De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor Marloes1g » 11 nov 2014 21:02

Jan: Hoe kan ik jou overtuigen dat Gods Woord spreekt van Rachab de hoer als GELOOFSHELD.
Dat kan ik niet. Jouw ogen moeten daarvoor geopend worden door de H. Geest.

*Moderator: geen discussie over homoseksualiteit hier*

Begrijp je wat ik bedoel? Nee. Want.....vul zelf maar in.
Bidden moet je Jan om licht en wijsheid van boven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2014 21:25

rotterdam schreef:Het spijt me Bambi maar ik ben niet overtuigd.

Ik ben niet zo'n "groot nieuws man" maar in dit geval hebben ze, althans volgens mij, de intentie goed vertaald;

Rachab zei tegen de mannen: ‘Ik weet dat de Heer dit land aan jullie zal geven. Daarom zijn we hier in Jericho zo bang. Ja, iedereen in het land is bang voor jullie. Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee. Hij heeft die zee laten opdrogen, zodat jullie uit Egypte konden wegvluchten. En we weten ook dat jullie Sichon en Og gedood hebben, de twee koningen van de Amorieten aan de overkant van de Jordaan. We weten dat we nooit van jullie kunnen winnen. Want de Heer, jullie God, heeft de macht over hemel en aarde. Daarom zijn we zo bang voor jullie.

Hier is "we" de inwoners dat valt op te maken uit "Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee".
Het was uiteraard niet alleen Rachab die dit wist.

SV ; Want wij hebben gehoord, dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden aan de twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde van de Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt. Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart, en er bestaat geen moed meer in iemand,

Dan veranderd de toon en komt de familie ten tonele ;

Beloof me alsjeblieft dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Beloof het me plechtig! Geef me een bewijs dat jullie mijn ouders en mijn broers en zussen niet zullen doden. En jullie moeten ook hun kinderen met rust laten. Red ons van de dood!’

Oké, ik capituleer, met het woordje 'wij' bedoelt ze iedereen. 8)
Het hele volk is bang geworden en daardoor moedeloos.
Maar de geloofsbelijdenis die ze aflegt, is wel van haar zelf.
Zij gelooft dat de Heere haar land aan de Israëlieten gegeven heeft.
Zij gelooft dat de Heere macht heeft in hemel en op aarde.
Jan schreef:
Rachab de hoer werd door haar werken gerechtvaardigd. Door haar daden uit haar geloof. Zij werd gered daardoor. Gered waarvan? Gods toorn over Jericho. Maar geloof is geen eenmalige gebeurtenis maar een levenslang proces van bekering, heiliging. Of ze ook gered werd in eeuwig opzicht weet ik niet.

Ja, ja, en ze mocht als enige vreemdeling met haar familie, in het beloofde land blijven wonen.
Ze hoorden dus bij God's volk van toen af aan.
God's volk met al hun zonden, die gestraft werden als ze teveel zonden deden, om hen weer op de rechte weg te krijgen.
'Tuchtigen' wordt dat in het Nieuwe-Testament genoemd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 nov 2014 21:46

Byte schreef:Ik ben zo iemand die Hem zeer hard nodig heeft omdat ik een grote zondaar ben.

Jan schreef:Waarom bekeer je je niet van je grote zonden dan? Ik weet dat het makkelijk gezegd is en veel moeilijker gedaan. Maar door Hem kan het wel! En het moet ook. Dag na dag, stap voor stap.
Overigens heb ik Hem ook hard nodig omdat ik zonder Hem een steeds grotere zondaar wordt en het dan niet meer goed komt met me. Zoveel weet ik wel uit ervaring. Merk je dat ik het accent anders neerleg?
Niet op mijn zonden maar op Zijn redding die me hervormd. Reformeert. Nou wil ik mezelf niet verheffen door me als een superheilige voor te doen. Zover ben ik nog niet helaas... Maar me voordoen als een grote zondaar hoef ik toch ook niet te doen om geaccepteerd te worden bij mede Christenen? Of hoe schuldiger hoe beter?

Ik dacht juist dat we heiligen genoemd worden en dat dat betekend dat de grote zonde nu achter ons ligt. Vallen en opstaan en weer vallen en opstaan en dan minder vallen en langer overeind blijven en dan vallen en dan genoeg hebben van het vallen en door wandelen!

Ik heb mezelf niet bekeerd van mijn grote zonde dat heeft Hij gedaan.
Dagelijks concludeer ik dat mijn zonden weer groter zijn geworden.
Dagelijks concludeer ik dat Zijn genade genoeg is voor mij.
Ook dan weet ik dat die verspieders bij mij geen kans hadden gehad ik koos voor mezelf en ondanks alles heeft Hij voor mij gekozen.

Jan we praten niet langs elkaar we praten een andere taal.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 23:54

Marloes1g schreef:Jan: Hoe kan ik jou overtuigen dat Gods Woord spreekt van Rachab de hoer als GELOOFSHELD.

Ja waarin is zij dan een held voor jou? Ook Simson word genoemd. Maar Simson is net als Rachab de hoer niet bepaald mijn voorbeeld uit de Bijbel als het gaat om 'het geloof'.

Ri. 16 schreef:1 Simson ging naar Gaza en zag daar een vrouw die een hoer was, en ging bij haar binnen.

Dat kan ik niet. Jouw ogen moeten daarvoor geopend worden door de H. Geest.

*Moderator: geen discussie over homoseksualiteit hier*

Begrijp je wat ik bedoel? Nee. Want.....vul zelf maar in.
Bidden moet je Jan om licht en wijsheid van boven.

Bidden ja. En af en toe de Bijbel lezen en ook wat iemand nou echt schrijft en bedoeld en niet hoe jij je voelt erbij en dan denken dat je het altijd gelijk begrijpt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 00:14

Jan schreef:Rachab de hoer werd door haar werken gerechtvaardigd. Door haar daden uit haar geloof. Zij werd gered daardoor. Gered waarvan? Gods toorn over Jericho. Maar geloof is geen eenmalige gebeurtenis maar een levenslang proces van bekering, heiliging. Of ze ook gered werd in eeuwig opzicht weet ik niet.

Bambi schreef:Ja, ja, en ze mocht als enige vreemdeling met haar familie, in het beloofde land blijven wonen.

Er kwamen later nog meer vreemdelingen bij die ook in het land mochten blijven. Zoals dit:
Ri 15 schreef:63Maar de nakomelingen van Juda konden de Jebusieten, de inwoners van Jeruzalem, niet verdrijven. Daarom wonen de Jebusieten bij de nakomelingen van Juda in Jeruzalem, tot op deze dag.

Ze hoorden dus bij God's volk van toen af aan.

Het betekend nog niet dat ze in alles gelijk werden aan Israël. Zo makkelijk kon men niet onderdeel worden van Israël. Oh en zie dit:

Ri. 6 schreef:23Toen gingen de jongemannen, de verkenners, naar binnen en brachten Rachab naar buiten, met haar vader, haar moeder, haar broers, en alles wat van haar was. Ook brachten zij al haar familieleden naar buiten en zij lieten hen buiten het kamp van Israël verblijven.
24De stad verbrandden zij met vuur, met alles wat daarin was. Alleen het zilver en het goud en de koperen en ijzeren voorwerpen legden zij bij de schat van het huis van de HEERE.
25Zo liet Jozua de hoer Rachab in leven, met de familie van haar vader en alles wat van haar was. Zij heeft tot op deze dag in het midden van Israël gewoond, omdat zij de boden verborgen had die Jozua gestuurd had om Jericho te verkennen.
26In die tijd liet Jozua het volk zweren: Vervloekt is die man voor het aangezicht van de HEERE die opstaat om deze stad Jericho te herbouwen. Laat hij haar fundering leggen op zijn eerstgeboren zoon en haar poorten oprichten op zijn jongste zoon!

Zij mochten wel in het land blijven wonen. Maar niet in het kamp, niet onder de Israëlieten. Zij mochten nl. niets onheiligs in het kamp brengen. En als er iets onheilig was dan zeker een Kanaäniet. En een hoer. Laat staan de combinatie daarvan. Als je al ziet wat er met de man gebeurd die wat gestolen had uit Jericho en dat 'in het kamp bracht'. Die ging er met heel zijn huis aan onder...

God's volk met al hun zonden, die gestraft werden als ze teveel zonden deden, om hen weer op de rechte weg te krijgen.
'Tuchtigen' wordt dat in het Nieuwe-Testament genoemd.

In het O.T. wordt dat soms ook wel vervloeken en uitroeien genoemd. Dat komt na het stadium van tuchtigen als het niet meer afdoende is. Daarom verwijst het N.T. vaak naar het O.T. in dit opzicht ook. Om van te leren, dat wij niet dezelfde fouten maken als die mensen en dan hetzelfde moeten oogsten.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 00:44

Byte schreef:Ik heb mezelf niet bekeerd van mijn grote zonde dat heeft Hij gedaan.
Dagelijks concludeer ik dat mijn zonden weer groter zijn geworden.
Dagelijks concludeer ik dat Zijn genade genoeg is voor mij.
Ook dan weet ik dat die verspieders bij mij geen kans hadden gehad ik koos voor mezelf en ondanks alles heeft Hij voor mij gekozen.

Jan we praten niet langs elkaar we praten een andere taal.

Als ik ooit nog het niveau van jouw diepgaande zondebesef zal mogen bereiken he... dan spreek ik misschien ook jouw taal. Dan wordt ik niet steeds heiliger omdat ik bewuster wordt van de zonde en er steeds meer tegen wil vechten. Nee maar dan wordt ik een steeds grotere zondaar... ja niet omdat ik meer ga zondigen maar ik besef het dan steeds meer. Dan weet ik dat we allemaal zondaren zijn en dat het nooit aan ons is. Het is alleen maar genade! Dan wordt ik lid van een gereformeerde gemeente waar enkelen beschikken over dit diepgaande bevindelijke geloof.

En die verspieders hadden geen kans gehad bij jou gehad zeg je. Omdat je voor jezelf had gekozen? Maar Rachab de hoer koos juist voor haarzelf en haar familie door haar eigen volk voor te liegen en de vijanden van haar volk te verbergen. Zo werd zij gespaard. Als dat niet kiezen is voor jezelf... wat dan wel. Tenzij je denkt dat God het zo stuurde omdat Hij haar behoudenis op het oog had. Later maakte zij nog veel bekering mee...tja, ik lees dat nergens, dat blijft speculeren. De behoudenis van die twee verkenners had God meer op het oog vermoed ik.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2014 01:50

Jan schreef:Zij mochten wel in het land blijven wonen. Maar niet in het kamp, niet onder de Israëlieten. Zij mochten nl. niets onheiligs in het kamp brengen. En als er iets onheilig was dan zeker een Kanaäniet. En een hoer. Laat staan de combinatie daarvan. Als je al ziet wat er met de man gebeurd die wat gestolen had uit Jericho en dat 'in het kamp bracht'. Die ging er met heel zijn huis aan onder...

Alle mannen en jongens moesten eerst besneden worden.
En ze moesten ingewijd worden in de wetten van God.
En daarna hoorden ze er gewoon bij.
Dat zie je al 2 hoofdstukken verder:
Jozua 8:
30 Toen bouwde Jozua een altaar den HEERE, den God van Israël, op den berg Ebal;
31 Gelijk als Mozes, de knecht des HEEREN, den kinderen Israëls geboden had, achtereenvolgens hetgeen geschreven is in het wetboek van Mozes: een altaar van gehele stenen, over dewelke men geen ijzer bewogen had; en daarop offerden zij den HEERE brandofferen; ook offerden zij dankofferen.
32 Aldaar schreef hij ook op stenen een dubbel van de wet van Mozes, hetwelk hij geschreven heeft voor het aangezicht der kinderen Israëls.
33 En gans Israël met zijn oudsten, en ambtlieden, en zijn rechters, stonden aan deze en aan gene zijde der ark, voor de Levietische priesteren, die de ark des verbonds des HEEREN droegen, zo vreemdelingen als inboorlingen, een helft daarvan tegenover den berg Gerizim, en een helft daarvan tegenover den berg Ebal, gelijk als Mozes, de knecht des HEEREN, bevolen had; om het volk van Israël in het eerst te zegenen.
34 En daarna las hij overluid al de woorden der wet, de zegening en den vloek, naar alles, wat in het wetboek geschreven staat.
35 Daar was niet een woord van al hetgeen Mozes geboden had, dat Jozua niet overluid las voor de gehele gemeente van Israël, en de vrouwen, en de kleine kinderen, en de vreemdelingen, die in het midden van hen wandelden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 09:37

Bambi schreef:Alle mannen en jongens moesten eerst besneden worden.

Maar nu, nadat Pinksteren vervuld is, is er de heilige Geest, die de besneden harten ipv het besneden vlees willig maakt om Christus te gehoorzamen.
En dan(pas) hoor je er bij.

Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der Wet of uit de prediking des geloofs?
(Om maar weer terug te keren naar de Galaten)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 15:50

Bambi schreef:Alle mannen en jongens moesten eerst besneden worden.
Dat zie je al 2 hoofdstukken verder:

Voor de vreemdelingen golden ook veel van dezelfde regels, de wetten van God. Toch betekent het niet dat ze dan ook in alles gelijk zijn aan Israël. Dat gaat ook niet gezien de verbonden met het nageslacht van Abraham en Izaak, Jakob. Je kunt niet zo maar alles op een hoop gooien omdat je dat goed lijkt vanuit je moderne multiculti denken.

In de wetten zien we het onderscheid terug tussen vreemdeling en Israëliet. Zij blijven vreemdelingen genoemd worden.

Lev. 17 schreef:8Verder moet u tegen hen zeggen: Iedereen uit het huis van Israël en van de vreemdelingen die in hun midden verblijven, die een brandoffer of slachtoffer brengt,
9en dat niet bij de ingang van de tent van ontmoeting brengt om het te bereiden voor de HEERE – die man moet uit zijn volksgenoten uitgeroeid worden.
Verbod om bloed te eten
10Iedereen uit het huis van Israël en van de vreemdelingen die in hun midden verblijven, die wat voor bloed dan ook gegeten heeft, tegen die persoon die dat bloed gegeten heeft, zal Ik Mijn aangezicht keren, en Ik zal hem uit het midden van zijn volk uitroeien.

Hier nog wat onderscheid tussen een Israëliet en een' bijwoner'.

Lev. 25 schreef:44Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen.

45Gij zult ze ook kopen van de kinderen der bijwoners, die bij u als vreemdelingen verkeren, uit hen en uit hun geslachten, die bij u zullen zijn, die zij in uw land zullen gewonnen hebben; en zij zullen u tot een bezitting zijn.
46En gij zult u tot bezitters over hen stellen voor uw kinderen na u, opdat zij de bezitting erven; gij zult hen in eeuwigheid doen dienen; maar over uw broeders, de kinderen Israëls, een iegelijk over zijn broeder, gij zult over hem geen heerschappij hebben met wreedheid.
47En wanneer de hand eens vreemdelings en bijwoners, die bij u is, wat bekomen zal hebben, en uw broeder, die bij hem is, verarmd zal zijn, dat hij zich aan den vreemdeling, den bijwoner, die bij u is, of aan den stam van het geslacht des vreemdelings zal verkocht hebben;

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2014 15:58

Ja, ja en de Turken en Marokkanen in Nederland worden nog steeds Turken en Marokkanen,of allochtonen genoemd, ongeacht of ze moslim of Christen zijn.
En Ruth werd bijv. nog steeds de Moabitische genoemd.
Dus wat bewijzen jouw teksten nu?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 16:03

Bambi schreef:Ja, ja en de Turken en Marokkanen in Nederland worden nog steeds Turken en Marokkanen,of allochtonen genoemd, ongeacht of ze moslim of Christen zijn.
En Ruth werd bijv. nog steeds de Moabitische genoemd.
Dus wat bewijzen jouw teksten nu?

Nederland is toch geen Godsdienstige staat met zulke regels als Israël toen had? Hoe wil je dat vergelijken met elkaar?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2014 16:06

Jan schreef:Nederland is toch geen Godsdienstige staat met zulke regels als Israël toen had? Hoe wil je dat vergelijken met elkaar?

Dan nemen we alleen Ruth als voorbeeld.
Zij werd nog steeds de Moabitische genoemd, terwijl ze wel bij Israël hoorde.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 nov 2014 16:49

Jan schreef:Nederland is toch geen Godsdienstige staat met zulke regels als Israël toen had? Hoe wil je dat vergelijken met elkaar?

Bambi schreef:Dan nemen we alleen Ruth als voorbeeld.
Zij werd nog steeds de Moabitische genoemd, terwijl ze wel bij Israël hoorde.

Ja daar noem je wat. Ruth is een onderwerp apart. Al kan ik wel vast zeggen dat de naam van landen niet altijd veranderd als er nieuwe mensen gaan wonen. Maar de mensen die er komen te wonen kunnen wel naar de naam van de streek genoemd gaan worden. Wat dat betreft wordt het al snel ingewikkeld. Want wat is een Nederlander tegenwoordig nog? Een aanduiding op een paspoort? Of kunnen we nog spreken van een raciale groep mensen die gelijk als zodanig te herkennen is? I.i.g. is het in de Nederlandse wet niet verboden om met iemand van een heel ander volk te trouwen. Dat was in het oude Israël totaal anders. Zie bijv. Ezra en Nehemia over al de 'vreemde' vrouwen en kinderen die weggestuurd werden. Je zou denken dat sinds Ruth dat geen probleem meer moest zijn als ze maar oprecht geloofden. Alweer een grote tegenstrijdigheid in de Bijbel ontdekt? Of interpreteren wij het boek Ruth niet helemaal goed en zijn ook niet alle vertalingen eensluidend in het vertalen van woorden als god en goden, rechters...?

Ruth... misschien later nog een keer.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 12 nov 2014 19:28

Jan schreef:
Als ik ooit nog het niveau van jouw diepgaande zondebesef zal mogen bereiken he... dan spreek ik misschien ook jouw taal. Dan wordt ik niet steeds heiliger omdat ik bewuster wordt van de zonde en er steeds meer tegen wil vechten. Nee maar dan wordt ik een steeds grotere zondaar... ja niet omdat ik meer ga zondigen maar ik besef het dan steeds meer. Dan weet ik dat we allemaal zondaren zijn en dat het nooit aan ons is. Het is alleen maar genade! Dan wordt ik lid van een gereformeerde gemeente waar enkelen beschikken over dit diepgaande bevindelijke geloof.

En die verspieders hadden geen kans gehad bij jou gehad zeg je. Omdat je voor jezelf had gekozen? Maar Rachab de hoer koos juist voor haarzelf en haar familie door haar eigen volk voor te liegen en de vijanden van haar volk te verbergen. Zo werd zij gespaard. Als dat niet kiezen is voor jezelf... wat dan wel. Tenzij je denkt dat God het zo stuurde omdat Hij haar behoudenis op het oog had. Later maakte zij nog veel bekering mee...tja, ik lees dat nergens, dat blijft speculeren. De behoudenis van die twee verkenners had God meer op het oog vermoed ik.

Helemaal mee eens!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 nov 2014 19:51

rotterdam schreef:Dan veranderd de toon en komt de familie ten tonele ;

Beloof me alsjeblieft dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Beloof het me plechtig! Geef me een bewijs dat jullie mijn ouders en mijn broers en zussen niet zullen doden. En jullie moeten ook hun kinderen met rust laten. Red ons van de dood!’

Wat is dat voor flut-vertaling?
Het gaat om het Hebreeuwse woord chèsèd, dat zoiets betekent als verbondstrouw of genade.

'' Zweer toch bij de HEER, jullie God, dat ik jullie genade, verbondstrouw, genade heb bewezen. Zweer het me en bewijs dan ook verbondstrouw, genade, aan het huis van mijn vader.

Wat Rachab hier dus eigenlijk vraagt is, dat zij, met haar hele familie zal worden opgenomen in het verbond dat de HEER met Israël gesloten heeft. Ze speelt daarbij hoog spel, want het verbond met Israël was echt een verbond van genade dat de HEER zonder voorwaarden vooraf met Israël sloot. Hij deed dat niet omdat Israël dat verbond verdiend had, maar eigenlijk zegt Rachab dat hier wel. Omdat ik verbondstrouw heb getoond geloof ik dat ik ook bij het verbond mag horen.

Maar hoog spel of niet, ze krijgt wat ze vraagt! De spionnen zweren op hun eigen leven dat ze gespaard zal worden, als ze zich tenminste aan de door hen gestelde voorwaarden houdt.
*Rachab sluit dus op het scherp van de snede een verbond met het volk Israël.

Bron: Bas vd Graaf

Terug naar “Archief”