Boekenlezer schreef:Die exegese van Openbaring 3:15-16, als dat koud staat voor radicaal ongelovig, en heet voor radicaal gelovig, is overigens best wel aanvechtbaar. Er is ook een andere uitleg: lauw staat voor niet lekker, terwijl heet of koud in dat warme oosten juist wel lekker was, om aan een gast aan te bieden.
Ik zie dat Jan zijn mening nogal baseert op die aanvechtbare uitleg. Vandaar dat ik dit even zeg.
Kijk naar de context.
Op. 3 schreef: 14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:
15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent.
In vers 15: werken. Het gaat niet om twee soorten van goede werken. Maar om goede of slechte werken. Dat is ook duidelijk aan de overige keren dat er in die brief over werken wordt gesproken.
In vers 17 is ook een duidelijke tegenstelling te zien: rijk of arm.
18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.
Men kan rijk worden vanuit armoede. Men gekleed worden vanuit naaktheid. Men kan gaan zien vanuit blindheid. Licht of donker, goed of slecht, koud of warm.
Maar als je tevreden bent met lauwheid dan kan en wil God niets met je. Je moet iets kiezen en er dan volledig voor gaan.