Atro schreef: Dat geloof is een gave van God en kan nooit uit de mens zelf voortkomen. Ik denk dat wij daar elkaar kunnen vinen. De oproep tot geloof en de eis tot bekering liggen onomstotelijk vast. Alleen tot geen van beide zijn wij van nature bekwaam. Het is in beide gevallen Gods Werk.
De apostel zegt in Romeinen dat het geloof door het gehoor is, of te wel, het lezen en bestuderen van de Schriften, het bekend raken met "het grote Verhaal".
De schrijver aan de hebreeeen schrijft dat op het horen van Zijn Stem, de mens aanneemt of verhardt.
De genade is ons gegeven (in Efeze 2)
Want in het grieks verwijst de naamval terug naar onzijdig en niet naar vrouwelijk (geloof/"pistes")
Kijk maar naar de grondtekst:
http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/eph2.pdf
Bovendien wordt de Genade daar ook als tegenhanger van werken gebruikt.
" Niet uit de werken, maar uit genade wordt gij behouden".
Wie dat gelooft, zal de heilige Geest ontvangen, niet andersom.
Want in een natuurlijke mens, kan Die niet werken.
Een en ander lijkt dus min of meer samen te vallen, maar wanneer de mens zich gaat verdiepen in zaken die hem niet toekomen, en denkt te kunnen weten hoe Zijn ondoorgrondeliijke, onnnaspeurlijke wegen werken, gaat hij schromelijk de mist in.
Wij weten niet hoe " de wind waait" , behalve bij de GG in nederland, daarw ete ze het allemaal precies.
Vervolgens komen er benamingen als "spanningsveld" etc op het toneel waar hun theologie vastloopt, want voor een bescheiden "wij weten het ook niet" is geen plaats.
Eerder een leer die alles uitademt dat ze de enige ware leer zijn.
"Hoogmoed eigenlijk" en alles wat bijbels is, tegensprekend.
Want mensen die echt geloven dat er maar een enkeling gered kan worden, zouden nooit zo'n hoog geboortecijfer moeten hebben.