Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2015 06:45

Atro schreef: Dat geloof is een gave van God en kan nooit uit de mens zelf voortkomen. Ik denk dat wij daar elkaar kunnen vinen. De oproep tot geloof en de eis tot bekering liggen onomstotelijk vast. Alleen tot geen van beide zijn wij van nature bekwaam. Het is in beide gevallen Gods Werk.

De apostel zegt in Romeinen dat het geloof door het gehoor is, of te wel, het lezen en bestuderen van de Schriften, het bekend raken met "het grote Verhaal".
De schrijver aan de hebreeeen schrijft dat op het horen van Zijn Stem, de mens aanneemt of verhardt.
De genade is ons gegeven (in Efeze 2)
Want in het grieks verwijst de naamval terug naar onzijdig en niet naar vrouwelijk (geloof/"pistes")

Kijk maar naar de grondtekst:
http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/eph2.pdf

Bovendien wordt de Genade daar ook als tegenhanger van werken gebruikt.
" Niet uit de werken, maar uit genade wordt gij behouden".
Wie dat gelooft, zal de heilige Geest ontvangen, niet andersom.
Want in een natuurlijke mens, kan Die niet werken.
Een en ander lijkt dus min of meer samen te vallen, maar wanneer de mens zich gaat verdiepen in zaken die hem niet toekomen, en denkt te kunnen weten hoe Zijn ondoorgrondeliijke, onnnaspeurlijke wegen werken, gaat hij schromelijk de mist in.
Wij weten niet hoe " de wind waait" , behalve bij de GG in nederland, daarw ete ze het allemaal precies.
Vervolgens komen er benamingen als "spanningsveld" etc op het toneel waar hun theologie vastloopt, want voor een bescheiden "wij weten het ook niet" is geen plaats.
Eerder een leer die alles uitademt dat ze de enige ware leer zijn.
"Hoogmoed eigenlijk" en alles wat bijbels is, tegensprekend.
Want mensen die echt geloven dat er maar een enkeling gered kan worden, zouden nooit zo'n hoog geboortecijfer moeten hebben.
Laatst gewijzigd door mealybug op 04 jan 2015 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 jan 2015 09:32

mealybug schreef:Want mensen die echt geloven dat er maar een enkeling gered kan worden, zouden nooit zo'n hoog geboortecijfer moeten hebben.
Nou nou [-X Pittige uitspraak MB, die ik niet van je overneem.

We worden niet gered doordat we onze dogma's zo geweldig kunnen vertellen.
Vele mensen weten precies hoe het gaat, hoe God mensen zalig maakt, volgens welk schema.
Van de duivel mogen we alles precies weten hoe het moet.
Als we maar niet zoeken naar redding in Jezus Christus.

God heeft zoveel wegen om een mens te trekken. Uiteindelijk gaan al die wegen altijd over Golgotha en langs het kruis. Maar hoe die wegen beginnen te lopen, daar is God vrij in. Zolang de mens God de weg voorschrijft, zal hij omkomen in zijn hoogmoed.
Brakel beschrijft in zijn 'Redelijke godsdienst' zes wegen hoe een mens tot God getrokken kan worden.
Maar, zegt hij, staat jouw weg hier niet bij geschreven, wanhoop dan niet!

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/222 ... aardelijk/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2015 09:47

mona schreef:Nou nou [-X Pittige uitspraak MB, die ik niet van je overneem.

Dat hoeft ook niet.
Ik vat alleen samen wat de GGiN-ers zelf leren.
Ik zou het ook graag anders zien, maar kan niet tot een andere conclusie komen.
De weg gaat inderdaad via de berg Golgotha, maar in de GGiN lijkt het toch echt meer de berg Sinai.
Niet de kinderen der belofte voortkomend UIT het verbond, maar de kinderen van de belofte IN het (oude) verbond lijken bij de GGiN de "kanshebbers"
Want het niet dopen van aangenomen kinderen heeft haar basis in de bloedlijn, alsof een kind van gelovige ouders (en nee, het aangaan aan het avondmaal door ouders is ineens geen vereiste :? )) )
een streepje voor heeft.
De mensen die ik ken uit de GGiN hebben allemaal het geloof aan de wilgen gehangen of hebben zware psychologische problemen.
Geen wonder ook, want met een dergelijk juk (je gaat hoogstwaarschijnlijk naar een onuitblusbare , eeuwige hel) is niet normaal te leven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2015 12:02

mealybug schreef:Want mensen die echt geloven dat er maar een enkeling gered kan worden, zouden nooit zo'n hoog geboortecijfer moeten hebben.

Heel mooi gezegd!

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 jan 2015 16:35

Een uitspraak die alle grenzen te buiten gaat.

Hoezeer je het ook oneens bent met leer en leven van christenen in de GGiN, op z'n minst zou je je kunnen verdiepen in de drijfveer waarom men vindt wat men vindt. En dan zul je er achter komen dat zowel het één (dat slechts een enkeling gered wordt) als het ander (een hoog geboortecijfer) verband houden met elkaar.

Die logica kan ik in een paar woorden voor je schetsen:

Men gaat ervan uit dat God alle macht heeft en dat ons leven geheel en al in Zijn hand is. Ziekte, gezondheid, voorspoed, tegenspoed, geboorte en dood, alles wordt ons uit Zijn Vaderlijke hand toegeschikt. In feite is dit geloof heel radicaal, maar ook super-consequent. Wat me ook gebeurt, ik aanvaard het als Gods wil. Mutadis mutandis kom ik deze radicale opvattingen ook wel eens in evangelische kring tegen.

In de praktijk is de consequentie hier dat men bijvoorbeeld tegen geboortebeperking is. Waarom iets willen tegenhouden, als God dat stuurt? Waarom er niet op vertrouwen dat God het beste weet of en hoeveel kinderen wij ontvangen? Men denkt dat elke ingreep die wij doen, in feite een daad van wantrouwen is jegens God: wij willen het beter weten dan God, beter rekenen dan God, wij willen ons buiten God om verzekeren van een goed en aangenaam leven. En zo gaan we zelf beslissingen nemen die we aan God hadden kunnen overlaten. Daarom is men ook tegen verzekeringen, soms zelfs tegen het ontvangen van AOW, om maar eens iets te noemen.

Datzelfde geldt hun denkwijze over hoe God de mens genade wil verlenen. Dat ligt ook helemaal bij God. Er is er maar Eén die beslist en dat is God zelf. Je kunt jezelf dus niet een beetje naar voren schuiven door zonder God net te doen alsof je ook gelooft of jezelf voor de gek te houden dat het van God komt, terwijl dat niet het geval is. Wie zijn wij om te denken dat wij heus wel in aanmerking zullen komen. Wij zijn afhankelijk van God, wij zullen het van Hem moeten ontvangen, wij zullen daarom Zijn tijd moeten afwachten. Anders gaan we zelf op de troon zitten en zelf beslissers zijn. Alsof we dat zouden kunnen als zondaars. Ook hier geldt dat we het aan God hadden kunnen overlaten.

Alles wat we aan God kunnen overlaten, moeten we ook aan God overlaten, is ruwweg de visie.

Ik deel deze radicale opvattingen van de GGiN niet. Maar ze zijn innerlijk wel consistent en blijven binnen de grenzen van het algemeen en ongetwijfeld christelijk geloof.
Deze opvattingen verdienen zeker discussie en doorvragen, met name over hoe de leer in de praktijk uitwerkt, maar ze verdienen geen dronkemans oordeel zoals mealybug die geeft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2015 22:01

gravo schreef:
Hoezeer je het ook oneens bent met leer en leven van christenen in de GGiN, op z'n minst zou je je kunnen verdiepen in de drijfveer waarom men vindt wat men vindt. En dan zul je er achter komen dat zowel het één (dat slechts een enkeling gered wordt) als het ander (een hoog geboortecijfer) verband houden met elkaar.

Die logica kan ik in een paar woorden voor je schetsen:

Men gaat ervan uit dat God alle macht heeft en dat ons leven geheel en al in Zijn hand is. Ziekte, gezondheid, voorspoed, tegenspoed, geboorte en dood, alles wordt ons uit Zijn Vaderlijke hand toegeschikt. In feite is dit geloof heel radicaal, maar ook super-consequent. Wat me ook gebeurt, ik aanvaard het als Gods wil.
gravo

God wil dat alle mensen behouden worden, is de letterlijke tekst die de apostel ons geeft.
"Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. (1 Timotheüs 2:3-4)
AANVAARDDEN ZE DAT NU MAAR EENS ALS GODS WIL.
De GGiN-er doet de deur niet open en wanneer Jezus er op klopt (de prediking) zegt hij dat Jezus ook de deur nog open moet doen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2015 23:09

gravo schreef:Men gaat ervan uit dat God alle macht heeft en dat ons leven geheel en al in Zijn hand is. Ziekte, gezondheid, voorspoed, tegenspoed, geboorte en dood, alles wordt ons uit Zijn Vaderlijke hand toegeschikt. In feite is dit geloof heel radicaal, maar ook super-consequent. Wat me ook gebeurt, ik aanvaard het als Gods wil.

Het probleem is dan echter dat God nodigt, want de bruiloftszaal moet vol!
God vraagt om een antwoord op die uitnodiging.

Kan het nog veel ingewikkelder, versus de eenvoud des geloofs?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 04 jan 2015 23:16

Ja, de leden van dit instituut menen echt dat zij de enige zijn die bekeerd kunnen worden. Het zou misschien kunnen dat God iemand van buiten af grijpt maar dan komt hij of zij vanzelf naar hun gemeenschap, anders is het niet waar.
De doctrine houd ze bij elkaar, vandaar zou je het een sekte kunnen noemen. De jeugd wordt mondiger, dat zie je in het algemeen al, dus deze zijn echt zoekende naar iets wat ze eigenlijk niet weten maar God doet grote dingen. Volgens de mede gemeenteleden zijn het echt afvalligen.
Er is ook een bange categorie, vanwege de doctrine, want het kan eigenlijk bijna niet, buiten deze gemeente bekeerd worden. Wat dacht je van het kerkelijk erf, dat mag je niet verlaten, waar God je gebracht heb mag je niet verachten en achter je laten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 jan 2015 13:50

Teus schreef:Ja, de leden van dit instituut menen echt dat zij de enige zijn die bekeerd kunnen worden. Het zou misschien kunnen dat God iemand van buiten af grijpt maar dan komt hij of zij vanzelf naar hun gemeenschap, anders is het niet waar.
De doctrine houd ze bij elkaar, vandaar zou je het een sekte kunnen noemen. De jeugd wordt mondiger, dat zie je in het algemeen al, dus deze zijn echt zoekende naar iets wat ze eigenlijk niet weten maar God doet grote dingen. Volgens de mede gemeenteleden zijn het echt afvalligen.
Er is ook een bange categorie, vanwege de doctrine, want het kan eigenlijk bijna niet, buiten deze gemeente bekeerd worden. Wat dacht je van het kerkelijk erf, dat mag je niet verlaten, waar God je gebracht heb mag je niet verachten en achter je laten.

Hoi Teus
Je generaliseert wel een beetje, je reactie over baarden, die ik niet meer kan vinden was evenzo. Alle refo's op één hoop. Tenminste dat proefde ik bij de posting over de baard.
Het is verkeerd om je af te zetten tegen een groep, Geert Wilders draait er misschien de bak voor in.
Ik ben niet ggin in geloof stellig dat zij een verkeerde leer brengen, maar ik zal ze niet op één hoop gooien, ook de refobappies niet ook de evangelische niet ook de roomse niet.
Als je opgegroeid ben in een bepaalde gemeenschap draag je dat je hele leven mee.
Je kunt je er tegen afzetten of iemand liefelijk tegemoed treden (daar ontbreek het mezelf ook vaak aan hoor!)
Toch denk ik vaak, wil je je gelijk krijgen of wil je iemand naar Jezus brengen, wil je Hem aanwijzen als de Enige Borg en Zaligmaker?
Ik moet dit mezelf ook steeds voorhouden.
Aan de kant die zegt: jij moet geloven en aan de andere kant die zegt: je kunt je toch niet bekeren?
Als God een doorgewinterde Farizeeër en een (kinder)moordenaar kan en wil bekeren, is Hij dan niet de Almachtige? Dan is er toch hoop voor iedereen? voor nederlands oud hergerefomeerde refogelische gemeente in nedeland binnen of buitenverband?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jan 2015 18:47

Teus schreef:Ja, de leden van dit instituut menen echt dat zij de enige zijn die bekeerd kunnen worden. Het zou misschien kunnen dat God iemand van buiten af grijpt maar dan komt hij of zij vanzelf naar hun gemeenschap, anders is het niet waar.

Samanthi schreef:Hoi Teus
Je generaliseert wel een beetje, je reactie over baarden, die ik niet meer kan vinden was evenzo. Alle refo's op één hoop. Tenminste dat proefde ik bij de posting over de baard.
Het is verkeerd om je af te zetten tegen een groep, Geert Wilders draait er misschien de bak voor in.
Ik ben niet ggin in geloof stellig dat zij een verkeerde leer brengen, maar ik zal ze niet op één hoop gooien, ook de refobappies niet ook de evangelische niet ook de roomse niet.
Als je opgegroeid ben in een bepaalde gemeenschap draag je dat je hele leven mee.
Je kunt je er tegen afzetten of iemand liefelijk tegemoed treden (daar ontbreek het mezelf ook vaak aan hoor!)
Toch denk ik vaak, wil je je gelijk krijgen of wil je iemand naar Jezus brengen, wil je Hem aanwijzen als de Enige Borg en Zaligmaker?
Ik moet dit mezelf ook steeds voorhouden.
Aan de kant die zegt: jij moet geloven en aan de andere kant die zegt: je kunt je toch niet bekeren?
Als God een doorgewinterde Farizeeër en een (kinder)moordenaar kan en wil bekeren, is Hij dan niet de Almachtige? Dan is er toch hoop voor iedereen? voor nederlands oud hergerefomeerde refogelische gemeente in nedeland binnen of buitenverband?

Dag Samanthi,
Het gaat me in wezen niet om die baard maar hoe men het onderbouwd om hun visie gestalte te geven. We houden ons op die manier bezig met de dingen van de wereld, of het nu goed of fout is, satan heeft weer succes, voorlopig houdt hij ze weer van God af. De sluwheid van satan onderschattend moeten we ons overal aan houden, veelal eigen regels, maar het belangrijkste waarvoor we hier zijn, om ons te bekeren, verzuimen we.

Ik gaf een bepaalde inzage weer, in detail, en niet hoe ik in de algemeenheid tegenover die mensen sta.
Ook bedoel ik niet de mensen zelf maar wel hun gedrag en de fouten van buitenaf.
Ik heb echt medelijden met deze mensen. Elke week komen ze bij ons langs op weg naar een kerk en vaak breng ik ze bij God. En weet je wat God dan doet.....Hij brengt ze bij mij in huis en wel op heel bijzondere wijze. Zo groot is God, dat Hij mij wil gebruiken en ik mensen tot bekering mag zien komen. Uiteraard houden we contact met deze mensen en mogen zien hoe zij naar de nabijheid van God mogen groeien. Zo heb ik vele mensen van dichtbij tot bekering zien komen. Elke keer als je iets moois hoort, hoe God werkt en hoe blij deze mensen zijn, dan spring mijn hart op en kan God alleen maar danken.

Als je spreekt met deze mensen, op een zeer vertrouwde manier, over hun wil van leven en wat hun tegenhoud om zich te bekeren, hoe hun visie is om tot God te kunnen komen, daar krijg je kippenvel van. Dan ga je je meer en meer verzetten tegen satan, en steeds meer opmerken hoe sluw deze vuile schoft is.

Anderzijds zijn wij vrienden verloren van deze groep mensen, maar het heeft ons dichter bij God gebracht en hebben er meer vreugde uit gehad als verdriet, God geeft zoveel meer terug als je kiest voor Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jan 2015 19:04

En hier zie je weer een triest voorbeeld, welke strijd die eis tot zondekennis voordat je naar de Heere Jezus mag, teweegbrengt.
Gelukkig heeft God nog dominees die naar Zijn Woord antwoord daarop geven:

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 jan 2015 20:07

Dag Samanthi,
Het gaat me in wezen niet om die baard maar hoe men het onderbouwd om hun visie gestalte te geven. We houden ons op die manier bezig met de dingen van de wereld, of het nu goed of fout is, satan heeft weer succes, voorlopig houdt hij ze weer van God af. De sluwheid van satan onderschattend moeten we ons overal aan houden, veelal eigen regels, maar het belangrijkste waarvoor we hier zijn, om ons te bekeren, verzuimen we.

Ik gaf een bepaalde inzage weer, in detail, en niet hoe ik in de algemeenheid tegenover die mensen sta.
Ook bedoel ik niet de mensen zelf maar wel hun gedrag en de fouten van buitenaf.
Ik heb echt medelijden met deze mensen. Elke week komen ze bij ons langs op weg naar een kerk en vaak breng ik ze bij God. En weet je wat God dan doet.....Hij brengt ze bij mij in huis en wel op heel bijzondere wijze. Zo groot is God, dat Hij mij wil gebruiken en ik mensen tot bekering mag zien komen. Uiteraard houden we contact met deze mensen en mogen zien hoe zij naar de nabijheid van God mogen groeien. Zo heb ik vele mensen van dichtbij tot bekering zien komen. Elke keer als je iets moois hoort, hoe God werkt en hoe blij deze mensen zijn, dan spring mijn hart op en kan God alleen maar danken.

Als je spreekt met deze mensen, op een zeer vertrouwde manier, over hun wil van leven en wat hun tegenhoud om zich te bekeren, hoe hun visie is om tot God te kunnen komen, daar krijg je kippenvel van. Dan ga je je meer en meer verzetten tegen satan, en steeds meer opmerken hoe sluw deze vuile schoft is.

Anderzijds zijn wij vrienden verloren van deze groep mensen, maar het heeft ons dichter bij God gebracht en hebben er meer vreugde uit gehad als verdriet, God geeft zoveel meer terug als je kiest voor Hem.

Fijn Teus dat het je aan het hart gaat, maar scheer ze niet over een kam.
Ik begrijp je fustratie, de duivel heeft heel veel manieren om iemand bij Jezus weg te houden.

ps mijn man is ouderling en heeft een baard en wij zijn echte refo's :lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jan 2015 20:44

Bambi schreef:En hier zie je weer een triest voorbeeld, welke strijd die eis tot zondekennis voordat je naar de Heere Jezus mag, teweegbrengt.

Inderdaad! Een van de weinige predikanten die vaak een eerlijk, bijbels antwoord geeft.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 jan 2015 21:10

Bambi schreef:
En hier zie je weer een triest voorbeeld, welke strijd die eis tot zondekennis voordat je naar de Heere Jezus mag, teweegbrengt.

Mealbug shreef:
Inderdaad! Een van de weinige predikanten die vaak een eerlijk, bijbels antwoord geeft.

Het is geen dominee het is een evangelist, heel eenvoudig en heel begrijpelijk dat zie je ook in dit antwoord

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jan 2015 23:02

Samanthi schreef:
Het is geen dominee het is een evangelist, heel eenvoudig en heel begrijpelijk dat zie je ook in dit antwoord

En zo hoort het ook en daar moeten de dominees naar terug.
Niks geen moeilijke dingen verzinnen, of dogmatische struikelblokken opwerpen, maar eenvoudig vanuit de Heilige Schrift, onder leiding van de Heilige Geest en in afhankelijkheid van God het Evangelie vertellen.
Dat is hun opdracht, net als die van de evangelist.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”