Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mormeltje
Mineur
Mineur

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mormeltje » 09 jan 2015 16:48

Klopt helemaal, boekenlezer, ben het met je eens.
Sowieso wordt het christendom de laatste dagen veel (imo zwaar onterecht) vergeleken met de islam, in allerlei media.
What goes around, comes around

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2015 16:55

Lock&Stock schreef:Pietsie hypocriet niet?

Nee hoor. Ik ben als mens nu eenmaal geen neutraal wezen, en op Mohammed en de islam heb ik het al helemaal niet. Dan kun je moeilijk van mij verwachten dat ik mij gekwetst zou voelen door cartoons die daarmee de draak steken.

Lock&Stock schreef:Beetje vreemd voor een land waar christenen inmiddels tot de minderheid behoren. Zal jouw christelijke overheid ook opkomen voor de rechten van moslims, hindus, boedhisten, atheisten, homo's? etc?

Ga je spotprenten van Mohammed dan verbieden? Of wordt alleen godslastering op de christelijke god verboden? Wat nu als ik als agnost de hele dag vloek?

De clou was ook niet dat ik van ons land uitging, maar van een denkbeeldige staat die echt christelijk is, en waar een christelijke meerderheid is. In zo'n staat is zoiets haalbaar. In een staat als Nederland uiteraard niet.

Met een staat, waarin christenen hun kerken, moslims hun moskeeën en hindoes hun tempels hebben, en in vrede met elkaar leven, kan ik wel leven. Dan is mijn persoonlijke mening: dan wil ze best alle ruimte geven. En uit het oogpunt van het handhaven van de vrede kan het dan best verstandig zijn, om bepaalde uitingen te verbieden, zoals bijvoorbeeld cartoons over Mohammed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 jan 2015 17:10

Boekenlezer schreef:Met spotprenten over Mohammed heb ik persoonlijk geen moeite.
Lock&Stock schreef:Pietsie hypocriet niet?
Boekenlezer schreef:Nee hoor. Ik ben als mens nu eenmaal geen neutraal wezen
Ik vind het ook wel een ietsie pietsie hypocriet, eerlijk gezegd. Een ander (en zijn geloof) mag dus wel bespot worden, maar jij niet?
Alleen deze uitspraak is al niet helemaal christelijk te noemen...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2015 17:20

Politiebestorming van de beide posities waar de terroristen zich ophouden. Hopelijk is het nu snel voorbij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2015 17:21

mona schreef:Ik vind het ook wel een ietsie pietsie hypocriet, eerlijk gezegd. Een ander (en zijn geloof) mag dus wel bespot worden, maar jij niet?
Alleen deze uitspraak is al niet helemaal christelijk te noemen...

En Elia dan in 1 Koningen 18:27?
("Toen het middag was geworden, begon Elia hen te bespotten en zeide: Roept luider, want hij is immers een god. Hij is zeker in gepeins, of hij heeft zich afgezonderd, of hij is op reis; misschien slaapt hij en moet wakker worden.")

Ik liet even iets persoonlijk doorschemeren. En dat is, dat ik van de islam minder houdt dan van andere godsdiensten. Dat kan toch? Iets waar je antipathie voor voelt, daar wil je best wel een spotprent over zien! Dat zal bij jou niet anders zijn. Jij zult ook wel je zwarte schapen kennen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2015 17:32

De twee terroristen in Dammartin zouden dood zijn en de gegijzelde zou bevrijd zijn, 1 politieman gewond.
Van de gegijzelden in Parijs zouden er verscheidene bevrijd zijn en zou de terrorist gedood zijn.
Het is voorbij dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jan 2015 17:34

De terrorist in de winkel is ook gedood.
Alle gijzelaars zijn nog in leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2015 17:38

Gelukkig. En gelukkig naar het lijkt niet nog meer slachtoffers.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2015 17:38

elbert schreef:Politiebestorming van de beide posities waar de terroristen zich ophouden. Hopelijk is het nu snel voorbij.

Ik begrijp dat de terroristen de aanval niet overleefd hebben. Nu afwachten hoe dat gaat aflopen in die joodse supermarkt...
Edit: die vraag is inmiddels beantwoord, zie ik. :D

Ik hoopte eerder dat die daders levend gepakt zouden worden. Toch denk ik dat dat ook wel zijn nadelen zou hebben gehad, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot gijzelingen. En of er veel zinnigs bij ze uitgekomen zou zijn?
Nu zijn ze aan de andere kant van de grens tussen leven en dood. Die 72 maagden kunnen ze mooi vergeten, en Allah/God zal ook wel ietsjes anders blijken te zijn dan hoe ze zich hem voorstelden... Sommigen zeggen dan: ze zijn voor de hemelse Rechter verschenen. Is dat zo? Worden ze dan berecht? Of gebeurt dat in het Laatste Oordeel? Ik heb dat eerlijk gezegd niet helemaal helder (ook al zou je van een theologisch onderlegd persoon wellicht beter verwachten).
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 09 jan 2015 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 09 jan 2015 17:38

nu.nl schreef: De twee broers die de aanslag zouden hebben gepleegd op tijdschrift Charlie Hebdo, zijn gedood tijdens de bestorming in Dammartin-en-Goële.

Ook de man die vrijdag mensen gegijzeld hield in een Joodse winkel in Parijs, is overleden.

En nu eens zien hoeveel burgerrechten het ons gaat kosten. Hoeveel meer budget voor de veiligheidsdiensten en hoeveel cabaretiers Gods naam zullen gaan misbruiken om maar hun vrijheid te verdedigen en te laten zien dat ze niet bang geworden zijn.

Ondertussen nooit nadenken over wat de westerse legers al die jaren lang in verre landen hebben gedaan in naam van hun overheid-god. Nooit afvragen wat de 'vrijheid van godslastering' allemaal voor kwaad heeft uitgelokt en nog zal uitlokken. Nooit nadenken over de problemen van de open grenzen.

Gelukkig dat ik in Jezus Christus geloof zeg. Anders zag de toekomst er niet best uit.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2015 17:41

Boekenlezer schreef:Ik begrijp dat de terroristen de aanval niet overleefd hebben. Nu afwachten hoe dat gaat aflopen in die joodse supermarkt...
Edit: die vraag is inmiddels beantwoord, zie ik. :D

Ik hoopte eerder dat die daders levend gepakt zouden worden. Toch denk ik dat dat ook wel zijn nadelen zou hebben gehad, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot gijzelingen. En of er veel zinnigs bij ze uitgekomen zou zijn?
Nu zijn ze aan de andere kant van de grens tussen leven en dood. Die 72 maagden kunnen ze mooi vergeten, en Allah/God zal ook wel ietsjes anders blijken te zijn dan hoe ze zich hem voorstelden... Sommigen zeggen dan: ze zijn voor de hemelse Rechter verschenen. Is dat zo? Worden ze dan berecht? Of gebeurt dat in het Laatste Oordeel? Ik heb dat eerlijk gezegd niet helemaal helder (ook al zou je van een theologisch onderlegd persoon wellicht beter verwachten).

Ik denk niet dat ze gelijk voor de Rechter komen maar ooit zullen ze voor Hem moeten verschijnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2015 17:46

Marnix schreef:Ik denk niet dat ze gelijk voor de Rechter komen maar ooit zullen ze voor Hem moeten verschijnen.

Nadeel is dan alleen wel, dat die jongste dag dan wel even kan gaan duren, als iedereen zijn/haar beurt moet krijgen voor de Rechter. Dan zal die dag aardig verlengd moeten worden, denk ik. Al heb je dat probleem sowieso al wel met het huidige aantal wereldbewoners, als nu de jongste dag zou aanbreken.
Goed, ik denk nu ongetwijfeld wat te simpel...
(Wel weer leuke stof voor cartoons... :mrgreen: )

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 jan 2015 17:49

Boekenlezer schreef:En dat is, dat ik van de islam minder houdt dan van andere godsdiensten. Dat kan toch?
zeker, ik heb er ook totaal geen affiniteit mee, ik vind het een medogenloze godsdienst. Maar ik kan me wel voorstellen dat molims zich gekwetst voelen door de spotprenten, net zoals ik me gekwetst voel als mijn God bespot wordt.
En daar kan ik natuurlijk ook een bijbeltekst bij op zoeken...
Boekenlezer schreef:Dat kan toch? Iets waar je antipathie voor voelt, daar wil je best wel een spotprent over zien! Dat zal bij jou niet anders zijn. Jij zult ook wel je zwarte schapen kennen.
Ik voel bij de IS en Boko Haram verschrikkelijke antipathie, ik vind hun daden misselijkmakend en ontzaglijk wreed. Net als bij de religie van de 'Geweldige Leider' in Noord-Korea. Maar toch hoef ik er geen spotprenten over te zien. Ik heb helemaal niets met spotprenten, bij ons in de krant wordt ook in een strip heel veel dingen op de korrel genomen, ik sla het bijna altijd over. Omdat ik het zovaak net op de grens vind zitten. Ik ben meer van de woordgrappen en taalspelingen.

Boekenlezer schreef:Nu zijn ze aan de andere kant van de grens tussen leven en dood. Die 72 maagden kunnen ze mooi vergeten, en Allah/God zal ook wel ietsjes anders blijken te zijn dan hoe ze zich hem voorstelden...
Ja dat dacht ik net ook. Wat zal dat tegenvallen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jan 2015 18:02

Nu wordt er weer gezegd dat er 4 gijzelaars zijn omgekomen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2015 18:21

mona schreef:zeker, ik heb er ook totaal geen affiniteit mee, ik vind het een medogenloze godsdienst. Maar ik kan me wel voorstellen dat molims zich gekwetst voelen door de spotprenten, net zoals ik me gekwetst voel als mijn God bespot wordt.

Zoals bepaalde mensen er uiting aan geven, kan elke godsdienst medogenloos zijn, christendom inclusief.

Verder weet ik niet wat beter is, dat die lui dood zijn, al hadden ze beter levend worden gepakt zodat ook de aardse rechters hun uitspraak konden doen.

Het is voorbij, tja, voor de media misschien wel, maar de families van de slachtoffers zullen er nog wel even mee zitten...

Om de bredere discussie gaande te houden een alternatief. Voor woensdag hadden de meeste van ons nog nooit van Charlie Hebo gehoord. Dus laten we eens iets bekenders nemen: Geenstijl. Luis in de pels van, van zo goed als iedereen. Die zeggen ook alles, wie ze daar ook mee kwetsen. Aanpakken?

Er is natuurlijk een groot verschil tussen sociaal aanpakken (als in 'maatschappelijk') en wettelijk aanpakken. Voor de mensen die de wettelijke aanpak voorstaan, graag ideeën hoe dat eruit zou zien. Voor de duidelijkheid: van mij mogen ze alles publiceren wat ze willen, zolang ze binnen de bestaande wetten blijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”