Mortlach schreef:iets wat alleen aan te tonen is door het te geloven
Het is niet aan te tonen.
De veranderde werkelijkheid toont het aan.
God reageert op het geloof waar ik in wandel en handel.
Jezus sprak ook al: u zult geschieden naar uw geloof.
Moderators: Memmem, Moderafo's
Mortlach schreef:iets wat alleen aan te tonen is door het te geloven
ben db bd schreef:leuk om zo'n discussie te volgen! Ik geniet van de leerzame tekst van Miepje. En Pcrtje (wat een verkleinwoordjes allemaal voor de groten hè?) verdedigt zijn stellingen ook met verve.
inzake medische wetenschap en geloof zou ik een bijdrage willen leveren vanwege m'n ervaring.
Omdat ik zelf eens een zwaar hartinfarct heb gehad, waarvan het verloop zeer wetenschappelijk bemeten bijgehouden werd, maar aan de kwaal niks gedaan, weshalve ik anderhalve dag onder dubbele morfine toediening af heb liggen sterven, heb ik wel leren glimlachen om medische dikdoenerij.
Toen ik jaren later er nog zo een overheen kreeg en voelde dat dit m'n einde ging worden, met bijbehorende doodsangsten, zoals medici ook weten, ben ik ootmoedig m'n bed uitgestapt, ben voor m'n bed geknield voor de Allerhoogste Helper en heb Hem mijn nood en oorzaak daarvan beleden.
omdat ik dit hier nu nog zit te tikken, zijn dus de wonderen de wereld nog niet uit en hebben we een barmhartig God!! Hoewel zo'n infarct scheurend door je borstkast giert, nam Hij alles genadig weg en bleef er zelfs een serene rust van genade over. Leuk hè? Dit als getuigenis over mijzelf.
nog een: onze zoon, een bekwaam programmeur, kreeg op volwassen leeftijd de epileptische aanvallen uit z'n prille jeugd (vanwege stuip) verhevigd terug, wat wel vaker voorkomt. Dat nekte eigenlijk heel zijn bestaan. Daarom werd hem voorgesteld om een medisch chirurgisch traject in te gaan wat leidde tot operatief verwijderen van het epileptisch centrum uit zijn hersenen.
De kansen en risico's worden daarbij eerlijk in procenten overlegd. (ervaringscijfers dus)
Nou zeg ik over mijn zoon altijd: 'die zit elke dag wel een uurtje bij zijn Vader in de hemel op schoot'.
Zo overlegde hij dus ook vertrouwelijk met zijn Schepper, wat te doen, Welke hem de volle overtuiging gaf dat Hij mee zou gaan. Speciaal voor de mensen op dit topic zeg ik er bij: hij heeft toen niet meer de minste spanningen gehad vanwege deze zeer zware ingreep. En wij als mensen om hem heen ook niet. Zo is onze Vader in de hemel !! Die doet geen half werk!
Voor wie wil weten hoe het afliep: De operatie is goed gelukt, er is 30 tot 40 cm3 hersenweefsel bij hem weggenomen (best veel, vind ik) De epilepsie is nog steeds niet terug gekomen (1 1/2 jaar), maar er zijn ook nog wel bijverschijnselen aanwezig, waardoor hij niet kan werken.
(dat aanziende stel ik mij de vraag of dat de Allerhoogste nou wel zo veel zal ontrieven. Hij gaat heel anders met de dingen om en heeft andere prioriteiten dan wij hoor.)
Daartegenover staat dat er ook blokkades verdwenen zijn, waardoor zijn leven en dat van het hele gezin buiten verwachting wordt verrijkt.
Resumerend wil ik derhalve opmerken dat ook hier de winst beduidend groter is dan het verlies, iets wat we altijd mogen ervaren als we de Heere volgen in ons leven.
Miepje90 schreef:Natuurlijk mag je daar weer op antwoorden dat er vast wel iets anders onder zit, maar dat is in het geval van Gilles de la Tourette vrijwel nooit zo.
Roady schreef:
Is dat waar Miepje? En hoe weet je dan dat dat "nooit zo is"?
Jan schreef:En uiteindelijk blijft het nog steeds mensenwerk. Dat is de constante factor die blijft bestaan. Eigenschappen zoals trots en geldzucht en eenzijdig een probleem benaderen en traditie volgen...
Pcrtje schreef:Makkelijk, hè? Zo schuif je het allemaal in één veeg opzij. Want ja, alle artsen en wetenschappers die jarenlange onderzoeken uitvoeren zijn allemaal geobsedeerd door geldzucht en de lonkende eeuwige roem. En omdat ze allemaal geen christen zijn kramen ze allemaal onzin uit omdat ze niet uitgaan van het Woord Gods maar van logica en de wetenschappelijke methode. Without faith reasoning is just a fallible human construct! Kortzichtig hoor.
Jan schreef:Toont juist aan dat pillenboeren denken meer te weten van hoe de hersenen werken dan de Schepper van die hersenen. Hij geeft ons natuurlijke middelen waarin bepaalde werkzame stoffen in de juiste verhoudingen aanwezig zijn. In combinatie met aanwezige hulpstoffen die voor het gemak maar even vergeten worden in de kunstmatig gemaakte middelen.
Wat een klinkklare onzin.
Jan schreef:Het is ten eerste altijd de vraag hoe lang het duurt voordat de foute therapieën als zodanig herkent zullen worden. Als dat al gebeurd....
Vroeg of laat wordt alles onderzocht. Maar ga eerder van vroeg uit dan van laat.
Jan schreef:Dit alles omdat het uitgangspunt van 'de mainstream wetenschap' zo vaak niet begint bij God en Zijn Woord maar bij 'menselijke wijsheid'.
Dat bedoelde ik nou in mijn vorige comment. Er bestaat geen 'christelijke wetenschap'. Er is ook geen 'mainstream wetenschap'. Er is alleen dé wetenschap waarin zowel christenen als atheïsten, agnosten, Islamieten, Joden en anders religieuzen werken. En die werken allemaal volgens de wetenschappelijke methode.
Dat je dit zegt is omdat je je geschiedenis niet kent. De grootste wetenschappers van voor 1700 waren vrijwel allemaal toegewijde religieuzen. Die volgens dezelfde manieren te werk gaan als de wetenschappers nu.
Jan schreef:Dan ben je het perfecte voorbeeld van iemand die niet leert van de bewijzen uit de geschiedenis. Je blijft het lampje maar kapot slaan i.p.v. de olie te vervangen. En als de motor dan compleet stuk loopt zet je er een andere motor in. Eentje met minder onderdelen. Want wat moet je nou eenmaal met al die overbodige onderdelen waar we het nut niet van in zien? Snij weg dat probleemgebied wat de Schepper toch nog goedgeacht heeft om in het menselijke lichaam te plaatsen.
Wat een onzin. Je kunt hier de olie niet vervangen. Er zijn grenzen aan het vermogen. Artsen en psychologen zijn geen tovenaars.
Ik noem als voorbeeld het syndroom van Rasmussen. Ik heb me daar een tijdje terug eens in verdiept nadat we een documentaire erover hadden behandeld. (Klik hier) Jij mag het zeggen. Welke plant, met precies de juiste samenstelling van stoffen, had dit meisje moeten eten? Tot welk bijbelvers hadden we ons moeten wenden? Welk goddelijk inzicht had ons kunnen verlichten over de juiste behandelingsmethode waarbij haar hersenen gespaard zouden worden?
Jan schreef:Zo hebben goddeloze mensen in hun arrogantie al bepaald dat mensen junk/afval/rotzooi dna bezitten. Dit omdat men niet weet waar het nut voor heeft.
Je snapt toch ook wel dat zo'n naam vaak door een combinatie van ontdekkingen, ontwetendheid, grapjes, toevalligheden en (vooral) media tot stand komt? Junk DNA heet zo omdat toen men voor een groot deel van het DNA niet direct een functie kon vinden een wetenschapper in de media eens sprak over 'junk DNA'. Dat wordt natuurlijk breed uitgemeten en al gauw een gangbare term. Dat heeft niets met arrogantie te maken. Behalve dat een bepaald type christenen weer arrogant kan doen met zijn religieuze Boek.
Jan schreef:Maar het geeft aan hoe de kromme gedachtengang kan zijn van mensen die een te hoge eigendunk hebben. Zeker bij dokters komen we die houding vaak tegen. Ze denken (onbewust?) dat ze zelf een soort kleine god geworden zijn omdat de mensen zo tegen ze opkijken. Kunnen vaak ook niet met kritiek omgaan wanneer iemand ze niet als god maar als mens benaderd.
Je hebt wel een grote mond voor iemand zonder enige kennis of verstand van zaken...
Pcrtje schreef:Haha, een Hobrink-sprookjesgelovige! Vertel, beste Jan, hoe moeten we epilepsie volgens de Bijbel behandelen? En kanker? En dementiële syndromen? En genitale infecties na besnijdenissen?
Katlheen schreef:Volgens mij heb je bij Tourette toch echt wel een hersenafwijking, dus of dat dan "psychisch" is te noemen...
Bambi schreef:@Roady:
Ik heb ooit een Christelijk boek gelezen over bezetenheid en daar stond 1 belangrijk kenmerk in, waaraan je het kunt toetsen:
De mens die bezeten is weet van de momenten dat demonen hem dingen lieten doen, niets meer.
Dat zijn gaten in zijn geheugen.
Terwijl mensen die psychoses hebben, of Gilles de la Tourette hebben, heel goed weten wat ze gedaan hebben.
Waar je ook weer niet de conclusie uit moet trekken, dat mensen die blackouts hebben, allemaal bezeten zouden zijn.
Boerin schreef:Er is een verschil tussen bezetenheid en gebondenheid. Een christen is het bezit van Christus, dus de geest kan niet het bezit van de duivel zijn, maar in de ziel kunnen bolwerken zijn en demonen kunnen beinvloeden/ lastigvallen van binnenuit of van buitenaf.
Bambi schreef:Als de Heilige Geest in je woont, kan er nooit ook een demon in je wonen.
Ze kunnen je van alles influisteren en je de angst geven dat ze je bezitten.
Maar werkelijk bezitten of je aan hun binden dat kan niet, want de Heere Jezus maakt je dmv de Heilige Geest vrij.
Ze kunnen alleen je aandacht vast houden en als je dan de geestelijke wapenuitrusting aandoet, kun je die influisteringen bestrijden.
Toen de Heere Jezus en de discipelen demonen uitwierpen, was dat bij mensen die de Heilige Geest niet in zich hadden wonen.
Maar tegenwoordig zijn mensen bezeten en gebonden als de Heilige Geest er al in woont?
Dat klopt niet.
Die mensen worden alleen belaagd door influisteringen van de duvel, die als het ware op hun nek meelift, klaar om hen iedere keer weer iets in te fluisteren, om ze aan te zetten tot zonden die in hun natuurlijke hart leven, of om hun natuurlijke angsten te versterken.
En al die hocus pocus dominees, die bij iedereen maar demonen zien inwonen, versterken die angsten ook.
En als zo'n dominee dan zegt, dat hij die demon, (die er niet eens inzat) heeft uitgedreven, zijn die mensen een stuk van hun angst kwijt, waardoor ze minder naar die influisteringen luisteren.
Dus eerst versterken ze de angst bij die mensen door hen wijs te maken dat er een demon in hen zit, of hen bindt, om die niet aanwezige demon dan zogenaamd uit te werpen, waardoor ze de angst weer wegnemen.
Puur psychologisch dus.
Boerin schreef:Mee eens, maar al zit ie er niet in, het is al ergerlijk genoeg en er is wel gebed nodig of het Woord dat vrijzet, kan ook. Toen ik net was bekeerd had ik dwanggedachten, las ergens dat mensen die dat hadden OCD hadden. Ik ging voor bevrijdingsgebed bij de voorganger. Hij bestrafte het een en ander, maar het hielp geen zier. Toen kreeg ik een persoonlijk Woord van iemand. Jezus zei: 'Ik verklaar je vrij in Mijn liefde' en ik geloofde dat en het was acuut weg.
Boerin schreef:Mijn moeder kent mensen die psychiatrische patienten waren en reizen organiseren naar T.B. Joshua in Afrika. Daar zijn ze zelf ook genezen.
https://www.youtube.com/watch?v=HA0hVBZKkWs
Mat. 12 schreef:27En als Ik door Beëlzebul de demonen uitdrijf, door wie drijven uw zonen ze dan uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
Jan schreef:Maar het zijn vaak mindere kwalen die verholpen worden en ook vaak dus die zaken die meer geestelijk en emotioneel van aard zijn. Makkelijker te beïnvloedden...
Jan schreef:Maar het zijn vaak mindere kwalen die verholpen worden en ook vaak dus die zaken die meer geestelijk en emotioneel van aard zijn. Makkelijker te beïnvloedden...
Boerin schreef:Niet bij die kerk hoor, weinig emotioneels hieraan te ontdekken:
https://www.youtube.com/watch?v=gxYz5elkpKA
en ik weet dat de duivel ook wonderen doet, maar ik zie daar goeie vrucht, mensen bekeren zich en huwelijken worden hersteld. Overigens hoef je er niet heen, want hij bidt gewoon op youtube voor je. Het is wat apart lol dat ze alles laten zien, een man met een enorm gat in z'n achterste en dan stopt ie daar katoen in en het verandert in vlees, tsja, daar zou je hier niet op in gaan zoomen, maar daar wel. Verschil in cultuur denk ik. Er is me altijd verteld dat het niet van God was, dus ik dorst het nooit te kijken, maar nu ik een paar films heb gezien geloof ik er niks van, dat kan niet door de duivel uitgedreven worden. Todd Bentley kan ik bv weer niet zien, dan heb ik gelijk zoiets van: er klopt hier iets niet en die heeft het over vreemde genezingsengelen, TB Joshua niet. Het is altijd: Jezus heeft het gedaan. Zag ook een filmpje van een man van Boko Haram, die wilden daar even een aanslag plegen, is ze mooi niet gelukt en hij werd daar bevrijd en kwam tot bekering.
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast