rotterdam schreef:Het spijt me Bambi maar ik ben niet overtuigd.
Ik ben niet zo'n "groot nieuws man" maar in dit geval hebben ze, althans volgens mij, de intentie goed vertaald;
Rachab zei tegen de mannen: ‘Ik weet dat de Heer dit land aan jullie zal geven. Daarom zijn we hier in Jericho zo bang. Ja, iedereen in het land is bang voor jullie. Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee. Hij heeft die zee laten opdrogen, zodat jullie uit Egypte konden wegvluchten. En we weten ook dat jullie Sichon en Og gedood hebben, de twee koningen van de Amorieten aan de overkant van de Jordaan. We weten dat we nooit van jullie kunnen winnen. Want de Heer, jullie God, heeft de macht over hemel en aarde. Daarom zijn we zo bang voor jullie.
Hier is "we" de inwoners dat valt op te maken uit "Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee".
Het was uiteraard niet alleen Rachab die dit wist.
SV ; Want wij hebben gehoord, dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden aan de twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde van de Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt. Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart, en er bestaat geen moed meer in iemand,
Dan veranderd de toon en komt de familie ten tonele ;
Beloof me alsjeblieft dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Beloof het me plechtig! Geef me een bewijs dat jullie mijn ouders en mijn broers en zussen niet zullen doden. En jullie moeten ook hun kinderen met rust laten. Red ons van de dood!’
Oké, ik capituleer, met het woordje 'wij' bedoelt ze iedereen.

Het hele volk is bang geworden en daardoor moedeloos.
Maar de geloofsbelijdenis die ze aflegt, is wel van haar zelf.
Zij gelooft dat de Heere haar land aan de Israëlieten gegeven heeft.
Zij gelooft dat de Heere macht heeft in hemel en op aarde.
Jan schreef:
Rachab de hoer werd door haar werken gerechtvaardigd. Door haar daden uit haar geloof. Zij werd gered daardoor. Gered waarvan? Gods toorn over Jericho. Maar geloof is geen eenmalige gebeurtenis maar een levenslang proces van bekering, heiliging. Of ze ook gered werd in eeuwig opzicht weet ik niet.
Ja, ja, en ze mocht als enige vreemdeling met haar familie, in het beloofde land blijven wonen.
Ze hoorden dus bij God's volk van toen af aan.
God's volk met al hun zonden, die gestraft werden als ze teveel zonden deden, om hen weer op de rechte weg te krijgen.
'Tuchtigen' wordt dat in het Nieuwe-Testament genoemd.