naamloos schreef:En oordeel jijzelf ook niet op basis van wat voor ogen is, door iedereen die gedoopt is tot christenen te rekenen.
Zelfs als ze zelf ontkennen dat ze ook maar iets met God te maken willen hebben?
rotterdam schreef:Nee hoor dat doe ik niet, althans ik probeer mij hiervoor te waken.
Waarom ?
Omdat je altijd met cijfers komt hoeveel christenen er zijn, zonder dat je verder ook maar iets van hen weet. (dus zie je aan wat voor ogen is: cijfers)
Zeg dan gewoon dat er xxx doopleden zijn, want een christen is iemand die wedergeboren is. En op grond van doopleden kun je dat niet bepalen.
Uitgezonderd wanneer iemand zelf zn getuigenis geeft, hetzij positief hetzij negatief.
En als dat gebeurt dan ga ik dat getuigenis niet in twijfel trekken, ook zowel positief als negatief.
Maar verder weet jij net zo min als ik hoeveel christenen er zijn.
rotterdam schreef:Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: “Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.” De zoon antwoordde: “Ik wil niet,” maar later bedacht hij zich en ging alsnog. Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: “Ja, vader,” maar ging niet. Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?’ Ze zeiden: ‘De eerste.’
Klein stukje verder lezen, dan zie je in de toepassing staan dat dat niet zonder geloof gepaard ging: Want Johannes is bij u gekomen in de weg van de gerechtigheid, en u hebt hem niet geloofd: maar de tollenaars en de hoeren hebben hem geloofd. En hoewel u dat zag, hebt u later geen berouw gehad zodat ook u hem geloofde.
Dus wat wil je bewijzen met deze tekst?
Maar zeg eens, wat denkt u van de tekst die ik aanhaalde, want u kunt die wel negeren en er een andere tegenover zetten, maar das niet zo netjes van u:
''Ieder dan die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is”
rotterdam schreef:Daarbij wil jij gaan (ver)oordelen ? Welke autoriteit heb je daartoe ontvangen en van wie ?
Ik neem aan dat ik nog blij mag zijn dat je (ver) tussen haakjes zet.
Vanzelfsprekend
beoordeel ik (gewoon in mezelf, tenzij ik in een discussie als deze zit) naar wat voor ogen en oren is, alleen God kent het hart.
En daarmee
veroordeel ik niemand, ik neem gewoon waar. *
En mijn bedewens voor mensen -die
zelf getuigen dat ze niets van God en gebod willen weten- is dat ze tot bekering komen.
Het zijn weer eens hoogdravende woorden: (ver)oordelen, welke autoriteit? en van wie?

(als je schieten wilt, zorg dan dat je een doel hebt) Feitelijk komt het erop neer dat je me verwijt dat ik de getuigenissen die mensen van zichzelf geven serieus neem.
* Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)