Aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft.

Berichtdoor xsidd » 20 nov 2014 20:41

Hoi,

Van de week, werd ik ineens bij iets bepaald. Het staat in de Bijbel, maar ik hoor er vrijwel nooit iets over. Het gaat om het feit, dat Jezus zegt, dat Hij drie dagen en nachten in het hart van de aarde zou zijn. En later in Petrus word er gezegd, dat Jezus gepredikt heeft aan hen, die van voor de zondvloed waren. En die gevangen waren in de gevangenis.

Hieronder de twee teksten in lijn met elkaar.

Mattheüs 12 vers 40 (HS)
40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

1 Petrus 3 vers 19, en 20 (HS)
19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Wat ik weet, is dat de hel, in het hart van de aarde is. Er staat dat Jezus aan die gevangenen , gepredikt heeft. Zijn er dan mensen door Jezus uit de hel bevrijd? Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar nogmaals, het trof me van de week.

Openbaring 1 vers 18 (HS)
18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

Hoe word hierover gedacht door jullie? Of zijn er mensen, die dit anders zien, om er een andere invulling aan geven?

Groet.

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft.

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2014 21:19

Ik heb geleerd van wel bij de Word of Faith, dat Hij gepredikt heeft tot die mensen van voor de zondvloed. Weet niet, er is hier wel een topic over ergens, Jan van Slooten zei dat het geen prediken was tot redding, maar er staat ook dat doden Zijn stem zullen horen en leven en die tijd is nu. Alleen lees ik dan weer dat de heiligen opgewekt werden en verschenen, er staat niet bij of het ook die lui van voor de zondvloed waren. De Word of Faith zegt ook dat de heiligen in Abrahams schoot waren, afgescheiden van het nare deel maar wel in de aarde en dat ze pas mee konden naar de hemel na de opstanding. Daarom kon die rover heden in het Paradijs zijn. En daarom staat er weer krijgsgevangenen nam Hij mede. Er is een boek waar beschreven wordt dat ze die mensen ook naar de hemel zagen gaan met de hemelvaart. Ik had het een keer uitgezocht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 20 nov 2014 21:28

De Word of Faith is toch een een leer? En je haalt aan dat iemand zegt, dat het geen prediking tot redding was, maar dat lijkt me onlogisch. Het is toch geen prediking als excuus geweest? Je mag toch geloven dat die prediking redding bracht, voor die zielen, van hen, van voor de zondvloed?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 nov 2014 21:40

xsidd schreef:De Word of Faith is toch een een leer? En je haalt aan dat iemand zegt, dat het geen prediking tot redding was, maar dat lijkt me onlogisch. Het is toch geen prediking als excuus geweest? Je mag toch geloven dat die prediking redding bracht, voor die zielen, van hen, van voor de zondvloed?

Ja dat denk ik ook. Het werd ook laatst nog gepreekt. Was alleen in verwarring geraakt door die andere uitleg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 nov 2014 21:47

xsidd schreef:Hoi,

Van de week, werd ik ineens bij iets bepaald. Het staat in de Bijbel, maar ik hoor er vrijwel nooit iets over. Het gaat om het feit, dat Jezus zegt, dat Hij drie dagen en nachten in het hart van de aarde zou zijn. En later in Petrus word er gezegd, dat Jezus gepredikt heeft aan hen, die van voor de zondvloed waren. En die gevangen waren in de gevangenis.

Mattheüs 12 vers 40 (HS)
40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

De meeste mensen zijn zo gewend geraakt aan de verkeerde vertalingen van gehenna, hades en sheol en tartarus met dodenrijk, graf hel, paradijs , Abraham's schoot en poel des verderfs dat er geen pijl meer op te trekken is.
Lang leve de theologie.
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.gotquestions.org/sheol-hades-hell.html

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 20 nov 2014 21:57

#Mealbug

Dat er veel verwarring is ontken ik niet. Maar zie je de lijn niet, als Jezus eerst Zelf zegt, dat Hij zoals Jona 3 dagen en nachten in het HART van de AARDE zou zijn, en dat dan in Petrus, naar voren komt, dat Hij de gevangenen gepredikt heeft?

Dat is toch een heldere lijn? En daarna in Openbaring, zegt Hij, dat Hij de sleutels heeft. Ik wil nog iets delen, als je dat niet erg vind... Naar mijn weten, is de hel een plaats waar je voor je zonden, die je hier op aarde deed, word gestraft. Hier op aarde word je zo veel mogelijk verleid door satan, en demonen om te zondigen! En daar mag je dan zelf duur voor betalen, als je Jezus Christus niet als Redder, en Heiland kent.

Van De Heere Jezus, staat er dat Hij zonder zonden was! Kon de hel, Hem vasthouden die alles droeg, maar zelf NOOIT gezondigd had? NEE! Het bloed van Jezus is Rein! Rein en Heilig, en satan vlucht daarvoor!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 nov 2014 07:51

xsidd schreef:#Mealbug

Dat er veel verwarring is ontken ik niet. Maar zie je de lijn niet, als Jezus eerst Zelf zegt, dat Hij zoals Jona 3 dagen en nachten in het HART van de AARDE zou zijn, en dat dan in Petrus, naar voren komt, dat Hij de gevangenen gepredikt heeft?

Dat is toch een heldere lijn? En daarna in Openbaring, zegt Hij, dat Hij de sleutels heeft. Ik wil nog iets delen, als je dat niet erg vind... Naar mijn weten, is de hel een plaats waar je voor je zonden, die je hier op aarde deed, word gestraft. Hier op aarde word je zo veel mogelijk verleid door satan, en demonen om te zondigen! En daar mag je dan zelf duur voor betalen, als je Jezus Christus niet als Redder, en Heiland kent.

Van De Heere Jezus, staat er dat Hij zonder zonden was! Kon de hel, Hem vasthouden die alles droeg, maar zelf NOOIT gezondigd had? NEE! Het bloed van Jezus is Rein! Rein en Heilig, en satan vlucht daarvoor!

Hij was in het dodenrijk, met de moordenaar aan het kruis naast Hem (of was het een dief?) ook in het paradijs.

(Dus de foutvertaalde HC tekst "nedergedaald ter helle" zou eens een keer veranderd moeten worden, voordat er nog meer mensen verward worden)
En nee, satan heeft niets aan Mij, zei Jezus.
Want Hij was op geen enkel vlak aan te klagen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 10:49

#Mealbug

Maar de letterlijke woorden van Jezus Zelf dan in vers 40?

Hij zegt toch Zelf, dat Hij naar het hart van de aarde zal gaan? Dat is toch duidelijk genoeg, lijkt me? En ja, Hij zegt ook tegen die moordenaar, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.

Of is Hij eerst naar het paradijs gegaan, en daarna 3 nachten in het hart van de aarde geweest? Om daar de gevangenen van voor de zondvloed, te prediken?

Soms zijn er waarheden, die elkaar lijken tegen te spreken. Wat Jezus zei, was ALTIJD waarheid. En als Hij zegt, Ik zal 3 nachten in het hart van de aarde zijn, geloof ik Zijn woorden. En als Hij zegt, tegen die moordenaar, heden zult u met Mij, in het paradijs zijn, geloof ik dat ook.

Samengevat, ga ik ervan uit dat beiden uitspraken waar zijn. Hoe het concreet ingevuld moet worden, qua situatie weet ik nu niet.. Maar ik ga er vanuit dat de woorden van Hem, waarheid zijn.
Laatst gewijzigd door xsidd op 21 nov 2014 11:01, 5 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2014 10:52

In een andere tekst staat: schoot van de aarde.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 21 nov 2014 11:42

Dit topic laat weer zien tot welke verwarring een foutief beeld van de hel (middeleeuws visie van een poel van vuur in het midden van de aarde waar ongelovigen gepijnigd worden) kan leiden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 11:47

#BladeStraight

Wil je dan beweren , dat de hel niet in het hart van de aarde is? Ik geloof dat namelijk wel. Maar daar zijn de meningen ook verdeeld over, blijkt nu... Geloof je, überhaupt dat er een hel is?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 21 nov 2014 12:33

xsidd schreef:Hoi,

Mattheüs 12 vers 40 (HS)

1 Petrus 3 vers 19, en 20 (HS)
19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Wat ik weet, is dat de hel, in het hart van de aarde is. Er staat dat Jezus aan die gevangenen , gepredikt heeft. Zijn er dan mensen door Jezus uit de hel bevrijd? Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar nogmaals, het trof me van de week.

Openbaring 1 vers 18 (HS)
18 en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.

Hoe word hierover gedacht door jullie? Of zijn er mensen, die dit anders zien, om er een andere invulling aan geven?

Groet.

Als men een huis bouwt op fundamenten die verkeerd of schuin werden gelegd dan zal men op de duur problemen krijgen met deuren en vensters die ofwel klemmen ofwel niet meer sluiten.

Dit geldt niet enkel voor fysische zaken maar des te meer voor geestelijke. Bovenstaande vragen en opmerkingen zijn dan ook de logische consequenties van een on-Bijbels uitgangspunt.

Als men gelooft in Sint Nicolaas dan veroorzaakt dit op vandaag problemen met zwarte Piet.
Als men aanvaardt hetgeen Satan tegen Eva zei; namelijk als gevolg van de zonde zult gij niet sterven( Genesis 3: 4), dit in tegenstelling wat God beweerde: (Genesis 2:17 ),.
Als men er van uitgaat dat er leven is IN de dood in de plaats van het feit dat er pas leven is NA de dood, namelijk bij de opstanding of de herschepping, dan ontstaan er vragen en opmerkingen zoals bovenstaande.

Maar ook vragen betreffende het vagevuur, een eeuwig brandende hel, het aanroepen en aanbidden van gestorven mensen (zogenaamde heiligen), de Mariaverering alsook de nood aan allerhande theologische spitsvondigheden om bepaalde duidelijke Bijbelse passages hieromtrent te ontkrachten of te ontkennen.

Allemaal vragen en problemen die ontstaan omwille van menselijke overleveringen en tradities die geen enkele Bijbelse grond bezitten en er zelfs meestal volkomen in tegenspraak mee zijn..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 nov 2014 12:36

BladeStraight schreef:Dit topic laat weer zien tot welke verwarring een foutief beeld van de hel (middeleeuws visie van een poel van vuur in het midden van de aarde waar ongelovigen gepijnigd worden) kan leiden.

Denk je niet dat het eerder te wijten is aan een "aangepaste" vertaling die de theologische leer moest ondersteunen?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 nov 2014 13:20

#bernard 3

Begin citaat"

Als men er van uitgaat dat er leven is IN de dood in de plaats van het feit dat er pas leven is NA de dood, namelijk bij de opstanding of de herschepping, dan ontstaan er vragen en opmerkingen zoals bovenstaande.

Maar ook vragen betreffende het vagevuur, een eeuwig brandende hel, het aanroepen en aanbidden van gestorven mensen (zogenaamde heiligen), de Mariaverering alsook de nood aan allerhande theologische spitsvondigheden om bepaalde duidelijke Bijbelse passages hieromtrent te ontkrachten of te ontkennen.

Allemaal vragen en problemen die ontstaan omwille van menselijke overleveringen en tradities die geen enkele Bijbelse grond bezitten en er zelfs meestal volkomen in tegenspraak mee zijn..Einde citaat.

Bedankt voor je mening. Ik geloof niet dat er een vagevuur is. En het aanroepen en aanbidden, van gestorvenen is een verwerpelijk idee, vind ik.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 21 nov 2014 13:22

Een bekende spreker leidt zo af en toe reizen naar Israël. De eerste stop, meestal zonder dat het reisgezelschap het weet, is de hel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Valley_of_Hinom_PA180090.JPG/1280px-Valley_of_Hinom_PA180090.JPG
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”