Waarom zijn er bijna 7000 talen over de gehele wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Waarom zijn er bijna 7000 talen over de gehele wereld?

Berichtdoor Cicero » 29 sep 2014 14:30

Overigens veroorzaken mensen die een beetje Grieks en Hebreeuws kunnen soms meer fouten, dan mensen die de talen helemaal niet beheersen, omdat ze denken dat ze het zelf wel kunnen en niet meer afhankelijk zijn van andere mensen en dan niet kritisch genoeg zijn tegenover zichzelf ten opzichte van wat de mensen die er echt verstand van hebben erover te zeggen hebben.

Exact.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2014 14:35

Overigens veroorzaken mensen die een beetje Grieks en Hebreeuws kunnen soms meer fouten, dan mensen die de talen helemaal niet beheersen, omdat ze denken dat ze het zelf wel kunnen en niet meer afhankelijk zijn van andere mensen en dan niet kritisch genoeg zijn tegenover zichzelf ten opzichte van wat de mensen die er echt verstand van hebben erover te zeggen hebben.

Cicero schreef:Exact.

Ik kan dat ook beamen. Vertalen is niet voor niets een vak. Met enkel een woordenboek krijg je soms hele vreemde resultaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 29 sep 2014 15:40

Arco schreef:Ik ben een techneut en heb geen talenknobbel. Het is maar goed dat mijn rapporten voor het uitsturen worden gecontroleerd op taal- en spellingfouten. Toch heb ik ruim twee jaar geleden een Hebreeuws-cursus gevolgd. Nu sta ik voor groepen het Hebreeuws uit te leggen.

Het Hebreeuws is lang niet zo moeilijk. En al lees je niet zomaar een tekst op, je kan wel de grondtekst uitpluizen. Niet meer afhankelijk van een theoloog of wie dan ook om je te vertellen wat er staat.

Misschien moet ik die cursus dan een keer gaan volgen... na 20 ects Bijbels Hebreeuws en 20 ects Exegese O.T. noem ik Hebreeuws nog steeds niet "lang niet zo moeilijk".....
De jussivus ontdekken blijft een crime.... :lol:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 sep 2014 16:26

blijblij schreef:Misschien moet ik die cursus dan een keer gaan volgen... na 20 ects Bijbels Hebreeuws en 20 ects Exegese O.T. noem ik Hebreeuws nog steeds niet "lang niet zo moeilijk".....
De jussivus ontdekken blijft een crime.... :lol:
Leiden? :D

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 30 sep 2014 09:27

Ik heb ook gekeken naar het lesboek wat op de uni gebruikt wordt, gezien van een theoloog in opleiding, en ik moet concluderen: er wordt op een zeer moeilijke wijze dingen uitgelegd.

Een onregelmatig werkwoord kon ik heel snel 'oplossen', terwijl de theoloog in opleiding meer tijd nodig had, ondanks zijn talenknobbel.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 31 okt 2014 14:07

Er zijn sterke aanwijzingen dat de Babylonische spraakverwarring duizenden jaren geleden echt heeft plaats gevonden.
Babylonische inscripties in het huidige Irak, verwijzen naar de ruïnes van een toren net buiten Babylon.
De plaats waar de ruïne van de toren stond, werd door de oude Babyloniërs 'Borsippa' genoemd. Volgens prof. Julius OPPERT verwijst die naam naar de verwarring van de talen: "Ik heb de betekenis van de term "Borsip" uitgelegd als 'toren van talen'. Deze opinie wordt bevestigd door het spijkerschrift zelf; de naam Borsippa wordt vaak geschreven met tekens (ideogrammen) die voor 'stad van de verstrooiing' staan."
Door de vondst van een kleitablet in de ruïnes van Babylon met de tekst:
'De bouw van deze beroemde toren beledigde de goden. In één nacht gooiden zij omver wat zij gebouwd hadden. Ze verstrooiden hen naar andere gebieden en maakten hun spraak vreemd'

wordt bevestigd dat de toren inderdaad geassocieerd werd met de taalverwarring. (inscriptie gevonden door de Assyrioloog George Smith)

De griekse historicus Herodetus van Halicarnassus beschreef zeer waarschijnlijk deze toren toen hij in 440 v. Chr. sprak over de de 'Tempel van Jupiter Belus' in Babylon. Ook schreef de griekse historicus Abydenus (ca. 200 v. Chr.) over de toren die door goden werden omvergeworpen waarna de goden de talen verdeelden.

Volken ver buiten Europa en het Midden Oosten kenden de geschiedenis van de toren van Babel door de overlevering van hun voorouders. Het chinese Miaovolk, de Mikirstam (ook wel de Karbi genoemd) uit het noordoosten van India, De Elemastam in Papoea-Nieuw-Guinea, de Ghaikos, een stam van de Karen uit Myanmar, op het eiland Hao (één van de Tuamotu-eilanden) in Frans-Polynesië, het Minahasvolk uit Noord- Celebes (Indonesië) ....
Opvallend zijn er veel vermeldingen van de toren van Babel onder de indianenvolken in Centraal Amerika.
Lees meer ....

Dat de 'toren van Babel', of "Toren der tongen", altijd in verband gebracht is met de verwarring van de taal moet ons nu toch duidelijk zijn !

overgenomen van
http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16268521/de-toren-van-babel-in-de-overleveringen

en
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=164208&postdays=0&postorder=asc&start=1815

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 06 nov 2014 19:51

antoon schreef:Er zijn sterke aanwijzingen dat de Babylonische spraakverwarring duizenden jaren geleden echt heeft plaats gevonden.

Nee. die zijn er niet. Er zijn alleen aanwijzingen dat de mythen verspreid werden.

Babylonische inscripties in het huidige Irak, verwijzen naar de ruïnes van een toren net buiten Babylon.
De plaats waar de ruïne van de toren stond, werd door de oude Babyloniërs 'Borsippa' genoemd. Volgens prof. Julius OPPERT verwijst die naam naar de verwarring van de talen: "Ik heb de betekenis van de term "Borsip" uitgelegd als 'toren van talen'. Deze opinie wordt bevestigd door het spijkerschrift zelf; de naam Borsippa wordt vaak geschreven met tekens (ideogrammen) die voor 'stad van de verstrooiing' staan."

Je zult misschien ook wel weten dat in Babel. waar de Israëlieten ooit verbleven, enorm veel is geschreven?
Heb je eigenlijk wel eens het Bijbelse hoofdstuk Genesis 10 gelezen?

Gen 10
30Hun woongebied strekte zich uit van Mesa tot aan de Sefar, het gebergte in het oosten. 31Dit waren de nakomelingen van Sem, ingedeeld naar families, talen, landen en volken.
32Dit waren de families die afstamden van de zonen van Noach, ingedeeld naar afkomst en volken. Van hen stammen de verschillende volken af die zich na de zondvloed over de aarde hebben verspreid.

Genesis 10 sluit genesis 11 uit!
De nakomelingen van Sem kunnen niet én in Mesar tot in Sefar hebben gewoond en zich ook in Sinear hebben gevestigd.
En waarom is dit zo'n groot probleem, Antoon? Er staat Babylonische mythes in de bijbel. Hoe erg is dat?

5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. 6Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik.

God ging naar beneden om te kijken wat er gebeurde??? Dat is een mythisch gebeuren....
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 nov 2014 22:39

Hetty weer met haar eigen mening.
De bijbel is er duidelijk in, de geschied schrijving bevestigd de chronologie.
Artefacten zijn er in de vorn van overblijfselen van toren, jij weet het beter, dat zijn we gewend.

Net als de nakomelingen van de vloed zonen van Sem cham en Jafeth de bijbel geeft een realistisch verslag wat wat vaak bevestigd wordt in andere historische verslagen in het boek van eeuwen later.
Het is een kwestie van het bewijsmateriaal ordenen en willen zien en niet voor het gemak om het even welk ander naturalistisch verhaal willen geloven.

Mocht het niet genoeg zijn, wees dan realistisch, de bijbel heeft in geschilpunten nogal eens gelijk blijkt achteraf, als je clever ben geef je het boek gewoon crediet, ookal zijn er volgens jou even te weinig punten voor een speciviek geval
Ik doe dat en blijf onderzoeken wat vaak resulteerd in bestiging achteraf

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 nov 2014 20:21

antoon schreef:Hetty weer met haar eigen mening.
De bijbel is er duidelijk in, de geschied schrijving bevestigd de chronologie.
Artefacten zijn er in de vorn van overblijfselen van toren, jij weet het beter, dat zijn we gewend.

Je hebt blijkbaar mijn posting en dus de bijbel niet eens gelezen.

Beste Antoon:

Genesis 10 en 11 zijn tegenstrijdig. Dat is niet mijn mening.
Ook gif is geschapen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 feb 2015 10:11

hettys schreef:Genesis 10 en 11 zijn tegenstrijdig. Dat is niet mijn mening.

Kunt u dit nader verklaren?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 24 feb 2015 19:34

11.09.2014 Spreeuw schreef cq vroeg
Ik ben benieuwd of er ook andere verklaringen zijn voor het feit dat mensen over de gehele wereld verschillende talen spreken. Is er bijvoorbeeld ook een evolutionistische verklaring?

link: http://www.exploratorium.edu/exploring/ ... index.html

The evolution of languages

Where Do Languages Come From?

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 24 feb 2015 19:40

12.09.2014 Arco schreef
Alsof de mensen die geloven in God als Schepper en daaraan de conclusie verbinden dat de Bijbel waar is (dus ook met zes scheppingsdagen en ca. 6000 jaar menselijke geschiedenis), een onmogelijke houding hebben tegenover de wetenschap.

link: http://galaten.com/category/home/klopt- ... mment-1741

Klopt die 6000 jaar wel?

Als iemand iets stevigs beweert (zelfs een dominee) is het altijd goed om na te gaan of die uitspraak wel klopt. Zo blijkt ook met de leeftijd van de aarde. Veel christenen geloven dat de aarde slechts 6000 jaar oud is. Of deze uitspraak wetenschappelijk correct is of niet, de theologische berekening van 6000 jaar is ook niet zeker!

Conclusie:
Het is totaal niet met zekerheid te zeggen dat de aarde in het jaar 4004 v. Chr. is ontstaan. Op grond van de eerste drie redenen had het ook in het jaar 10.000 v. Chr. kunnen zijn. Op grond van de 4e reden is het zelfs plausibel te zeggen dat er geen verschil is tussen de Bijbel en de wetenschap op dit vlak. Echter, dit is de leeftijd van de aarde. Niet die van de mensheid. Maar zowel de wetenschap als de Bijbel zijn het eens: de aarde was er veel eerder voordat de mens pas kwam.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 feb 2015 22:15

@Arco
Ik bedoel dat tegenwoordig de meeste theologen beseffen dat de genesisverhalen door verschillende mensen zijn geschreven, in verschillende tijden, en niet erg combinabel zijn. Die discussie woedt al heel veel jaar binnen het christendom en jodendom. De verschillen in talen zijn trouwens ook niet te combineren met een wereld van 6000 jaar.
Ook gif is geschapen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 feb 2015 09:45

hettys schreef:@Arco
Ik bedoel dat tegenwoordig de meeste theologen beseffen dat de genesisverhalen door verschillende mensen zijn geschreven, in verschillende tijden, en niet erg combinabel zijn. Die discussie woedt al heel veel jaar binnen het christendom en jodendom. De verschillen in talen zijn trouwens ook niet te combineren met een wereld van 6000 jaar.

Ik hoor weinig controleerbare feiten. Alleen beweringen, waarvan de bronnen ontbreken.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 feb 2015 19:32

Arco@

4 De korte inhoud van de twee scheppingsverhalen.
Aan het begin van de H. Schrift vinden wij twee scheppingsverhalen[4]: het eerste scheppingsverhaal (Gen. 1,1-2,4a) dateert uit de vijfde eeuw vóór Christus en behoort tot de redactie van de zogenaamde Priestercodex. Het tweede scheppingsverhaal (Gen. 2,4b-25) dateert ongeveer uit de achtste of negende eeuw vóór Christus en valt onder de redactie van de Jahwist. Ongeacht of men deze bronnentheorie aanhangt of niet, zal de lezer moeten toegeven dat er nogal wat verschillen in beide verhalen te vinden zijn.

http://www.apologetica.katholiekelsloo. ... enesis_1-2

Dat is hoe theologen tegenwoordig denken, en al vrij lang.

De verschillen in talen zijn trouwens ook niet te combineren met een wereld van 6000 jaar.

Arco schreef:Ik hoor weinig controleerbare feiten. Alleen beweringen, waarvan de bronnen ontbreken.

Talen, culturen, huidskleuren kunnen niet ontstaan in een paar honderd tot een paar duizend jaar. De Aboriginals wonen al vijftigduizend jaar in Australië en de Indianen nog langer in Amerika. Idem de chinezen.
Je kunt het allemaal heel makkelijk nazoeken, ik neem aan dat je kunt googlen. Maar als je echt denkt dat de aboriginals als nakomelingen van Noach na de zondvloed zijn verdwenen naar Australië en daar floepsie hun uiterlijk, hun cultuur en taal hebben gekregen, dan denk ik dat je je misschien es achter je oor moet krabben.

Voorbeelden zijn natuurlijk de pygmeeën die al in de literatuur van het oude Egypte voorkwamen vlak na de zondvloed, en de huidige Afrikaners, die afstammen van Nederlanders, sinds dien niet één tintje donkerder geworden. Alleen de taal is iets veranderd.
Een mens kan niet in een volk veranderen met spleetogen en aangepaste longen om hoog te kunnen leven in een paar duizend jaar.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”