'christenen die in staat zijn om zelfstandig en voor eigen verantwoording te spreken'
zoiets moeten we ons m.i. bij dit topic voorstellen. Daar gaat het hier over.
Zuster Quispel, als jij schrijft: 'Je kunt zeggen wat je wilt, maar .......', dan denk ik: ja, daar gedraag je je wel erg mondig, ...... maar ....... (vul het verder zelf maar in)
bij
Kastijden of tuchtigen staat voor onze woorden, "bemoedigen", "vertroosten" en "opvoeden" en niet voor straf.
trek ik ook een wenkbrauw op.
Dat de Heere er altijd iets goeds mee wil bewerkstelligen, dat deel ik wel met je, maar de uitleg van learsi is toch een verrukkelijk waardevolle bijdrage en voor ons heel herkenbaar?
Het is toch ook de bedoeling dat we veel leren van elkaar op dit forum?
Bij 'vermaning' zouden we ook aan 'bemoediging' mogen denken, leerde ik wel.
Maar kastijding doet ook volgens mij gewoon zeer hoor!
''onthoudt de jongeling de knuppel (roede) niet'', zei ik dan altijd tegen mijn jongens

(we hadden er 2x2) en ik vind dat het allemaal stoere kerels zijn geworden. En ze gaan evenwichtig met m'n grootkinderen om, vind ik.
Is het geen teken van decadentie, dat we tegenwoordig alleen nog maar mogen 'zalven' ?
En 'roede' was wel ook een gesel. Een ijzeren roede zal de Heere Jezus zelfs hanteren, na zijn wederkomst, zo lezen we.
Allemaal niet zo zoetsappig hoor. Onze lieve HEER is verschrikkelijke lief, maar niet alleen lief hoor; zullen we dat nooit vergeten?!