Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 21:04

elbert schreef:Maar het nieuwe testament leert ons dat de gelovigen uit de heidenen net zozeer in het nieuwe verbond delen als Israël (1 Kor. 11:25, 2 Kor. 3:6, Ef. 2:12, Gal. 3:17, 29 enz.).
In iedere verwijstekst, die je aanhaalt, lees ik dat het nieuwe Verbond/Testament bevestigd in Christus , pas geldig wordt zodra de mens gelooft en zich bekeerd heeft, en niet eerder.
Wie wedergeboren is, deelt pas in het N.V.,
Wat uit vlees is , is vlees.
of iemand nu als kind of als volwassenen gedoopt wordt, maakt dan geen verschil, er is eerst geloof, voordat men toetreedt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 21:11

elbert schreef:Gen. 28: 14 In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Paulus haalt deze tekst aan in Galaten 3:16 en noemt hier het nageslacht Zaad,
ENKELVOUD (niet als van velen, maar als van Een!)
(Hadden we dat niet al eerder gezegd?)
Christus dus.
En Gen 28:14 heeft het volgens jou over nageslachten MEERVOUD
Wat is het nu?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 21:20

elbert schreef:Nee, omdat God ze erbij rekent. Hij zet ze er niet buiten.

Volgnes mij baseer je dat op de tekst dat de kinderen geheiligd zijn in een gelovige ouder, Maar in datzelfde tekstgedeelte staat ook dat de ongelovige partner geheiligd is.
Die wordt toch ook niet gedoopt.

Een en ander is al eerder gezegd, trouwens, het begint een beetje een rotonde te worden, waarbij je niet ingaat op datgene waar je geen antwoord op hebt, op die manier komen we nooit tot een oplossing.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 21:33

elbert schreef: Daarom vieren we ook het Heilig Avondmaal, als sacrament van het nieuwe verbond, waartoe we ook door de Heere Zelf worden opgeroepen.

Waarom wordt er een woord gebruikt wat helemaal niet bijbels is?
Een sacrament is een "gewijde handeling waardoor God tot de mens komt".
maar de Bijbel noemt het gewoon een gedenken van zijn vergoten bloed voor ons.
Zoals de joden de uittocht gedenken bij het Pesach, maar verder geen "instortende genade mystiek" etc, door roomsen erbij verzonnen, volgens mij.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 21:43

mealybug schreef:Een en ander is al eerder gezegd, trouwens, het begint een beetje een rotonde te worden, waarbij je niet ingaat op datgene waar je geen antwoord op hebt, op die manier komen we nooit tot een oplossing.
Het is inderdaad een rotonde. Je stelt steeds dezelfde vragen en ik geef steeds dezelfde antwoorden. Het is niet zo dat ik geen antwoord heb of niet ben ingegaan op je vragen, het is eerder zo dat mijn antwoorden je niet bevallen en je dus een paar dagen later precies dezelfde vraag opnieuw stelt. Wat denk je daarmee op te schieten? Ik verwijs dus naar de antwoorden die ik eerder in dit topic gegeven heb. Daar zul je het toch echt mee moeten doen. Je verwacht een "oplossing"? Agree to disagree lijkt me vooralsnog de meest pragmatische en minst tijdrovende manier om hiermee om te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 12 nov 2014 22:00

elbert schrijft:
Wat ik zeg is dat het verbond met Abraham in het nieuwe verbond is gecontinueerd en uitgebreid en dat de christelijke gemeente gemeente is van het nieuwe verbond. Daarom vieren we ook het Heilig Avondmaal, als sacrament van het nieuwe verbond, waartoe we ook door de Heere Zelf worden opgeroepen.
Met de gedachte dat het verbond met Abraham in het nieuwe verbond wordt gecontinueerd en uitgebreid, trek ik niet de conclusie dat we dus de besnijdenis en de specifieke landbelofte ook maar 1 op 1 overnemen. Zo simpel gaat het niet bij de continuering van de verbonden. Er is sprake van continuïteit, discontinuïteit en verdergaande openbaring.

Mijn slotopmerking in mijn laatste reactie op jou vorige posting handhavend ga ik ook alleen op deze selectie in:
Het is idd. zo dat de chr.gemente gemeente van het N.V.is Maar niet het verbond met Abraham, maar de verzoening in het bloed van het Lam, die ook de basis van het verbond met Abraham is, wordt gecontinueerd in de chr.gemeente.De sacramenten van het verbond met Abraham zijn en blijven dus de besnijdenis en het pascha en niet de doop en het H.A.
Zowel Israël als de Gemeente behouden dus hun eigen identiteit op grond van de verschillende relatie met de Messias van Israël. En daar zit het bij jou op vast, daar is geen ruimte voor als er maar een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag kan zijn. Ik constateer ook hier weer dat ik op jou niet meer reageren kan zonder in herhalingen te vervallen. ereunao

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 22:01

elbert schreef:]Het is inderdaad een rotonde. Je stelt steeds dezelfde vragen en ik geef steeds dezelfde antwoorden. Het is niet zo dat ik geen antwoord heb of niet ben ingegaan op je vragen, het is eerder zo dat mijn antwoorden je niet bevallen en je dus een paar dagen later precies dezelfde vraag opnieuw stelt.

Dat is niet zo.
Moet ik even resumeren de vragen waarop je geen antwoord hebt gegeven?(Tenzij ik eroverheen heb gelezen)
De eerste die me te binnen schiet is deze:
Als kinderen geheiligd worden in hun ouder en daarom gedoopt, waarom wordt dan de ongelovige partner geheiligd in zijn gelovige echtgenoot/ echtgenote niet gedoopt?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 22:09

mealybug schreef:Dat is niet zo.
Moet ik even resumeren de vragen waarop je geen antwoord hebt gegeven?(Tenzij ik eroverheen heb gelezen)
De eerste die me te binnen schiet is deze:
Als kinderen geheiligd worden in hun ouder en daarom gedoopt, waarom wordt dan de ongelovige partner geheiligd in zijn gelovige echtgenoot/ echtgenote niet gedoopt?
Zie een paar reacties terug van mij in antwoord op ereunao. Daar ga ik hierop in (en ook al een paar maal eerder als ik me niet vergis).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 22:17

elbert schreef:Zie een paar reacties terug van mij in antwoord op ereunao. Daar ga ik hierop in (en ook al een paar maal eerder als ik me niet vergis).

tijd en datum, ?
Of link misschien :wink:
De laatste paar pagina's kon ik het niet vinden...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 22:22

ereunao schreef:Mijn slotopmerking in mijn laatste reactie op jou vorige posting handhavend ga ik ook alleen op deze selectie in:
Het is idd. zo dat de chr.gemente gemeente van het N.V.is Maar niet het verbond met Abraham, maar de verzoening in het bloed van het Lam, die ook de basis van het verbond met Abraham is, wordt gecontinueerd in de chr.gemeente.
Daarmee zeggen we feitelijk hetzelfde, maar spreken we op een verschillende manier over continuïteit.
ereunao schreef:De sacramenten van het verbond met Abraham zijn en blijven dus de besnijdenis en het pascha en niet de doop en het H.A.
Het sacrament van het verbond met Abraham is slechts de besnijdenis. Het pascha en de besnijdenis (continuïteit!) zijn dat van het Sinaiverbond. En doop en avondmaal zijn dat van het nieuwe verbond.
ereunao schreef:Zowel Israël als de Gemeente behouden dus hun eigen identiteit op grond van de verschillende relatie met de Messias van Israël.
Hier gaan inderdaad onze wegen uiteen. Er is feitelijk geen sprake van identiteit buiten God in Christus om. Hij is de identiteit van Israël en de gemeente. Er is dan ook geen sprake van een verschillende relatie, maar wel van een verschillende bediening. Zo is de bediening bij Abraham anders, maar is het geloof in wezen hetzelfde. Daarom kan de schrijver van de Hebreeën brief ook zijn lijst van geloofsgetuigen in Hebr. 11 geven als voorbeelden van "het geloof" en niet van "verschillende geloven".
ereunao schreef:En daar zit het bij jou op vast, daar is geen ruimte voor als er maar een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag kan zijn. Ik constateer ook hier weer dat ik op jou niet meer reageren kan zonder in herhalingen te vervallen. ereunao
Er is bij mij weldegelijk ruimte voor verschillende bedieningen, maar niet voor verschillende relaties. Want bij verschillende relaties denk ik aan een verschillende inhoud en niet aan een verschillende vorm.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 nov 2014 22:24

mealybug schreef: tijd en datum, ?
Of link misschien :wink:
De laatste paar pagina's kon ik het niet vinden...
10 november 1:09 pm en vandaag 8:34 pm.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 22:33

elbert schreef:De ongelovige partner wordt niet gedoopt vanwege het beleden ongeloof. De kinderen daarentegen worden heilig genoemd en dus moeten zij als deelgenoten aan het heil behandeld worden. Dus het is of het 1 of het ander: noem ze heilig en beschouw ze als deelgenoten aan het heil (en dus behoren ze gedoopt te zijn) of noem ze onheilig en zeg dat hun het heil niet toekomt.

Gevonden :wink:
Ondanks dat de ongelovige partner ongeloof belijdt, is hij dus toch geheiligd ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 nov 2014 08:21

mealybug schreef:Ondanks dat de ongelovige partner ongeloof belijdt, is hij dus toch geheiligd ?
Dat zegt de tekst inderdaad.

De kanttekeningen zeggen hierbij: "is geheiligd door de vrouw,
Gr. geheiligd in de vrouw, als ook daarna in de man; namelijk ten aanzien, dat de gelovigen erfgenamen zijn van het verbond van God met hun kinderen, Gen. 17:7; Hand. 2:39, welk voordeel de ongelovige wederhelft niet kan beletten door zijn ongelovigheid, omdat Gods genade in het heiligen van zo'n huwelijk krachtiger is dan het geloof van de andere wederhelft, om het te ontheiligen."

Het gaat dus om de heiliging van het gezin. Dus is dit feitelijk ook een huistekst, met deze kanttekening dat er een partner is die zichzelf erbuiten plaatst door ongeloof.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2014 08:59

elbert schreef:Dat zegt de tekst inderdaad.

De kanttekeningen zeggen hierbij: "is geheiligd door de vrouw,
Gr. geheiligd in de vrouw, als ook daarna in de man; namelijk ten aanzien, dat de gelovigen erfgenamen zijn van het verbond van God met hun kinderen, Gen. 17:7; Hand. 2:39, welk voordeel de ongelovige wederhelft niet kan beletten door zijn ongelovigheid, omdat Gods genade in het heiligen van zo'n huwelijk krachtiger is dan het geloof van de andere wederhelft, om het te ontheiligen."

Dus ondanks dat de tekst en grammaica hetzelfde is, heeft het doopformulier de heiliging van de ongelovige partner vertaald naar een heiliging in zijn/haar partner, maar het kind is in Christus geheiligd?
Aangezien een aantal joden de Heilige Geest weerstonden, is deze aanname/kanttekening vrij onbijbels , lijkt me

ereunao

Berichtdoor ereunao » 13 nov 2014 09:09

elbert schrijft:
Daarmee zeggen we feitelijk hetzelfde, maar spreken we op een verschillende manier over continuïteit.

Nee, daarmee zeggen wij niet hetzelfde want zoals als jij het opvat zijn alleen de uiterlijke tekenen veranderd, maar ik zeg dat de doop en het H.A.helemaal geen sacramenten van het verbond met Abraham zijn.

Het sacrament van het verbond met Abraham is slechts de besnijdenis. Het pascha en de besnijdenis (continuïteit!) zijn dat van het Sinaiverbond. En doop en avondmaal zijn dat van het nieuwe verbond.

Ook dat is niet correct: besnijdenis en pascha zijn geen sacramenten van het Sinaïverbond, dat helemaal geen sacramenten heeft, wel een teken als trouwring en dat is de sabbat ( Ezech.20:12 ) .Want de belofte wordt door wet die pas na 430 jr gegeven is niet krachteloos gemaakt Gal.3:17. En ook het pascha is al voor de wetgeving ingesteld. Want dat is de gedachtenis van de uittocht uit Egypte, ook niet op grond van de wet, maar op grond van het verbond met Abraham zie Ex.2:24.

Hier gaan inderdaad onze wegen uiteen. Er is feitelijk geen sprake van identiteit buiten God in Christus om. Hij is de identiteit van Israël en de gemeente. Er is dan ook geen sprake van een verschillende relatie, maar wel van een verschillende bediening. Zo is de bediening bij Abraham anders, maar is het geloof in wezen hetzelfde.. Elbert

Ook hier dwing je mij weer tot herhaling van wat ik reeds eerder uitvoerig uitgelegd heb. Ik zal het dus nog een keer met andere woorden proberen:
De Messias is de hemelse Bruidegom van Zijn Gemeente, maar naar Zijn mensheid is Israël niet de bruid, maar de moeder van de Messias. Zie Jes 9:5; Openb.12:5 En juist naar Zijn mensheid is Hij de wettige Erfgenaam van de troon van David zie Luk.1:32,33. En als Hij straks als de Koning komt om Israel te redden en te herstellen dan komt Hij niet om met Zijn volk te trouwen, maar om het te regeren. Maar de positie van de Gemeente is een geheel andere. Want zij wordt dan met Hem geopenbaard in een verheerlijkt opstandingslichaam. Fill.3:21; Koll.3:4 en 1 Joh.3:2. En dan zal zij met al de heiligen uit de 1e opstanding met Hem over het rijk regeren . 1 Kor.6:2,3; Tim 2:12;Openb.20:4. Is dat een andere relatie of niet? En nu kom je natuurlijk met Hos 2 en andere teksten waar Israël als vrouw wordt voorgesteld. Maar niet als de vrouw van de Messias, maar als de vrouw van JHWH Die aan de Sinaï een huwelijksverbond met Israël gesloten had en dat trouweloos door het volk verbroken was. Dat is dus beeldspraak met een heel andere lading. Ik hoop dat het zo duidelijk is Maar ik blijf niet eindeloos herhalen omdat die onbijbelse verbondsleer tegen alle recht en reden in ieder geval overeind moet blijven. Ik merk dat je zelf met mealybug dit probleem ook hebt.
Maar je volgt hier wel een eigenaardige redenering en wringt je in 1000 bochten om overeind te blijven. Want toen ik erop wees dat voor de besnijdenis niet het geloof van de ouders, maar het bevel van God beslissend was maar dat dat voor de doop niet opgaat, trachtte je eerst mij door het voorbeeld van Abraham wijs te maken dat Israël wel degelijk een gelovig volk was .Maar toen die vlieger niet opging waren die kinderen opeens deelgenoten van het heil, ongeacht geloof of ongeloof van de ouders! En wie zegt jou dat die kinderen van 1 kor.7:14 ook gedoopt waren? Dat staat er niet, maar is je eigen conclusie ! ereunao

Terug naar “Archief”