Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 14 dec 2014 12:52

mohamed schreef:@ Jan,

Terecht wijs je er op dat een restant/overblijfsel van Israël behouden zou worden, echter plaatst Paulus die uitverkiezing in zijn eigen tijd.

'Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.' (Rom 11,5)

Zeg je nou dat Paulus geen kennis van zijn tijd had door te waarschuwen dat wij voorzichtig moeten zijn?

Er is niets nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaald zich keer op keer op keer op keer op keer....

Pred. 1 schreef: 9 Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.

Pred. 3 schreef: 15 Wat er is, was er al,
en wat er zijn zal, is er al geweest.
God zoekt wat voorbijgegaan is.

In de tijd van Elia was er een restant.
In de tijd van Paulus was er een restant.
In onze tijd is er een restant.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 dec 2014 13:00

Terecht wijs je er op dat een restant/overblijfsel van Israël behouden zou worden, echter plaatst Paulus die uitverkiezing in zijn eigen tijd.

'Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.' (Rom 11,5)

Zeg je nou dat Paulus geen kennis van zijn tijd had door te waarschuwen dat wij voorzichtig moeten zijn?

Niet terecht wordt er op het restand van Israel gewezen. En is ook geen argument om te herleiden dat niet iedereen zich bekeerd. De rest, waarover gesproken wordt, waren de overige mensen vanuit de ballingschap in Assirie, die bekeerden zich tot God. De overigen vonden het wel goed waar ze zich begaven. God heeft een verbond gesloten met Zijn volk en dat geldt voor alle Joden. Na de opname zullen alle, die zich nog niet bekeerd hebben, zich bekeren of dat God ze de Zaligheid schenkt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2014 16:17

Jan schreef:Er is niets nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaald zich keer op keer op keer op keer op keer....

Dus Christus moet elke generatie overnieuw gekruisigd worden en uit de dood opstaan? :shock:
Jan schreef:In de tijd van Elia was er een restant.

Dat er tegenwoordig ook weer een restant zou zijn naar de uitverkiezing heb ik niks over gelezen. Paulus schreef nadrukkelijk dat er in zijn tijd een restant was uitverkoren en zwijgt over de voor hem toekomende tijd hieromtrent. Dat vergelijkende met Lukas 16,16 is zijn zwijgen ook logisch, want de profeten profeteerden tot Paulus' generatie en het restant wat genade vond was een vervulling (Js 10,22-23; Hos 2,1) van de profeten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2014 17:35

Waarom beginnen we toch steeds bij het verkeerde startpunt?
Begin nou eens gewoon bij Jezus!
Als je hart vervuld is met Hem, kán het niet anders dan dat je hart vruchten van de Geest voortbrengt.
Het kwade haten?
Dat werkt Hij!
Lever alles van je zelf in.
Belijdt dat je niks, kunt, niks wilt, niks voelt.
Erken Hem die alles kan.
Zelfs jou en mij omver blazen.

Als je van je echt van je man of vrouw houdt, dan wil je toch niks liever dan hem of haar te plezieren?
En als je hem of haar pijn doet, dan heb je daar toch last en spijt van?
Als dat niet zo is, dan is het toch goed om je eens af te vragen hoe het met je relatie zit..

Zo is het ook met je relatie met God.
Als je willens en wetens Hem pijn blijft doen, dat klopt er iets niet in je relatie met God...

Petrus had zijn Heere pijn gedaan, teleurgesteld.
En wat heeft dat Petrus pin gedaan. Hij vluchtte er mij naar Jezus.
Dat is de enige weg. Je kunt ook niet anders want je relatie met Hem is je alles waard.
Je kunt niet zonder!

En het grootste wonder is: Hij wíl niet zonder
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 dec 2014 09:08

Sorry als m'n post niet overkwam zoal ik het bedoelde.

Ik wilde zeggen dat het heel confronterend is als God's Geest je laat zien dat er in niets zit wat je ook maar een beetje klaar maakt voor de zaligheid.
Het zit niet in me. Het zit niet in mensen.
"Uit u geen goed meer in der eeuwigheid".
"ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont"
Heftig is dat.

Maar als dat Geest je dan ook laat zien dat, als Hij komt, ook alles mee neemt, wordt het een onuitsprekelijk wonder.
God ziet mij, door zijn Zoon als een mooi mens, geheiligd in Christus.
Hij heeft me een nieuwe schepping gemaakt.
Alles is van Hem, het willen, het kunnen, het voelen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 15 dec 2014 11:16

mohamed schreef:Dus Christus moet elke generatie overnieuw gekruisigd worden en uit de dood opstaan? :shock:

De context is hoe God met mensen omgaat en hoe mensen met God omgaan.
De aard van God is niet veranderd. 'De mensen' ook niet.

Jan schreef:In de tijd van Elia was er een restant.

Dat er tegenwoordig ook weer een restant zou zijn naar de uitverkiezing heb ik niks over gelezen. Paulus schreef nadrukkelijk dat er in zijn tijd een restant was uitverkoren en zwijgt over de voor hem toekomende tijd hieromtrent. Dat vergelijkende met Lukas 16,16 is zijn zwijgen ook logisch, want de profeten profeteerden tot Paulus' generatie en het restant wat genade vond was een vervulling (Js 10,22-23; Hos 2,1) van de profeten.

De profeten en wet wat betreft de voorzegging van de Messias en Zijn koninkrijk. Niet elke profetie of elke wet.

Luk. 16 schreef: 16 De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan.
17 En het is gemakkelijker dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat één tittel van de wet wegvalt.

Want nu is er het koninkrijk van God. En daarover is ook veel voorspeld waaronder veel zaken die nog vervuld moeten worden. Lees o.a. Daniel.

Paulus leerde van de geschiedenis en was door de H.G. geïnspireerd om uit te spreken dat er het ook in zijn tijd zo het geval was dat God een restant behouden had zoals God dat vroeger ook deed. En ja dit is vervulling van profetie. Maar het is ook een handeling van God wiens aard niet veranderd. Zie in dit verband de woorden van Jezus:

Luk. 13 schreef: 23 En iemand zei tegen Hem: Heere, zijn het weinigen, die zalig worden? En Hij zei tegen hen:
24 Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen,

Mat. 7 schreef: 13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Dit komt precies overeen met een paar korrels zand, een restje. Weinigen.

Maar laten we hier nu niet verder op doorgaan mocht je het nog oneens zijn met me. Want we gaan teveel van het onderwerp af. Het ging nl. meer om de profetische woorden in de Psalmen waarin de haat van Jezus voor bepaalde vijanden geopenbaard werd. En ook door Paulus zo bevestigd. De consequentie daarvan is dat God niet allen uitkiest maar enkel een restant.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2014 11:59

Vreze des Heeren betekent wel degelijk dat je God moet vrezen. Zie ook Mattheus 10,28:

Wees niet bang voor hen die het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden. Wees eerder bang voor hem die en ziel en lichaam kan ombrengen in de hel.

Kijk ook maar eens wat modernere vertalingen van 'vreze des Heeren' hebben gemaakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2014 12:11

Jan schreef:Dit komt precies overeen met een paar korrels zand, een restje. Weinigen.

Maar laten we hier nu niet verder op doorgaan mocht je het nog oneens zijn met me. Want we gaan teveel van het onderwerp af. Het ging nl. meer om de profetische woorden in de Psalmen waarin de haat van Jezus voor bepaalde vijanden geopenbaard werd. En ook door Paulus zo bevestigd. De consequentie daarvan is dat God niet allen uitkiest maar enkel een restant.

Ik heb duidelijk laten zien dat Paulus de uitverkiezing van een restant op zijn tijd betrekt (Rom 11,5) en vervolgens ruk je Prediker uit zijn verband om aan te tonen dat dat ook voor nu geldt. Het restant waar Paulus over sprak waren allen Israëlieten en het was een vervulling van de wet en de profeten die reiken tot Johannes de Doper (Luk 16,16) zijn generatie. Dit heb ik allemaal al eerder gezegd.

Wat staan blijft is dat Paulus geen kennis van zijn tijd had als jij gelijk zou hebben en natuurlijk ben ik het daar mee oneens, sterker nog: ik beschouw dat als lastering. Prima je er over op wilt houden, maar ik wilde dit nog even gezegd hebben.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 17 dec 2014 17:42

Jan:
Dat is mooi makkelijk voor je. Om net te stoppen op het moment dat ik je vanuit Paulus aantoon dat David wel degelijk profeteerde door de Heilige Geest in het vervloeken van bepaalde mensen.

mealybug: De Schrift leert dat de heilige Geest niet vervloekt, maar troost en helpt.
Min of meer een tegenovergestelde betekenis van vervloeken.

Lees o.a. voorgaande posts over Psalm 69 en Rom. 11.

Eigenlijk zeg je hiermee dat God niet vervloekt. Toch doet Hij dat wel en ook mensen die vervuld waren met Zijn Heilige Geest deden dat. Je kunt dit zelfs in het N.T. ontdekken. Denk aan Paulus, denk aan Petrus. Maar dus ook bij David. En bij David bleef het niet bij vervloeken overigens. Dit alles door de kracht van Wiens Geest?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 dec 2014 11:42

Samanthi schreef:
enkele citaten uit de Bijbel
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God...
Grijp het eeuwige leven
bekeer u en geloof het evangelie
zonder Mij kunt gij niets doen

Ik denk dat wij deze zaken moeten laten staan

100% genade
100% eigen verantwoordelijkheid

Ook de Dorste leeregels hoofdstuk 1 paragraaf 16 spreekt juist van beiden.
Als je geen tekenen van uitverkiezing in je ziet, betekend dat niet dat je niet uitverkoren bent, maar ga dan de Heere zoeken en dan mag je Hem verwachten (even in mijn eigen woorden)
zo blijven beiden staan.

Net twee rails als he de ene uit zijn voegen trekt ontspoord de trein als je de andere uit zijn voegen trekt evenzo.

Moeten we bevelen van God laten staan??????
Ik denk het niet, weet het wel zeker. Het zijn opdrachten van God we hebben die op te volgen. Nee, laat maar staan, doen we niets mee maar wat de Dortse leerregels zeggen dat doen we wel. Is dit niet een godverlaten gedachte? We begrijpen eigenlijk niet wat er mee bedoeld wordt, in onze ogen klopt het niet maar raad vragen bij de Almachtige doen we dan niet en laten het maar voor wat het is.
Het staat in de Bijbel maar hoeven er geen acht op te geven. Als we ons er mee bezig houden klopt de gedachtegang van mensen niet meer dus laten we het er maar niet over hebben.

Uitverkiezing, het is een list van satan zoals het gehanteerd wordt met het wachten totdat God komt. Satan weet exact dat God het niet doet. Daarom geldt dat we 100% veranrwoordelijk zijn en daarom ons moeten bekeren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 18 dec 2014 14:02

Teus schreef:
enkele citaten uit de Bijbel
Doden zullen horen de stem van de Zoon van God...
Grijp het eeuwige leven
bekeer u en geloof het evangelie
zonder Mij kunt gij niets doen

Ik denk dat wij deze zaken moeten laten staan

100% genade
100% eigen verantwoordelijkheid

Ook de Dorste leeregels hoofdstuk 1 paragraaf 16 spreekt juist van beiden.
Als je geen tekenen van uitverkiezing in je ziet, betekend dat niet dat je niet uitverkoren bent, maar ga dan de Heere zoeken en dan mag je Hem verwachten (even in mijn eigen woorden)
zo blijven beiden staan.

Net twee rails als he de ene uit zijn voegen trekt ontspoord de trein als je de andere uit zijn voegen trekt evenzo.

Moeten we bevelen van God laten staan??????
Ik denk het niet, weet het wel zeker. Het zijn opdrachten van God we hebben die op te volgen. Nee, laat maar staan, doen we niets mee maar wat de Dortse leerregels zeggen dat doen we wel. Is dit niet een godverlaten gedachte? We begrijpen eigenlijk niet wat er mee bedoeld wordt, in onze ogen klopt het niet maar raad vragen bij de Almachtige doen we dan niet en laten het maar voor wat het is.
Het staat in de Bijbel maar hoeven er geen acht op te geven. Als we ons er mee bezig houden klopt de gedachtegang van mensen niet meer dus laten we het er maar niet over hebben.

Uitverkiezing, het is een list van satan zoals het gehanteerd wordt met het wachten totdat God komt. Satan weet exact dat God het niet doet. Daarom geldt dat we 100% veranrwoordelijk zijn en daarom ons moeten bekeren.

Mee eens. Alverzoening en uitverkiezing liggen naast elkaar en zijn m.i. listige omleidingen.
Maar dat rijtje teksten met citaten, kun je wel zo neer zetten, maar dat is nu echt iets uit zijn verband halen. Elk citaat wil ik dan lezen binnen het tekstverband. dus graag ook teksten erbij dan kan ik erop ingaan en niet zomaar wat bij elkaar stellen of onder elkaar Samanthi.
Dordtse leerregels kun je ook niet algemeen stellen maar zijn ook slechts toepasbaar als je ze benoemt en uitlegt wat ermee bedoeld wordt aan de hand van de Bijbel, want daar zijn ze vanuit geschreven.

Ik denk dat we hier echt mee van het padje gaan.
In de Bijbel staat bekeerd u en geloof het evangelie, maar dat andere staat er evenzo.
Uitverkiezing is geen list van de duivel, als je zo wie zo geloofd dat God Almachtig is en alles bestuurd alles weet van eeuwigheid af, dan zul je het niet anders kunnen zien.

Daartegenover staat dat God tot ons zegt Ik heb geen lust in de dood van een zondaar maar daarin heb ik lust dat hij zich bekeerd en leefd, en dan de klacht van God Waarom zul je sterven u huis van Israel!
Het is niet nodig alles ligt klaar voor de zaligheid!

Niet bij elkaar te brengen maar ook noet te scheiden.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 dec 2014 16:41

Samanthi schreef:Ik denk dat we hier echt mee van het padje gaan.
In de Bijbel staat bekeerd u en geloof het evangelie, maar dat andere staat er evenzo.
Uitverkiezing is geen list van de duivel, als je zo wie zo geloofd dat God Almachtig is en alles bestuurd alles weet van eeuwigheid af, dan zul je het niet anders kunnen zien.

Daartegenover staat dat God tot ons zegt Ik heb geen lust in de dood van een zondaar maar daarin heb ik lust dat hij zich bekeerd en leefd, en dan de klacht van God Waarom zul je sterven u huis van Israel!

Maar dat andere, zoals je dat noemt, de uitverkiezing, vanuit de visie van vele mensen, niet in acht nemende we de plicht hebben om ons te bekeren is het zeker een list van satan.
Ieder mens is uitverkoren om tot God te komen maar we moeten ons wel bekeren.

Ik zie het verband niet zoals jij het bedoeld dat de uitverkiezing geen list van satan kan zijn omdat God almachtig is.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 18 dec 2014 17:06

Samanthi schreef:
Ik denk dat we hier echt mee van het padje gaan.

Maar dat andere, zoals je dat noemt, de uitverkiezing, vanuit de visie van vele mensen, niet in acht nemende we de plicht hebben om ons te bekeren is het zeker een list van satan.
Ieder mens is uitverkoren om tot God te komen maar we moeten ons wel bekeren.

Ik zie het verband niet zoals jij het bedoeld dat de uitverkiezing geen list van satan kan zijn omdat God almachtig is.

De opmerking dat God niet almachtig is slaat op de vertwijfeling van Qiuspel en niet op de uitverkieizng.

Eerlijk gezegd denk en praat ik helemaal niet vanuit de uitverkiezing, maar ik kan hem ook niet loochenen.
Als je denk dat je eerst je eerst moet weten of je uitverkoren bent of dant je daardoor denkt dat God maar een paar mensen de zaligheid gint, zoals het ergens in een gedichtje staat, dan ga je er verkeerd meer om.
Ook als je denkt dat alleen uitverkorenen geroepen worden en je daarvanuit denkt en preekt.
Maar wij weren vanuit de Bijbel dat God alles van te voren weet en alles bestuurd, kun je er niet omheen.
Dat betekend niet dat ik zomaar alles moet afwachten, dan hoef ik ook geen eten klaar te maken, als God wil dat ik eten krijg krijg ik het toch wel. Zo ook met het vluchten tot Christus als God wil dat ik tot Christus kom, kom ik er wel, nee we zijn redelijke mensen met een eigen verantwoordelijkeheid.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 18 dec 2014 22:53

Quispel schreef:....... omdat God Zich een ogenblik heeft verborgen en deze wereld heeft overgegeven in de hand van de tegenstander en de Bijbel zegt m.i. dat de god dezer eeuw op dit moment regeert.

Zou je van deze samenvatting svp de bijbehorende teksten willen noemen?
Het zou zo maar kunnen zijn, dat er één niet te vinden is :!: :D

h.g.
Learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2014 00:35

Dat denk ik ook dat dat zomaar zou kunnen zijn, Learsi. :)

Terug naar “Archief”