Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: Manier van preken

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2014 15:28

Ik heb wel respect voor de toehoorders, wakker blijven bij deze preek viel mij persoonlijk absoluut niet mee. De predikant spreekt in een cadans die een zwak mens bijzonder snel in slaap doet sukkelen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 nov 2014 15:33

BladeStraight schreef:Ik heb wel respect voor de toehoorders, wakker blijven bij deze preek viel mij persoonlijk absoluut niet mee. De predikant spreekt in een cadans die een zwak mens bijzonder snel in slaap doet sukkelen.

Hier blijf je wel wakker bij, sterker nog: je blijft kaarsrecht zitten :shock: :

https://www.youtube.com/watch?v=np5IKv4M1is

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 15:45

mona schreef:Ik vind ook dat hij enigszins een punt heeft. Ik beschrijf dat even op die manier, omdat niet direct wil zeggen dat het oneerbiedig is, maar wel dat het kan afstoten, en dat een dominee het daarom niet moet willen. Mensen die voor het eerst onder het gehoor komen van zo'n predikant weten niet wat ze horen. En dat weet ik, omdat ik die ervaring zelf heb.
Ik zat onder een preek van een dominee (geen naam), hij preekte over een tekst uit het Hooglied over de appelboom. Het enige bekende woord uit de hele preek wat ik kon verstaan was 'appelboom'. Voor de rest heb ik daarvan niets onthouden, alleen dat ik kippevel had van dat ik niet wist wat me overkwam.

Ik vind dit niet stichtelijk, en erg jammer.
Een gemiste kans om het evangelie te horen ( ik kon de klanken niet naar woorden omzetten).
Het is volkomen onnodig.
Tegenwoordig kan iedere dominee goed te verstaan zijn door de goede techniek.
En als hij niet goed kan spreken, mag hij logopedie inzetten om voor zijn gemeente goed verstaanbaar te zijn.

In de vragenrubriek was dominee Heikamp heel eerlijk:
Citaat ds Heikamp:
Toen ik begon te preken kwam mijn moeder bij mij en zei: waarom heb je als je preekt een andere stem dan wanneer je gewoon praat? Ik heb je toch niet opgevoed om een draai aan je stem te geven. Waarom doe je dat dan? Ja, ik wist niet goed wat ik zeggen moest, alleen dat ik dacht dat dit zo hoorde om rechtzinnig en bevindelijk over te komen. Ik had enkele predikers uit genoemd kerkverband beluisterd en was onder de indruk van hun spreekstijl. Daarna heb ik getracht er rekening te houden in de preekstijl.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/197 ... predikant/

Je moet als predikant het er niet om gaan doen, nee. Dat hoeft van mij inderdaad ook niet.
Maar ik ken een predikant uit deze kringen die echt een spraakgebrek heeft. Daar ook hulp voor gekregen heeft, maar dat het niet geholpen heeft. Ja wat moet je dan?

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 17 nov 2014 15:56

Calvinist schreef:Je moet als predikant het er niet om gaan doen, nee. Dat hoeft van mij inderdaad ook niet.

Dit vind ik daar toch wel naar klinken.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 15:57

StillAwake schreef:Allereerst doel ik niet op een spraakgebrek of een dialect (ikzelf spreek waarschijnlijk ook met het accent van mijn geboortestreek).
Ik zou het ook behoorlijk minderwaardig vinden om iemand op iets dergelijks af te rekenen.
Ik ben zelfs nog wel met je eens dat het tijdens de preken nog wel meevalt bij de meesten.
Tijdens het gebed hoor je het veel duidelijker.
In die zin is het wellicht beter om van een "gebedsstem" te spreken.
En dat is iets wat op mij nogal oneerbiedig overkomt...

De eenzijdigheid waar ik op doel zie je voornamelijk in de tekstkeuzes.
Hele delen van (vooral het OT, met uitzondering van het boek Jeremia, de psalmen en Amos) de Bijbel worden niet besproken.
Daarnaast hebben de meeste predikanten in deze gezindte niet de kennis om de grondtekst te lezen, waardoor hun eigen interpretatie van een (in sommige ogen onfeilbare) vertaling als leidend wordt gezien.

Je stelt dat mijn bijdrage (in elk geval de vorige) zich kenmerkt door 'in het wilde weg schieten en hopen dat ik iemand raak', hoewel je zelf ook al aangeeft ervanuit te gaan dat ik het zo niet bedoel.
Het klopt inderdaad dat ik het zo niet bedoel, maar dat ik alleen maar uit eigen ervaring spreek.
Gezien het relatief kleine aantal predikanten in het bewuste genootschap en het aantal wat ik er inmiddels van heb beluisterd heb ik het idee dat ik toch wel een redelijk beeld heb van de denominatie in het algemeen, en de stijl van spreken (vooral bidden) van de predikanten in deze denominatie in het bijzonder.
Als je je gekwetst voelt door mijn waarnemingen: excuses, iemand kwetsen is totaal niet mijn bedoeling...

Dat "zingen" onder het bidden is niet alleen weggelegd voor een predikant uit deze kringen. Maar ook voor de gewone man van allerlei denominaties tijdens het gebed voor het eten (bijvoorbeeld). Dat gaat gewoon van vader op zoon over. Soort familietraditie. Je weet dan niet beter :wink: .
Maar dat valt in de GGiN ook nog wel mee. Qua predikanten dan.

Hele delen worden niet besproken? En voornamelijk het O.T.? Sorry, maar daar klopt echt niks van. Zowel lees- als luisterpreken heb ik in mij bezit van deze predikanten over veel verschillende Bijbelboeken. Ook uit vele OT-boeken.
Daarnaast is het "vooroordeel" dat ze geen kennis hebben van de grondtekst ook niet waar. Tegenwoordig zit dit gewoon in de opleiding. Zeker de GGiN-predikanten hebben hier kennis aan, voor zover ik weet. En de meeste OGG'ers ook. De "oudere" wellicht niet nee, maar de nieuwere generatie zeker wel.
Laatst gewijzigd door Calvinist op 17 nov 2014 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 16:01

BladeStraight schreef:Dit vind ik daar toch wel naar klinken.

Hoe bedoel je? Het expres doen hoeft van mij niet. Als je zwaar door gevonden wil worden ook niet. Maar de meeste predikanten doen dit echt niet expres.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 nov 2014 16:32

Calvinist schreef:Je moet als predikant het er niet om gaan doen, nee. Dat hoeft van mij inderdaad ook niet.
Maar ik ken een predikant uit deze kringen die echt een spraakgebrek heeft. Daar ook hulp voor gekregen heeft, maar dat het niet geholpen heeft. Ja wat moet je dan?
Een ander vak gaan kiezen misschien???
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 nov 2014 22:14

Teus schreef:Ik heb er 35 jaar gezeten en niets anders gehoord.
De "boodschap" op een oneerbiedige manier.

Calvinist schreef:Dat is een wat overtrokken reactie, Teus.
Het overgrote deel van deze predikanten praat gewoon normaal.

Dan zal ik wel liegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 22:55

Teus schreef:Dan zal ik wel liegen.

Als jij dat liegen noemt, ja dan lieg je ...
Ik zou het eerder verkeerd getrokken conclusies noemen, ook wel generaliseren of alles over één kam scheren.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 17 nov 2014 23:14

Laten we niet deze kant opgaan Calvinist in deze discussie.
Hoelang heb jij er gekerkt?
Ik zeven jaar tot 1990 en ik vind dat Teus niet helemaal ongelijk heeft.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 nov 2014 07:46

Teus schreef:Dan zal ik wel liegen.

Calvinist schreef:Als jij dat liegen noemt, ja dan lieg je ...
Ik zou het eerder verkeerd getrokken conclusies noemen, ook wel generaliseren of alles over één kam scheren.

Wat weet jij nu van wat ik meemaak?
Ik zeg alleen wat ik vernomen heb, niets anders, en jij bestrijdt het.
Te gek voor woorden toch?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 11:19

Calvinist schreef:Dat "zingen" onder het bidden is niet alleen weggelegd voor een predikant uit deze kringen. Maar ook voor de gewone man van allerlei denominaties tijdens het gebed voor het eten (bijvoorbeeld). Dat gaat gewoon van vader op zoon over. Soort familietraditie. Je weet dan niet beter :wink: .
Maar dat valt in de GGiN ook nog wel mee. Qua predikanten dan.

Hele delen worden niet besproken? En voornamelijk het O.T.? Sorry, maar daar klopt echt niks van. Zowel lees- als luisterpreken heb ik in mij bezit van deze predikanten over veel verschillende Bijbelboeken. Ook uit vele OT-boeken.
Daarnaast is het "vooroordeel" dat ze geen kennis hebben van de grondtekst ook niet waar. Tegenwoordig zit dit gewoon in de opleiding. Zeker de GGiN-predikanten hebben hier kennis aan, voor zover ik weet. En de meeste OGG'ers ook. De "oudere" wellicht niet nee, maar de nieuwere generatie zeker wel.

Dat zingen onder het bidden heb ik tot nog toe alleen bij GerGem, OGG en GGiN meegemaakt (inderdaad niet alleen de predikant, de "gewone man" neemt het over).
Ik heb pas toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen überhaupt voor het eerst en kerk van binnen bekeken (en dan ook nog eens meteen GGiN...), en heb er zelf alleen gedurende het eerste deel van mijn verkeringstijd wekelijks gezeten (en nu af en toe nog steeds als we op zondag bij mijn schoonouders zijn).
In die zin is mijn eigen ervaring beperkt tot een 100-tal kerkdiensten (o.i.d.).
Mijn echtgenote heeft er echter zo'n 25 jaar gezeten, en ziet exact hetzelfde...
Wellicht ziet een (ex-)buitenstaander het scherper?

En voor wat betreft een éénzijdig beeld van de Bijbel: De overtuigdheid van het eigen gelijk is dermate groot dat alles wat in de bijbel gematigder gesteld is "vergeten" wordt...
Dat is althans mijn ervaring, waarbij wel moet worden aangemerkt dat het taalgebruik voor een refo-leek zoals ik vanuit mijn opvoeding ben werkelijk onnavolgbaar is, en er misschien meer inzit als dat ik met mijn gebrek aan refo-jargon begrijpen kan...

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 18 nov 2014 11:30

Calvinist schreef:Hoe bedoel je? Het expres doen hoeft van mij niet. Als je zwaar door gevonden wil worden ook niet. Maar de meeste predikanten doen dit echt niet expres.

Hoe kan je dit nu per ongeluk doen? Dat lijkt me ontzettend sterk.
― Jonathan Edwards

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 11:38

BladeStraight schreef:Hoe kan je dit nu per ongeluk doen? Dat lijkt me ontzettend sterk.

Toegegeven: ingesleten patronen doe je al lang niet meer bewust.
En als ervaren toehoorder hoor je het wellicht ook niet meer (voorbeeld: jijzelf stelt dat het in de GerGem niet gebeurd, terwijl de predikant die een jaar of 8 geleden in Gouda stond (en er misschien nog staat, maar ik heb de naam van deze man niet onthouden) het (naar mijn gevoel) heel overdreven deed.
Het gaat mij er niet om deze man te bashen (waarom zou ik? Ik ken hem niet persoonlijk, en heb hem slechts éénmaal gehoord...) maar als illustratie bij mijn argument.
Een poos geleden is ook een keer een preekfragment van dhr. Meeuse langsgekomen op dit forum: zelfde laken een pak.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 nov 2014 14:44

Het zijn niet alleen de dominees.
Ook veel ouderlingen gaan, zodra ze voorlezen, een gedragen stem gebruiken.
En het gaat nog verder, ook vele gewone kerkmensen die thuis uit de Bijbel voorlezen, doen dat.
Ik heb het als kind al met verbazing aangehoord.
Want waarom was dat nodig?
En dan denk ik aan 2 dingen: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg en worden als een kind in het geloof.
De meesten worden in het voorlezen en preken als een kind, die zich toch wel heel erg belangrijk gaat vinden en daarom een heel belangrijke stem op gaat zetten.
Zo zien ze het zelf niet.
Zelf denken ze dat dat hoort, door de voorbeelden die ze zelf hebben gehad.
Dat is weer anders kinderlijk gedacht.
Ze hebben niet geluisterd naar de reakties van anderen en de stem van de Heilige Geest.

Dominee Smytegelt had ook zo'n preekstem, maar werd door God op de vingers getikt.
Hij kreeg het besef dat hij met zo'n stem God niet diende.
Dat heeft hij ook opgeschreven, zo weet ik het van hem.
En aangezien alle dominees en vele kerkgangers uit genoemde kerken, Smytegelt gelezen hebben, hebben ze dat ook kunnen lezen.
Dus iedereen die opkomt voor die preekstem van die dominee, is bezig voor de eer van de dominee en niet voor de eer van God, want God wil zo'n preekstem niet.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”