xsidd schreef:Ben je het met me eens, dat het sociaal-maatschappelijke aspect, belangenrijker is, en zwaarder weegt dan het wettelijk aspect? Als men rekening met elkaar zou willen houden, in plaats van elkaar te shockeren, zou een nieuwe wet misschien niet nodig zijn of wezen.
Het lijkt een wat ingewikkelde houding, maar ik zal het proberen uit te leggen. Zou het
prettig zijn als niemand het meer nodig vond om anderen te shockeren? Misschien, maar dat is een utopie. We leven in een maatschappij waar ruimte moet zijn voor alle meningen, ook de kwetsende. Die wet waar je naar hint mag er nooit komen, hoe 'nodig' sommigen het ook vinden.
Het hek zou van de dam zijn. Want denk eens na wat het zou betekenen. Er komt een wet die zegt dat bijvoorbeeld religies en goden niet meer bespot mogen worden. Die wet geldt dan algemeen, voor iedereen. Wat Boekenlezer eerder zei dat Islam een verlengstuk van de duivel is, mag dan niet meer worden gezegd. Koeien mogen niet meer worden afgebeeld, want dat is kwetsend voor een hindoe. Je mag het niet meer over piraten hebben, want dat is kwetsend voor de volgelingen van het Vliegende Spaghettimonster. Dat laatste klinkt bizar, maar wie gaat er oordelen welk geloof 'echt genoeg' is om te worden beschermd? Op basis van welke criteria?
En wat als seculiere belangengroepen bepaalde bescherming opeisen. PETA wil het afbeelden van consumptievlees verbieden, feminsten, gehandicaptenverenigingen, je kunt het zo gek niet bedenken. Het zou een enorme juridische puinhoop worden waarin uiteindelijk niets meer mag worden gezegd.
Zou het prettig zijn als zo'n wet niet nodig was? Ja, maar moet die wet er komen? Nooit!
[color]
Heb je het nu over Moslims die dat zeggen ?
Mijn mening is, dat je een anders geaard iemand, niet vies mag noemen. Zullen we nu niet verder ingaan op de geaardheid van iemand? Dat ligt gevoelig naar wat ik weet, en ik wil geen nieuwe discussie daarover uitlokken.[/quote]
Genoeg christenen, ook hier, die er ronduit voor uitkomen. En dat mag. Gelukkig wel. Het was natuurlijk maar een voorbeeld over de gevolgen van zo'n wet. De maatschappij zou totaal veranderen en zeker niet ten voordele van gelovigen.