Als ik op mijn snelheidsmeter van mijn auto kijk, heb ik er wel vertrouwen in dat ie de snelheid goed aangeeft. Het zou een mooie boel worden. Als de politie mij aanhoudt en er zit een verschil van pak 'm beet 30 km/h tussen onze meters, dan ga ik terug naar m' n autodealer, want mijn instrument deugt niet. Ondertussen betaal ik wel de boete, want twee instrumenten die hetzelfde meten (de snelheid), maar verschillende uitkomsten geven, dat kan eenvoudig niet. Zoveel vertrouwen heb ik in goede instrumenten.
Als ik de trein instap heb ik er vertrouwen in dat wissels hun werk doen. Ik moet er niet aan denken dat ze verkeerd gemaakt zijn. Met 100 km/h een volle trein laten derailleren leidt tot dodelijke ongelukken. Het instrument "spoorwegen" werkt al ruim 150 jaar vertrouwwekkend goed. Ik maak er bijna elke dag gebruik van. Het zit wel goed met die instrumenten van ons, is mijn aanname.
Als ik mijn medicijnen inneem, moet ik ook maar vertrouwen dat die medicijnen goed en betrouwbaar zijn vervaardigd en dat de laboratoria en de controlemechanismen hun werk hebben gedaan. Gelukkig gaat dat in onze samenleving over het algemeen erg goed. De instrumenten werken. Ok, het is duur. Maar de investeringen leiden wel tot resultaat. Goed werk. Goede instrumenten, denk ik.
Eigenlijk zijn we hartstikke goed in het maken van instrumenten. Contactlenzen, computers, straatverlichting, scheepsmotoren, microscopen, medische scan-apparatuur, vliegdekschepen, containerterminals, petrochemische industrie, nano-technologie, deeltjesversnellers zoals CERN, electrische auto's, spaceshuttles, 3D-printers en dan nog mijn onvolprezen mobieltje (verbluffend staaltje van techniek) ....allemaal top-instrumenten die doen wat ze moeten doen. Ik heb er wel vertrouwen in.
Eén type instrument lijkt echter een constante en pijnlijke afwijking te hebben. Ik heb het dan over onze telescopen, eigenlijk over alle instrumenten waarmee we de ruimte om ons heen bestuderen. Werkelijk elk resultaat dat we met behulp van die instrumenten ontvangen, moeten we als onbetrouwbaar ter zijde schuiven. Niets, maar dan ook niets aan gegevens uit deze instrumenten verkregen klopt. Het is heel hardnekkig. Die instrumenten wijzen steeds naar hetzelfde, maar dat kan helemaal niet.
Althans, als we mee willen gaan in de opvatting dat onze huidige kennis over het heelal zou moeten komen van de letterlijk op te vatten Bijbelse gegeven over de Schepping.
Hier liegen de instrumenten ons duidelijk voor.
In zes dagen schiep God de hemel en de aarde. Dus een oerknal kan er niet geweest zijn.
Als onze instrumenten ons dus vertellen van een uitdijend heelal en als we de snelheid van die uitdijing terugrekenen zodat we bij zoiets als een oerknal uitkomen, dan is dat toch onjuist. Het kan niet waar zijn. Onze instrumenten houden ons voor de gek. Of de mensen die deze instrumenten inzetten houden ons voor de gek. De resultaten zijn immers strijdig met de Bijbels, als je die letterlijk leest?
2 vragen:
1. Wat te zeggen over de betrouwbaarheid van onze instrumenten in het algemeen, dus ook van die welke we gebruiken voor astronomisch onderzoek?
2. Wat te denken van de opvatting dat een letterlijke Bijbellezing in conflict komt met wat we (via onze instrumenten) om ons heen waarnemen?
gravo
PS.
Uiteraard is astronomie maar een voorbeeld. Instrumenten worden overal gebruikt en de oerknal is niet het enige conflictueuze onderwerp in het spanningsveld van letterlijke Bijbellezing en onze waarneming. Denk maar eens aan archeologische en biologische vondsten die iets zeggen over de aarde en het leven op aarde.