Heb je naaste lief zoals jezelf.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor Bescheiden » 28 nov 2014 16:45

Ik heb hier even over nagedacht.

In het engels staat er geschreven: Do unto others what you want others to do to yourself.

Doet tot anderen wat je wilt dat anderen doen tot je jezelf, of dus, heb je naaste lief zoals jezelf.

Ten eerste laat je dan de anderen zichzelf zijn, want je verwacht ook dat de anderen je dat toelaten.
Heb je honger of dorst, vraag dan aan de ander of ze iets willen eten of drinken.
Wil je bvb een trui omdat je het kou hebt, vraag de ander of ze iets nodig hebben om zich te verwarmen.
Wil je geld van een ander? Je kan niet twee meesters tegelijk dienen, geld en God.
Zo ben je liefhebbend.

Doen tot anderen wat je wil dat ze doen tot jezelf, daarvoor is er ook eerlijkheid nodig. Eerlijkheid tegenover jezelf. Zo moet je dus eerlijk tegenover jezelf. Het kan wat oefening vergen, maar door dit gebod na te streven, toon je God dat je het serieus meent met Hem en Hij zal je helpen.

Ik ben dit gebod nu al een week aan het beoefenen zoals ik het beschreven heb, en gans mijn wereld verandert. Het is zoals ik zei, door dit gebod te beginnen beoefenen heb ik God de indruk gegeven dat ik het meen Hem te dienen, en Hij begint me bij te staan.

Alle reacties en bedenking zijn welkom.

Moge jullie beloond worden door het beoefenen van dit gebod!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Heb je naaste lief zoals jezelf.

Berichtdoor benefietdiner » 28 nov 2014 18:07

Bescheiden schreef:Ik heb hier even over nagedacht.

In het engels staat er geschreven: Do unto others what you want others to do to yourself.

Doet tot anderen wat je wilt dat anderen doen tot je jezelf, of dus, heb je naaste lief zoals jezelf.

Ten eerste laat je dan de anderen zichzelf zijn, want je verwacht ook dat de anderen je dat toelaten.
Heb je honger of dorst, vraag dan aan de ander of ze iets willen eten of drinken.
Wil je bvb een trui omdat je het kou hebt, vraag de ander of ze iets nodig hebben om zich te verwarmen.
Wil je geld van een ander? Je kan niet twee meesters tegelijk dienen, geld en God.
Zo ben je liefhebbend.

Doen tot anderen wat je wil dat ze doen tot jezelf, daarvoor is er ook eerlijkheid nodig. Eerlijkheid tegenover jezelf. Zo moet je dus eerlijk tegenover jezelf. Het kan wat oefening vergen, maar door dit gebod na te streven, toon je God dat je het serieus meent met Hem en Hij zal je helpen.

Ik ben dit gebod nu al een week aan het beoefenen zoals ik het beschreven heb, en gans mijn wereld verandert. Het is zoals ik zei, door dit gebod te beginnen beoefenen heb ik God de indruk gegeven dat ik het meen Hem te dienen, en Hij begint me bij te staan.

Alle reacties en bedenking zijn welkom.

Moge jullie beloond worden door het beoefenen van dit gebod!

Bij mij werkt het zoals Paulus vermeld in Romeinen 7
http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/7.html

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 nov 2014 18:13

Zelfs de verklaring "Doen tot anderen wat je wil dat ze doen tot jezelf" geeft blijk van eigenliefde.
Je hoort het zo vaak: behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
No way.
Dan ga je weer van je eigen gelijk uit!
Behandel de ander zoals die ander behandeld wil worden!

Hou van God zoals God wil dat je van Hem houdt. (Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede...)
Hou van je naaste zoals je naaste wil dat je van hem houdt.

Dat gaat een stapje verder. Dat vraagt opofferingsgezindheid waar je zelf tussenuit moet.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Menheffrin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Menheffrin » 28 nov 2014 21:57

Je naaste liefhebben, God lief hebben. Zolang niet duidelijk is wat met die liefde bedoeld wordt is het een holle kreet, abstracte prietpraat die wel heel devoot klinkt maar niets zegt.

Uit de Bijbel wordt al snel duidelijk dat het niet gaat om een gevoel. Liefde is een handeling. Geen emotie maar een praktisch instrument. 1 Johannes 5:3 laat duidelijk zien dat 'liefde' niets anders is dan het onderhouden van Gods geboden. Als iemand zegt dat Hij God lief heeft, betekent dit dus niets anders dan dat diegene Gods geboden bewaard. Hetzelfde heeft te gelden ten aanzien van de liefde voor Jezus. Als men dan kijkt naar je naaste lief hebben dan bestaat die liefde hieruit dat je datgene doet wat je ook voor jezelf zou verwachten. Een handeling onder die voorwaarde heet dus 'liefde'.

En dan gaat het om existentiële zaken. Heeft iemand het koud, dan geeft men hem of haar een jas. In de omgekeerde situatie had men die ook graag gehad. Met brood en een slaapplaats meegerekend is de cirkel rond ofschoon een oudje vrouwtje helpen oversteken er ook nog onder gerekend kan worden. Alles wat hier buiten valt heet projectie waarbij men zichzelf als model heeft genomen. Het zijn de handelingen die berusten op het misverstand dat waarvan men denkt dat goed voor zichzelf is ook van toepassing zou zijn op de ander. Dat gaat faliekant mis. Goed bedoeld wellicht maar ondoordacht.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 nov 2014 22:17

Menheffrin schreef:Je naaste liefhebben, God lief hebben. Zolang niet duidelijk is wat met die liefde bedoeld wordt is het een holle kreet, abstracte prietpraat die wel heel devoot klinkt maar niets zegt.
Uit de Bijbel wordt al snel duidelijk dat het niet gaat om een gevoel. Liefde is een handeling. Geen emotie maar een praktisch instrument. 1 Johannes 5:3 laat duidelijk zien dat 'liefde' niets anders is dan het onderhouden van Gods geboden. Als iemand zegt dat Hij God lief heeft, betekent dit dus niets anders dan dat diegene Gods geboden bewaard. Hetzelfde heeft te gelden ten aanzien van de liefde voor Jezus. Als men dan kijkt naar je naaste lief hebben dan bestaat die liefde hieruit dat je datgene doet wat je ook voor jezelf zou verwachten. Een handeling onder die voorwaarde heet dus 'liefde'.
En dan gaat het om existentiële zaken. Heeft iemand het koud, dan geeft men hem of haar een jas. In de omgekeerde situatie had men die ook graag gehad. Met brood en een slaapplaats meegerekend is de cirkel rond ofschoon een oudje vrouwtje helpen oversteken er ook nog onder gerekend kan worden. Alles wat hier buiten valt heet projectie waarbij men zichzelf als model heeft genomen. Het zijn de handelingen die berusten op het misverstand dat waarvan men denkt dat goed voor zichzelf is ook van toepassing zou zijn op de ander. Dat gaat faliekant mis. Goed bedoeld wellicht maar ondoordacht.

Ja precies, devote prietpraat. Ik betrap mezelf er ook weleens op. Oh je houdt van iedereen? Wanneer heb je voor het laatst eten gegeven aan een arm weeskind en wanneer heb je voor het laatst voor zielen gebeden dat ze gered worden!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 nov 2014 22:30

Natuurlijk is het goed om armen te voeden, maar ik denk dat we onze naasten niet te ver moeten zoeken. Een moeder die haar kinderen voedt ziet toch ook uit naar haar naasten?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 nov 2014 13:42

mohamed schreef:Natuurlijk is het goed om armen te voeden, maar ik denk dat we onze naasten niet te ver moeten zoeken. Een moeder die haar kinderen voedt ziet toch ook uit naar haar naasten?

Dat is wel het minimum. Iemand die niet voor haar huisgenoten zorgt is erger dan een ongelovige staat ergens. Ik zag allemaal van die zielige weeskindjes en ik vond dat de kinders wel met een speelgoedje minder per maand toe kunnen. Voor 25 euro per maand kun je er al een sponsoren.
Ik zag laatst zo'n foto van zo'n kind in de krant en ernaast iemand die al haar aankopen op youtube zet, tassen en andere flauwekul. Het verschil was schrijnend en dan moet ik toch denken aan die rijke man en de arme Lazarus, al wonen ze een stuk verderop.
Zach91

Menheffrin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Menheffrin » 29 nov 2014 14:01

mohamed schreef:Natuurlijk is het goed om armen te voeden, maar ik denk dat we onze naasten niet te ver moeten zoeken. Een moeder die haar kinderen voedt ziet toch ook uit naar haar naasten?

Boerin schreef:Dat is wel het minimum. Iemand die niet voor haar huisgenoten zorgt is erger dan een ongelovige staat ergens. Ik zag allemaal van die zielige weeskindjes en ik vond dat de kinders wel met een speelgoedje minder per maand toe kunnen. Voor 25 euro per maand kun je er al een sponsoren.
Ik zag laatst zo'n foto van zo'n kind in de krant en ernaast iemand die al haar aankopen op youtube zet, tassen en andere flauwekul. Het verschil was schrijnend en dan moet ik toch denken aan die rijke man en de arme Lazarus, al wonen ze een stuk verderop.

Het punt is dat iedereen mijn naaste is. Iemand wordt niet mijn naaste uit een kwalitatief verschil. Arme kinderen zijn net zo goed mijn naaste als Bill Gates.

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 05 dec 2014 10:31

benefietdiner schreef:

Bij mij werkt het zoals Paulus vermeld in Romeinen 7
http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/7.html[/quote]

Ja, ik voel mij eerlijk gezegd toch ook zo. Ik doe wat ik haat en het lukt me niet te doen wat goed is.

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Is dit dan wat de bedoeling is?

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 05 dec 2014 10:35

Menheffrin schreef:Je naaste liefhebben, God lief hebben. Zolang niet duidelijk is wat met die liefde bedoeld wordt is het een holle kreet, abstracte prietpraat die wel heel devoot klinkt maar niets zegt.

Ja, je hebt wel gelijk, ik moet toegeven, ik dacht wel degelijk dat door te doen zoals ik er over er dacht er iets machtigs ging door gebeuren. #-o

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2014 10:42

Je naaste liefhebben als jezelf houdt dus in dat je jezelf ook lief moet hebben. Dat is voor sommigen al lastig. Maar daarom gaat dit gebod ook samen met God liefhebben met alles in je. Hij heeft je lief ondanks je fouten, je falen. Je waarde zit hem niet in je gedrag maar in Zijn onvoorwaardelijke liefde. En vanuit die liefde van Hem voor jou waardoor je Hem ook bent gaan liefhebben, mag je ook je naaste liefhebben. Wie weinig is vergeven zal weinig liefde betonen, wie veel is vergeven zal veel liefde betonen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 dec 2014 11:00

Bescheiden schreef:
Ja, ik voel mij eerlijk gezegd toch ook zo. Ik doe wat ik haat en het lukt me niet te doen wat goed is.

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Is dit dan wat de bedoeling is?

Als je op dat punt komt kan er een doorbraak komen en dan kom je in Romeinen 8, daarom zegt hij: Gode zij dank door Jezus Christus onze Here!
http://www.reckonyourselfdead.com/
Zach91

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 dec 2014 14:26

Je naaste liefhebben zoals je zelf, dat kan je inderdaad praktiseren met het oogmerk zelf ook goed behandeld te worden.
Marnix schreef:Je naaste liefhebben als jezelf houdt dus in dat je jezelf ook lief moet hebben. Dat is voor sommigen al lastig.
Ja er zijn mensen die zichzelf verfoeilijk vinden. Dat is echt een heel pittig stuk, als je dat zo ervaart.
Maar ieder mens is op zichzelf gericht, en werkt altijd op zichzelf aan. Hij kan zich uiterlijk verwaarlozen, maar toch is zijn hart nog op zichzelf gericht.
Het Bijbelse liefhebben van je naaste vraagt offers.
Het is de naaste dienen zoals Jezus dat deed.
De voeten wassen van je naaste, hem hoger achten dan jezelf, je inspannen voor hem (ook al kost het tijd, geld, incasseringsvermogen of allemaal tegelijk). Zaken die niet vanzelf in ons hart leven. En al hebben we een mild en zorgend karakter, dan nog zit er verschil in of je het uit dankbaarheid aan de Heere doet, of uit eerbare motieven. Het eerste gaat net een stukje dieper.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2014 16:12

Ja. De vraag is dan of je Hem kent en Zijn liefde voor zondaren. Johannes zegt: Wij hebben lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Niet: Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Maar: Wij hebben lief. Dat gaat verder dan Hem liefhebben. Zijn liefde is ook de drijfveer waarom wij anderen liefhebben. Je kan je naaste dus alleen liefhebben als jezelf als je die liefde kent en daardoor jezelf ook liefhebt, niet omdat je het verdient maar uit Gods wonderlijke genade. En dan ga je anderen ook niet liefhebben omdat die het verdient maar soms zelfs ondanks dat. Dan kunnen we zelfs onze vijanden liefhebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Menheffrin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Menheffrin » 06 dec 2014 19:28

Marnix schreef:Ja. De vraag is dan of je Hem kent en Zijn liefde voor zondaren. Johannes zegt: Wij hebben lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Niet: Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Maar: Wij hebben lief. Dat gaat verder dan Hem liefhebben. Zijn liefde is ook de drijfveer waarom wij anderen liefhebben. Je kan je naaste dus alleen liefhebben als jezelf als je die liefde kent en daardoor jezelf ook liefhebt, niet omdat je het verdient maar uit Gods wonderlijke genade. En dan ga je anderen ook niet liefhebben omdat die het verdient maar soms zelfs ondanks dat. Dan kunnen we zelfs onze vijanden liefhebben.

En nu in gewoon begrijpelijk Nederlands.

Iedereen die over je roddelt, je promotie tot chef in de supermarkt dwarsboomt, ronduit onaardig is tegen je, je uitlacht als je een fout maakt, je op een forum de les leest, geef je niet de kans om boos op te worden. Je gaat niet naar bed met een rot gevoel, je zoekt niet naar een manier om het hem betaald te zetten, je bent niet bezig met 'wie het laatst lacht, lacht het best', je laat het van je afglijden. En als je maandagochtend in januari het ijs van je autoruit staat te krabben, leen je hem jouw krabbetje. Je hebt er geen plezier in dat jouw plaaggeest zit te klunzen met een houten pollepel. Je loopt naar hem toe zegt: wil je me krabbertje lenen. Dat is Jezus anno 30 en 2014.

Oh ja, en als iemand op je afkomt met een kromzwaard om je in mootjes te hakken, schiet je hem onmiddellijk een kogel tussen zijn ogen. Ook dat is Jezus.

Terug naar “Archief”