Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: Bier topic

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 15:22

mohamed schreef:Doe me dan maar een Einbecker, dat is het oer Bockbier. De naam Bockbier is daar een verbastering van zo liet ik me laatst vertellen.
Het biertje smaakte dan ook zeer goed, het beste Bockbier dat ooit gehad heb.

Afbeelding

Die gaat op mijn lijstje!
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 15:24

mohamed schreef:Zo duur is het nou ook weer niet en mijn slijter heeft het gewoon op voorraad hoor. Probeer het eens zou ik zeggen voordat je genoegen neemt met namaak. Proost! :mrgreen:

StillAwake schreef:Ik heb hem geprobeerd, maar vond hem niet bijzonder.
Sorry ;-)

Wel, je hebt hem tenminste geprobeerd, alhoewel ik me er niets bij voor kan stellen dat je hem niet bijzonder vindt, gezien ook de lovende recensies die het bier krijgt. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 15:25

mohamed schreef:Doe me dan maar een Einbecker, dat is het oer Bockbier. De naam Bockbier is daar een verbastering van zo liet ik me laatst vertellen.

Afbeelding

BladeStraight schreef:Die gaat op mijn lijstje!

Verstandige keus!

Ik haal er morgen ook maar weer even een paar denk ik. :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 okt 2014 15:27

Marnix schreef:Overigens is het weer tijd voor bockbier. Van de grotere merken kwamen dit jaar La Trappe en Hertog Jan goed uit de test. Sla je slag! :-)

Bokbier is leuk voor bokken, maar ik ben een mens. :mrgreen:
(Ik moet toch altijd een beetje aan bokken denken bij die merkwaardige naam.)

'k Heb kort geleden op biernet een bericht gelezen dat Amstel tot het beste bockbier gekozen was op een festival.
Daar is ook wat te lezen over een bokkenwandeling. Bokken gaan niet naar de kerk, dus die kunnen dat wel op zondagmiddag doen. :mrgreen:

Da's ook een mooie verklaring. Op die manier komt dat bier voor mij eens van die rare bokken-associatie af.
Je verhaal wordt bevestigd door bronnen op internet. (Zoals Wikipedia, Nederlandse brouwers)

Een Duits bier, dat ik nog niet kende. Ze hebben nogal wat bieren in hun assortiment. Maar zo te zien niet echt makkelijk in Nederland te krijgen, want bij de Mitra en de Gall & Gall kom ik het niet tegen op de website.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 17:03

De Mitra hier heeft het wel want daar koop ik het. Vraag je slijter maar, grote kans dat Einbecker er gewoon tussen staat. Het was het eerste Bockbier wat mij echt goed smaakte.

Overigens heb ik wel eens Nederlands Bockbier gezien met een bok op het etiket. Over foutieve associaties gesproken. :lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 okt 2014 19:43

mohamed schreef:De Mitra hier heeft het wel want daar koop ik het. Vraag je slijter maar, grote kans dat Einbecker er gewoon tussen staat. Het was het eerste Bockbier wat mij echt goed smaakte.

Ik zag het niet op de website van de Mitra, dus ik dacht dat ze het wel niet zouden hebben.

mohamed schreef:Overigens heb ik wel eens Nederlands Bockbier gezien met een bok op het etiket. Over foutieve associaties gesproken. :lol:

La Trappe Bockbier bijvoorbeeld. Of Heineken Tarwebok. En Bavaria doet het wel heel nadrukkelijk en letterlijk. Alsof ze daar heilig in de bok geloven m.b.t. bokbier. En op de verpakking van een zespak Gulpener Herstbock zie ik er ook een (maar weer niet op het flesje, gelukkig).

Maar de gedachte bij bockbier moet zijn: vergeet de bok, en denk liever aan Einbecker. Dus een bier van Duitse afkomst.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 okt 2014 19:43

Mijn eerste La Trappe Blond heb ik gedronken. Wat is het voor bier? Volgens mij vooral een fris bier, dat niet probeert uit te blinken met heel veel smaak. Ik zeg daarmee niet dat er geen smaak aan zit, maar het is meer om aan te geven dat het wat anders is dan een Brugse Zot of een Leffe Blond. Het deed mij in een aspect van het karakter van het bier wat denken aan La Trappe Witte Trappist. Ook niet een bier waarbij ik achterover val van de smaak. Een beetje gematigd en bescheiden van smaak. Maar op zich geen verkeerd bier of zo.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2014 22:51

Boekenlezer schreef:Maar de gedachte bij bockbier moet zijn: vergeet de bok, en denk liever aan Einbecker. Dus een bier van Duitse afkomst.

Absoluut, Einbecker is het bockbier wat je moet hebben i.p.v. die zoete troep.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2014 16:08

Wat een onzin :)

Dan moet je ook geen ander pils drinken dan Tsjechisch Bier uit Pilsen omdat de rest allemaal namaak zou zijn. Dat iets als eerste ergens is gemaakt wil niet zeggen dat het ook het beste is. Er is ooit een eerste bockbier geweest en daarna is hebben meer het gemaakt en daar zijn genoeg lekkere opties tussen te vinden. De meeste bockbieren zijn ook helemaal niet zoet.

Boekenlezer, de naam BOCK heeft niets met bokken te maken. Dit jaar zijn de La Trappe en Hertog Jan aan te bevelen. Beter dan die van amstel of de altijd wat zoete Grolsch bijvoorbeeld :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2014 23:58

Werkelijk, je weet niks van bier. Dacht aanvankelijk dat je een kenner was, een mens kan zich vergissen. ;)

Ik neem nog een Einbecker, proost!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2014 15:06

Bedenken wat het eerste bockbiertje ooit gemaakt is en dan roepen dat dat de enige echte is en de rest zoete troep heeft weinig met kennis van bier te maken :) De kenners zijn het gelukkig wel met me eens dat er tal van leuke bockbieren op de markt zijn. En dat jij mensen op van alles aanvalt als ze ergens niet precies zo denken als jij (en dat is soms ook nog wat kort door de bocht) ben ik inmiddels wel gewend en het doet me weinig :)

Blijf jij maar lekker Einbecker drinken ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2014 15:13

Doe ik, dank je wel! :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2014 09:07

Alsje. Ik geniet van de rijke diversiteit van het bockbier :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 nov 2014 22:52

Marnix schreef:Boekenlezer, de naam BOCK heeft niets met bokken te maken.

Dat klopt. Maar daarom vind ik het zo raar dat er dan blijkbaar toch fabrikanten zijn, die die associatie met de afbeeldingen op de verpakking flink kracht bij zetten. Moeten ze niet doen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2014 09:21

Zit wat in.

Hoe smaken je biertjes?

Terug naar “Algemene Zaken”