Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 07 nov 2014 22:26

Vanavond heb ik de Pilsner-Urquell geprobeerd voor het eerst. Bij pils heb ik het beeld dat daar door de ondergisting niet zo heel veel smaak aan zit. Maar de Pilsner-Urquell heeft best wel smaak. In dat opzicht doet het mij het meest aan Grolsch denken. Je proeft behoorlijk wat bitterheid. Van Amstel pils herinner ik mij, dat daar niet zo heel veel smaak aan zat. Niet vies, maar het was gewoon wat weinig smaak.
Voor de rest kan ik weinig zeggen over pils, want ik drink het zelden.
De Pilsner-Urquell heeft ook een echte duidelijke pilsgeur, met een eigen karakter. Je ruikt echt behoorlijk wat aan dit bier.
Zwaar bier is het bepaald niet. Met 4,4% alcohol is het iets lichter dan de standaard pils.

Merkloze bierglazen heb ik niet veel, dus ik heb het maar in een Grolsch-glas geschonken. Dat is natuurlijk een beetje zondigen, maar ach, zo werd mijn Rochefort 8 in België ook geserveerd, namelijk in een Pater Lieven-glas. (En zo kwam ik op de hoogte van het bestaan van dat biermerk.)
En ik zag dat er op het flesje van Pilsner-Urquell geen statiegeld zit. Het is voor de glasbak, getuige de afbeelding op de fles.

Ofwel: zeker een goede pils, die Pilsner-Urquell.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 07 nov 2014 23:21

Hoi Boekenlezer,

Als ik dit lees over Pilsner Urquell, Grolsch en Amstel dan deel ik deze bevindingen.
Raad je aan eens een keer het poolse bier Lech te proberen. Te verkrijgen in blik bij Jumbo, AH en Plus.
Prijs varieert van 1,25 tot 1,29 per 0,5l dus wel wat duurder dan de door jou opgesomde merken.
Fles Lech is lekkerder, vind ik, en vooral bij poolse winkels te krijgen (raadpleeg internet) of bij bierspeciaalwinkels.
Pools bier is wat calorierijker, je zit sneller vol, maar de smaak zal je bekoren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 nov 2014 23:50

Marnix schreef:Alsje. Ik geniet van de rijke diversiteit van het bockbier :)

Moet je ook zeker doen, ik stang je maar wat. ;)

Zonder dollen vind ik Einbecker een van de lekkerste Bockbieren die ik gedronken heb. Een heuse aanrader maar inderdaad flink aan de prijs.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2014 00:15

Boekenlezer schreef:Vanavond heb ik de Pilsner-Urquell geprobeerd voor het eerst. Bij pils heb ik het beeld dat daar door de ondergisting niet zo heel veel smaak aan zit. Maar de Pilsner-Urquell heeft best wel smaak. In dat opzicht doet het mij het meest aan Grolsch denken. Je proeft behoorlijk wat bitterheid. Van Amstel pils herinner ik mij, dat daar niet zo heel veel smaak aan zat. Niet vies, maar het was gewoon wat weinig smaak.
Voor de rest kan ik weinig zeggen over pils, want ik drink het zelden.

Zoals België een biercultuur heeft, hebben Tsjechië en Duitsland beide een pilscultuur. Het zijn de enige twee landen in Europa waar pils uitsluitend volgens het Duitse Reinheitsgebot gebrouwen wordt en dergelijke pils is nimmer waterig. Dat je Urquell op Grolsch vindt lijken vind ik helemaal zo gek niet, want beide lijkt op Duits bier en zijn niet gepasteuriseerd. Grolsch vind ik een zeer goede pils, met een hele fijne fruitige nasmaak. Als het niet zo duur was kocht ik het vaker. Sommigen zeggen dat Grolsch volgens het Reinhietsgebot gebrouwen wordt, maar ik heb dat niet kunnen bevestigen. Wat de smaak betreft zou ik het direct geloven. Het Nederlandse bier Brand doet die claim wel las ik. Dat dronk ik in het verleden met enige regelmaat.

Waterige pils vind ik ook niks aan, maar de verfijnde smaak van een verfrissende pils zoals Grolsch, Veltins, of Bitburger prefereer ik te alle tijden boven een zwaar Belgisch biertje.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2014 14:45

mohamed schreef:...maar de verfijnde smaak van een verfrissende pils zoals Grolsch, Veltins, of Bitburger prefereer ik te alle tijden boven een zwaar Belgisch biertje.

Die twee zou ik niet tegen elkaar uit willen spelen. Een goed pilsje op zijn tijd waardeer ik wel, maar dat andere bier is me te begeerlijk om daarvan een totaalonthouder te gaan worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2014 19:16

mohamed schreef:...maar de verfijnde smaak van een verfrissende pils zoals Grolsch, Veltins, of Bitburger prefereer ik te alle tijden boven een zwaar Belgisch biertje.

Boekenlezer schreef:Die twee zou ik niet tegen elkaar uit willen spelen. Een goed pilsje op zijn tijd waardeer ik wel, maar dat andere bier is me te begeerlijk om daarvan een totaalonthouder te gaan worden.

Dat zal ik ook niet aanmoedigen, iedereen moet drinken wat hij wil doch ben ik maar al te gaarne bereid om enige misverstanden aangaande pils uit de wereld te helpen. Duitse style pils is niet waterig en drinkt als frisdrank voor een kind. Vroeger genoot ik van een glas sinas, nu zie ik niet meer door een waas en drink pils. ;)

Belgische bieren lust ik ook wel, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar pils vandaar dat ik dat meestal haal. Mijn eerstvolgende aankoop wordt Brand, want ik las dat dit Nederlandse bier volgens het Reinheitsgebot gebrouwen wordt, waardoor mijn interesse weer gewekt is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 nov 2014 09:14

mohamed schreef:Mijn eerstvolgende aankoop wordt Brand, want ik las dat dit Nederlandse bier volgens het Reinheitsgebot gebrouwen wordt, waardoor mijn interesse weer gewekt is.

Ha Mohamed: Slecht nieuws kerel, ook bocht als Heineken (en alle andere pilsners) wordt/worden volgens dit Reinheitsgebot in elkaar geflanst...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2014 09:20

Heineken wordt inderdaad wel volgens het reinheitsgebot gebrouwen. Alleen in Nederland zet met dat doorgaans niet op de fles :)

Boekenlezer, wat die glazen betreft, dat is niet erg. Je kan moeilijk voor ieder type pils en speciaalbier het juiste glas hebben. Dat heeft ook totaal geen zin.... als je gewoon een mooi vaasje hebt, een bolletje en een iets minder breed glas voor speciaalbier kan je alles prima drinken zoals het hoort. Bij ieder merk een glas is gewoon een marketingdingetje en maakt voor de smaak van het bier niets uit ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2014 14:50

mohamed schreef:Mijn eerstvolgende aankoop wordt Brand, want ik las dat dit Nederlandse bier volgens het Reinheitsgebot gebrouwen wordt, waardoor mijn interesse weer gewekt is.

StillAwake schreef:Ha Mohamed: Slecht nieuws kerel, ook bocht als Heineken (en alle andere pilsners) wordt/worden volgens dit Reinheitsgebot in elkaar geflanst...

Ben juist blij met dit nieuws want dat wist ik niet. Heineken ook? Dat proef ik er echt niet af!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2014 13:20

Hoezo? Dat je het geen lekkere pils vindt wil niet zeggen dat er dus chemicaliën of andere toevoegingen in zitten die er niet in horen. Ook met het reinheitsgebot kan je matige pils brouwen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 13:58

Marnix schreef:Hoezo? Dat je het geen lekkere pils vindt wil niet zeggen dat er dus chemicaliën of andere toevoegingen in zitten die er niet in horen. Ook met het reinheitsgebot kan je matige pils brouwen ;)

Weet ik, maar Heineken vind ik echt totaal anders smaken als Duitse pils, vandaar dat het me verbaast. Voortaan beperk ik me maar weer tot in Duitsland en Tsjechië gebrouwen pils.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2014 11:45

Heineken is wat zoeter maar dat is niet door de toevoeging van onnatuurlijke dingen. In Duitsland is het een smaakding dat de meeste biertjes wat minder zoet zijn. Als je dat lekker vindt zijn Nederlandse bieren als Grolsch en Brand meer geschikt dan Heineken inderdaad ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2014 16:37

Gister weer eens Heineken gedronken aangezien er anders alleen Amstel was, maar het viel me niet eens tegen. Heineken mag dan volgens het Reinheitsgebot gebrouwen worden, Beeradvocate schaart het onder Euro Bleek Lager bier i.p.v. Duitse Style bier.

Van Veltins heb ik een hele fruitige nasmaak die titelt op mijn tong. Weinig pils die dat zo sterk heeft, ik houd er van.

Een Duitse Style bier uit Amerika genaamd Prima pils ben ik ook erg benieuwd naar. Te oordelen aan de reacties is dat pilsje meer dan prima. Ik zal eens kijken of het hier te krijgen is.

Afbeelding

mohamed schreef:Voortaan beperk ik me maar weer tot in Duitsland en Tsjechië gebrouwen pils.

But i will contradict that. ;)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2014 12:26

mohamed schreef:Gister weer eens Heineken gedronken aangezien er anders alleen Amstel was, maar het viel me niet eens tegen. Heineken mag dan volgens het Reinheitsgebot gebrouwen worden, Beeradvocate schaart het onder Euro Bleek Lager bier i.p.v. Duitse Style bier.

Heb je enig idee wat het reinheitsgebot inhoudt? Ik begin namelijk steeds meer het idee te krijgen van niet ;-)
Het gaat alleen om de ingrediënten, maar legt niets vast over de bereidingswijze...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 20:28

mohamed schreef:Gister weer eens Heineken gedronken aangezien er anders alleen Amstel was, maar het viel me niet eens tegen. Heineken mag dan volgens het Reinheitsgebot gebrouwen worden, Beeradvocate schaart het onder Euro Bleek Lager bier i.p.v. Duitse Style bier.

StillAwake schreef:Heb je enig idee wat het reinheitsgebot inhoudt? Ik begin namelijk steeds meer het idee te krijgen van niet ;-)
Het gaat alleen om de ingrediënten, maar legt niets vast over de bereidingswijze...

Wat ik weet staat ook hier maar als het niet klopt graag even aanpassen! ;)

Terug naar “Algemene Zaken”