de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kring)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kri

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2014 10:51

mona schreef:Nee, dat is geen teken van verkilling, maar wel een teken van toenemende verstoring, wat uiteindelijk tot verkilling kan leiden. Onlangs stond er een vrij groot artikel in onze krant over het toenemende aantal kleuters(!) wat al overspannen (aan het worden) is. Dit komt door de overdosis aan prikkels die de kinderen krijgen door filmpjes op tv, computer, spelletjes. Verwachtingen van ouders zijn onredelijk hoog, maar juist op fronten waar een kleuter nog niet aan toe is. (mijn kind is.... Mijn kind kan....). Een kind wordt in deze tijd veel gepamperd

Hoi Mona,
Okay, dank je wel, ik begrijp je nu.
Ik ben het daar wel mee eens.
Ik vind dat veel kinderen een soort kleine volwassenen zijn geworden en als zodanig ook worden behandeld.
Ze mogen hun mening geven, wat eerst als brutaal werd gezien, is nu bijdehand.
Er krijgen veel kinderen een diagnose, ADHD of andere vorm van autisme, en als dat etiket er eenmaal opgeplakt is, krijg je dat er haast niet meer afgepeuterd.

Ik was laatst als mediator aangesteld bij een familieruzie. Wat mij opviel was de volstrekte onwil om nader tot elkaar te willen komen.
De ene zus zei letterlijk tegen de andere: ik leef al 4 jaar zonder jou, de rest van mijn leven gaat dat ook wel lukken. Waarop de andere zus antwoordde: nou dan niet joh, ik wilde het toch al niet.

Twee zussen die vanwege een klein conflict, al 4 jaar in absolute verwijdering leven. En ze hebben er niet eens verdriet over. Zelfs toen 1 van de zussen ernstig ziek werd, zocht de ander geen toenadering.

We zongen in de kerk:
Ai ziet, hoe goed, hoe lief'lijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;

dan word je er zo bij bepaald dat de Heere dit echt niet goed kan keuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 dec 2014 20:47

rotterdam schreef:
Een toename in psychische aandoeningen ? Kun je dit onderbouwen ?
Voor praktisch alle thans gediagnosticeerde aandoeningen hadden we, pak weg, 100 jaar geleden nog geeneens een naam.

ADHD - bekend sinds begin 1900 - vroeger "druktemakers"
syndroom van Gilles de la Tourette - ook rond die tijd - vroeger "vuilbekken"
burn-out - zeventiger jaren - vroeger "luilakken".
borderline pas sinds de jaren negentig in de DSM is opgenomen - vroeger "malloten"
schizofrenie - het woord duikt op in 1908 - vroeger "bezetenen".
Autisme - voor het eerst beschreven in 1943 maar pas in 1989, met het succes van de film Rain Man, kwam er meer aandacht voor de diagnose - vroeger "eenzelvig".

En bovendien zijn er veeeel meer mensen. Als één op de honderd mensen een aandoening heeft, in noem maar wat, hebben er 10 op de duizend er één. Dus als de wereldbevolking groeit met een miljard jaarlijks...

Verder wil ik zeggen dat onze kennis van psychologie en kennis in het algemeen, heel erg goed is in tegenstelling met vroeger, toen je nog gewoon gek was en werd opgeborgen als het te erg was, (gekkenhuis) Het wordt dus gewoon beter!

En als je van hier naar Groningen wil, wordt je niet overvallen door een bende rovers, in je postkoets, je rijdt er gewoon gezellig naar toe in je autootje. Of je pakt de trein. Het wordt steeds beter!

en als ik dagelijks kijkt op regionieuws wat men voor elkaar doet, hoe iedereen zich inzet voor een kankerfonds of wat dan ook dan denk ik: hoe kom je erbij? De liefde verkilt in geen enkele zin. Ik zou zeggen: de liefde neemt toe!

Er is op heel dit forum geen mens die terug zou willen naar de middeleeuwen waarin niemand echt veilig was. geneeskunde nauwelijks bestond vergeleken met nu, vermeende heksen lekker verbrandt werden op het plein, terwijl de hele stad toekeek, (IS praktijken, maar dan erger) ) enzovoorts.
Dus. als de mensen weer openbaar geëxecuteerd worden en het volk kijkt reikhalzend toe, ja dan gaan we terug in de tijd en verkilt de liefde tov nu.
Tegenwoordig leven we mee.
Ook gif is geschapen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 20 dec 2014 21:17

Nog even over ADHD
Ik heb op 46 jarige leeftijd die diagnose gekregen, omdat ik geen makkelijk en liefdeloze(!) jeugd achter de rug had, werden mijn gebrek aan concentratie en onrust altijd daarop geworpen, maar mijn kinderen hebben dezelfde klachten en als ik terug kijkt naar mijn ooms en tantes zie ik het daar ook terug.
Het is er altijd geweest, alleen was er vroeger meer structuur van buitenaf, meer vastheid en veiligheid door die structuur, geen pc's en tv's met flitsende beelden en er werd veel minder druk om te presteren op kinderen uitgeoefend.

Nu vallen deze kinderen op, ze hebben meer tijd nodig en als ze opgejaagd worden komen hun gedragsproblemen sterker naar voren.

De liefde verkilt volmondig ja, maar dat is van alle eeuwen. zie de al genoemde voorbeelden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 20 dec 2014 21:33

Vroeger beter?
nee ik weet van heel dichtbij oude mensen die niet gepamperd werden, hun ouders gaven geen snars om hen, slaag, misbruik was hun deel. De sociale controle werkte ws alleen bij kinderen want hun ouders werden nooit op hun vingers getikt terwijl er vele van wisten.

Mijn man's opa en oma woonden met twee op een trap met gedeelde zolder, terwijl zij twee kleine kinderen hadden en de buren geen kinderen, maar wel een berg aardappels op zolder, ze kregen niets.
Opa heeft toen wanhopig telkens een paar aardappels gestolen en dat later, na de oorlog, opgebiecht aan de betreffende buren, hij heeft heel veel karweitjes moeten doen om het goed te maken, geen enkel begrip.

Er zijn nog vele voorbeelden die niet in zoetige boekjes staan beschreven.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 dec 2014 09:25

Samanthi schreef:
De liefde verkilt volmondig ja, maar dat is van alle eeuwen. zie de al genoemde voorbeelden.

Als het "van alle eeuwen" is dan is er dus geen sprake van verkilling.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 21 dec 2014 17:12

Liefdeloosheid en wreedheid, ook in naam van God, zijn van alle tijden. Sla de kerkgeschiedenis en de wereldlijke geschiedenis er maar op na. Het verschil met vroeger (hoe lang geleden is vroeger) is, dat er nu veel meer mensen zijn op de wereld. Als het percentage van "foute" mensen gelijk is gebleven, zijn het er nu toch veel meer dan vroeger. Bovendien is al het kwade nieuws via de moderne media veel sneller bij ons op ons bordje, dan vroeger. Dat alles nu veel erger is en dat we aan het verkillen zijn, is dus een negatieve, pessimistische gedachte, die het geloof in Jezus in het duister zet. Wie met de naaste begaan is en hem/haar liefheeft (het Grote Gebod) zal daardoor tegelijkertijd geen tijd en ruimte meer vinden voor het doen van het verkeerde. Geloven moet je DOEN, niet schuldvol belijden en beklagen, weggekropen in een hoekje. Met Kerst hebben we het over Licht brengen in het donker. Die lichtbrengers zijn de gelovige naasten-liefhebbers.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 dec 2014 18:11

Vergeleken met de eerste bekeerlingen in de Gemeente, die alles met elkaar deelden en zelfs hun bezittingen verkochten om vervolgens te kunnen delen, is het inmiddels toch wel heel kil geworden hoor....
Communisten pur sang zouden we ze nu noemen. :wink:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 dec 2014 20:33

mealybug schreef:Vergeleken met de eerste bekeerlingen in de Gemeente, die alles met elkaar deelden en zelfs hun bezittingen verkochten om vervolgens te kunnen delen, is het inmiddels toch wel heel kil geworden hoor....
Communisten pur sang zouden we ze nu noemen. :wink:

Ja hoor, en de mensen die stiekem niet meededen vielen dood neer. Als kind vond ik het nog normaal, de doodstraf voor een beetje oneerlijkheid. Net zoiets als de heks die in de oven moest branden in plaats van hans en grietje... Nu vinden we dat heel erg raar. Wij vermoorden geen mensen als ze iets verkopen en de werkelijke prijs achterhouden. Maar ja, wat is precies verkilling?

Is dat als mensen NIET veroordeeld worden tot de dood als ze de prijs van hun opbrengst achterhouden? moeten alleen de mensen die wel hun opbrengst eerlijk afgeven in leven blijven? Zodat we onderling in vrede leven?
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2014 20:47

@Hettys

Begin citaat"Ja hoor, en de mensen die stiekem niet meededen vielen dood neer."Einde citaat.

Ananias, en Safira vielen dood neer, omdat ze logen. Niet, omdat ze niet zouden hebben meegedaan dus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 dec 2014 21:21

xsidd schreef:@Hettys

Begin citaat"Ja hoor, en de mensen die stiekem niet meededen vielen dood neer."Einde citaat.

Ananias, en Safira vielen dood neer, omdat ze logen. Niet, omdat ze niet zouden hebben meegedaan dus.

Bovendien was dat een daad van God, een teken, als straf voor het liegen tegen de heilige Geest.

@ Hettys:Je gebruikt het woord "moeten"
Onthou nu eens dat er niets moet in waar christendom, omdat die verdeling van goederen niet onder dwang gebeurde maar uit liefde.
LIEFDE DWINGT NOOIT, en daaraan herken je ook de ware christen.
Die dwingt ook nooit.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 dec 2014 09:51

rotterdam schreef:Als het "van alle eeuwen" is dan is er dus geen sprake van verkilling.
Hoe wil je deze tijd dan duiden? Net als Hettys zeggen dat alles juist beter wordt? De mensen zijn na de zondeval altijd slecht geweest, en reken er maar niet op dat de mensheid er beter op wordt, want dat is in tegenspraak met de Bijbel.

hettys schreef:Verder wil ik zeggen dat onze kennis van psychologie en kennis in het algemeen, heel erg goed is in tegenstelling met vroeger, toen je nog gewoon gek was en werd opgeborgen als het te erg was, (gekkenhuis) Het wordt dus gewoon beter!

En als je van hier naar Groningen wil, wordt je niet overvallen door een bende rovers, in je postkoets, je rijdt er gewoon gezellig naar toe in je autootje. Of je pakt de trein. Het wordt steeds beter!

en als ik dagelijks kijkt op regionieuws wat men voor elkaar doet, hoe iedereen zich inzet voor een kankerfonds of wat dan ook dan denk ik: hoe kom je erbij? De liefde verkilt in geen enkele zin. Ik zou zeggen: de liefde neemt toe!

Er is op heel dit forum geen mens die terug zou willen naar de middeleeuwen waarin niemand echt veilig was. geneeskunde nauwelijks bestond vergeleken met nu, vermeende heksen lekker verbrandt werden op het plein, terwijl de hele stad toekeek, (IS praktijken, maar dan erger) ) enzovoorts.
Dus. als de mensen weer openbaar geëxecuteerd worden en het volk kijkt reikhalzend toe, ja dan gaan we terug in de tijd en verkilt de liefde tov nu.
Tegenwoordig leven we mee.

De liefde neemt toe...
Daar durf ik mijn hand niet direct voor in het vuur te steken.
De harten van de mensen worden steeds egoïstischer, alleen op een veel meer subtieler manier.
De Bijbel zegt
“Doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen” (Matteüs 24:12 HSV)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 dec 2014 10:00

jaapo schreef: Dat alles nu veel erger is en dat we aan het verkillen zijn, is dus een negatieve, pessimistische gedachte, die het geloof in Jezus in het duister zet. Wie met de naaste begaan is en hem/haar liefheeft (het Grote Gebod) zal daardoor tegelijkertijd geen tijd en ruimte meer vinden voor het doen van het verkeerde. Geloven moet je DOEN, niet schuldvol belijden en beklagen, weggekropen in een hoekje. Met Kerst hebben we het over Licht brengen in het donker. Die lichtbrengers zijn de gelovige naasten-liefhebbers.
Dit ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik ben het niet met je eens dat het gegeven dat de wereld liefdelozer is geworden, ons geloof in Jezus in het duister zet. Het zijn tenslotte Zijn Eigen woorden (over de verkilling van de liefde) die hij spreekt in Mattheus 24. Het zijn niet mijn woorden. Dus doe nou niet als of wij hier in een hoekje zitten zielig te wezen.

Wel ben ik met je eens dat ons geloof in Jezus Christus de opdracht met zich mee brengt om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn. En Hij geeft ons daar kracht voor, ongeacht welke tijd we ook leven. Al eerder heb ik aangegeven dat dit onze realiteit moet zijn: licht verspreiden in een donkere wereld. Als de wereld niet donker was, zouden we ook geen licht kunnen verspreiden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 dec 2014 12:53

mona schreef:Als het "van alle eeuwen" is dan is er dus geen sprake van verkilling. Hoe wil je deze tijd dan duiden? Net als Hettys zeggen dat alles juist beter wordt? De mensen zijn na de zondeval altijd slecht geweest, en reken er maar niet op dat de mensheid er beter op wordt, want dat is in tegenspraak met de Bijbel.

Hettys denkt dat het beter wordt, jij denkt dat het slechter wordt.
Hoe wil je dat meten ? per dag ? week ? jaar ? eeuw ?
Ik vermoed ; Niet beter - niet slechter - gewoon hetzelfde.

De wijze prediker zegt ; Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.
Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen; en van de navolgende dingen, die zijn zullen, van dezelve zal ook geen gedachtenis zijn bij degenen, die namaals wezen zullen.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 dec 2014 13:05

De liefde tot God verkild. Dit valt te zien in hoeveel men in de samenleving nog rekening houdt met Gods geboden. Weinig tot niet. Er is een duidelijke ontwikkeling te zien waarin er minder Christendom in het openbaar getoond mag worden terwijl dat 50 of 100 jaar geleden nog normaler was. Gepaard aan die groeiende goddeloosheid zien we dus meer wetteloosheid. Zo ook onder Christenen die de genade van God in losbandigheid veranderen. En van wetten niet meer willen horen maar alleen van 'liefde' en 'vrijheid' en 'genade'. Er is geen vrees meer. Geen liefde voor Zijn geboden. Dit is wetteloosheid. Een gebrek aan liefde. Want God liefhebben is Zijn geboden liefhebben.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 dec 2014 13:25

rotterdam schreef:Hoe wil je dat meten ? per dag ? week ? jaar ? eeuw ?
De Bijbel naast je krant of i-pad leggen?

rotterdam schreef:Ik vermoed ; Niet beter - niet slechter - gewoon hetzelfde

Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping. 2 Petrus 3: 3,4

Terug naar “[Religie] - Open forum”