Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 21:18

rotterdam schreef:De doophandeling is deel van het leerproces.
De tekst geeft derhalve geen volgorde aan.

De NBV geeft een betere vertaling van de tekst uit Matteüs 28 ;

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Rare zinsconstructie
, eerst 1e persoon, dan derde, dan weer eerste.

daarnaast hebben de discipelen dus nooit dat bevel opgevolgd, in het boek Handelingen, waar gedoopt wordt, is dit ALTIJD in (of op of tot) de naam van Jezus Christus (Hand.2:38; 8:16; 10:48; 19:5). Nooit in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 21:28

mealybug schreef:Rare zinsconstructie
, eerst 1e persoon, dan derde, dan weer eerste.

Ben je neerlandicus ?

daarnaast hebben de discipelen dus nooit dat bevel opgevolgd, in het boek Handelingen, waar gedoopt w ordt, is dit ALTIJD in (of op of tot) de naam van Jezus Christus (Hand.2:38; 8:16; 10:48; 19:5). Nooit in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Dus ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 21:31

rotterdam schreef:dus

Ga daar maar eens over NADENKEN.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 21:40

mealybug schreef:Ga daar maar eens over NADENKEN.

Dag mealybug - ik doe niet mee aan jouw flauwe spelletjes.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 okt 2014 21:54

-dubbel post-
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 29 okt 2014 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 okt 2014 21:55

Anoniem_89 schreef:
Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
#einde doopformulier

Lees die tekst eens goed; maak de volken tot Mijn discipelen (stap 1), en doopt hen(stap 2)... Eerst dus discipelen maken, dan dopen..

rotterdam schreef:De doophandeling is deel van het leerproces.
De tekst geeft derhalve geen volgorde aan.

De NBV geeft een betere vertaling van de tekst uit Matteüs 28 ;

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Geen volgorde? Overal staat in de bijbel dat eerst het geloof er was.
Daarnaast staat ook in de NBV vertaling; Ga op en weg maak alle volken tot mijn leerlingen, hoe maak je ze tot leerlingen? Door hen te dopen, en hun te leren, ALLES wat Hij ons heeft opgedragen.
Je doopt iemand die pas tot bekering gekomen is, niet als je eerst de hele bijbel hebt gelezen. Dat onderwijs is dus het gevolg van de doop.
elbert schreef:Maar die keuze (om Hem te volgen) ontken ik niet. Die keuze maken we dagelijks.
Wat ik wel ontken, is dat de keuze om leerling te worden, allereerst van ons uit zou gaan.
God koos Abraham, Izaak, Jakob, Mozes, al de profeten, de discipelen enzovoorts uit om Zijn volgeling te zijn. Dat kwam niet eerst bij hen vandaan.
En moeten wij nu zeggen dat wij eerst voor Hem kiezen?

God laat ons de keuze niet toe om Hem toe te laten in ons leven. Hij is er al wanneer we in een christelijk gezin geboren worden. Hij is net zo onvermijdelijk aanwezig als onze aardse vader en moeder. Je kunt wel bij Hem weglopen, maar Hij blijft je Vader (zie de gelijkenis van de verloren zoon).

In de bijbel lezen we dat Jezus zijn leven gegeven heeft voor ons. Dat is onvoorwaardelijke liefde te noemen. Omdat Hij zo goed voor ons is, heeft Hij zijn leven, eer wij erom vroegen al gegeven, ter vergeving van AL onze zonden. Daarom was Hij daardoor de eerste. Dit is mijn bloed, vergoten tot volkomen verzoening van AL onze zonden. We hoeven alleen maar tot Hem te komen om dat te accepteren. Zodra wij dat geaccepteerd hebben mogen wij ons laten dopen om de zonden te laten afwassen en op te staan in een nieuw leven met Hem. Galaten 2:20;
ik leef niet meer, maar Christus in mij....

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 21:56

elbert schreef:God laat ons de keuze niet toe om Hem toe te laten in ons leven. Hij is er al wanneer we in een christelijk gezin geboren worden. Hij is net zo onvermijdelijk aanwezig als onze aardse vader en moeder. Je kunt wel bij Hem weglopen, maar Hij blijft je Vader (zie de gelijkenis van de verloren zoon).

Klopt, en het verloren schaap en de verloren penning.
Wat een zegen, God die trouw is en blijft aan het werk van Zijn handen.

Gij hebt, wijl niets Uw oog weerhoudt,
Mijn ongevormde klomp beschouwd;
Ja Gij, wiens wijsheid nimmer faalt,
Had mijn geboortestond bepaald;
Eer iets van mij begon te leven,
Was alles in Uw boek geschreven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 22:04

elbert schreef:Hij is er al wanneer we in een christelijk gezin geboren worden. Hij is net zo onvermijdelijk aanwezig als onze aardse vader en moeder. Je kunt wel bij Hem weglopen, maar Hij blijft je Vader (zie de gelijkenis van de verloren zoon).

Ook al pas je deze gelijkenis aan de joden verteld, mijns inziens verkeerd toe, de zoon komt nog altijd tot de Vader, niet andersom!
Laatst gewijzigd door mealybug op 29 okt 2014 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 22:07

rotterdam schreef:
Dag mealybug - ik doe niet mee aan jouw flauwe spelletjes.

Vragen of ik een neerlandicus ben en mij alles helemaal voor laten kauwen terwijl je het volgens mij heel goed begrijpt, DAT zijn spelletjes.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 okt 2014 22:12

elbert schreef:God laat ons de keuze niet toe om Hem toe te laten in ons leven. Hij is er al wanneer we in een christelijk gezin geboren worden. Hij is net zo onvermijdelijk aanwezig als onze aardse vader en moeder. Je kunt wel bij Hem weglopen, maar Hij blijft je Vader (zie de gelijkenis van de verloren zoon).

rotterdam schreef:Klopt, en het verloren schaap en de verloren penning.
Wat een zegen, God die trouw is en blijft aan het werk van Zijn handen.

Je kunt het ook zien zoals MB het zegt;
De vader kwam niet naar de zoon, maar andersom..
De zoon komt terug bij de Vader, en wordt vergeven door de liefde van Hem (hij heeft zijn bloed immers gegeven en er is vergeving aan het kruis).

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 22:16

Anoniem_89 schreef:Geen volgorde? Overal staat in de bijbel dat eerst het geloof er was.

Nee Anoniem_89, wie heeft je dat wijs gemaakt ?

Het eerste in de Bijbel is God en Zijn trouw aan ontrouwe mensen.

Het begint niet bij jou en mijn belijdenis - het begint bij de gunning bij de trouw van God aan het werk dat Zijn hand begon.

Terecht wijst Elbert naar de gelijkenis van de verloren zoon.
Moet je lezen wat die Vader zegt "Want deze, mijn zoon was verloren en is gevonden".
Dat klopt toch niet ? Verloren ? Hij was toch zelf weggegaan ?
Toch noemt de Vader het "verloren" (net als bij de goede Herder en het schaap) de trekkende liefde van de Vader haalde zijn zoon huiswaarts.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 22:17

mealybug schreef:Vragen of ik een neerlandicus ben en mij alles helemaal voor laten kauwen terwijl je het volgens mij heel goed begrijpt, DAT zijn spelletjes.

ok

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 okt 2014 22:22

Anoniem_89 schreef:De vader kwam niet naar de zoon, maar andersom..

Had hij een alternatief ?

Trouwens en de verloren penning ? en het verloren schaap ?
Kwamen die ook zelf terug ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 okt 2014 22:26

naamloos schreef:In Efeze 2 staat dat de gelovigen medeburgers en huisgenoten van God zijn.

Kinderen van gelovige ouder(s) zijn lid zijn van de gemeente met een kleine letter, de kerk zeg maar. In die zin staan zij apart van de wereld.
elbert schreef:En dus? Dat zijn jij en ik net zo goed. We staan hierin echt niet boven een kind, mocht je dat denken. Ja, we begrijpen misschien wat meer (hoewel...), dat is plus. En ook zijn we vatbaarder voor hoogmoed, dat is dan weer min.
O, ga jij ook al voor me denken? Als we nu eens afspreken dat ik voor mezelf denk?
En wat ik daarvan opschrijf kun je dan gewoon lezen. Als iets dan niet duidelijk is zeg je dat gewoon, dan kan ik het nader uitleggen.

Nee ik denk niet dat wij boven anderen staan, dus ook niet boven kinderen.
Gedoopte kinderen staan ook niet boven kinderen die niet gedoopt zijn.
De medeburgers en huisgenoten van God zijn de wedergeboren gelovigen die tot de Gemeente behoren, of anders gezegd 'het lichaam van Christus'.
De doopleden (bij evangelischen opgedragen kinderen) horen tot de gemeente waar de ouders lid van zijn.
Die gemeente staat in de praktijk doorgaans niet synoniem als het lichaam van Christus, omdat er ook niet-wedergeboren mensen lid van zijn.
Een kerkelijke gelovige is dus lid van de plaatselijke gemeente + van de Gemeente die uitsluitend uit wedergeboren gelovigen bestaan.
elbert schreef:Ja, dat kan. De Bijbel staat er vol mee (nooit van de afval van zowel joden uit het volk Israël als christenen uit de kerk gehoord?) Ook in het NT, denk aan Demas!.
Ik meen dat jullie leren dat wedergeboren gelovigen niet meer kunnen afvallen?
elbert schreef:God zegt het zo, dat we geen keuze hebben in de zin van "zonder gevolgen voor ons". Het is niet om het even of we Hem dienen of niet. En bovendien hangt het ten diepste niet van ons willen of lopen af, maar van God die zich ontfermt.
Waar kan ik dat vinden? Dan wel graag zonder knip en plakwerk, want anders kun je de bijbel alles laten zeggen.
Als God een beroep doet op onze keus en wil, dan staat er in mijn bijbel niet bij dat het tegelijk toch weer niet van mijn wil en keus afhangt.
naamloos schreef:God heeft niet geboden baby's te dopen, en ze missen er ook niets aan.
elbert schreef:Hij heeft het zeker niet verboden en ik houd staande dat ze er wel veel aan hebben. Ikzelf ben daarvan een getuige.
Is Gods woord zonder water van minder waarde?
naamloos schreef:Ze hebben Gods woord waarin zijn betrouwbare en vaste beloften staan, daar heb je meer aan als wat water.
elbert schreef:Daarmee zeg je dat de doop niet nodig is? Maar dat water is zichtbare Woordverkondiging. Dat wat in de Bijbel aan Evangelie wordt verkondigd, wordt zichtbaar in de doop. De doop is dus Evangelieverkondiging. Daar heb je wat aan.
Daar krijgen die baby's niks van mee hoor, alleen de rest van de gemeente.
En ik zei niet dat de doop niet nodig is (hoewel een gelovige ook behouden is als hij niet gedoopt is, zie de misdadiger die naast Jezus aan het kruis hing), maar we dopen omdat Jezus dat bevolen heeft.
Als ik een doopdienst zie -klein of groot- zonder dat ik weet heb van God en zijn woord, dan zou het me compleet niks zeggen.
Maar jah, dan is de cirkel weer rond. Want dan komen we weer bij de volgorde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 okt 2014 22:37

Anoniem_89 schreef:Geen volgorde? Overal staat in de bijbel dat eerst het geloof er was.

rotterdam schreef:Nee Anoniem_89, wie heeft je dat wijs gemaakt ?

Het eerste in de Bijbel is God en Zijn trouw aan ontrouwe mensen.

Het begint niet bij jou en mijn belijdenis - het begint bij de gunning bij de trouw van God aan het werk dat Zijn hand begon.

Terecht wijst Elbert naar de gelijkenis van de verloren zoon.
Moet je lezen wat die Vader zegt "Want deze, mijn zoon was verloren en is gevonden".
Dat klopt toch niet ? Verloren ? Hij was toch zelf weggegaan ?
Toch noemt de Vader het "verloren" (net als bij de goede Herder en het schaap) de trekkende liefde van de Vader haalde zijn zoon huiswaarts.

Adam en Eva hadden gezondigd, daardoor konden wij niet tot God komen.
Omdat Hij zo goed voor ons is, heeft hij Zijn leven gegeven, tot vergeving van onze zonden. Dus daarna is het aan de mens wat hij ermee doet.
Anoniem_89 schreef:De vader kwam niet naar de zoon, maar andersom..

rotterdam schreef:Had hij een alternatief ?

Trouwens en de verloren penning ? en het verloren schaap ?
Kwamen die ook zelf terug ?

Hij had ook niet terug hoeven te komen. Het is de vrije wil van de mens.
Ik ken genoeg mensen die Hem niet willen aannemen.

Het verloren schaap zat al in de kudde. Er verdwaalde er één. Omdat God zo machtig is, is het mogelijk dat Hij ons redt uit onze situatie (hoe erg ook) en ons weer in de vertrouwde kudde stopt.
Je kunt het ook zo lezen dat God diegene bijstaat wie erom vragen en dat niemand ons kan roven uit Zijn hand.

De 10 muntstukken waarvan er één kwijt raakte kan duiden op het vervolg wat er staat;
Er is meer vreugde in de hemel wanneer één zondaar tot bekering komt, dan over 99 rechtvaardigen die geen bekering nodig hebben.

Terug naar “Archief”