De leegloop van de rkk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: De leegloop van de rkk

Berichtdoor rotterdam » 02 nov 2014 19:13

jaapo schreef:Als je de ware betekenis van katholiek probeert te begrijpen, zijn alle christenen katholiek. Daarom (gevoelsmatig) is de benaming rooms-katholiek correct en de benaming rooms veel negatiever. Het zal wel komen door het rechtzinnige milieu, waarin ik ben opgegroeid. Hiermee bedoel ik niet het gezin, waar ik uit voortkom, dat was niet zo rechtzinnig, maar de woonomgeving en de kerkelijke omgeving, waarin ik opgroeide. Verder vind ik het te kort door de bocht, de leegloop in de rk-kerk toe te schrijven aan de misstanden die er zijn/waren. Die misstanden waren ten tijde van de Reformatie groter en ernstiger dan nu. Kenners van de geschiedenis hoef ik dat niet uit te leggen. De leegloop zien we ook in de prot. kerken, het minst in de rechtzinnige hoek, maar ik denk, dat het daar een generatie verder ook zal optreden. Ik onderschrijf de stelling, dat de kerkgang terugloopt (vooral door vergrijzing en veel minder door afvalligheid), maar dat het geloof bij veel mensen eerder toeneemt dan afneemt. Gelovigheid koppelen aan kerkgang is een ernstige denkfout. De vraag: Wordt er nog geloof gevonden op aarde, als Jezus terugkomt, kan wat mij betreft positief worden beantwoord.

=D> =D> =D>

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 nov 2014 22:37

Jaapo
Gelovigheid koppelen aan kerkgang is een ernstige denkfout. De vraag: Wordt er nog geloof gevonden op aarde, als Jezus terugkomt, kan wat mij betreft positief worden beantwoord.

Helemaal mee eens!
Mondiaal gezien neemt het christendom een prominente plaats in en is nog steeds groeiende.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2014 23:13

Op andere plaatsen groeit de islam. Het is maar net waar je de groei meet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 04 nov 2014 23:05

mohamed schreef:Op andere plaatsen groeit de islam. Het is maar net waar je de groei meet.

De islam krimpt enorm, alleen is dat niet zo zichtbaar omdat er de doodstraf op staat als je als moslim overgaat naar een andere godsdienst. Toch laten veel moslims zich in het geheim dopen tot christen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2014 09:46

Ik had het vorige keer op wiki opgezocht. Vooral omdat ze zoveel kinderen krijgen groeit het nog steeds en er bekeren zich wel heel veel tot het christendom, vooral in Afrika.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 nov 2014 08:13

Dat klopt wel, het christendom is ook booming in bv China en Korea.
Ook in ons land is het springlevend, als je het ten minste wilt zien.
Geloven heeft minder met kerkgang te maken dan met de omgang met je naaste.

Terug naar “[Religie] - Open forum”