Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Manier van preken

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2014 08:08

Calvinist schreef:Als eerste hoop ik oprecht dat je de preek beluisterd hebt. Regelmatig beluister ik een predikant uit dit kerkverband en telkens treft mij de rijke boodschap die gebracht mag worden. Maar dat was even terzijde. Als iemand daarop wil reageren sta ik daar voor open, maar wel in een PB.

Terugkomend op je vraag. Nee zulke preekstemmen zijn in de GGiN haast niet te vinden. Het overgrote deel praat gewoon normaal op de kansel. En het is niet dat ze zich aanstellen, maar het is een wat zangerig toontje, als ze het al doen. Maar deze predikanten (komt niet alleen voor in de GGiN) doen dit echt niet expres. En er zit ook geen achterliggende gedachte achter. Het is gewoon hun manier van preken. Kijk er doorheen en beluister de rijke Boodschap voor een arm en nietswaardig schepsel.

Beter nog, neem de rijke Boodschap aan en acht jezelf wel degelijk waardig.

Misschien kun je je profielnaam wijzigen in Hypercalvinist 8)

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 15 nov 2014 15:08

Niets waardig in onszelf maar in Christus, die een vergevend God is voor zondaren (en daarom ook aan allen aangeboden moet worden...)

Maar over de preekstem, ik kan me echt moeilijk indenken dat deze predikant niet doorheeft dat hij op een uiterst vreemde manier spreekt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 15 nov 2014 15:57

BladeStraight schreef:Niets waardig in onszelf maar in Christus, die een vergevend God is voor zondaren (en daarom ook aan allen aangeboden moet worden...)

Maar over de preekstem, ik kan me echt moeilijk indenken dat deze predikant niet doorheeft dat hij op een uiterst vreemde manier spreekt.

Het eerste wat je aanhaalt is een totaal ander thema, waar ik hier dus ook niet op ingaan zal.

Sommige predikanten hebben een spraakgebrek van zichzelf. Hier kan aangewerkt worden en veelal wordt dat ook gedaan. Alleen waar er thuis les gegeven wordt zal hier dus minder aandacht voor zijn, dan een in een groter geheel. Maar dan nog moeten we hier niet moeilijk over gaan lopen doen. Allereerst gaat het over de boodschap die gebracht mag worden.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 15 nov 2014 15:59

mealybug schreef:Beter nog, neem de rijke Boodschap aan en acht jezelf wel degelijk waardig.

Misschien kun je je profielnaam wijzigen in Hypercalvinist 8)

Het geloof is een gave van God. Het moet je gegeven worden. En dat is niet om de verantwoordelijkheid van de mens te ontlopen, die is er wel degelijk. Daar ligt een zekere spanning.
Maar dit ga ik hier niet behandelen, vanwege dat dit onderwerp over "de manier van preken" gaat.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 nov 2014 16:02

mealybug schreef:Misschien kun je je profielnaam wijzigen in Hypercalvinist
Dit vinden sommige mensen hier leuke humor, Calvinist. Wen er aan, of negeer het.... :mrgreen:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 15 nov 2014 16:11

mona schreef:Dit vinden sommige mensen hier leuke humor, Calvinist. Wen er aan, of negeer het.... :mrgreen:

Ik ging ook in op het eerste deel van z'n reactie. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 nov 2014 19:16

*Off topic*

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 nov 2014 19:28

Calvinist schreef:
Sommige predikanten hebben een spraakgebrek van zichzelf. Hier kan aangewerkt worden en veelal wordt dat ook gedaan. Alleen waar er thuis les gegeven wordt zal hier dus minder aandacht voor zijn, dan een in een groter geheel. Maar dan nog moeten we hier niet moeilijk over gaan lopen doen. Allereerst gaat het over de boodschap die gebracht mag worden.

Ik heb er 35 jaar gezeten en niets anders gehoord.
De "boodschap" op een oneerbiedige manier.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 nov 2014 13:33

Teus : De "boodschap" op een oneerbiedige manier.

Wat een kletskoek.
Je eigen beleving als algemene waarheid presenteren.
Uitermate vermoeidheid.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 11:27

Teus schreef:Ik heb er 35 jaar gezeten en niets anders gehoord.
De "boodschap" op een oneerbiedige manier.

Dat is een wat overtrokken reactie, Teus.
Het overgrote deel van deze predikanten praat gewoon normaal.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 nov 2014 11:53

Ik heb een deel proberen te luisteren, maar helaas, hier kom je niet doorheen. Waarom deze toon? En de stukken die ik heb beluisterd, gingen vooral over "och, mocht het maar gegeven worden" etc etc.

Nee, helaas, dit kruisje laat ik aan me voorbij gaan....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 12:39

Calvinist schreef:Dat is een wat overtrokken reactie, Teus.
Het overgrote deel van deze predikanten praat gewoon normaal.

Toch heeft Teus wel een punt.
Ik heb een aantal van deze predikanten mogen/moeten beluisteren, en heb daarin nooit de echte eerbied voor God geproefd, maar voor mijn gevoel altijd naar een toneelstukje zitten kijken en luisteren, enerzijds door de zangstem, anderzijds door het selectief en weinig diepgravend Bijbelgebruik...
Met weinig diepgraven bedoel ik dat er hele stukken niet behandeld werden, niet dat de boodschap an sich onbijbels zou zijn...

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 17 nov 2014 13:52

StillAwake schreef:Toch heeft Teus wel een punt.
Ik heb een aantal van deze predikanten mogen/moeten beluisteren, en heb daarin nooit de echte eerbied voor God geproefd, maar voor mijn gevoel altijd naar een toneelstukje zitten kijken en luisteren, enerzijds door de zangstem, anderzijds door het selectief en weinig diepgravend Bijbelgebruik...
Met weinig diepgraven bedoel ik dat er hele stukken niet behandeld werden, niet dat de boodschap an sich onbijbels zou zijn...

Dan staan wij hier anders in. Uit deze kringen (be)luister ik met grote regelmaat een predikant en ik herken dit dus totaal niet. Het grote deel van de predikanten praat gewoon normaal. En ja sommige hebben een dialect of spraakgebrek, en nee daar wordt/is tijdens de opleiding geen aandacht aan besteed (of bijna niets).
En natuurlijk sommige predikanten hebben een bepaalde preekstem. Maar omdat gelijk oneerbiedig te gaan noemen en weet ik allemaal nog meer gaat te ver. Niet dat ik het wil promoten om een preekstem te gebruiken, maar enige nuance en relativeringsvermogen zou niet verkeerd zijn. Het gaat allereerst om de boodschap en die is volkomen Bijbels.
Daarnaast vind ik het jammer dat je stelt dat er in deze kringen delen niet behandeld worden. Ook dit herken ik totaal niet. Het gehele Woord komt gewoon ter sprake. Dus dit lijkt meer op 'in het wilde weg schieten en hopen dat ik iemand raak'. Zo bedoel je het waarschijnlijk niet, maar zo komt het wel over. Ik heb namelijk nog geen één predikant op eenzijdigheid kunnen betrappen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 nov 2014 14:18

Calvinist schreef:Toch heeft Teus wel een punt.
Ik vind ook dat hij enigszins een punt heeft. Ik beschrijf dat even op die manier, omdat niet direct wil zeggen dat het oneerbiedig is, maar wel dat het kan afstoten, en dat een dominee het daarom niet moet willen. Mensen die voor het eerst onder het gehoor komen van zo'n predikant weten niet wat ze horen. En dat weet ik, omdat ik die ervaring zelf heb.
Ik zat onder een preek van een dominee (geen naam), hij preekte over een tekst uit het Hooglied over de appelboom. Het enige bekende woord uit de hele preek wat ik kon verstaan was 'appelboom'. Voor de rest heb ik daarvan niets onthouden, alleen dat ik kippevel had van dat ik niet wist wat me overkwam.

Ik vind dit niet stichtelijk, en erg jammer.
Een gemiste kans om het evangelie te horen ( ik kon de klanken niet naar woorden omzetten).
Het is volkomen onnodig.
Tegenwoordig kan iedere dominee goed te verstaan zijn door de goede techniek.
En als hij niet goed kan spreken, mag hij logopedie inzetten om voor zijn gemeente goed verstaanbaar te zijn.

In de vragenrubriek was dominee Heikamp heel eerlijk:
Citaat ds Heikamp:
Toen ik begon te preken kwam mijn moeder bij mij en zei: waarom heb je als je preekt een andere stem dan wanneer je gewoon praat? Ik heb je toch niet opgevoed om een draai aan je stem te geven. Waarom doe je dat dan? Ja, ik wist niet goed wat ik zeggen moest, alleen dat ik dacht dat dit zo hoorde om rechtzinnig en bevindelijk over te komen. Ik had enkele predikers uit genoemd kerkverband beluisterd en was onder de indruk van hun spreekstijl. Daarna heb ik getracht er rekening te houden in de preekstijl.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/197 ... predikant/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 14:23

Calvinist schreef:Dan staan wij hier anders in. Uit deze kringen (be)luister ik met grote regelmaat een predikant en ik herken dit dus totaal niet. Het grote deel van de predikanten praat gewoon normaal. En ja sommige hebben een dialect of spraakgebrek, en nee daar wordt/is tijdens de opleiding geen aandacht aan besteed (of bijna niets).
En natuurlijk sommige predikanten hebben een bepaalde preekstem. Maar omdat gelijk oneerbiedig te gaan noemen en weet ik allemaal nog meer gaat te ver. Niet dat ik het wil promoten om een preekstem te gebruiken, maar enige nuance en relativeringsvermogen zou niet verkeerd zijn. Het gaat allereerst om de boodschap en die is volkomen Bijbels.
Daarnaast vind ik het jammer dat je stelt dat er in deze kringen delen niet behandeld worden. Ook dit herken ik totaal niet. Het gehele Woord komt gewoon ter sprake. Dus dit lijkt meer op 'in het wilde weg schieten en hopen dat ik iemand raak'. Zo bedoel je het waarschijnlijk niet, maar zo komt het wel over. Ik heb namelijk nog geen één predikant op eenzijdigheid kunnen betrappen.

Allereerst doel ik niet op een spraakgebrek of een dialect (ikzelf spreek waarschijnlijk ook met het accent van mijn geboortestreek).
Ik zou het ook behoorlijk minderwaardig vinden om iemand op iets dergelijks af te rekenen.
Ik ben zelfs nog wel met je eens dat het tijdens de preken nog wel meevalt bij de meesten.
Tijdens het gebed hoor je het veel duidelijker.
In die zin is het wellicht beter om van een "gebedsstem" te spreken.
En dat is iets wat op mij nogal oneerbiedig overkomt...

De eenzijdigheid waar ik op doel zie je voornamelijk in de tekstkeuzes.
Hele delen van (vooral het OT, met uitzondering van het boek Jeremia, de psalmen en Amos) de Bijbel worden niet besproken.
Daarnaast hebben de meeste predikanten in deze gezindte niet de kennis om de grondtekst te lezen, waardoor hun eigen interpretatie van een (in sommige ogen onfeilbare) vertaling als leidend wordt gezien.

Je stelt dat mijn bijdrage (in elk geval de vorige) zich kenmerkt door 'in het wilde weg schieten en hopen dat ik iemand raak', hoewel je zelf ook al aangeeft ervanuit te gaan dat ik het zo niet bedoel.
Het klopt inderdaad dat ik het zo niet bedoel, maar dat ik alleen maar uit eigen ervaring spreek.
Gezien het relatief kleine aantal predikanten in het bewuste genootschap en het aantal wat ik er inmiddels van heb beluisterd heb ik het idee dat ik toch wel een redelijk beeld heb van de denominatie in het algemeen, en de stijl van spreken (vooral bidden) van de predikanten in deze denominatie in het bijzonder.
Als je je gekwetst voelt door mijn waarnemingen: excuses, iemand kwetsen is totaal niet mijn bedoeling...

Terug naar “[Religie] - Algemeen”