Moderator: Moderafo's
Maarten schreef:Wat versta je eigenlijk onder 'leven door de Geest'. Hijwel?
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen:18) in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,19)
18 Slangen zullen zij opnemen;20) en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.21)
Ralph Erskine schreef:Velen spreken in onze dagen van een beoefenende godgeleerdheid, maar weinigen weten bij ondervinding wat het is om daarin te wandelen. Zij zijn als een leeuwerik die met de hoogste vogelen zingt, maar zijn nest het laagste bouwt. Zo is het ook hier; velen zingen zulk een hoge toon, alsof zij bijna engelen waren, maar waar en hoe bouwen zij op het recht fundament?
Wij schatten het de grootste sterren te zijn die het grootste licht geven; en zo zullen het ook doorgaans de grootste christenen geschat worden, die het grootste licht doen afstralen in een heilige en evangelische wandel voor God en in een rechtvaardig gedrag omtrent alle mensen.
Maar hoe moeten wij dit beoefenen? Door in Hem te wandelen en zon in Hem te wandelen, gelijk wij Hem aangenomen hebben. Gelijk wij Christus Jezus de Heere door het geloof aangenomen hebben, zo moeten wij ook, namelijk door onsgeloof, in Hem wandelen. Daar kan geen recht wandelen of werken bij ons plaatsvinden, dan alleen door de genade van het geloof, omdat deze de fontein en bron is van het geestelijke leven in de zien van Gods uitverkorenen.
Hebt bij Hem door het geloof aangenome? Zoek dan ook door een gedurige geloofsaanneming in Hem te wandelen, en uit Hem kracht te halen om voort te gaan op uw weg.
Hebt u Christus nederig en ootmoedig aangenomen? Was uw ziel tot in het stof vernederd, toen u Hem aangenomen hebt door het geloof? Wierp u zich voor Zijn voeten neer onder het gevoel van uw ledigheid, zwakheid en volkomen verdoemelijkheid? Verfoeide u zich als het allerwalgelijkste en onreinste dier, als een kind van de duivel en een klomp van de hel, die geen betrouwen meer heeft in het vlees? Welnu gelijk u Christus in nederigheid en ootmoed hebt aangenomen, wandel alzo in Hem, alles van Hem ontvangende door het geloof, en alles tot Hem wederbrengende in dankbaarheid.
Verfoeide u zich als het allerwalgelijkste en onreinste dier, als een kind van de duivel en een klomp van de hel, die geen betrouwen meer heeft in het vlees?
David noemt zich een worm en geen man, een ander noemt zich een dode hond (mefiboseth?). Tegenover God zijn wij walgelijk onrein, zonder God zijn wij een kind vn de duivel (het verwijt van Jezus richting de Farizeen) en zonder God zullen wij in de hel terecht komen.Equilibrist schreef:Ralph Eskine schreef:Verfoeide u zich als het allerwalgelijkste en onreinste dier, als een kind van de duivel en een klomp van de hel, die geen betrouwen meer heeft in het vlees?
Excuseer mij als ik dit niet kan vinden in de bijbel, dat ik mijzelf zo moet voelen of dat ik het zo moet beleven. 'Een kind van de duivel', nee! Alsof elke niet gelovige meteen een KLOMP VAN DE HEL IS?!![]()
Pardon? Waar haal je dat vandaan?
Eq.
Maarten schreef:Equilibrist schreef:Ralph Eskine schreef:Verfoeide u zich als het allerwalgelijkste en onreinste dier, als een kind van de duivel en een klomp van de hel, die geen betrouwen meer heeft in het vlees?
Excuseer mij als ik dit niet kan vinden in de bijbel, dat ik mijzelf zo moet voelen of dat ik het zo moet beleven. 'Een kind van de duivel', nee! Alsof elke niet gelovige meteen een KLOMP VAN DE HEL IS?!![]()
Pardon? Waar haal je dat vandaan?
Eq.
David noemt zich een worm en geen man, een ander noemt zich een dode hond (mefiboseth?). Tegenover God zijn wij walgelijk onrein, zonder God zijn wij een kind vn de duivel (het verwijt van Jezus richting de Farizeen) en zonder God zullen wij in de hel terecht komen.
Het zijn beelden die gebruikt worden om de onheiligheid van de mens tegenover de heilige God aan te geven. En onze onheiligheid is oneindig tegenover de oneindige heiligheid van God. Of niet?
Als je een aai over je bol wilt: je doet het zo slecht nog niet, dan wordt het m.i. toh tijd voor zelfkennis...
Maarten schreef:David noemt zich een worm en geen man, een ander noemt zich een dode hond (mefiboseth?). Tegenover God zijn wij walgelijk onrein, zonder God zijn wij een kind vn de duivel (het verwijt van Jezus richting de Farizeen) en zonder God zullen wij in de hel terecht komen.
Het zijn beelden die gebruikt worden om de onheiligheid van de mens tegenover de heilige God aan te geven. En onze onheiligheid is oneindig tegenover de oneindige heiligheid van God. Of niet?
Als je een aai over je bol wilt: je doet het zo slecht nog niet, dan wordt het m.i. toh tijd voor zelfkennis...
Als het gaat om welke weg God in het eerst gebruikt dan geef ik je zeker gelijk, maar ik durf wel te beweren dat ieder gelovige eens zal beseffen dat hij zelf onwaardig en onheilig is, en dat God heilig is. In welke mate laat ik even in het midden, ook dat is een proces. Hoewel dat in het begin misschien niet zo is, zal dat wel komen. Het is namelijk realiteit en het laat ons de grootheid van Christus offer zien.hijwel schreef:tuurlijk werkt God ook zo, maar het is absoluut geen voorwaarde. Je kan juist getrokken worden door Zijn Liefde voor jou, tot Zijn wonderbaar licht.
Ik ken veel mensen die zo getrokken zijn, mensen die God zagen als een boeman, maar er achter kwamen wat God gedaan heeft voor Hun persoonlijk. Dus hoeveel God jou en mij waard vond, ondanks dat we niks goed deden. Hij vondt ons alles waard, en heeft zelfs zijn liefdevolle zoon gegeven voor ons.
Maarten schreef:Als het gaat om welke weg God in het eerst gebruikt dan geef ik je zeker gelijk, maar ik durf wel te beweren dat ieder gelovige eens zal beseffen dat hij zelf onwaardig en onheilig is, en dat God heilig is. In welke mate laat ik even in het midden, ook dat is een proces. Hoewel dat in het begin misschien niet zo is, zal dat wel komen. Het is namelijk realiteit en het laat ons de grootheid van Christus offer zien.hijwel schreef:tuurlijk werkt God ook zo, maar het is absoluut geen voorwaarde. Je kan juist getrokken worden door Zijn Liefde voor jou, tot Zijn wonderbaar licht.
Ik ken veel mensen die zo getrokken zijn, mensen die God zagen als een boeman, maar er achter kwamen wat God gedaan heeft voor Hun persoonlijk. Dus hoeveel God jou en mij waard vond, ondanks dat we niks goed deden. Hij vondt ons alles waard, en heeft zelfs zijn liefdevolle zoon gegeven voor ons.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten