De man is het hoofd van zijn vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 22:51

xsidd schreef:#Mohamed

Sinds die vloek is opgeheven? Je bedoeld toch de woorden, die God uitsprak in het Paradijs, tegen Adam en Eva? Ik heb nog nooit gehoord ,dat de vloek zou zijn opgeheven, maar ben wel benieuwd waarop je dat baseert?

Dat is juist, die woorden bedoel ik en mijn claim baseer ik op Galaten 3:13 en Openbaring 22:3. Bij deze heb je het gehoord en geloof is uit het gehoor (Rom 10:17).

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 nov 2014 23:00

#Mohamed

Ik zal de tekst hieronder plaatsen, uit Galaten 3 vers 13 (Herziene Statenvertaling)

13Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt,

Dat Christus ons heeft vrijgekocht van de vloek van de wet, is iets anders dan de vloek in het Paradijs, wat ik weet. Ik heb die vloek die God uitsprak in het Paradijs, niet onder de vloek der wet gekoppeld. Simpelweg omdat de wet, iets heel anders is, dan dat we zullen zweten en zwoegen in het werk op aarde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:05

Het heeft er alles mee te maken, Christus vervloekte de vijgenboom toch niet voor niks en zei dat niemand er nog vrucht van zou eten?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 nov 2014 23:11

#Mohamed

Begin citaat "Het heeft er alles mee te maken, Christus vervloekte de vijgenboom toch niet voor niks en zei dat niemand er nog vrucht van zou eten?"Einde citaat,

Ik snap je gedachtegang even niet.... Waar heeft dit dan te maken met het feit, dat Jezus die boom vervloekte?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:15

Begin citaat "Het heeft er alles mee te maken, Christus vervloekte de vijgenboom toch niet voor niks en zei dat niemand er nog vrucht van zou eten?"Einde citaat,

Ik snap je gedachtegang even niet.... Waar heeft dit dan te maken met het feit, dat Jezus die boom vervloekte?

Adam at van de verboden vijgenboom en daardoor kwam de vrouw onder de man te staan.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 nov 2014 23:21

#Mohamed

Bedankt voor je uitleg, over die boom. Is een vijgenboom, een boom van kennis ,van goed en kwaad? Nee toch? Ik ga er niet vanuit, dat Adam en Eva aten van een vijgenboom, maar een andere boom, namelijk de boom, van kennis, van goed en kwaad.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:24

Bedankt voor je uitleg, over die boom. Maar is een vijgenboom, dan een boom van kennis, van goed en kwaad? Nee toch? Ik ga er niet vanuit, dat Adam en Eva aten van een vijgenboom, maar een andere boom, van kennis van goed en kwaad.

Laat mij jou een vraag stellen. Waarom zou Jezus een normale vijgenboom vervloeken die een keer wat minder vrucht droeg? Ik zeg niet dat het exact dezelfde boom was als die waar Adam van at, maar de symboliek is treffend.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 nov 2014 23:28

#Mohamed

Begin citaat"Laat mij jou een vraag stellen. Waarom zou Jezus een normale vijgenboom vervloeken die een keer wat minder vrucht droeg?Einde citaat.

Je stelt een wedervraag aan mij, en eerlijk gezegd weet ik niet waarom Jezus die boom vervloekte. En even tussen haakjes, die vijgenboom die vervloekt werd, had geen enkele vrucht...

Matteüs 21:19 (HS)
19En toen Hij een vijgenboom langs de weg zag, ging Hij ernaartoe en vond er niets aan dan alleen bladeren. Hij zei tegen hem: Laat er aan u geen vrucht meer groeien in eeuwigheid! En de vijgenboom verdorde onmiddellijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2014 23:40

Nou ja, aangezien je gelooft dat Jezus God is en God de schepper is van alles, dan had hij toch ook een vijgenboom die wel vrucht droeg kunnen scheppen? Het was duidelijk een verwijzing naar de boom van kennis uit het scheppingsverhaal, want Adam en Eva kwamen onder de vloek door de verboden vruchten te eten en bedekten zich met vijgenbladen. Echter als het jou allemaal te onwaarschijnlijk lijkt en je bijvoorbeeld vermoedt dat Jezus slechts boos was omdat hij een vijg wilde eten en de boom er geen gaf: ook prima natuurlijk. (Veel andere redenen kan ik niet bedenken, jij wel?)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 nov 2014 09:09

#Mohamed

Natuurlijk heeft God een vijgenboom kunnen scheppen die vrucht droeg... Maar dat was blijkbaar niet zo, bij deze vijgenboom.. En het gaat mij een stap te ver, om aan elkaar te koppelen, dat Jezus deze vijgenboom vervloekte, omdat er in het Paradijs, een vijgenboom gestaan zou hebben, waarvan Adam en Eva niet mochten eten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2014 10:18

mohamed schreef:Laat mij jou een vraag stellen. Waarom zou Jezus een normale vijgenboom vervloeken die een keer wat minder vrucht droeg? Ik zeg niet dat het exact dezelfde boom was als die waar Adam van at, maar de symboliek is treffend.

Als de Heere Jezus twee dagen voordat Hij gekruisigd wordt langs een vijgenboom komt, zoekt Hij daaraan tevergeefs naar vruchten. Hij vervloekt de vijgenboom. De discipelen verwonderen zich erover dat dit onmiddellijk z’n uitwerking heeft (zie Matt. 21).
Het antwoord van de Heere is dat Zijn discipelen door hun gelovig gebed zulke wonderen en zelfs nog grotere zullen kunnen verrichten. Er ligt echter nog een betekenis achter. De vijgenboom is een beeld van Israël (zie Hos. 9). In Jeremia zegt de Heere over Jeruzalem en tegen Israël: ″Ik zal hen voorzeker wegrapen, spreekt de HEERE; er zijn geen druiven aan de wijnstok, en geen vijgen aan de vijgeboom, ja, het blad is afgevallen; en de geboden, die Ik hun gegeven heb, die overtreden zij″ (Jer. 8:13).
De Heere Jezus bevestigt met deze vervloeking van de vijgenboom het oordeel over het ongehoorzame volk. De dag ervoor had Hij nog wenend tot Jeruzalem gesproken:
″Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, wat tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen. Want er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een wal rondom u zullen opwerpen, en u zullen omsingelen, en u van alle zijden benauwen″ (Luc. 19:42, 43).

Bron: IBStudiehuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 11:43

mohamed schreef:Laat mij jou een vraag stellen. Waarom zou Jezus een normale vijgenboom vervloeken die een keer wat minder vrucht droeg? Ik zeg niet dat het exact dezelfde boom was als die waar Adam van at, maar de symboliek is treffend.

mealybug schreef:Als de Heere Jezus twee dagen voordat Hij gekruisigd wordt langs een vijgenboom komt, zoekt Hij daaraan tevergeefs naar vruchten. Hij vervloekt de vijgenboom. De discipelen verwonderen zich erover dat dit onmiddellijk z’n uitwerking heeft (zie Matt. 21).
Het antwoord van de Heere is dat Zijn discipelen door hun gelovig gebed zulke wonderen en zelfs nog grotere zullen kunnen verrichten. Er ligt echter nog een betekenis achter. De vijgenboom is een beeld van Israël (zie Hos. 9). In Jeremia zegt de Heere over Jeruzalem en tegen Israël: ″Ik zal hen voorzeker wegrapen, spreekt de HEERE; er zijn geen druiven aan de wijnstok, en geen vijgen aan de vijgeboom, ja, het blad is afgevallen; en de geboden, die Ik hun gegeven heb, die overtreden zij″ (Jer. 8:13).
De Heere Jezus bevestigt met deze vervloeking van de vijgenboom het oordeel over het ongehoorzame volk. De dag ervoor had Hij nog wenend tot Jeruzalem gesproken:
″Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, wat tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen. Want er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een wal rondom u zullen opwerpen, en u zullen omsingelen, en u van alle zijden benauwen″ (Luc. 19:42, 43).

Bron: IBStudiehuis.

Dank voor het delen hiervan, daar ben ik het zeker mee eens. Zo wijst de vijgenboom uit het scheppingsverhaal ook naar Israël, waar Adam natuurlijk de voorvader van was.

De naam van het Joodse volk zou tot een vloek verworden (Jeremia 44:8) en zo ook hun stad (Jeremia 26:6) zo ook werd de boom van kennis voor Adam en Eva een vloek. De vloek is namelijk begonnen bij Adam en daaruit zijn al die vervloekte wetten ontstaan, waar christenen elkaar aan willen houden en zo de plank volkomen missen, want de vloek is verbroken door Christus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 11:49

Natuurlijk heeft God een vijgenboom kunnen scheppen die vrucht droeg... Maar dat was blijkbaar niet zo, bij deze vijgenboom.. En het gaat mij een stap te ver, om aan elkaar te koppelen, dat Jezus deze vijgenboom vervloekte, omdat er in het Paradijs, een vijgenboom gestaan zou hebben, waarvan Adam en Eva niet mochten eten.

Prima, dan doe je dat niet, zo gaat het mij te ver om te geloven dat Christus de vloek nog niet verbroken zou hebben.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 nov 2014 13:39

#Mohamed

Blijkbaar verschillen we van mening...

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 nov 2014 13:43

*verwijderd door de auteur*
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”