Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor Boekenlezer » 08 jan 2015 17:50

Die exegese van Openbaring 3:15-16, als dat koud staat voor radicaal ongelovig, en heet voor radicaal gelovig, is overigens best wel aanvechtbaar. Er is ook een andere uitleg: lauw staat voor niet lekker, terwijl heet of koud in dat warme oosten juist wel lekker was, om aan een gast aan te bieden.
Ik zie dat Jan zijn mening nogal baseert op die aanvechtbare uitleg. Vandaar dat ik dit even zeg.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 jan 2015 18:01

Katlheen schreef:Maar dan ga je meer in de richting van het bewust grieven zitten, en niet zozeer in de hoek van de humor of satire.

Inderdaad. er is een groot verschil tussen satire en bewust kwetsen. Satire heeft als functie, een belangrijke functie, namelijk mensen iets laten inzien, op een humoristische manier.
Satire is een fantastisch werktuig als je een boodschap hebt.

Afbeelding

Ik vond deze wel heel mooi: elke religie heeft bloed aan de handen....
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 jan 2015 18:09

Afbeelding

Er zit maar één ding op: Nog veel meer spotprenten.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jan 2015 18:10

Ja ik ga er een voor mijn raam hangen en als ze me dan opblazen zeg ik: jullie hebben geen humor, mij een beetje dood te bombarderen. #-o

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 jan 2015 18:31

mohamed schreef:Ja ik ga er een voor mijn raam hangen en als ze me dan opblazen zeg ik: jullie hebben geen humor, mij een beetje dood te bombarderen. #-o

Alleen de aanslag van gisteren bewijst al dat de pen en het potlood sterkere wapens zijn dat de automatische wapens van de IS. (hoor ik net op TV, roerend mee eens)
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jan 2015 18:39

Jan schreef:
Oh ben je nu weer Christen vandaag? Ik meen een tijdje terug nog iets van jou te gelezen te hebben dat je het helemaal zat was met dat Christen gedoe. Al die nare veroordelende mensen immers.

Kathleen doet vaak aan woordelijke satire. :mrgreen:
Jan schreef:
Nee Antoon je begrijpt de dubbele moraal van modern Christendom nog niet goed. Je mag niet oordelen over zondaren die je geloof bespotten en bestrijden. Maar je mag juist wel oordelen over de mensen die daar een groot probleem mee hebben en er tegenin gaan.

Denk niet dat jij als bekeerd Christen geboren bent.
Dus er is voor iedere zondaar een weg terug, alleen jammer dat je denkt dat het wel voor jou gold, maar niet voor anderen die nu nog niet bekeerd zijn.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 19:21

Jan schreef:Oh ben je nu weer Christen vandaag? Ik meen een tijdje terug nog iets van jou te gelezen te hebben dat je het helemaal zat was met dat Christen gedoe. Al die nare veroordelende mensen immers.

Bambi schreef:Kathleen doet vaak aan woordelijke satire. :mrgreen:

Ik hoop voor haar dat God er ook om kan lachen.

Jan schreef:Nee Antoon je begrijpt de dubbele moraal van modern Christendom nog niet goed. Je mag niet oordelen over zondaren die je geloof bespotten en bestrijden. Maar je mag juist wel oordelen over de mensen die daar een groot probleem mee hebben en er tegenin gaan.

Denk niet dat jij als bekeerd Christen geboren bent.
Dus er is voor iedere zondaar een weg terug, alleen jammer dat je denkt dat het wel voor jou gold, maar niet voor anderen die nu nog niet bekeerd zijn.

Het verschil is dat ik mijn zonden erken en wil nalaten en blij ben dat men de waarheid tegen mij sprak. Terwijl vele anderen steeds hun zonden aan het goedpraten zijn en boos worden als ze erop gewezen worden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 19:26

mohamed schreef:Ja ik ga er een voor mijn raam hangen en als ze me dan opblazen zeg ik: jullie hebben geen humor, mij een beetje dood te bombarderen. #-o

Ik voorspel dat dit inderdaad een protest actie zal gaan worden. Spotprenten van die man met jouw naam voor het raam. Ze roepen nu immers al je suis charlie

En omdat het natuurlijk wel eerlijk moet zijn zullen er ook spotprenten van Jezus komen op elke straathoek. De dominees zullen leren dat we de andere wang moeten toekeren. Zo wordt het kwaad geen weerstand geboden en zal het laatste beetje Christelijke invloed uit de samenleving verdwijnen.

En dan is het denk ik wel ongeveer de juiste tijd dat Jezus terugkomt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 jan 2015 19:47

*Off topic*
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jan 2015 19:49

Jan schreef:Het verschil is dat ik mijn zonden erken en wil nalaten en blij ben dat men de waarheid tegen mij sprak. Terwijl vele anderen steeds hun zonden aan het goedpraten zijn en boos worden als ze erop gewezen worden.

Nu erken je je zonden ja, maar in jouw genadetijd daarvoor ook niet.
En toch is God geduldig geweest, om te wachten tot jij tot inkeer kwam.
Dankzij Zijn liefde en genade voor zondaren.
En die liefde heeft Hij ook voor anderen, die nu nog niet tot inkeer zijn gekomen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2015 19:53

@Jan: wat is moeilijker? Liefde opbrengen voor de spotters, of ze om zeep helpen?

De spotters neerschieten omdat jij meent dat je God daar een plezier mee doet, maakt jou sterk, maar God een soort van Hemelse Loser die jou blijkbaar nodig heeft omdat Hij het zelf niet afkan.
Voor de spotter bidden, maakt jou tot een Hemelse Loser, en God sterk die jou niet nodig heeft, maar wel van je houdt.

Heb je liefde betoont aan de spotters, of heb je ze doodgeslagen (en daarmee een zonde begaan)? Dat is de vraag....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 jan 2015 19:57

Die moslim-extremisten die naar Irak gegaan zijn, vermoorden daar ook geloofsgenoten die gematigde moslims zijn.
Ook verkrachten ze daar vrouwen en meisjes die gematigde moslims zijn.
Ook vermoorden ze moslims die tegen hun praktijken zijn.

Weet je wat nu het kromme is aan dit hele verhaal?
Hun eigen vader, moeder, broertjes en zusjes (die bijv. nog in Nederland wonen), zijn ook gematigde moslims en zijn ook tegen de praktijken die ze in Irak uitvoeren.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 20:12

Boekenlezer schreef:Die exegese van Openbaring 3:15-16, als dat koud staat voor radicaal ongelovig, en heet voor radicaal gelovig, is overigens best wel aanvechtbaar. Er is ook een andere uitleg: lauw staat voor niet lekker, terwijl heet of koud in dat warme oosten juist wel lekker was, om aan een gast aan te bieden.
Ik zie dat Jan zijn mening nogal baseert op die aanvechtbare uitleg. Vandaar dat ik dit even zeg.

Kijk naar de context.

Op. 3 schreef: 14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:
15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent.

In vers 15: werken. Het gaat niet om twee soorten van goede werken. Maar om goede of slechte werken. Dat is ook duidelijk aan de overige keren dat er in die brief over werken wordt gesproken.

In vers 17 is ook een duidelijke tegenstelling te zien: rijk of arm.

18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.

Men kan rijk worden vanuit armoede. Men gekleed worden vanuit naaktheid. Men kan gaan zien vanuit blindheid. Licht of donker, goed of slecht, koud of warm.

Maar als je tevreden bent met lauwheid dan kan en wil God niets met je. Je moet iets kiezen en er dan volledig voor gaan.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 20:28

Jan schreef:Het verschil is dat ik mijn zonden erken en wil nalaten en blij ben dat men de waarheid tegen mij sprak. Terwijl vele anderen steeds hun zonden aan het goedpraten zijn en boos worden als ze erop gewezen worden.

Bambi schreef:Nu erken je je zonden ja, maar in jouw genadetijd daarvoor ook niet.
En toch is God geduldig geweest, om te wachten tot jij tot inkeer kwam.
Dankzij Zijn liefde en genade voor zondaren.
En die liefde heeft Hij ook voor anderen, die nu nog niet tot inkeer zijn gekomen.

Maar het betekent niet dat Christenen dan het kwaad maar geen strobreed in de weg moeten leggen. Dat is anarchie, wetteloosheid en daar kun je God niet van betichten. Hij heeft altijd regels gegeven juist voor ons bestwil.

Daarom vond ik het verstandig dat er vroeger een verbod op Godslastering bestond. Maar men wilde 'vrijheid'. Vrij van Gods regels, vrij van het minste respect dat een mens nog kan tonen door God niet te bespotten.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/03/sen ... lastering/

Voor dit recht op Godslastering willen ze zelfs hun leven geven blijkbaar. En liever de spotters eren dan God eren. Dat is wat er gebeurt bij al die 'demonstraties'. Men toont zich solidair voor een stel lasteraars van Jezus Christus.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 08 jan 2015 20:36

Katlheen schreef:@Jan: wat is moeilijker? Liefde opbrengen voor de spotters, of ze om zeep helpen?

Wat is moeilijker? Liefde voor God opbrengen door Zijn Naam te eren en daarvoor door de wereld gehaat te worden. Of met 'de mantel van liefde' steeds de andere kant op te kijken, niets te zeggen, altijd maar over liefde babbelen en vrienden zijn met de wereld?

Afbeelding

Terug naar “Archief”