder bijdrage! )

Thuisonderwijs... nam ik mijn petje al voor langvoeden...thuisonderwijs is daarvan de overtreffende trap.... ik zou er echt niet aan moeten denken..geniet ervan dat ze op school zitten juist :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 jan 2015 11:02

Nina slaapt ook weleens tussen in of een gedeelte van de nacht... En dan moet ik altijd een beetje lachen want dan liggen we met zijn 4-en op 1 kamer :lol:
Jet heeft nog nooit bij ons in bed geslapen die vind haar eigen bed echt heerlijk al ligt ze nog wel bij ons in de kamer vinden wij voor nu echt nog ideaal mijn man geeft ze aan als ze wilt drinken en ze ligt er zo weer terug in en dan hoeven we ons bed niet uit :lol:
Ze slaapt wel zeer regelmatig door en heb ook echt al paar keer het bedje terug op haar kamer willen zetten alleen ben ik ''bang'' dat ze dan slechter gaat slapen :oops:

Thuis les geven zou ook niets voor mij zijn vind het heerlijk als Nina en nu ook Jet naar het kdv zijn en ik het rijk alleen heb :shock: Even lekker alleen bezig zijn in huis en nergens op hoeven letten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jan 2015 11:44

Hier slapen ze eigenlijk nooit bij ons in bed. Als ik daar aanbegin liggen ze in no time allemaal bij ons in en is er geen ruimte voor ons. Als ze ziek zijn, eng gedroomd hebben of toen ik nog voedingen gaf, lagen ze wel bij ons in, maar verder eigenlijk niet.

Tja, thuisonderwijs, ik ben er ( weinig verrassend waarschijnlijk) niet voor. Als ik zie wat de school van onze kinderen voor hen kan bieden om zich helemaal te ontwikkelen zodat zij later ook in de maatschappij kunnen functioneren ( en dat is toch ook ons doel), zou ik dat thuis niet kunnen geven. Er zijn ook wel nadelen :wink: , zoals het ontbreken van een continu rooster en wat ik een groot nadeel vind, is dat er weinig kerkelijk meelevende kinderen in de klas zitten. De docenten zijn op dat gebied wel prima, maar vind het jammer dat de klasgenoten niet naar de kerk gaan.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 jan 2015 12:54

Hier is dochterlief inmiddels ook helemaal over naar haar nieuwe kamer. Soms probeert ze nog wel even wat te piepen als ze savonds daar moet slapen, maar dat is echt puur proberen, want ik negeer het en ze gaat dan gewoon lekker liggen en slaapt tot een uurtje of 9 :)
Ze slaapt smiddags ook gewoon nog steeds. Ze gaat rond 13.00 naar boven en rond 15.30 komt ze er weer uit :D En 's avonds gaat ze dan rond half 8/kwart voor 8 weer naar bed. Een goede slaper dus en ik hoop dat de volgende ook weer zo wordt :)
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jan 2015 12:59

Wauw, dat is ook wel lekker. Zij krijgt het nog moeilijk volgend jaar als het middagslaapje niet meer kan en zij ook vroeg uit bed moet :wink: . Onze oudste heeft ook geslapen totdat hij naar de kleuterschool ging. En in het eerste jaar hield ik hem regelmatig op woensdag of vrijdag thuis, dan kon hij even bijslapen. J slaapt bijna nooit meer en gaat 's avonds rond 19 uur naar bed en is rond 6 uur wel klaarwakker.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jan 2015 13:38

Wanneer ben je nu een geitenwollensokken type?

Onze zoon gaat straks naar de Vrije school, de manier van onderwijs vinden wij prettig en ook heel geschikt voor onze zoon. Onze zoon gaat ook naar een antroposofisch kdv.

Hier komt onze zoon nu 's ochtends nog even bij ons liggen (dat is meestal rond half 7- 7 uur). Wij hebben nog de luxe dat we er niet vroeg uit hoeven. Alleen op werkdagen dan wel.

Hier gaat het middagslaapje ook niet elke middag meer op. In dat uurtje zet ik dan de krat met boekjes neer en dan mag hij op de bank even rustig boekjes lezen. Vooral hij nu meer praat is dat zo leuk.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 jan 2015 14:13

ajl schreef:Wauw, dat is ook wel lekker. Zij krijgt het nog moeilijk volgend jaar als het middagslaapje niet meer kan en zij ook vroeg uit bed moet :wink: . Onze oudste heeft ook geslapen totdat hij naar de kleuterschool ging. En in het eerste jaar hield ik hem regelmatig op woensdag of vrijdag thuis, dan kon hij even bijslapen. J slaapt bijna nooit meer en gaat 's avonds rond 19 uur naar bed en is rond 6 uur wel klaarwakker.

Haha, ja dat wel denk ik. Maar ze kan heel goed ook zonder dr slaapje hoor! Als het niet uitkomt, en sowieso op zaterdag, slaapt ze gewoon niet. Maakt eigenlijk ook niet zo uit hoe laat ze savonds dan naar bed gaat, ze kan er erg goed tegen.
Ze is heel makkelijk, vermaakt zich uren alleen, maar in dr hoofdje is ze wel 'druk'. Ze onthoudt alles, slaat alles op wat ze ziet en hoort en praat en zingt heel veel. Ze slaapt dan meestal ook pas een tijd later dan ze in bed ligt, puur om alles te verwerken. Met deze reden laat ik haar smiddags dus ook gewoon nog lekker slapen, zolang ze het doet en het zelf niet erg vind. En het is ook wel even heerlijk om geen gevraag aan mn hoofd te hebben die uurtjes ;)
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jan 2015 15:03

Dat opslaan in hun hoofd. Ook heel herkenbaar. Hier hoef je ook maar 1 keer iets voor te doen of te zeggen. En mensen herkennen is ook zo grappig.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 12 jan 2015 16:32

@ Duscka; gaan jullie dat wettelijk gezien nog wel redden om thuis onderwijs te mogen geven? Ik heb begrepen dat de regels hier strenger over zijn geworden. Pas vertelde ook iemand in mijn omgeving dat ze thuisonderwijs ging geven. Zij kon niet (goed) motiveren waarom ze het gingen doen. Toch begreep ik van hun dat je met thuis onderwijs net zo goed aan veel doelen moet voldoen en zo niet dan ze dan verplicht naar school moeten. Wat zijn jullie redenen om dit te overwegen?

@ slapen; hier een mannetje wat veel slaapt. M is in december drie jaar geworden. Op de dagen dat ik niet werk is rond 8 uur wakker en gaat 's middags weer slapen van 1 tot half 5. Laatste tijd maak ik hem rond half 4/4 uur wakker en s avonds gaat hij rond half 8 weer en dan horen we hem niet meer. Luxe hoor!! De jongste kan wel met minder slaap maar verschil moet er wezen ;-)

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 12 jan 2015 22:17

In onze familie wordt ook thuisonderwijs gegeven. Petje af voor hun en ze doen het fantastisch. De kinderen ook. Ze zijn sociaal en helemaal niet op zichzelf of moeilijker in de omgang dan anderen.

De ouders hebben geen pedagogische opleiding, ze doen het met hun hart. Een van de kinderen had moeite met schrijven, het lezen ging wel goed. Op de basisschool moeten die kinderen toch leren schrijven. Dit kind kreeg een half jaar later opnieuw de letters aangeboden en het ging toen in 1 x goed.

Vakanties worden thuis voorbereid. Eerst wordt het land uitgebreid besproken, ook de taal. En eenmaal op vakantie krijgen de kinderen geld mee en moeten de boodschappen gaan halen voor het avondeten. Het moet binnen een bepaald budget betaald worden. Deze kinderen zijn nog onder de 12.

Terug naar “Archief”