naamloos schreef:In Efeze 2 staat dat de gelovigen medeburgers en huisgenoten van God zijn.
Kinderen van gelovige ouder(s) zijn lid zijn van de gemeente met een kleine letter, de kerk zeg maar. In die zin staan zij apart van de wereld.
elbert schreef:En dus? Dat zijn jij en ik net zo goed. We staan hierin echt niet boven een kind, mocht je dat denken. Ja, we begrijpen misschien wat meer (hoewel...), dat is plus. En ook zijn we vatbaarder voor hoogmoed, dat is dan weer min.
O, ga jij ook al voor me denken? Als we nu eens afspreken dat ik voor mezelf denk?
En wat ik daarvan opschrijf kun je dan gewoon lezen. Als iets dan niet duidelijk is zeg je dat gewoon, dan kan ik het nader uitleggen.
Nee ik denk niet dat wij boven anderen staan, dus ook niet boven kinderen.
Gedoopte kinderen staan ook niet boven kinderen die niet gedoopt zijn.
De medeburgers en huisgenoten van God zijn de wedergeboren gelovigen die tot de
Gemeente behoren, of anders gezegd 'het lichaam van Christus'.
De doopleden (bij evangelischen opgedragen kinderen) horen tot de gemeente waar de ouders lid van zijn.
Die gemeente staat in de praktijk doorgaans niet synoniem als het lichaam van Christus, omdat er ook niet-wedergeboren mensen lid van zijn.
Een kerkelijke gelovige is dus lid van de plaatselijke gemeente + van de Gemeente die uitsluitend uit wedergeboren gelovigen bestaan.
elbert schreef:Ja, dat kan. De Bijbel staat er vol mee (nooit van de afval van zowel joden uit het volk Israël als christenen uit de kerk gehoord?) Ook in het NT, denk aan Demas!.
Ik meen dat jullie leren dat wedergeboren gelovigen niet meer kunnen afvallen?
elbert schreef:God zegt het zo, dat we geen keuze hebben in de zin van "zonder gevolgen voor ons". Het is niet om het even of we Hem dienen of niet. En bovendien hangt het ten diepste niet van ons willen of lopen af, maar van God die zich ontfermt.
Waar kan ik dat vinden? Dan wel graag zonder knip en plakwerk, want anders kun je de bijbel alles laten zeggen.
Als God een beroep doet op onze keus en wil, dan staat er in mijn bijbel niet bij dat het tegelijk toch weer niet van mijn wil en keus afhangt.
naamloos schreef:God heeft niet geboden baby's te dopen, en ze missen er ook niets aan.
elbert schreef:Hij heeft het zeker niet verboden en ik houd staande dat ze er wel veel aan hebben. Ikzelf ben daarvan een getuige.
Is Gods woord zonder water van minder waarde?
naamloos schreef:Ze hebben Gods woord waarin zijn betrouwbare en vaste beloften staan, daar heb je meer aan als wat water.
elbert schreef:Daarmee zeg je dat de doop niet nodig is? Maar dat water is zichtbare Woordverkondiging. Dat wat in de Bijbel aan Evangelie wordt verkondigd, wordt zichtbaar in de doop. De doop is dus Evangelieverkondiging. Daar heb je wat aan.
Daar krijgen die baby's niks van mee hoor, alleen de rest van de gemeente.
En ik zei niet dat de doop niet nodig is (hoewel een gelovige ook behouden is als hij niet gedoopt is, zie de misdadiger die naast Jezus aan het kruis hing), maar we dopen omdat Jezus dat bevolen heeft.
Als ik een doopdienst zie -klein of groot- zonder dat ik weet heb van God en zijn woord, dan zou het me compleet niks zeggen.
Maar jah, dan is de cirkel weer rond. Want dan komen we weer bij de volgorde.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)