"als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Re: "als Hij wist hoe wij Hem verwachten ...,"

Berichtdoor ben db bd » 07 nov 2014 00:48

citaat uit de uitermate interessante en Bijbels onderbouwde link welke de heer Brasser aansleurde:
(het vergt wel even tijd om je het alles intens eigen te maken, maar dat is dan wel de moeite m.i. duizend maal waard !)

- "Een andere groep gelovigen wordt weergegeven door de gemeente van Laodicea,
maar tegen deze gemeenteleden zegt Jezus Christus dat Hij ze uit Zijn mond spuugt
omdat ze lauw zijn. Deze gelovigen worden ernstig gewaarschuwd, omdat de komst
van de Bruidegom hen anders zou kunnen overvallen als een dief in de nacht72. Dit
is tevens een verwijzing naar de gelijkenis van de 10 maagden, waarvan slechts 5
met de Bruidegom de Bruiloftszaal binnen gingen73, maar er 5 buiten bleven omdat
zij geen of niet de juiste voorbereidingen hadden getroffen74. Eén ding is zeker: de
gelovigen die denken dat ze ‘het wel zullen merken als het zover is’ ontzeggen zichzelf
veel perspectief en hoop, maar ook veel inzicht in de tijd waarin wij leven. Het
is maar de vraag of ze zonder die dagelijkse verwachting van Zijn spoedige komst
wel genoeg olie in hun lampen zullen hebben als het plotseling zover is."

heer Brasser, dit is wel de kern van het probleem waarom ik het op mijn hart had om deze draad op te zetten. ik ben u zeer erkentelijk voor uw waardevolle bijdrage, waarvan ik hoop dat we die allemaal met grote aandacht zullen lezen.

als u mij vergunt, een ander deel uit uw link, helemaal in de lijn van de draad 'theologisch interpreteren versus gewoon lezen', heb ik met uw welnemen ook in dat topic opgenomen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 07 nov 2014 02:13

naamloos schreef:Wat grappig, wij kunnen en hoeven niets te weten over de tijden. En direct daarop weet jij wél te vertellen dat we ver vóór de eintijd sterven. ''Hoe weet je dat wanneer je het tijdstip van de eindtijd niet kent'' vraag ik me dan af!(...)

I.t.t. Teus die de beleefdheid heeft om mijn argumenten wel goed te lezen en ze van commentaar te voorzien, is de reactie van naamloos (what's in a name) weer totaal neerbuigend, selectief en nietszeggend.
De kern van het misverstand dat hem zo ongelukkig is overkomen is gelegen in bovenstaand citaat. Hij denkt dat ik mezelf tegenspreek doordat ik enerzijds zeg dat wij van de tijden en gelegenheden die de Vader in Zijn eigen hand houdt niets kunnen weten en aan de andere kant meld dat wij allen ver voor de eindtijd zullen sterven. Dat licht ik graag nog eventjes toe.

Het is zeer Bijbels om te overdenken hoe klein wij zijn, hoe kort van duur. Memento mori is echt geen exclusieve Middeleeuwse uitspraak. Het stamt rechtstreeks uit de Bijbel. Deze waarschuwing moet ons behoeden om onze pinnen te diep in deze aarde te slaan. Alsof wij hier altijd zullen blijven en alsof we ons bezit, zowel materieel als verstandelijk met ons zouden kunnen meenemen in onze dood. Het is de mens gezet eenmaal te sterven. Bereid uw huis. Paulus wenste ontbonden te zijn en met Christus te zijn. Kortom, de christelijke toekomstverwachting is er één van loslaten van deze wereld met al haar begeerlijkheden en een uitzien naar de ontmoeting met Christus. Daarbij hoort dat we de weg van alle vlees gaan, de weg van de dood. Met dit kruisdragen volgen wij de weg van onze Meester. De dood is een doorgang naar het eeuwige leven. Dat is de oude christelijke belijdenis, daarom begraven wij en crmeren wij niet, daarom geloven wij dat de graven geopend zullen worden, dat de zee haar doden zal teruggeven. Kortom, dat hebben we allemaal uit de Bijbel geleerd. Het komt er op neer dat wij mensen sterfelijk zijn. De dood wenkt ieder uur.

Maar wat schetst het Valse Evangelie van de eenzijdigheid ons nu? Wel, dat dat helemaal niet zeker is. Dat we in de eindtijd leven en dat het dus goed zou kunnen, nee, heel goed, nee, eigenlijk wel aannemelijk is, nee, sterke nog, dat het gewoon vast staat dat Jezus spoedig terugkomt. Heel, heel, heel spoedig. "Jongens...wat ik je nu ga vertellen...echt...TÉ WOW...we gaan het nog meemaken...LAUW, MAN".

Dus, niks dood. Da's voor anderen, ongelovigen en zo, 'Roomsen', moslims, homo's zigeuners, Joden die zich niet bekeerd hebben (en Nederlands Gereformeerden, als we zelf toevallig Vrijgemaakt zijn...je weet hoe het werkt). Nee, joh, er komt een opname. Ha, ha, hoezo dood? Ja, de ongelovigen, die gaan het moeilijk krijgen joh, als wij plotseling lekker weg worden genomen. Ongelukken op de snelweg en zo, lachen man. Wat wij ons voorstellen bij deze catastrofe is erger dan de Nazi's. GOED MAN. Gaan ze echt allemaal branden in de hel? JA MAN. GOED MAN. JIHAD MAN.
Als je maar goed genoeg Openbaring leest met een snufje Daniel en de profeten, dan ga je het heel anders zien. We leven nu in de eindtijd. En iedereen die dat anders ziet, die is Oud Testamentisch, of gelooft niet goed genoeg of dient de Satan. Bla, bla, bla. O, wat wilen we graag achter de schermen kijken. O, wat willen we graag de laatsten op aarde en de eersten in de hemel zijn.

Arme mensen, arme fanatieke domme druiloren. Duizenden jaren lang hebben sektarische dwaallichten dit gedacht. Steeds weer opnieuw zijn Valse Profeten van het eenzijdige Bijbellezen aan de haal gegaan met dit idee. Steeds weer waren zij degenen van de laatste generatie. Van de gezegende generatie. Van de uitverkoren generatie. Van de gelukkige generatie. Ja, echt hoor, nu is het allemaal zo rot en selcht geworden. Nu komt het einde.

Maar daar komt de wijsheid van de Bijbel om de hoek kijken: al die mensen zijn inmiddels overleden. Inderdaad, de weg gegaan van wieg naar graf. Ziek geworden, pijn geleden, arm, naakt, ellendig hun laatste levensfase geleefd.

Gelijk een bloem die op het veld verheven, wel sierlijk pronkt, maar krachtloos is en teer.
Wanneer de wind zich over het land laat horen,
dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren,
men kent en vindt haar standplaats zelf niet meer.

Ploep, weg eindtijd, weg alle wijsneuzerigheid. Misgerekend. Misgedacht. Misverstand. Nee hoor, al die mensen die in een zeer intiem en innig en krachtig contact waren met de geestelijke dingen, die alle tekenen van alle tijden verstonden, die het zeker wisten, verwachting hoog hadden opgeschroefd...zodra ze conclusies gingen trekken die ze niet mochten trekken, het geheim achterhaald hadden en de puzzel opgelost...gingen ze toch dood.

We zullen moeten leven met die gedachte. Dat we niet groter, beter, bevoorrechter zijn dan vroegere generaties. Dat onze tijd niet slechter is. Dat we in deze tijd niet meer tekenen hebben van de eindtijd dan vroeger. Natuurlijk, echter diehards gaan dit niet van me aannemen. Die willen te graag.
Daarom zeg ik ook: wacht maar af, over 50 jaar lig je ook in je graf en kunnen je verzinsels in het grote sprookjesboek worden bijgeschreven.
Die hele apocalyptische eindtijd-verbeelding is namelijk helemaal niet bedoeld om letterlijk zo uitgerold te worden. Het is allemaal symboliek voor de voortdurende drama's die in het menselijke bestaan van alle generaties plaatsvindt.
En Israël dan? 1948? Nou, denk ik dan, vraag het eens aan echte orthodoxe Joden: die hebben helemaal niks met die seculiere poging om iets dat de Messias zelf moet bewerkstelligen zomaar te forceren. En misschien hebben ze nog gelijk ook, die Joden in New York. Als je op eigen houtje Israël gaat zitten te stichten, leef je nog gewoon in de ballingschap.
Iets dergelijks denk ik ook van al dat onheilige vuur omtrent Openbaring met de koortsachtige dromen die sommige christenen daarover dromen. Ook een tikje geforceerd, volgens mij.

Ik houd het op het beeld van de Wederkomst. Maar het is maar een beeld. Ik ben nuchter genoeg om in te zien dat ik een sterfelijk mens ben en dat ik me van alles in m'n hoofd haal, wanneer ik me zou laten verleiden om van de Bijbel een blauwdruk of een script te maken.
Leuk boek, Openbaringen, maar het haalt het niet bij de Evangeliën. Zo, die zit.

Daarom, word wijs. Van die tijden weten we niet. Wederkomst is een geloofsgoed dat ik koester, maar waar ik niets van weet of begrijp. Ik ga er zeker geen calculator tegengaan gooien om het te becijferen.
Het is de ultieme hoop en troost van de christen: dat het einde goed zal zijn. "Wees nuchter" betekent in dit verband volgens mij dat we gewoon het leven moeten / mogen leven dat ons is gegeven. Met alle verantwoordelijkheden richting God, de naaste en onszelf. Dat we de aarde en de Schepping in dankbaarheid aanvaarden (en er dus niet zo snel mogelijk vanaf willen om in de een of andere lichtblauw benevelde hemel te schieten, vol schimmen en onduidelijke zaken, zoals of Nederlands Gereformeerden wel naast Vrijgemaakten willen zweven).
Dat we de aarde beheren en bewaren. Dat we in een lang en gerust leven Gods genade zien, dat we in het uitblijven van de Wederkomst Gods genade erkennen. Dat we begrijpen dat dit leven geen haastige halte onderweg is, maar dat we hier met een doel en opdracht zijn, dat we onze bestemming hier en nu vinden, met God. Dat we het aan God overlaten.
Want het gaat God om de Schepping, niet om de Eeuwigheid. Anders was Ie daar wel alleen gebleven, maar nee, Hij wilde per sé een Aarde, met planten, dieren en mensen en bekleedde ze met meer schoonheid dan de tempel van Salomo.
Aan wat Hij geschapen heeft, weten we wat Hij wilde. En dat wil God helemaal niet vernietigen (staat in het eerste boek van de Bijbel, ook mooi).
En die belofte wordt met al die waanzinnige Gog en Magog oorlogsretoriek ook nog eens aan gort geholpen. Een beetje lunatic waren die schrijvers van het apocalyps-genre rond de 1e eeuw natuurlijk ook. Zeg nu zelf.
En uitgerekend die overspannen literatuur wordt nu onze favoriete Bijbelwijzer? Niet doen.

Heel dat eindtijd-gebeuzel riekt mij teveel naar: ik wil hier weg. Begrijpelijk als je als christen in Rome onder Nero leeft, maar geldt dat voor elke tijd? Dacht het niet.
Bovendien, vluchtgedrag is over het algemeen een kenmerk van een zware depressiviteit, die nog wel eens wil omslaan in totale paniek en wanhoop. Niet erg christelijk, niet erg Bijbels.
Bijbels is: "Zo dan, hetzij wij leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heeren".

'Barmhartig en genadig is de Heere en groot van goedertierenheid', om toch nog iets van de grote profeten te citeren.
Toch net iets anders dan Apocalyps Now, Hunger Games en andere Scifi-pulp, waar al de eindtijd-fetishisten zo zwaar door zijn beïnvloed.

Wees nuchter.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 nov 2014 09:07

gravo schreef:I.t.t. Teus die de beleefdheid heeft om mijn argumenten wel goed te lezen en ze van commentaar te voorzien, is de reactie van naamloos (what's in a name) weer totaal neerbuigend, selectief en nietszeggend.
Dat ik niet op alles gereageerd heb wil niet zeggen dat ik niet alles gelezen heb.
En nou moet je niet huilie-huilie doen want a: je reageert zelf ook maar sellectief op mijn reactie, b: dat het jouw niets zegt houdt niet in dat het nietszeggend is, c: die neerbuigendheid moet je als een spiegel zien. Ik heb de bal wat teruggekaatst.
Niet helemaal gristelijk, dat geef ik toe. Maar vergeleken bij jou ben ik best bescheiden gebleven vind ik zelf.
gravo schreef:De kern van het misverstand dat hem zo ongelukkig is overkomen is gelegen in bovenstaand citaat. Hij denkt dat ik mezelf tegenspreek doordat ik enerzijds zeg dat wij van de tijden en gelegenheden die de Vader in Zijn eigen hand houdt niets kunnen weten en aan de andere kant meld dat wij allen ver voor de eindtijd zullen sterven. Dat licht ik graag nog eventjes toe.

Het is zeer Bijbels om te overdenken hoe klein wij zijn, hoe kort van duur. Memento mori is echt geen exclusieve Middeleeuwse uitspraak. Het stamt rechtstreeks uit de Bijbel. Deze waarschuwing moet ons behoeden om onze pinnen te diep in deze aarde te slaan. Alsof wij hier altijd zullen blijven en alsof we ons bezit, zowel materieel als verstandelijk met ons zouden kunnen meenemen in onze dood. Het is de mens gezet eenmaal te sterven. Bereid uw huis. Paulus wenste ontbonden te zijn en met Christus te zijn. Kortom, de christelijke toekomstverwachting is er één van loslaten van deze wereld met al haar begeerlijkheden en een uitzien naar de ontmoeting met Christus. Daarbij hoort dat we de weg van alle vlees gaan, de weg van de dood. Met dit kruisdragen volgen wij de weg van onze Meester. De dood is een doorgang naar het eeuwige leven. Dat is de oude christelijke belijdenis, daarom begraven wij en crmeren wij niet, daarom geloven wij dat de graven geopend zullen worden, dat de zee haar doden zal teruggeven. Kortom, dat hebben we allemaal uit de Bijbel geleerd. Het komt er op neer dat wij mensen sterfelijk zijn. De dood wenkt ieder uur.
Je gebruikt Paulus sellectief om je eigen mening te onderbouwen en die zo een bijbels tintje te geven.
Dat wij mensen sterfelijk zijn, en dat de dood ieder uur kan toeslaan heb je mij nooit tegen horen spreken.
Dus zonder dat te ontkennen blijf ik bij mn standpunt, en ook wil ik je nog even eraan herinneren dat Paulus in 1 Kor. 15, 1 Tes. 4 zegt dat niet iedereen sterft.
gravo schreef:Maar wat schetst het Valse Evangelie van de eenzijdigheid ons nu? Wel, dat dat helemaal niet zeker is. Dat we in de eindtijd leven en dat het dus goed zou kunnen, nee, heel goed, nee, eigenlijk wel aannemelijk is, nee, sterke nog, dat het gewoon vast staat dat Jezus spoedig terugkomt. Heel, heel, heel spoedig. "Jongens...wat ik je nu ga vertellen...echt...TÉ WOW...we gaan het nog meemaken...LAUW, MAN".

Dus, niks dood. Da's voor anderen, ongelovigen en zo, 'Roomsen', moslims, homo's zigeuners, Joden die zich niet bekeerd hebben (en Nederlands Gereformeerden, als we zelf toevallig Vrijgemaakt zijn...je weet hoe het werkt). Nee, joh, er komt een opname. Ha, ha, hoezo dood? Ja, de ongelovigen, die gaan het moeilijk krijgen joh, als wij plotseling lekker weg worden genomen. Ongelukken op de snelweg en zo, lachen man. Wat wij ons voorstellen bij deze catastrofe is erger dan de Nazi's. GOED MAN. Gaan ze echt allemaal branden in de hel? JA MAN. GOED MAN. JIHAD MAN.
Als je maar goed genoeg Openbaring leest met een snufje Daniel en de profeten, dan ga je het heel anders zien. We leven nu in de eindtijd. En iedereen die dat anders ziet, die is Oud Testamentisch, of gelooft niet goed genoeg of dient de Satan. Bla, bla, bla. O, wat wilen we graag achter de schermen kijken. O, wat willen we graag de laatsten op aarde en de eersten in de hemel zijn.
En dat meen je allemaal te kunnen concluderen uit mijn post? Je komt zeker uit Rotterdam!
Neem een pilletje man, en doe niet zo histerisch.
gravo schreef:Arme mensen, arme fanatieke domme druiloren. Duizenden jaren lang hebben sektarische dwaallichten dit gedacht. Steeds weer opnieuw zijn Valse Profeten van het eenzijdige Bijbellezen aan de haal gegaan met dit idee. Steeds weer waren zij degenen van de laatste generatie. Van de gezegende generatie. Van de uitverkoren generatie. Van de gelukkige generatie. Ja, echt hoor, nu is het allemaal zo rot en selcht geworden. Nu komt het einde.

Maar daar komt de wijsheid van de Bijbel om de hoek kijken: al die mensen zijn inmiddels overleden. Inderdaad, de weg gegaan van wieg naar graf. Ziek geworden, pijn geleden, arm, naakt, ellendig hun laatste levensfase geleefd.
Als ik zou moeten geloven wat jij gelooft, dan komt het einde nooit want het ligt altijd ver voor je.
Ik verwacht Jezus elke dag, zonder te stellen dat het in mijn leven-generatie gebeurd.
gravo schreef:Gelijk een bloem die op het veld verheven, wel sierlijk pronkt, maar krachtloos is en teer.
Wanneer de wind zich over het land laat horen,
dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren,
men kent en vindt haar standplaats zelf niet meer.

Ploep, weg eindtijd, weg alle wijsneuzerigheid. Misgerekend. Misgedacht. Misverstand. Nee hoor, al die mensen die in een zeer intiem en innig en krachtig contact waren met de geestelijke dingen, die alle tekenen van alle tijden verstonden, die het zeker wisten, verwachting hoog hadden opgeschroefd...zodra ze conclusies gingen trekken die ze niet mochten trekken, het geheim achterhaald hadden en de puzzel opgelost...gingen ze toch dood.

We zullen moeten leven met die gedachte. Dat we niet groter, beter, bevoorrechter zijn dan vroegere generaties. Dat onze tijd niet slechter is. Dat we in deze tijd niet meer tekenen hebben van de eindtijd dan vroeger. Natuurlijk, echter diehards gaan dit niet van me aannemen. Die willen te graag.
Daarom zeg ik ook: wacht maar af, over 50 jaar lig je ook in je graf en kunnen je verzinsels in het grote sprookjesboek worden bijgeschreven.
Zullen we dat maar aan God overlaten?
gravo schreef:Die hele apocalyptische eindtijd-verbeelding is namelijk helemaal niet bedoeld om letterlijk zo uitgerold te worden. Het is allemaal symboliek voor de voortdurende drama's die in het menselijke bestaan van alle generaties plaatsvindt.
En Israël dan? 1948? Nou, denk ik dan, vraag het eens aan echte orthodoxe Joden: die hebben helemaal niks met die seculiere poging om iets dat de Messias zelf moet bewerkstelligen zomaar te forceren. En misschien hebben ze nog gelijk ook, die Joden in New York. Als je op eigen houtje Israël gaat zitten te stichten, leef je nog gewoon in de ballingschap.
Iets dergelijks denk ik ook van al dat onheilige vuur omtrent Openbaring met de koortsachtige dromen die sommige christenen daarover dromen. Ook een tikje geforceerd, volgens mij.

Ik houd het op het beeld van de Wederkomst. Maar het is maar een beeld. Ik ben nuchter genoeg om in te zien dat ik een sterfelijk mens ben en dat ik me van alles in m'n hoofd haal, wanneer ik me zou laten verleiden om van de Bijbel een blauwdruk of een script te maken.
Leuk boek, Openbaringen, maar het haalt het niet bij de Evangeliën. Zo, die zit.
Zit ie? :lol: :lol: :lol: In jouw optiek dan, voor mij heel niet. Je creëert een vergelijk wat heel niet aan de orde is want het gaat hier niet om de evangeliën, en ook niet welk bijbelboek het belangrijkst is.
Een one man actie: zelf een aanval opbouwen, de voorzet geven en dan ook nog scoren =D> =D> =D>

En neem verder de waarschuwing uit Openbaring maar ter harte om niets af of toe te doen aan dat boek der profetie. (even terzijde: dat gaat over het boek Openbaring en niet over de bijbel zoals vaak wordt beweerd)
Het zijn niet de openbaringen van Johannens, maar van Jezus Christus die hij Johannes gegeven heeft.

Isaël heeft een bedekking zodat ze Jezus niet als Messias (h)erkennen, en heidenen hebben een bedekking m.b.t. Israël Jes. 25.
Maar God zij dank begint die bedekking aan beide kanten wat op te trekken (behorend bij de eindtijd?) want er komen steeds meer Messiasbelijdende Joden, en onzerzijds gaan steeds meer mensen inzien -vanuit de bijbel- hoe en wat Gods plannen met Israël zijn.
gravo schreef:Daarom, word wijs. Van die tijden weten we niet. Wederkomst is een geloofsgoed dat ik koester, maar waar ik niets van weet of begrijp. Ik ga er zeker geen calculator tegengaan gooien om het te becijferen.
Het is de ultieme hoop en troost van de christen: dat het einde goed zal zijn. "Wees nuchter" betekent in dit verband volgens mij dat we gewoon het leven moeten / mogen leven dat ons is gegeven. Met alle verantwoordelijkheden richting God, de naaste en onszelf. Dat we de aarde en de Schepping in dankbaarheid aanvaarden (en er dus niet zo snel mogelijk vanaf willen om in de een of andere lichtblauw benevelde hemel te schieten, vol schimmen en onduidelijke zaken, zoals of Nederlands Gereformeerden wel naast Vrijgemaakten willen zweven).
Dat we de aarde beheren en bewaren. Dat we in een lang en gerust leven Gods genade zien, dat we in het uitblijven van de Wederkomst Gods genade erkennen. Dat we begrijpen dat dit leven geen haastige halte onderweg is, maar dat we hier met een doel en opdracht zijn, dat we onze bestemming hier en nu vinden, met God. Dat we het aan God overlaten.
Want het gaat God om de Schepping, niet om de Eeuwigheid. Anders was Ie daar wel alleen gebleven, maar nee, Hij wilde per sé een Aarde, met planten, dieren en mensen en bekleedde ze met meer schoonheid dan de tempel van Salomo.
Aan wat Hij geschapen heeft, weten we wat Hij wilde. En dat wil God helemaal niet vernietigen (staat in het eerste boek van de Bijbel, ook mooi).
En die belofte wordt met al die waanzinnige Gog en Magog oorlogsretoriek ook nog eens aan gort geholpen. Een beetje lunatic waren die schrijvers van het apocalyps-genre rond de 1e eeuw natuurlijk ook. Zeg nu zelf.
En uitgerekend die overspannen literatuur wordt nu onze favoriete Bijbelwijzer? Niet doen.

Heel dat eindtijd-gebeuzel riekt mij teveel naar: ik wil hier weg. Begrijpelijk als je als christen in Rome onder Nero leeft, maar geldt dat voor elke tijd? Dacht het niet.
Bovendien, vluchtgedrag is over het algemeen een kenmerk van een zware depressiviteit, die nog wel eens wil omslaan in totale paniek en wanhoop. Niet erg christelijk, niet erg Bijbels.
Bijbels is: "Zo dan, hetzij wij leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heeren".

'Barmhartig en genadig is de Heere en groot van goedertierenheid', om toch nog iets van de grote profeten te citeren.
Toch net iets anders dan Apocalyps Now, Hunger Games en andere Scifi-pulp, waar al de eindtijd-fetishisten zo zwaar door zijn beïnvloed.
Makkelijk praten in landen waar we godsdienstvrijheid genieten, je zult echter maar in Iran e.d. landen leven.
En ach, nou zou ik je wel weer een koekje van eigen deeg kunnen geven door jouw bovengeschreven getier op jouzelf toe te passen. Maar vooruit, ik zal het maar nalaten.
gravo schreef:Wees nuchter.
Dat lijkt me een prima idee, doe je mee?
Laatst gewijzigd door naamloos op 07 nov 2014 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2014 09:36

gravo schreef:Maar wat schetst het Valse Evangelie van de eenzijdigheid ons nu? Wel, dat dat helemaal niet zeker is. Dat we in de eindtijd leven en dat het dus goed zou kunnen, nee, heel goed, nee, eigenlijk wel aannemelijk is, nee, sterke nog, dat het gewoon vast staat dat Jezus spoedig terugkomt. Heel, heel, heel spoedig. "Jongens...wat ik je nu ga vertellen...echt...TÉ WOW...we gaan het nog meemaken...LAUW, MAN".

Voordat God de wereld gaat oordelen krijgt eerst iedereen de kans om zich te bekeren.

Zo zijt dan lankmoedig, broeders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen.

Ik ben een tijd depressief geweest en zelfmoordgedachten waren niet christelijk, dus toen ging ik lekker die sites opzoeken, hoepie, God haalt me hier lekker weg. Alleen word je daar niet veel blijer van, want heel veel mensen zijn niet gered. Dit evangelie zal verkondigd worden. Welk evangelie? Het evangelie dat Jezus bracht, gepaard gaand met tekenen en wonderen. Ik strek me eerst uit naar opwekking en redding van zielen. Mocht ik me vergissen en er komt toch ineens een opname, wat ik me niet voor kan stellen, want er staat dat eerst de hele wereld het evangelie zal horen, er zijn er ook die zeggen dat er twee opnames zijn overigens, dan ben je toch gereed, want de arbeider die niet zat te drinken en zijn medeslaven niet sloeg werd opgenomen. En je moet altijd gereed zijn natuurlijk, in 1800 dachten ze ook dat Jezus terugkwam. Klopte weliswaar niet, maar het resultaat was heiligheid en veel mensen die tot bekering kwamen en daar gaat het maar om.
Overigens die pre wrath slaat ook nergens op, want dan komt Hij ook niet als een dief, dan kun je 3,5 jaar tellen vanaf dat de antichrist het verbond sloot. Ik denk dat pretrib het meest aannemelijk is, maar als je met een aluhoedje op alleen maar aan jezelf denkt en toevallig de goeie versie gelooft, dat maakt je ook geen opnamemateriaal, dan wordt eerder iemand opgenomen die posttrib of veur mien part preterisme gelooft en het werk van Hem doet en zich heiligt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 nov 2014 10:32

Ik kwam eens een mooie beleving tegen en wil het hier plaatsen.

Ik was lang geleden eens bij een grote samenkomst van David Wilkerson in de Houtrusthallen in Den Haag. Ik zal nooit vergeten dat hij alle aanwezigen vroeg op te staan. Hij zei vervolgens driemaal op heel indringende wijze: "Jezus komt terug!" en vroeg daarna welke reactie die woorden in ons hart hadden: blijdschap, twijfel of vrees? Wat is jouw reactie op die vraag? Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2014 13:35

Teus schreef:Ik was lang geleden eens bij een grote samenkomst van David Wilkerson in de Houtrusthallen in Den Haag. Ik zal nooit vergeten dat hij alle aanwezigen vroeg op te staan. Hij zei vervolgens driemaal op heel indringende wijze: "Jezus komt terug!" en vroeg daarna welke reactie die woorden in ons hart hadden: blijdschap, twijfel of vrees? Wat is jouw reactie op die vraag? Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?

Als Jezus volgende week terug zou komen, wat zou je dan veranderen? Ik zou 10 keer zo hard bidden en iedereen dwingen om binnen te komen. Waarom doe ik het nu dan niet? Leef elke dag alsof Hij morgen terug zou kunnen komen, maar hou er rekening mee dat het ook nog jaren kan duren. Gek eigenlijk dat iedereen in slaap viel omdat Hij uitbleef, alsof je niet moet bidden en het evangelie delen als het pas over een eeuw zou zijn.
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 nov 2014 10:20

Teus schreef:Ik was lang geleden eens bij een grote samenkomst van David Wilkerson in de Houtrusthallen in Den Haag. Ik zal nooit vergeten dat hij alle aanwezigen vroeg op te staan. Hij zei vervolgens driemaal op heel indringende wijze: "Jezus komt terug!" en vroeg daarna welke reactie die woorden in ons hart hadden: blijdschap, twijfel of vrees? Wat is jouw reactie op die vraag? Ben je klaar om Jezus te ontmoeten?

Boerin schreef:Als Jezus volgende week terug zou komen, wat zou je dan veranderen? Ik zou 10 keer zo hard bidden en iedereen dwingen om binnen te komen. Waarom doe ik het nu dan niet? Leef elke dag alsof Hij morgen terug zou kunnen komen, maar hou er rekening mee dat het ook nog jaren kan duren. Gek eigenlijk dat iedereen in slaap viel omdat Hij uitbleef, alsof je niet moet bidden en het evangelie delen als het pas over een eeuw zou zijn.

Eigenlijk best wel typerend als we zeker zijn handelen we anders, we hebben niet zo van voor het geval dat. Omdat het er voor vele niet uit ziet dat Hij spoedig komt schuift men het op de lange baan. Ze verwachten Hem nog lang niet mede doordat er geen verlangen is. Ik ben van mening dat er aan voorbij gegaan wordt dat we morgen, ja over 10 minuten klaar moeten zijn om te sterven.
Mensen die menen dat het nog 100 jaar duurt hebben het opvallend genoeg ook niet over dat ze nu klaar moeten zijn.
Er is niets wat er op wijst dat het nog lang duurt voordat Jezus komt, er is ook niets dat er op wijst dat je morgen nog leeft, wat is het verschil? Het gaat om het verlangen en dat hebben we niet van onszelf. Niet dat we daar onschuldig onder blijven want God zegt het gebiedenderwijs maar als je naar de komst uitziet vindt je het ook niet erg of wil je graag sterven. Zeker, als de keuze aan mij zou zijn ga ik liever door de lucht als via het graf maar bij tijden maakt het me niet uit, dankzij Gods Genade en Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2014 20:19

Voordat God de wereld gaat oordelen krijgt eerst iedereen de kans om zich te bekeren

Kan je dat Bijbels onderbouwen? Veel wereldbewoners krijgen die kans niet lijkt me. Natuurlijk is dit alleen een probleem voor Arminianen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 nov 2014 12:04

Voordat God de wereld gaat oordelen krijgt eerst iedereen de kans om zich te bekeren

BladeStraight schreef:Kan je dat Bijbels onderbouwen? Veel wereldbewoners krijgen die kans niet lijkt me. Natuurlijk is dit alleen een probleem voor Arminianen.

Vanaf het moment dat je capabel bent om je te bekeren heb je de kans.
Overigens, als God gaat oordelen, dat duurt nog een hele poos, minimaal 1007 jaar.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2014 16:08

Er is heel wat gegoochel met getallen voor nodig om de wederkomst bijbels onderbouwd op de toekomst te projecteren.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 09 nov 2014 16:39

Vanaf het moment dat je capabel bent om je te bekeren heb je de kans.
Overigens, als God gaat oordelen, dat duurt nog een hele poos, minimaal 1007 jaar.

vergun mij a.u.b. toch om daar even op in te gaan:

inzake 'capabel om je te bekeren', dat vind ik ook iedere christen zijn.
Maar het merendeel van de aardbewoners zijn geen christen en heel anders geconditioneerd, geïndoctrineerd, ja gemanipuleerd zelfs dan wij. Die hebben niet onze verwachting! Die leven en sterven dus zonder Christus en komen over minimaal 1007 jaar (erg leuk gezegd!) :wink: voor Gods grote witte oordeelstroon om naar hun werken geoordeeld te worden i.v.m. hun verdere eeuwige bestemming.

In mijn gereformeerde kerk komt men dan normaliter niet verder dan dat dat grote oordeel voor ongelovigen het voorportaal van de eeuwige hel is. M.i. wordt het tijd dat wij eens leren daar beduidend genuanceerder Bijbels mee om te leren gaan, omdat die groep veel te groot is om daar niet een betere mening over te vormen en dat indien ter sprake, ook uit te dragen en dan tegenover onze heilsverwachting te kunnen plaatsen. Dat klinkt ook een stuk reëler.
Hier heb ik het dus over oordeel op grond van werken, waarvan de uitkomst negatief kan zijn: het eeuwige vuur, maar ook positief: de aanpalende nieuwe aarde. (m.i. niet meer de hemel, dat kan ik nergens in de Bijbel vinden). Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het verhaal (m.i. geen gelijkenis!) van de rijke man en de arme Lazarus, zoals de Heere Jezus Zelf vertelde.
Hoewel ik mij haast om de verklaren dat het in dat verhaal, wat immers vóór het eindoordeel speelt, gaat over plaatsen in het dodenrijk, het hades, wat na die min. 1007 jaar eindigt en zelf in het Gehenna wordt geworpen.
Ongelovigen in Christus verwachten Bijbels gezien dus het grote eindoordeel als ze weer levend gemaakt worden.
(dat is geen nieuw opstandingslichaam, zoals wij verwachten!)
Bij dat eindoordeel wordt dus een scheiding gemaakt op grond van het boek der levenden, (in relatie met de boeken der werken) wie daar wel of niet in staat.

Hoe de verhoudingen bij die scheiding zullen uitvallen, daar doet de Heere m.i. geen mededeling over. Waar ik heel veel pure slachtoffers (arme Lazarussen) waarneem op deze aarde, hoop ik maar dat Gods uiteindelijke kosmische gerechtigheid hen een plaatsje zal opleveren bij de volken die zalig worden op de nieuwe aarde.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 09 nov 2014 19:20

@ mohamed: niet teveel googelen of zo dus!

kijk, als we niet te moeilijk doen en alleen naar de laatste paar hoofdstukken kijken in de Bijbel (als die tenminste eerlijk echt mee mogen doen,) dan eindigt deze wereld in elk geval in een periode waarin de Heere Jezus zelf regeert op aarde, samen met Zijn geheiligden (apart gestelden) en is de duivel buiten werking gesteld, de antichrist en z'n religieuze maatje in het eeuwige vuur geworpen, zijn de volken opgeschoond (schapen van bokken gescheiden) en zijn de prachtigste profetieën werkelijkheid geworden. Dat vinden wij een vrederijk, omdat alles prachtig wordt, ondanks de strenge regering van de Leeuw van Juda, Davids Zoon. (met een ijzeren roede)

omdat er wel 6 keer achter elkaar staat dat die periode 1000 jaar duurt, hebben wij de plaat voor ons hoofd laten vallen en noemen dat toepasselijk het 1000jarig Vrederijk. Dat staat nergens in de Bijbel, maar drukt gewoon uit wat er komt.

omdat daaraan vooraf een vreselijke apocalyptische tijd voorzegd is, waar verschillende malen van gezegd wordt (ook in 'geheimtaal') dat die 7 jaar duurt, claimt Teus, Bijbels terecht, in ieder geval die genoemde 1007 jaar. Dat zouden er gerust ook 2014 kunnen worden, als de Allerhoogste daar behoefte aan heeft, want Hij heeft niet alles wat Hij van plan is op laten schrijven, maar die 1007 krijgt de wereld in ieder geval nog wel.

dan wil ik graag nog eens even verder uitweiden over Gods tijden, daarbij hopelijk gewoon 'een open deur intrappend':
Als je het boek Wake Up leest (heb ik zelf niet gedaan, maar er wordt veel uit overgenomen wat ik wel lees) dan krijg je best een verdraaid zeer waarschijnlijk eindplaatje voorgelegd, ook nauw verbonden aan de 'toevallige' relatie tussen Bijbelse gebeurtenissen en voorgeschreven Joodse feestdagen. En ja, die relatie wordt doorgezet, geëxtrapoleerd naar de toekomst toe, wat uiteraard altijd de mogelijkheid van onderbroken worden door niet voorzegde gebeurtenissen in zich heeft. De Allerhoogste zit, oneerbiedig gezegd, natuurlijk niet aan ons touwtje.

kijk, ds. Orlando Bottenbleij, één van onze beroemdste predikanten (baptist) verwachtte een aantal jaren terug al de wederkomst van de Heere Jezus binnen 20 jaar. Daar had hij steekhoudende argumenten voor. Maar als er nog een grote wereldwijde opwekking zou komen, of de ISIS-terroristen zich zouden bekeren tot Jezus, of verzin zelf maar wat, dan komt er gelijk een ander verwachtingspatroon boven drijven. Want de Heere is niet star.

Jona profeteerde dat over 40 - beroemd getal in Gods Woord - dagen Ninevé zal worden verwoest. Daar loog hij niks van, want had het persoonlijk zo van de Heere God gekregen. In onze tijd zou de helft van de goegemeente blèren dat hij dat niet kon weten en later ziejenouwel hebben geroepen.
Maar er kwam bekering tussendoor en dat schortte het oordeel 140 jaar (geloof ik) op.

De Joden hadden na de uittocht uit Egypte maar een paar weken nodig om het in feite aanpalende land Kanaän te bereiken, maar er kwam 40 jaar bij wegens omstandigheden. Waren die paar weken dan niet te berekenen? Ja natuurlijk wel, maar daar moet altijd 'ijs en weder dienende' bij en in ons spreken 'zo de Heere wil en wij leven' (D.V.)

Weet je wat ik verwacht? Dat we binnen 15 à 20 jaar een kalifaat zijn. Dat kan je op de 'achterkant van een sigarendoos' (zeiden we vroeger) voorrekenen, (nu bierviltje?), als ... als dus, we door gaan zoals het nu gaat. O, daar durf ik veel om te verwedden, want we gedragen on als 'kippen zonder kop'. Maar ik weet ook wel 20 veranderingen te noemen waardoor het niet door zal gaan als die zich voor gaan doen.

De bedoelde verwachting binnen dit topic is daarom meer een levenshouding (wat anderen ook zeiden), dan een bedoelde aftelling van 'nu nog 26 daagjes'.
Maar houd op met 'we kunnen niks weten', want als kinderen van het licht zien we 100 keer zoveel als zij die 'in duisternis wandelen', inclusief vele theologen, leer ik zelfs ook hier op het forum.
Laatst gewijzigd door ben db bd op 09 nov 2014 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 nov 2014 19:22

BladeStraight schreef:Kan je dat Bijbels onderbouwen? Veel wereldbewoners krijgen die kans niet lijkt me. Natuurlijk is dit alleen een probleem voor Arminianen.

Matteus 24
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen. 
Jakobus 5
 Zo zijt dan lankmoedig, broeders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen
Was ook voordat Jeruzalem werd verwoest, eerst kregen ze toch aardig de kans en tijd om zich te bekeren. Als mensen dan nog niet willen als je al die wonderen ziet, dan houdt het op denk ik.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2014 19:49

Ja, Flavius Josephus schrijft hoe vele joden de kans kregen om over te lopen naar de Romeinen toen die de stad belegerd hadden en zij vertegenwoordigen het nieuwe christelijke geloof, wat eigenlijk een oud gebod was.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 09 nov 2014 22:02

Matteus 24
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen. 
Jakobus 5
 Zo zijt dan lankmoedig, broeders, tot de toekomst des Heeren. Ziet, de landman verwacht de kostelijke vrucht des lands, lankmoedig zijnde over dezelve, totdat het den vroegen en spaden regen zal hebben ontvangen
Was ook voordat Jeruzalem werd verwoest, eerst kregen ze toch aardig de kans en tijd om zich te bekeren. Als mensen dan nog niet willen als je al die wonderen ziet, dan houdt het op denk ik.

in de tussentijd zijn er heel wat overleden die Jezus nooit hebben horen prediken. Ze zijn niet te verontschuldigen maar ze kennen de waarheid niet. Echter, alle schapen (uitverkorenen) zullen Zijn stem horen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Terug naar “Archief”