Refo vs. Evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2014 22:32

*Off topic*

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 dec 2014 23:25

rotterdam schreef:1) In een bepaalde omgeving tezamen met gelijkgestemden onderzoek je de Bijbel.
Dat noem je "zoveel mogelijk te weten komen over God en wat Hij te zeggen heeft".
Onder andere, gek hé :shock:
Overigens is er in onze gemeente ruimte voor verschil van opvatting :shock: :shock:
En ik lees zelf mn bijbel, en ik zit ook nog op een bijbelschool :shock: :shock: :shock:
rotterdam schreef:Wat denk je nu eigenlijk? Gaan jullie het wiel opnieuw uitvinden ?
De kerk onderzoekt de Bijbel al tweeduizend jaar.
Jaja, en dan komen ze er eeuwen later in 1948 achter dat de kerk niet in de plaats van Israël gekomen is.
En die lui moet ik dan vertrouwen voor mn ziel en zaligheid?
Laat mij het wiel inderdaad zelf maar uitvinden, ik ben niet zo'n meegaande na-prater.
Onderzoek alle dingen en behoud het goede, dat doe ik dan maar gewoon voor zover ik er aan toe kom.
rotterdam schreef:En ja - klopt - dat wordt inderdaad "aan de man" gebracht alsof jullie de wijsheid in pacht hebben.
Hoe doen ze dat bij jullie dan? Zoiets als Boerin schreef? :lol:
rotterdam schreef:2) Nee dat heb jij niet gezegd, dat was iemand anders maar je ageert wel tegen mij en niet tegen dit soort uitspraken.
Wat bedoel je trouwens met "je eigen nest" - totale kletskoek - je weet niet uit welk nest ik kom. Dus je roept maar wat.
Ieder nest bestaat uit onvolmaakte mensen die allemaal fouten maken.
Dus het is heel niet van belang uit welk nest jij komt om te weten dat ook dáár een luchtje aan zit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 14 dec 2014 23:51

naamloos schreef: (...) en dan komen ze er eeuwen later in 1948 achter dat de kerk niet in de plaats van Israël gekomen is. En die lui moet ik dan vertrouwen voor mn ziel en zaligheid?

Joh, naamloos, als het zo ligt, als je zo'n enorme afstand ervaart tot de klassieke kerken, als je zo weinig vertrouwen hebt in de christelijke kerken van al die tijden en al die plaatsen, van al die dominees en theologen van pak 'm beet de laatste 1950 jaar..., als je zelfs vreest dat deze kerken, de gereformeerden of de refo's of misschien wel alle kerken met wortels van voor het jaar 1948, zó gevaarlijk zijn voor je ziel en zaligheid...

...ik bid je, maakt dan dat je wegkomt.

Schud dan demonstratief het stof af en vlucht om uws levens wil. Verlaat ons dan. Ons, die zo gruwelijk door de gereformeerde leer zijn aangetast, ja, wat erger is, die zo halsstarrig aan enkele dierbare leerstukken daarvan blijven vasthouden.
Wat zou je je nog langer besmetten, waarom nog langer een juk aangaan met den ongelovige. Waarom jezelf nog blootstellen aan christenen die die naam in jouw visie ten onrecht dragen?

En roep ons gereformeerden dan op om op de straten uit te roepen: "melaats, melaats, raak ons niet aan, wij zijn ten dode opgeschreven".

Naamloos, of hoe je ook moge heten, vlucht uit Sodom en zie niet om. Nu kan het nog.
En om aan het verwijt tegemoet te komen dat ik zo weinig Bijbelteksten citeer: "Hui, hui, vliedt toch uit het Noorderland" (Zach. 2,6).

En de hartelijke groeten aan uw zielsverwanten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2014 00:04

De Bereërs onderzochten zelfs of wat Paulus zei wel klopte. Hierin onderscheidden zij zich gunstig. Je moet van niemand zomaar wat aannemen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 15 dec 2014 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 15 dec 2014 00:30

Boerin schreef:De Bereërs onderzochten zelfs of wat Paulus zei wel klopte. Hierin onderscheidden zij zich gunstig. Je moet van niemand zomaar wat aannemen.

Zo is het.

Ik weet niet of deze Bereërs daarin té intellectueel werden (want dat mag niet, begrijp ik hier en daar van die en gene), maar misschien is hen ook wel opgevallen dat Paulus heel andere accenten in zijn theologie legt, dan de schrijvers van de Evangeliën (om even een dwarsverband met een ander topic te leggen).
Hadden die Bereërs eigenlijk wel toegang tot die Evangeliën?, zit ik nu te denken.
Maar da's meer iets voor een ander topic.

gravo

PS.
Ik neem wel veel aan van wat gelovigen door de eeuwen heen aan wijsheid hebben doorgegeven. Logisherwijs altijd binnen de muren van de Kerk. Zij zijn voor mij een 'wolk van getuigen' die ik serieus neem.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2014 00:35

gravo schreef:Ik weet niet of deze Bereërs daarin té intellectueel werden (want dat mag niet, begrijp ik hier en daar van die en gene)

Zeker mag dat niet. Verplicht je verstand aan de kapstok hangen als je de kerk binnenkomt. Geloof het of niet, maar ze bestaan hoor, intellectuele evangelischen en charismatischen. Het merendeel niet, waar ik ben geweest, geef ik toe.

gravo schreef:PS.
Ik neem wel veel aan van wat gelovigen door de eeuwen heen aan wijsheid hebben doorgegeven. Logisherwijs altijd binnen de muren van de Kerk. Zij zijn voor mij een 'wolk van getuigen' die ik serieus neem.

Dat kan ik me goed voorstellen, maar ik ken ze geeneens. Hoorde er voor het eerst over op forums. Als je niet gelovig opgevoed bent heb je daar sowieso niks mee.
Laatst gewijzigd door Boerin op 15 dec 2014 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 00:39

gravo schreef:Joh, naamloos, als het zo ligt, als je zo'n enorme afstand ervaart tot de klassieke kerken, als je zo weinig vertrouwen hebt in de christelijke kerken van al die tijden en al die plaatsen, van al die dominees en theologen van pak 'm beet de laatste 1950 jaar..., als je zelfs vreest dat deze kerken, de gereformeerden of de refo's of misschien wel alle kerken met wortels van voor het jaar 1948, zó gevaarlijk zijn voor je ziel en zaligheid...

...ik bid je, maakt dan dat je wegkomt.

Schud dan demonstratief het stof af en vlucht om uws levens wil. Verlaat ons dan. Ons, die zo gruwelijk door de gereformeerde leer zijn aangetast, ja, wat erger is, die zo halsstarrig aan enkele dierbare leerstukken daarvan blijven vasthouden.
Wat zou je je nog langer besmetten, waarom nog langer een juk aangaan met den ongelovige. Waarom jezelf nog blootstellen aan christenen die die naam in jouw visie ten onrecht dragen?

En roep ons gereformeerden dan op om op de straten uit te roepen: "melaats, melaats, raak ons niet aan, wij zijn ten dode opgeschreven".

Naamloos, of hoe je ook moge heten, vlucht uit Sodom en zie niet om. Nu kan het nog.
En om aan het verwijt tegemoet te komen dat ik zo weinig Bijbelteksten citeer: "Hui, hui, vliedt toch uit het Noorderland" (Zach. 2,6).

En de hartelijke groeten aan uw zielsverwanten.

gravo
Ach beste meneer gravo, de uitdrukking 'ziel en zaligheid' was iets meer algemeen bedoelt dan jij hem opvat.
En ik blijf ook maar lekker hier in het westen ipv naar het Noordenland te vlieden, vluchten is niet aan de orde sinds ik mijn leven aan de Heer heb gegeven.
Ik neem slechts de waarschuwing uit Hand. 20 serieus, waar Paulus zegt dat na zijn vertrek wolven zullen komen met dwaalleer, die de kudde niet sparen.
Ik vertrouw niet op mensen, ook niet op evangelische. Wat dan weer niet wil zeggen dat ik niets van anderen leer, maar niet op een blinde-klakkeloze na-praat manier.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2014 07:13

Dat al je verheerlijkte kerkgeschiedenis in boekvorm op de schoorsteenmantel tot de waarde van fijn goud is verheven en je je rijk en verrijkt waant, zegt niets, want Jezus' laatste woorden tegen de laatste gemeente op aarde laten zien dat het een gemeente is die blind, naakt en ellendig is.
Lauw, het uitspugen waard.
Het "ga uit van haar en luister naar het kloppen en doe open, zodat de enkeling(opvallend genoeg wordt hier enkelvoud gebruikt) met Hem kan eten en Hij met hem" is dus een wat betere toepassing, lijkt me.
Lees Openbaring 3 :15-einde nog maar eens.
Krampachtig schreeuwen de gereformeerden echter dat je ergens geplaatst bent en er niet weg mag gaan, en nee, jezelf bekeren kan al helemaal niet, zelf de deur opendoen op het kloppen!! Foei toch!!

http://www.cip.nl/artikel/46250/Wees-tr ... je-plaatst

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2014 08:05

gravo schreef:PS.

Aangezien de Heilige Geest nog steeds inwonend is bij allen die Hem gehoorzamen en tot Hoofd hebben, hoe verschillend hun funkties ook zijn, maar wier hoofdzaak vrede, liefde en toch eenheid is, kun je beter opzoek gaan naar wat levende getuigen, ipv lang overleden "heiligen".
En dan vooral zij die oorlog voerden in Zjjn Naam, compromissen sloten met de wereld, de kleinste afwijking in andermans geloof lieten bestraffen met de dood, marteling, verbranding en verdrinking of gevangenschap en wier nazaat inmiddels uitblinken door een onverdraagzaamheid en verdeeldheid, die haar grenzen niet kent.

De kerk is geen abstracte, stoffelijke zichtbare groep mensen, die hun tradities oplegt aan anderen, maar een verzameling geestelijke stenen die gemeente werd genoemd, omdat ze onderling verbonden waren en Christus als Hoofd hadden.
Zij zijn te identificeren aan het feit dat ze toorn niet laten overnachten, hun koninkrijk is niet van deze wereld en het "compelle intrare" heeft voor hen een heel andere lading dan hoe Augustinus het toepaste.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 08:31

Boerin schreef:De Bereërs onderzochten zelfs of wat Paulus zei wel klopte. Hierin onderscheidden zij zich gunstig. Je moet van niemand zomaar wat aannemen.

Interessant - en waaraan werd er door de Bereeërs dan getoetst ?
Doe jij dat ook ? De brieven van Paulus toetsen ? De Bijbelse woorden toetsen ?
Betwijfel je de door de kerk vastgestelde canon ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 dec 2014 08:43

naamloos schreef:Ik vertrouw niet op mensen,.

Behalve als het de kern van de leer betreft ; de Bijbel, die is namelijk vastgesteld, en kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367. Toen werden de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aangemerkt. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 dec 2014 09:26

gravo schreef: .....maar misschien is hen ook wel opgevallen dat Paulus heel andere accenten in zijn theologie legt....

Wat Paulus leerde is geen theologie, want Christus Zelf openbaarde Zich in hem.
We noemen dat dus het Evangelie, zoals hij zelf ook doet.

"Er is enorm verschil tussen geloof en theologie. (…) Zoveel theologen gaven de indruk dat hun theologische theorieen gelijk waren aan het Bijbelse geloof. Wie aan de theologie kwam, kwam aan de Bijbel. We zijn nu in een tijd gekomen dat hopelijk, deze afschuwelijke dwaalleer kan worden weerlegd. Theologie is niets anders dan academische theorievorming over allerlei dingen en is net zoveel waard als de mensen die het uiten. Er is een fundamenteel verschil tussen het geloof van het Apostolicum … en zelfs daar kun je nog ruzie maken over formuleringen en of het wel goed gezegd is, want het is ook maar mensenwerk. Je ziet daar al de afstand tot de Schrift. Maar dat staan op een vast fundament is niet te vergelijken met alle theologische theorievorming. Hoeveel is er niet over ‘het verbond’ getheoretiseerd?! Dat is niet te geloven! Die notie van het verbond blijft wel staan, maar die theorieën over genade- en werkverbond, en over… die hele terminologie is niets anders dan academische theorievorming. Het is interessant, het is leuk, maar het is niet het geloof van de mensen! Maar die theologen hebben dat de mensen in de mond gepropt. Dit moesten ze slikken. Dit was het geloof der Schriften. Nou, dat was niet waar. Mensen moeten ook leren wat de status is van theologie en dat theologische theorieën relatief en gebrekkige mensenwerk zijn (en dat was het door Paulus geschrevene dus absoluut niet, denk ik, MB) maar dat de Schrift en het geloof absoluut is."

Aldus dhr. Ouweneel

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 09:32

naamloos schreef:Ik vertrouw niet op mensen,.
rotterdam schreef:Behalve als het de kern van de leer betreft ; de Bijbel, die is namelijk vastgesteld, en kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367. Toen werden de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aangemerkt. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.
Ik herhaal: ik vertrouw niet op mensen, en helemaal niet als het over de kern gaat. Ik blijf net zo lang bij God zeuren tot hij me zelf overtuigt.
rotterdam schreef:Interessant - en waaraan werd er door de Bereeërs dan getoetst ?
De schriften, voor ons het O.T.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2014 09:45

Vorige week toevallig een lezing beluistert: gij zult niet stelen. http://www.bijbelstudie.be/Apeldoorn/Je ... stelen.MP3
Dat is m.b.t. dit onderwerp ook interessant, omdat 'stelen' vooral over mensenroof gaat.
Je kunt mensen op verschillende manieren van hun vrijheid beroven.
Dat gaat niet alleen over letterlijke slavernij, maar ook over geestelijke slavernij.
Het is uit den boze om andere mensen op te leggen wat en wie je 'moet' geloven.
Om ze geestelijk, emotioneel en psychisch onder je beheersing te willen hebben en houden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 dec 2014 10:08

rotterdam schreef:Interessant - en waaraan werd er door de Bereeërs dan getoetst ?
Doe jij dat ook ? De brieven van Paulus toetsen ? De Bijbelse woorden toetsen ?
Betwijfel je de door de kerk vastgestelde canon ?

Aan het O.T.
Nee, de Heilige Geest heeft me nog nooit laten zien dat er iets niet Goddelijk geinspireerd is in de Bijbel. Maar voor hetzelfde geld hoort er nog meer bij, zou best kunnen. Als ik bv. het evangelie van Thomas lees zegt de Heilige Geest gelijk: klopt niet, klopt niet. Of dat boek van Enoch, niet kosjer.
Ik vertrouw er wel op dat als God wil dat we na zoveel duizend jaar nog Zijn Woord houden, dat het dan wel goed bewaard blijft en ook dat Hij mensen kan inspireren om een canon vast te stellen. Maar mocht ik iets hebben van: dat gaat tegen de rest van het Woord in, dan zou ik het niet accepteren en me dunkt dat ze zo ook de canon hebben vastgesteld. Bovendien zou het dan meer mensen opgevallen moeten zijn.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”