Het geven van tienden / de blijmoedige gever

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Het geven van tienden / de blijmoedige gever

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 16:17

Is het "geven van tienden" nog actueel?

In Leviticus 27:30-33 (NBG'51) lezen we:
30 Ook is alle tiende van het land, van het zaad des lands, van de vrucht van het geboomte, van de HERE; het is de HERE heilig. 31 Maar indien iemand toch van zijn tiende zal willen lossen, dan zal hij het vijfde deel daarvan erbij voegen. 32 En alle tienden van runderen of kleinvee, al wat onder de staf doorgaat, het tiende daarvan zal de HERE heilig zijn. 33 Men zal niet onderzoeken, of het goed of slecht is, en men zal het niet verruilen; indien men het toch verruilt, dan zal dit zowel als het verruilde de HERE heilig zijn; het zal niet gelost worden.

In bovengenoemde tekst lezen we dat "alle tiende van het land van de HERE is". Volgens mij is het geven van tienden oudtestamentisch en worden wij niet meer verplicht om tienden van ons geld en bezittingen af te staan.

In 2 Korinthiërs 9:7-9 (NBG'51) lezen we:
7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, 9 gelijk geschreven staat:
Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.

"God heeft de blijmoedige gever lief." Hoeveel kunnen we in alle redelijkheid afstaan aan collectes, kerkelijke gemeente, goede doelen e.d.? Hoeveel geven jullie hieraan?

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: Het geven van tienden / de blijmoedige gever

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 19:46

Wat je kan missen zou je moeten weggeven.

Jezus Christus schreef:Wie twee rokken heeft, dele hem mede die geen heeft.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2014 20:13

Spreeuw schreef:Is het "geven van tienden" nog actueel?

Al zo'n 2000 jaar niet meer...
De eerste gemeente deelde alles met elkaar...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 20:17

Spreeuw schreef:Is het "geven van tienden" nog actueel?

In Leviticus 27:30-33 (NBG'51) lezen we:
30 Ook is alle tiende van het land, van het zaad des lands, van de vrucht van het geboomte, van de HERE; het is de HERE heilig. 31 Maar indien iemand toch van zijn tiende zal willen lossen, dan zal hij het vijfde deel daarvan erbij voegen. 32 En alle tienden van runderen of kleinvee, al wat onder de staf doorgaat, het tiende daarvan zal de HERE heilig zijn. 33 Men zal niet onderzoeken, of het goed of slecht is, en men zal het niet verruilen; indien men het toch verruilt, dan zal dit zowel als het verruilde de HERE heilig zijn; het zal niet gelost worden.

In bovengenoemde tekst lezen we dat "alle tiende van het land van de HERE is". Volgens mij is het geven van tienden oudtestamentisch en worden wij niet meer verplicht om tienden van ons geld en bezittingen af te staan.

In 2 Korinthiërs 9:7-9 (NBG'51) lezen we:
7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, 9 gelijk geschreven staat:
Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.

"God heeft de blijmoedige gever lief." Hoeveel kunnen we in alle redelijkheid afstaan aan collectes, kerkelijke gemeente, goede doelen e.d.? Hoeveel geven jullie hieraan?

Ik geef ongeveer 10 procent, doe ik altijd al. Alleen komt dat niet bij de echte armen, dus ik zoek een goed doel. Wilde eerst een kind sponsoren van een kerk die ik ken, maar dan moet je weer elke keer brieven gaan sturen en zo, zit ik ook niet op te wachten.
Er zijn altijd van die discussies over tienden, ik vind het wel handig gewoon, maar in Handelingen hadden ze gewoon alles gemeenschappelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 dec 2014 20:59

Boerin schreef:Ik geef ongeveer 10 procent, doe ik altijd al. Alleen komt dat niet bij de echte armen, dus ik zoek een goed doel. Wilde eerst een kind sponsoren van een kerk die ik ken, maar dan moet je weer elke keer brieven gaan sturen en zo, zit ik ook niet op te wachten.
Er zijn altijd van die discussies over tienden, ik vind het wel handig gewoon, maar in Handelingen hadden ze gewoon alles gemeenschappelijk.
Volgens mij was het bij Opwekking dat iemand haar verhaal vertelde.
Zij was ooit financieel geadopteerd, en het waren juist de brieven die ze van haar sponsor-ouders kreeg, die haar hadden doen afzien van zelfmoord. Ze is ook tot geloof gekomen, super hè :D
Ik bid nu ook elke dag voor mijn adoptiemeisje. We sturen haar brieven en foto's enzo. Ik hoop dat ze er blij mee is.

Ik vind de IJM een heel goed doel. Ik krijg ook altijd mail wat er bereikt is met hun acties.
Ik kan het natuurlijk niet helemaal nagaan, maar ik heb het idee dat er niks onnodig aan de strijkstok blijft hangen.
Ik heb er een tijd mee gezeten hoe ik het moest aanpakken met het kopen van spullen.
Hoe kan ik zeker weten dat wat ik koop niet uit de slavenhandel komt.
Dus heb ik bedacht dat ik, wanneer ik een koopje heb, het ontbrekende deel aan de IJM doneer.

Wat ik zo super van de IJM vind, is dat ze ook aan nazorg doen.
Vooral de seksslavinnen hebben dat nodig, en die worden opgevangen en klaargemaakt om een zelfstandig bestaan op te bouwen.
Als die nazorg er niet was zouden ze binnen de kortste keren in de prostitutie zitten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 dec 2014 21:19

naamloos schreef:Volgens mij was het bij Opwekking dat iemand haar verhaal vertelde.
Zij was ooit financieel geadopteerd, en het waren juist de brieven die ze van haar sponsor-ouders kreeg, die haar hadden doen afzien van zelfmoord. Ze is ook tot geloof gekomen, super hè :D
Ik bid nu ook elke dag voor mijn adoptiemeisje. We sturen haar brieven en foto's enzo. Ik hoop dat ze er blij mee is.

Ik vind de IJM een heel goed doel. Ik krijg ook altijd mail wat er bereikt is met hun acties.
Ik kan het natuurlijk niet helemaal nagaan, maar ik heb het idee dat er niks onnodig aan de strijkstok blijft hangen.
Ik heb er een tijd mee gezeten hoe ik het moest aanpakken met het kopen van spullen.
Hoe kan ik zeker weten dat wat ik koop niet uit de slavenhandel komt.
Dus heb ik bedacht dat ik, wanneer ik een koopje heb, het ontbrekende deel aan de IJM doneer.

Oh wat goed! Dan doe ik het toch maar, had al een meisje gezien. Zoiets dacht ik ook al: dan compenseer ik het wel. Bij de Hema was het goed las ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 dec 2014 21:37

Boerin schreef:Oh wat goed! Dan doe ik het toch maar, had al een meisje gezien. Zoiets dacht ik ook al: dan compenseer ik het wel. Bij de Hema was het goed las ik.
Yessss :D :D :D ieder kind is er één! Ik doe het via compassion.
Naast haar foto heb ik een hand met een parel erin staan. En elke keer als ik aan het afstoffen ben denk ik in mezelf 'jij bent een parel in Gods hand'.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 03 dec 2014 12:50

spreeuw schreef: Is het "geven van tienden" nog actueel?
.......

Volgens mij is het geven van tienden oudtestamentisch en worden wij niet meer verplicht om tienden van ons geld en bezittingen af te staan.
........

Er is er een fundamenteel verschil tussen de Tiende en gaven

De Tiende steunt op het principe dat de mens niets heeft wat hij niet ontvangen heeft.
De mens ontving de volledige gebruiks-bevoegdheid over de wereld met haar onbegrensde mogelijkheden. Maar geen voet behoort hem toe, alles behoort de Schepper, zelfs zijn eigen leven. De mens is Gods Schepsel, Gods eigendom.

Dat was zo vóór de komst ( Hag: 2:8 / Ps 50:10 /Ex19:5 ) en blijft zo ná de komst van Christus (Tim 6:7 /1 Cor.4:7./ 1 Cor 6:19-20)
De erkenning door de mens van Gods eigenaarschap over alle mogelijke bezittingen ( ook het eigen leven) was het hoofddoel van een Goddelijk plan dat in de Bijbel te vinden is tot het onderhoud van “de dienst des Heren”

De tiende is des Heren, zij zijn de Here Heilig”(Lev 27:30-32 / Nm 18:21)

Op deze manier zou de mens er ten eerste op een tastbare wijze op attent worden gemaakt dat hij enkel rentmeester en geen eigenaar is en kan daarnaast deze tiende gebruikt worden voor het levensonderhoud van hen die rechtstreeks in de dienst des Heren arbeiden ( de Levieten van vroeger en de “leraars” op vandaag).

“Gods afgescheiden deel” is dan ook geen gave, net zo min als de interest die wij de bank betalen voor het ons geleende geld. Het is de erkenning dat men de goederen beheert van een Ander. Het is de openbaarmaking van één van de twee grondbeginselen die lijnrecht tegenover elkaar staan: - het goddelijke of het heidense, - het Bijbelse principe of de wet van de jungle, - Ofwel is God de eigenaar van alles ofwel is de mens eigenaar van alles wat hij kan grijpen.

De Tiende is Gods middel ter herinnering, het is noch lidgeld, noch gave, het is hét herinneringsteken van de Eigenaar, en het is de manier waarop de volgelingen van Christus op een tastbare manier hun liefde en vertrouwen in God aan de wereld tonen.

In de rente die ze aan God betalen getuigen zij openlijk te leven in Zijn tijd, zaken te doen met Zijn kapitaal, het vruchtgebruik te hebben van Zijn bezittingen , ……

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2014 11:27

De tienden waren voor Melchizedek en werden met terugwerkende kracht afgedragen door de Levieten (Heb 7 vanaf vers 1) en ziet u nog levitische Priesters? Het afdragen van tienden aan Melchizedek was om duidelijk te maken dat hij middelaar is van een beter verbond. In deze tijd mag het dus niet meer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”