Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 20:40

Kiekjes vanaf de komeet 67P door de Philae lander die vandaag niet zo heel erg vast geland blijkt te zijn:
Afbeelding

Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 21:36

elbert schreef:Kiekjes vanaf de komeet 67P door de Philae lander die vandaag niet zo heel erg vast geland blijkt te zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Vind je het niet een beetje overbodig, decadent en absurd om foto's te gaan nemen van een brok steen die door de ruimte vliegt. Hoeveel mensen hadden een hongerdood bespaard kunnen blijven van het geld wat daaraan is gespendeerd?
EN dat allemaal om te kunnen bewijzen hoeveel miljard jaar geledden we ontstaan zijn en andere kolder?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 21:53

mealybug schreef:Vind je het niet een beetje overbodig, decadent en absurd om foto's te gaan nemen van een brok steen die door de ruimte vliegt. Hoeveel mensen hadden een hongerdood bespaard kunnen blijven van het geld wat daaraan is gespendeerd?
Wel vreemd dat je deze vraag stelt bij ruimteonderzoek, maar niet bij onderzoek waardoor bijvoorbeeld allerlei andere technische snufjes (bijvoorbeeld een sportauto, computerspelletjes of de nieuwste IPhone) worden ontwikkeld, wat vele miljarden meer geldt kost en wat waarschijnlijk nog minder zinvol is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 nov 2014 21:58

Ja, daar ben ik het wel een beetje mee eens. De verhouding tussen dit gegeven en de hongerende mens in andere continenten is zoek. Maar die verhouding is hier ook zoek: die tussen de miljonairs en de daklozen, die tussen de Internationals met hun belastingtrucs en de sappelende buurtsuper. De ruimtevaart op zich is fascinerend. Ik denk niet, dat je ermee kunt evangeliseren. De vraag is, of we met ruimtevaart de Aarde straks kunnen verbeteren, of dat we er sneller door naar de ondergang gaan, door bijv. oorlogen om de maan of Mars.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 12 nov 2014 22:53

mealybug schreef:Vind je het niet een beetje overbodig, decadent en absurd om foto's te gaan nemen van een brok steen die door de ruimte vliegt. Hoeveel mensen hadden een hongerdood bespaard kunnen blijven van het geld wat daaraan is gespendeerd?
EN dat allemaal om te kunnen bewijzen hoeveel miljard jaar geledden we ontstaan zijn en andere kolder?

Van elk klein dingetje dat jij hebt gekocht had je een mensenleven kunnen redden. Koop geen computer, je kunt van dat geld beter mensenlevens redden..
zonder ruimtevaart had je niet eens kunnen internetten...
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2014 10:23

jaapo schreef:De verhouding tussen dit gegeven en de hongerende mens in andere continenten is zoek. Maar die verhouding is hier ook zoek: die tussen de miljonairs en de daklozen, die tussen de Internationals met hun belastingtrucs en de sappelende buurtsuper. De ruimtevaart op zich is fascinerend. Ik denk niet, dat je ermee kunt evangeliseren. De vraag is, of we met ruimtevaart de Aarde straks kunnen verbeteren,

Nou, satellieten (GPS) hebben de wereld danig verbeterd en die waren niet mogelijk geweest zonder ruimtevaart. Of je ermee kunt evangeliseren is niet relevant. (maar zelfs dat is makkelijker dankzij satellieten, ofwel om tv-programma's te ontvangen van de andere kant van de wereld, of om afgelegen oorden te kunnen vinden)

of dat we er sneller door naar de ondergang gaan, door bijv. oorlogen om de maan of Mars.

Daarom zijn daar internationale verdragen over opgesteld. Geeft dat garantie? Nee, niets geeft garantie, maar als je daar mee zit, kun je net zo goed op je handen gaan zitten en nooit meer iets doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 nov 2014 10:36

Mortlach schreef:Daarom zijn daar internationale verdragen over opgesteld. Geeft dat garantie? Nee, niets geeft garantie, maar als je daar mee zit, kun je net zo goed op je handen gaan zitten en nooit meer iets doen.

Voor mij de belangrijkste reden van ruimtevaart is dat wij als mensheid multi-planetair worden. Momenteel zijn we een catastrofale gebeurtenis verwijdert van totale uitsterving. Of dit nu een komeet, astroide, Gamma Ray Burst, kernoorlog of een van de andere mogelijke oorzaken is. De Aarde is een achilleshiel waar we nu voor de eerste keer in de geschiedenis iets aan kunnen doen. Daarnaast is het idee van een beschaving die niet is gebonden aan een planeet in mijn ogen extreem aantrekkelijk.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 13 nov 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2014 10:58

Het is volgens mij ook een illusie dat je met voldoende geld iets kunt doen aan alle ellende in de wereld. Zeker als je bedenkt wat nieuwe technieken allemaal kunnen opleveren (zoals het Internet)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 nov 2014 11:52

Mortlach schreef:Het is volgens mij ook een illusie dat je met voldoende geld iets kunt doen aan alle ellende in de wereld. Zeker als je bedenkt wat nieuwe technieken allemaal kunnen opleveren (zoals het Internet)

En laten we klittenband niet vergeten ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2014 12:43

Het is dan ook een heel vreemd argument: we hadden het geld beter kunnen besteden.

Wat nou als ze dat tegen Columbus hadden gezegd. Joh, we hebben toch al een route naar India, waarom geld verspillen aan het zoeken naar een andere route? Met dat geld kunnen we tal van problemen oplossen!

Er zullen altijd wel problemen zijn, hongersnood, epidemiën, overstromingen, etc. Allemaal verschrikkelijke tragedies die we zeker niet mogen negeren. Maar zeggen dat er geen onderzoek meer mag worden gedaan totdat al die zaken zijn opgelost, is ontzettend kortzichtig en op langere termijn zeer contraproductief.

Noem eens wat, als ze nou eens een of ander nieuw organisch molecuul ontdekken op die komeet die de sleutel vormt tot een AIDS/kanker-vaccin, dan lijkt het me toch bijzonder waardevol.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2014 14:37

Mijn voorbeeld klinkt misschien wat vergezocht, maar er zijn wel vreemdere synergiën die daadwerkelijk zijn gebeurd. Zo ontdekte iemand bijvoorbeeld dat de software waarmee kosmologen verre sterrenstelsels analyseren ook prima geschikt was om computers automatisch mammogrammen te laten checken op borstkanker en dat is natuurlijk ontzettend behulpzaam.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 nov 2014 14:56

Afbeelding
EERSTE FOTO VAN DE OPPERVLAKTE! De angst is dat Philea op haar zij ligt, over twee uur weten we meer.

Kleine update; na 10 jaar door de extreme condities van de ruimte te hebben gezworven bleek toch niet alles te werken. De zwaartekracht op de komeet is zo weinig dat landen erg moeilijk is. Het 100kg wegende apparaat (zo groot als een flinke wasmachine) weegt op 67P maar 1 gram. Om er voor te zorgen dat Philea tijdens de landing niet gewoon terug zo stuiteren zit er een kleine thruster (raketmotor die niet brand) aan de bovenkant die was ontwerpen te vuren wanneer de pootjes de komeet raakte. Helaas werkte deze raketmotor niet. Uiteindelijk is hierdoor Philea na de eerste landing gestuiterd, een stuiter die 2 uur duurde, om vervolgens weer te landen, korter te stuiteren en voor een 3e keer te landen. De hoop is nu dat Philea enigszins recht opstaat zodat men nogmaals kan proberen de 2 harpoenen af te vuren om Philea tegen het oppervlakte te trekken zodat er 3 grote schroeven in het oppervlakte kunnen worden geboord.

Als dit allemaal niet lukt heeft dit op zich niet direct rampzalige gevolgen maar wel de volgende nadelen;

- Een van meest interessante onderzoeken is een boor die materiaal van 67P op graaft en in een piepklein oventje stopt voor analyse. Dit experiment kan zonder de schroeven niet doorgaan, de boor zou Philea van het oppervlakte afduwen
- De zonnepaneeltjes zijn niet optimaal gericht waardoor er wellicht maar een paar uur per dag onderzoek kan worden gedaan
- Wanneer 67P dichter bij de zon komt gaat er steeds meer gas los komen in de vorm van kleine geisers, zonder goede houvast kan Philea door zo'n geiser worden "gelanceerd"

Spannende tijden dus! (als je geen mealybug heet :) )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2014 15:27

Joh, alleen het feit dat ze dat ding hebben gevonden in de Holle Aarde is een godswonder te noemen :-)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 nov 2014 16:10

Mortlach schreef:Joh, alleen het feit dat ze dat ding hebben gevonden in de Holle Aarde is een godswonder te noemen :-)

Om nog maar te zwijgen over er te komen, na 10 jaar lang een verkeerde heliocentrische baan te hebben gevolgd waarbij het 4x langs de Aarde en 1x langs Mars is geschoten :)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 13:00

Lock&Stock schreef:Om nog maar te zwijgen over er te komen, na 10 jaar lang een verkeerde heliocentrische baan te hebben gevolgd waarbij het 4x langs de Aarde en 1x langs Mars is geschoten :)

Nee joh, dit is gewoon ergens in een studio (dezelfde studio als die waar Armstrong (niet de wielrenner) zijn historische woorden uitsprak!
Maar on topic: wat een prestatie, om een object in een baan om een komeet te krijgen met zo'n gering gravitatieveld!
Om over de landing nog maar te zwijgen...

Terug naar “Actualiteit & Politiek”