Vanavond heb ik de Pilsner-Urquell geprobeerd voor het eerst. Bij pils heb ik het beeld dat daar door de ondergisting niet zo heel veel smaak aan zit. Maar de Pilsner-Urquell heeft best wel smaak. In dat opzicht doet het mij het meest aan Grolsch denken. Je proeft behoorlijk wat bitterheid. Van Amstel pils herinner ik mij, dat daar niet zo heel veel smaak aan zat. Niet vies, maar het was gewoon wat weinig smaak.
Voor de rest kan ik weinig zeggen over pils, want ik drink het zelden.
De Pilsner-Urquell heeft ook een echte duidelijke pilsgeur, met een eigen karakter. Je ruikt echt behoorlijk wat aan dit bier.
Zwaar bier is het bepaald niet. Met 4,4% alcohol is het iets lichter dan de standaard pils.
Merkloze bierglazen heb ik niet veel, dus ik heb het maar in een Grolsch-glas geschonken. Dat is natuurlijk een beetje zondigen, maar ach, zo werd mijn Rochefort 8 in België ook geserveerd, namelijk in een Pater Lieven-glas. (En zo kwam ik op de hoogte van het bestaan van dat biermerk.)
En ik zag dat er op het flesje van Pilsner-Urquell geen statiegeld zit. Het is voor de glasbak, getuige de afbeelding op de fles.
Ofwel: zeker een goede pils, die Pilsner-Urquell.