Ik zou niet durven. Ik zeg wel: "mocht je denken dat ..., dan...".naamloos schreef:O, ga jij ook al voor me denken?
In de praktijk van het gemeenteleven dien je ervan uit te gaan dat ieder lid van de gemeente met kleine g ook lid is van de Gemeente met grote G tenzij je daar gegronde redenen voor hebt. Tenminste, de apostelen doen het in hun zendbrieven ook en ik zie geen aanleiding om dat anders te zien.naamloos schreef:Nee ik denk niet dat wij boven anderen staan, dus ook niet boven kinderen.
Gedoopte kinderen staan ook niet boven kinderen die niet gedoopt zijn.
De medeburgers en huisgenoten van God zijn de wedergeboren gelovigen die tot de Gemeente behoren, of anders gezegd 'het lichaam van Christus'.
De doopleden (bij evangelischen opgedragen kinderen) horen tot de gemeente waar de ouders lid van zijn.
Die gemeente staat in de praktijk doorgaans niet synoniem als het lichaam van Christus, omdat er ook niet-wedergeboren mensen lid van zijn.
Een kerkelijke gelovige is dus lid van de plaatselijke gemeente + van de Gemeente die uitsluitend uit wedergeboren gelovigen bestaan.
Dat klopt, maar niet elke gedoopte is per definitie wedergeboren. Dat we ze in de praktijk wel als zodanig behandelen, doet daar niets van af.naamloos schreef:Ik meen dat jullie leren dat wedergeboren gelovigen niet meer kunnen afvallen?
Jawel hoor, Hij zegt zowel het 1 als het ander, bijvoorbeeld in Filipp. 2:naamloos schreef:Waar kan ik dat vinden? Dan wel graag zonder knip en plakwerk, want anders kun je de bijbel alles laten zeggen.
Als God een beroep doet op onze keus en wil, dan staat er in mijn bijbel niet bij dat het tegelijk toch weer niet van mijn wil en keus afhangt.
12 Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
Nee, de waarde blijft gelijk. Maar voor ons (als verduidelijking) is het nodig dat het water uitbeeldt wat het woord zegt, tot versterking van het geloof.naamloos schreef:Is Gods woord zonder water van minder waarde?
Zoals eerder opgemerkt: de doop is ons hele leven geldig, niet alleen op het moment van de doop. Daarmee hebben we er dus ook ons hele leven wat aan en krijgen we er elke volgende doopdienst ook iets van mee. Dus ook de baby's als ze opgroeien. Het is net als onze inschrijving bij de burgerlijke stand. Dat gebeurt binnen een paar dagen na onze geboorte en als baby merken we daar helemaal niks van. Toch blijven de gevolgen voor ons ons hele leven merkbaar: ons sofi-nummer, het feit dat we leerplichtig zijn (discipelschap!), het feit dat we later belasting gaan betalen enzovoorts.naamloos schreef:Daar krijgen die baby's niks van mee hoor, alleen de rest van de gemeente.