Refo vs. Evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 11:17

naamloos schreef:
Hoe doen ze dat bij jullie dan? Zoiets als Boerin schreef? :lol:

Nee niet zoals boerin schreef - in ieder geval gematigder en minder absoluut.

Ieder nest bestaat uit onvolmaakte mensen die allemaal fouten maken.
Dus het is heel niet van belang uit welk nest jij komt om te weten dat ook dáár een luchtje aan zit.

Vreemde beredenering - als het zo algemeen is waarom schrijf je het dan aan mij.
Kletskoek - je probeert je eruit te kletsen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 15 dec 2014 11:47

Iedere christen hoort zowel de vijf sola's van de reformatie te onderschrijven en evangelisch te zijn.

Verder lijkt me dit een non-discussie aangezien het niet bekend is wat er in de kerk waar deze leraar lid van is geworden geleerd wordt. Als er onbijbelse leringen (remonstrantisme, alverzoening) geleerd worden heeft de school natuurlijk groot gelijk zo'n dwaalleraar de deur te wijzen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 15 dec 2014 11:51

Waarom worden hier "refo" en "evangelisch" tegenover elkaar gezet? Waarom denken mensen nog steeds in dit soort hokjes?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2014 12:19

Misschien omdat ze ook allemaal naar verschillende hokjes/ kerkjes gaan?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 12:19

rotterdam schreef:Nee niet zoals boerin schreef - in ieder geval gematigder en minder absoluut.
Nou, bij ons valt het ook reuze mee hoor.
naamloos schreef:Ieder nest bestaat uit onvolmaakte mensen die allemaal fouten maken.
Dus het is heel niet van belang uit welk nest jij komt om te weten dat ook dáár een luchtje aan zit.
rotterdam schreef:Vreemde beredenering - als het zo algemeen is waarom schrijf je het dan aan mij.
Kletskoek - je probeert je eruit te kletsen.
Niks geen kletskoek, dat zijn gewoon feiten. Maar zeg eens concreet wat er zo vreemd aan is?
En ik zei dat tegen jou omdat jij er weer eens over begon dat evangelische doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben.
Kijk naar je heilige kerk-groten om maar wat te noemen, het kostte je de kop als je anders durfde denken dan zij.
En om dichter bij huis te blijven, kijk hier op het forum hoe je afgezeken wordt als je het op een aantal punten niet eens bent met de ger. leer.
Dan heb je de wijsheid in pacht, ben je arrogant omdat je een geen na-prater bent, proberen ze je dood te gooien met tradities cijfers.
Doen ze net alsof we het nergens anders over hebben dan over de eindtijd, waar we bovendien mee proberen rijk te worden.
En we staan 'likkebaardend' te popelen om de grote verdrukking van bovenaf te aanschouwen (volgens gravo)
Of er wordt zo paranoïde gereageerd alsof we klaar staan om jullie te verzuipen door doop door onderdompeling.

Als iemand zijn afkeer tegen evangelische gemeentes niet kan verbergen, dan zijn jij en gravo dat wel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 15 dec 2014 12:24

Arco schreef:Waarom worden hier "refo" en "evangelisch" tegenover elkaar gezet? Waarom denken mensen nog steeds in dit soort hokjes?

Dat vraag ik me ook af. Ik zie ook liever dat we elkaar herkennen in wat we gemeenschappelijk hebben. Daar is voor nodig dat je niet altijd en overal precies die stokpaardjes ter sprake brengt, waarin je overduidelijk verschilt van andere christenen.
Wat hebben gelovigen uit de RKK, uit Oosters Orthodoxe Kerken, uit protestantse denominaties, uit evangelische gemeenten of Pinksterkerken met elkaar gemeen...dat vind ik het meest interessant.

Omdat het ons bij een universeel gedeelde ervaring en geloofskennis brengt. Al die lokale inkleuringen, ik "geloof" ze wel. Al die stokpaardjes: berijd ze maar in je eigen wei.

Wie de kern zoekt, moet van alle kanten opschuiven van de marge naar het centrum, vind ik. Naar het on-opgeefbare van de religie, naar het midden van de theologie, naar het hart van het geloof.
Daar hebben we elkaar voor nodig.

Ef. 3, 17-19:

"Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij, En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods".

Als we het daar niet meer over kunnen hebben, als we elkaar nooit meer ergens in herkennen, dan kunnen we ons afvragen of we nog wel het predicaat "christelijk" gemeen hebben.

Helaas is het gemeenschappelijke voor veel christenen minder van belang dan het afwijkende. Daar komt men graag mee op de proppen, zich onbewust van het feit dat die dingen voor andere christenen nu juist volstrekt secundair of zelfs marginaal zijn in hun theologie / geloof.

Maar we blijven hopen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2014 12:34

Geen enkele gelijkenis had beter kunnen beschrijven wat Jezus destijds al vertelde over het zuurdesem en het koninkrijk dat met geweld genomen zou worden, groter werd dan zichzelf (zuurdesem) en een alsmaar uitdijende boom zou worden uit een mosterdzaadje (wat normaliter een struikje wordt) met daarin allerlei onrein gevogelte wat maar doornestelt in haar tradities...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 12:36

gravo schreef:Maar we blijven hopen.

gravo

Het is soms dor in mijn hof, maar ik blijf tuinieren :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 12:51

Boerin schreef:Nee, de Heilige Geest heeft me nog nooit laten zien dat er iets niet Goddelijk geinspireerd is in de Bijbel. Maar voor hetzelfde geld hoort er nog meer bij, zou best kunnen. Als ik bv. het evangelie van Thomas lees zegt de Heilige Geest gelijk: klopt niet, klopt niet. Of dat boek van Enoch, niet kosjer.
Ik vertrouw er wel op dat als God wil dat we na zoveel duizend jaar nog Zijn Woord houden, dat het dan wel goed bewaard blijft en ook dat Hij mensen kan inspireren om een canon vast te stellen. Maar mocht ik iets hebben van: dat gaat tegen de rest van het Woord in, dan zou ik het niet accepteren en me dunkt dat ze zo ook de canon hebben vastgesteld. Bovendien zou het dan meer mensen opgevallen moeten zijn.

Dus God heeft Zijn Geest gegeven aan de kerkvaders toen ze de Bijbel samenstelden maar diezelfde Geest heeft Zich teruggetrokken toen ze "de leer" formuleerden ?

Je gelooft dat de Geest jou "klopt wel - klopt niet" toefluistert maar het apostolische getuigenis - dat zijn de zusters en broeders die ons voorgingen trek je in twijfel ?

Zoals Obelix al zei "rare jongens die Evangelischen".

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 12:55

mealybug schreef: allerlei onrein gevogelte wat maar doornestelt in haar tradities...

Kijk dat bedoelen we dus - woorden als "onrein gevogelte" - dat maakt de dialoog een stuk eenvoudiger #-o

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 13:04

naamloos schreef:
Als iemand zijn afkeer tegen evangelische gemeentes niet kan verbergen, dan zijn jij en gravo dat wel.

Wie is die "iemand" ? gravo of ik ?
Afkeer is een groot woord, wel prijs ik me gelukkig dat jullie verdeeld zijn in duizenden splintergroeperingen zonder een eenduidige visie, (krijgen ze allemaal verschillende impulsen van de Geest?) dus echt belangrijk is het niet.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 13:13

rotterdam schreef:Afkeer is een groot woord, wel prijs ik me gelukkig dat jullie verdeeld zijn in duizenden splintergroeperingen zonder een eenduidige visie, (krijgen ze allemaal verschillende impulsen van de Geest?) dus echt belangrijk is het niet.
Gereformeerden zijn onderling niet verdeeld??? Ook verschillende impulsen van de Geest?
Laat ik dat op mijn beurt maar als onbelangrijk terzijde schuiven :mrgreen:
Je ziet het hé, wijs met één vinger naar een ander en er wijzen er drie naar jezelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 13:54

Ik ga graag zo af en toe naar een interkerklijke conferentie, en dan zitten vele soorten gereformeerd en evangelisch, rooms, pinkster, baptist enz door elkaar heen.
Dat zijn echt topdagen! Wat zegt een kerknaam nou helemaal, het is maar een instituut en daar heb ik niets mee.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2014 15:25

rotterdam schreef:Dus God heeft Zijn Geest gegeven aan de kerkvaders toen ze de Bijbel samenstelden maar diezelfde Geest heeft Zich teruggetrokken toen ze "de leer" formuleerden ?

Je gelooft dat de Geest jou "klopt wel - klopt niet" toefluistert maar het apostolische getuigenis - dat zijn de zusters en broeders die ons voorgingen trek je in twijfel ?

Zoals Obelix al zei "rare jongens die Evangelischen".

Ons kennen is onvolkomen, dan zijt gij niet meer onmondig (Efeze 4). Dat is pas op het eind, voortschrijdend inzicht. Als er Jodenhaat was kun je niet verwachten dat de Heilige Geest ze daar een mooie openbaring over kon geven van vervangingsleer.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 16:50

Boerin schreef:Dus God heeft Zijn Geest gegeven aan de kerkvaders toen ze de Bijbel samenstelden maar diezelfde Geest heeft Zich teruggetrokken toen ze "de leer" formuleerden ?

Ons kennen is onvolkomen, dan zijt gij niet meer onmondig (Efeze 4). Dat is pas op het eind, voortschrijdend inzicht. Als er Jodenhaat was kun je niet verwachten dat de Heilige Geest ze daar een mooie openbaring over kon geven van vervangingsleer.

Beetje makkelijk - zonder historische context - mensen beschuldigen van Jodenhaat.

En altijd maar weer komen aandragen met die vervangingsleer.

Het is pas m.n. Augustinus die de vervangingsleer uitgedragen heeft. Eerdere kerkvaders, zoals Origenes, Hiëronymus dachten wel dat God bijzondere dingen met de Joden als volk zou gaan doen.

Zelf geen historie hebben, nergens op aanspreekbaar zijn, zelfs je eigen visie in je ingefluisterd door de Geest derhalve onbespreekbaar maar wel veelvuldig grissen in de geschiedenis van de kerk.

Je beroepen op Efeze 4 ? Voortschrijdend inzicht ? Je begrijpt het dus beter dan de eerste kerkvaders van wie sommigen zelfs de apostelen nog persoonlijk gekend hebben ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”