de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kring)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: de Liefde (in Christus) verkilt (ook Reformatorische kri

Berichtdoor jaapo » 17 dec 2014 15:46

Dit is tot nu toe een donkergrijze bladzijde in dit forum. Deze somberheid en doemdenkerigheid tref je nog sporadisch aan in sommige christelijke kringen. Zo sta ik er niet in, en velen met mij ook niet. Bedenk wel, dat die somberheid van alle tijden is. In de bijbel al, zie delen van de profeten en een aantal psalmen o.a. In de vroege christenheid al: ruzies en afsplitsingen over allerlei dogma's. Het boek Openbaring gaat over een eindtijd die spoedig zou komen, met daarin niet zo veel geredden. In de Middeleeuwen dacht men dat God de wereld verlaten had, door epidemieën, wrede oorlogen, waaraan ook kerkelijke leiders deelnamen, enz. Later waren er steeds oorlogen, waarbij een godsdienstig element steeds weer aanwezig was. De 20e eeuw zat vol met oorlogen, afsplitsingen en de Holocaust. Waar was de liefde toen? Na de oorlog gaan de ruzies verder, de kerkverlatingen, de eindtijdpessimisten. En wat zie je? Toch neemt de aandacht voor het geloven steeds weer toe, ook bij jongeren. Alleen, het kerkelijk verband wordt niet meer nagestreefd. En om je heen zie je tal van daden van liefde, in de zorg, in relaties, in de kerkgemeenschappen ook. Maar net zo goed door mensen die niet naar de kerk gaan. En naast haat, afkeer en misdaden tegen de menselijkheid en mensheid. Maar die tegenstelling is dus van alle tijden.
Voor mij is het geloof: laten zien en horen in daden en woorden, waar je voor staat. Iets uitstralen, waardoor anderen denken: daar wil ik meer van weten, of daar wil ik ook bij horen. Voor mij is geloof: actief het goede doen en spreken in de omgang met de naaste en niet wenend in een hoekje kruipen: o, ik ellendig mens en: waar moet het heen met deze godverlaten wereld. Want jij bent juist degene die moet laten zien, dat God er is en dat Jezus er was om ons op de goede weg te zetten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 dec 2014 16:08

jaapo schreef:Dit is tot nu toe een donkergrijze bladzijde in dit forum. Deze somberheid en doemdenkerigheid tref je nog sporadisch aan in sommige christelijke kringen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Het is één kant van de medaille. De ene kant is donker, en somber, en ook moeilijk. En je ziet dat het toeneemt, de kilheid in onderlinge relaties. Niet weg te poetsen, het is een realiteit. De andere kant van de medaille is licht: Redding in Jezus Christus, leven door Zijn kracht, zout en licht mogen zijn, getuigen door woord en daad, op de plaats waar je staat in deze wereld.

Het is allebei.
Dat zal vroeger zo zijn geweest,
nu is het nog steeds zo.

Maar er staat niet voor niets in de Bijbel dat relaties zullen verkillen.
Ik meen dat toch waar te nemen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 dec 2014 17:34

mona schreef:Nee, dat ben ik niet met je eens. Het is één kant van de medaille. De ene kant is donker, en somber, en ook moeilijk. En je ziet dat het toeneemt, de kilheid in onderlinge relaties. Niet weg te poetsen, het is een realiteit. De andere kant van de medaille is licht: Redding in Jezus Christus, leven door Zijn kracht, zout en licht mogen zijn, getuigen door woord en daad, op de plaats waar je staat in deze wereld.

Het is allebei.
Dat zal vroeger zo zijn geweest,
nu is het nog steeds zo.

Maar er staat niet voor niets in de Bijbel dat relaties zullen verkillen.
Ik meen dat toch waar te nemen.

Vroeger gooiden ze mensen op de brandstapel voor anders denken, ja zelfs "christenen" onderling .

Het probleem is dat de erin gestampte "ware leer" belangrijker is geworden dan de liefde.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2014 08:40

MoesTuin schreef:Rotterdam, het is inderdaad van alle tijden, maar de vergelijking, dat is niet met elkaar te vergelijken

Waarom is het nu erger dan vroeger ?
Het is gewoonweg niet waar - we weten nu meer.

laat ons nuchter zijn

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 18 dec 2014 13:17

Bambi schreef:Onderzoek uit 2007:
http://www.ru.nl/@723682/toegenomen_narcisme/
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Toch blijven veel mensen maar zeggen dat alles net zo erg is als vroeger.
Maar als je verder kijkt, dan lees je dat verschillende instanties aangeven dat de problematiek nog nooit zo erg is geweest als nu.
Artsen zonder grenzen gaf onlangs nog aan dat men bijna de grip kwijt is geraakt door de grote toename van rampen wereldwijd.
Verder verslavingszorg, psychische aandoeningen, afkalving van normen en waarden, respectloosheid in onderlinge relaties, geweld......
Op alle fronten is een toename te zien.
Maar je kunt natuurlijk je ogen dicht doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 dec 2014 15:07

mona schreef:Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Toch blijven veel mensen maar zeggen dat alles net zo erg is als vroeger.
Maar als je verder kijkt, dan lees je dat verschillende instanties aangeven dat de problematiek nog nooit zo erg is geweest als nu.
Artsen zonder grenzen gaf onlangs nog aan dat men bijna de grip kwijt is geraakt door de grote toename van rampen wereldwijd.
Verder verslavingszorg, psychische aandoeningen, afkalving van normen en waarden, respectloosheid in onderlinge relaties, geweld......

Je kunt het ook zien in de criminaliteit.
Vroeger braken ze in als je niet thuis was, tegenwoordig trappen ze je deur in als je op de bank zit.
Vroegere criminelen hadden een code: Je bleef met je handen van vrouwen en kinderen af.
Tegenwoordig zetten ze een pistool op het hoofd van een kind, om de ouders te dwingen geld te geven.

Er staat ook in de Bijbel:
Marcus 13:12
En de ene broeder zal den anderen overleveren tot den dood, en de vader het kind; en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.

Dat zie je ook tegenwoordig veel.
Veel jongeren zitten in jeugdinstellingen, omdat ze geen respect meer hebben voor hun ouders en niet meer te handhaven zijn thuis.

Vroeger was er ook veel sociale controle en als een buurman je aansprak op je gedrag, dan luisterde je.
Ouders waren blij met die sociale controle van buren.
Tegenwoordig slaan de buurkinderen je in elkaar als je ze op hun gedrag aanspreekt en hun ouders komen verhaal halen en vragen waar je je mee bemoeit.
Ook was er ontzag voor de politie.
Tegenwoordig slaan ze de politie in elkaar, want waar bemoeien ze zich mee?
En op school had je respect voor de leraars.
Tegenwoordig worden ze als snotneus behandeld.
Dat wordt mooi geïllustreerd met dit plaatje:

viewtopic.php?f=14&t=26699&p=2001696#p2001645

En zo zijn er wel honderden voorbeelden.
De mensen zijn ongeremd en willen door niemand meer de les gelezen worden of afgeremd worden.
Het is niet meer: Ik heb respect voor jou, dus hou ik rekening met je.
Maar: Ik eis respect, als ik geen rekening met je hou.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2014 16:00

Eens met Bambi en Mona

Het gaat allemaal ook steeds sluipenderwijs,
dingen worden gewoon, maar veel is niet meer wat het lijkt.
Het is absoluut van niet te onderschatten belang je af te vragen of je niet ziende blind bent geworden, mocht je dit niet herkennen.
Gelukkig mogen we weten ondanks alles, dat de Heere God Trouw is en blijft en nooit zal laten varen het werk wat Zijn Hand ooit begonnen is

https://www.youtube.com/watch?v=vjorWXh90lo

Vers 1:
God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

Vers 2:
De Heer regeert! Zijn koninkrijk staat vast,
zijn heerschappij omvat de loop der tijden;
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden;
de adem zijner lippen overmant
de tegenstand.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2014 16:15

mona schreef:Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Toch blijven veel mensen maar zeggen dat alles net zo erg is als vroeger.

Ernstig zijn ook de toenemende berichtgevingen over de zogenoemde gezinsdrama's. Een ouder die een eigen kind(eren) vermoordt, soms ook de partner en daarna zichzelf.
Een kind hoort veilig te zijn thuis, bij eigen ouders, maar achter veel voordeuren heerst verdriet en angst.
En veel problemen zijn van alle tijden, maar het lijkt soms wel of het deksel geheel van de put is.

Wat bedoel je precies met psychische aandoeningen Mona? Zijn die volgens jou toegenomen? Maar is dat een teken van verkilling?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2014 16:34

Ik wou dat de kerk...

Ik wou dat de kerk weer de kandelaar was
die het licht van Gods heiligheid droeg.

Ik wou dat de kerk van haar zonden genas
en God om vergiffenis vroeg.

Ik wou dat de kerk weer het vuurbaken was
dat ieder de weg wees naar huis.

en 't licht wierp op Golgotha's kruis.

Ik wou dat de kerk weer de vissersvloot was
die mensen wou vangen voor God.

en deed naar Gods grote gebod.

Ik wou dat de kerk weer de koningsstad was
heel hoog op de bergen gebouwd.

en 't Woord bracht door God haar betrouwd.

Ik wou dat de kerk 't licht der wereld nog was.
Zo helder, zo vrolijk en blij.

Ik wou dat de kerk van haar zonden genas.
De kerk?...... Maar de kerk dat zijn WIJ.

E. IJskens-Kooger

Zelfs dan

Habakuk 3:17-19
Wanneer de vijgeboom niet bloeien zou,
de wijnstok niet zijn opbrengst meer zou geven,
de schapen uit de stallen zijn verdreven,
dan zal ik nochtans juichen in Gods trouw.

Al zou ik altijd eenzaam moeten zijn,
en niemand hebben voor wie ik kon zorgen,
al zou ik 's avonds bang zijn voor de morgen,
dan zou Gods naam nog op mijn lippen zijn.

Dan zal ik nochtans juichen in de Heer.
Ik zal - ach God, wat zeg ik grote dingen,
U weet, hoe dikwijls ik niet wilde zingen;
de bomen bloeiden - maar ik zong niet meer.

Toch is Uw goedheid als de morgendauw,
toch blijft Gij met Uw zorgen mij omringen;
leer mij weer danken, God, leer mij weer zingen
ook als de vijgeboom niet bloeien zou.

Nel Benschop

Laat m in U blijven groeien en bloeien

https://www.youtube.com/watch?v=cJqF66MTHvw

Laat m' in U blijven, groeien, bloeien schreef:1
Laat m' in U blijven, groeien, bloeien,
o Heiland, die de wijnstok zijt!
Uw kracht moet in mij overvloeien,
of 'k ben een wis verderf gewijd.
Doorstroom, beziel en zegen mij,
opdat ik waarlijk vruchtbaar zij.

2
Ik kan mijzelf geen wasdom geven:
niets kan ik zonder U, o Heer.
In uw gemeenschap kiemt er leven
en levensvolheid meer en meer.
Uw Geest zij in mij uitgestort;
de rank, die U ontvalt, verdort.

3
Neen, Heer, ik wil van U niet scheiden,
'k blijf d' uw' altijd, blijf Gij de mijn'!
Uw liefde moet alom mij leiden,
uw leven moet mijn leven zijn,
uw licht moet schijnen in mijn huis
bij kruis naar kracht, en kracht naar kruis.

4
Dan blijft mijn ziel voor U gewonnen,
dan wint mijn ziel door U in kracht!
Het werk, in need'righeid begonnen,
wordt dan in heerlijkheid volbracht!
Wat in de winds'len sliep, ontbot
en komt in 't licht en rijpt voor God.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2014 19:48

Vroeger hadden we dit soort instanties niet dus werd er ook niet gesignaleerd.

Je kunt toch niet staande houden dat in ons deel van de wereld, nog maar 75 jaar geleden miljoenen Joden, homo's, zigeuners en geestelijk gehandicapten werden afgeslacht, en een veelvoud hiervan door oorlogsgeweld door dood vonden, dat het toen allemaal "beter" was ?

En verder terug in ons eigen land ? heksenverbrandingen, inquisitie, brandstapels, worgpalen, vierendelen, lijfeigenen, slavernij ?

De "goeie ouwe tijd" ? Geef mijn portie maar aan Fikkie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 00:47

Absoluut Rotterdam, dat de mensen vroeger beter zouden zijn geweest en/of de jeugd tegenwoordig veel brutaler is praat van oude wijven.

Menheffrin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Menheffrin » 19 dec 2014 01:53

Chaya schreef:Ernstig zijn ook de toenemende berichtgevingen over de zogenoemde gezinsdrama's. Een ouder die een eigen kind(eren) vermoordt, soms ook de partner en daarna zichzelf.
Een kind hoort veilig te zijn thuis, bij eigen ouders, maar achter veel voordeuren heerst verdriet en angst.
En veel problemen zijn van alle tijden, maar het lijkt soms wel of het deksel geheel van de put is.

Wat bedoel je precies met psychische aandoeningen Mona? Zijn die volgens jou toegenomen? Maar is dat een teken van verkilling?

In 1956 verscheen een dissertatie van (Clemens Schröner) met betrekking tot de strafbaarstelling van geestelijke kindermishandeling. Ze bekeek alle krantenberichten vanaf 1920. Dit leverde op dat circa 3 (!) gevallen van kindermishandeling per jaar de krant hadden gehaald. Uit jurisprudentieregisters bleek evenwel dat per jaar ongeveer 900 (!) veroordelingen volgende op een ingezette vervolging m.b.t. kindermishandeling. De deksel is niet van de put, hij heeft er menselijk gezien nooit opgezeten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2014 08:48

mona schreef:psychische aandoeningen,

Een toename in psychische aandoeningen ? Kun je dit onderbouwen ?
Voor praktisch alle thans gediagnosticeerde aandoeningen hadden we, pak weg, 100 jaar geleden nog geeneens een naam.

ADHD - bekend sinds begin 1900 - vroeger "druktemakers"
syndroom van Gilles de la Tourette - ook rond die tijd - vroeger "vuilbekken"
burn-out - zeventiger jaren - vroeger "luilakken".
borderline pas sinds de jaren negentig in de DSM is opgenomen - vroeger "malloten"
schizofrenie - het woord duikt op in 1908 - vroeger "bezetenen".
Autisme - voor het eerst beschreven in 1943 maar pas in 1989, met het succes van de film Rain Man, kwam er meer aandacht voor de diagnose - vroeger "eenzelvig".

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 19 dec 2014 09:35

Chaya schreef:Wat bedoel je precies met psychische aandoeningen Mona? Zijn die volgens jou toegenomen? Maar is dat een teken van verkilling?
Nee, dat is geen teken van verkilling, maar wel een teken van toenemende verstoring, wat uiteindelijk tot verkilling kan leiden. Onlangs stond er een vrij groot artikel in onze krant over het toenemende aantal kleuters(!) wat al overspannen (aan het worden) is. Dit komt door de overdosis aan prikkels die de kinderen krijgen door filmpjes op tv, computer, spelletjes. Verwachtingen van ouders zijn onredelijk hoog, maar juist op fronten waar een kleuter nog niet aan toe is. (mijn kind is.... Mijn kind kan....). Een kind wordt in deze tijd veel gepamperd (komt ook in het artikel van Bambi naar voren), maar grenzen worden slecht aangegeven, en daardoor heeft een kind het idee de weg kwijt te raken. Pampering heeft weer het risico dat een kind narcistische trekken kan ontwikkelen. En dat is voor voor de toekomst geen goed perspectief voor de samenleving. Want narcisme is totaal op zichzelf gericht, en hoe meer mensen hier last van krijgen, hoe killer het wordt.
Daarom vond ik het artikel van van Bambi in dit topic erg relevant.
Niet dat elk overspannen of gepamperde kleuter per difinitie een narcist wordt, maar de kans is zeker aanwezig. Men is met alle macht aan het werk om een goede behandeling voor kleuters op te starten, aangezien zo'n klein kind dit niet zelf aan geeft. De ouder moet de signalen zelf herkennen, en vervolgens daar iets mee doen.

Verslavingen nemen ook toe en de psychische aandoeningen en blijvende hersenschade wat ontstaat door drank en drugsgebruik daarmee ook.

Terug naar “[Religie] - Open forum”